چند خبر از نقاط مختلف دنیا !

 

کشته شدن کارگر ساختمانی در اثر سقوط سبد بالا برنده در شهر "گرین وود"

آمريکا: بار دیگر سود چویی و آزمندی سرمایه داران و عدم تامین حداقل وسایل ایمنی کار ، قربانی دیگری از میان کارگران زحمتکش گرفت و یک کارگر جان خود را از دست داد.  ماه گذشته  در شهر "گرين وود" ایالت اينديانا ، سبد بالا برنده ای که کارگر مهاجر ۳۱ ساله ای به نام "خوزه دلگادو" و پسر ۱۳ ساله اش در داخل آن مشغول کار بودند از قلاب خارج شده و از طبقه چهارم يک هتل در حال تعمير سقوط کرد. پسر "خوزه" از اين حادثه جان سالم به در برد اما خود او در اثر اين حادثه کشته شد. همکاران "خوزه" گفته اند که کارفرما برای اينکه در مخارج کار صرفه جويی کند از سبد بالا برنده دست ساز و غير استاندارد استفاده ميکرده که حتی کليد آن نيز از جايش درآمده بود و کارگران مجبور بودند که آن را با نوک چاقوی دستی روشن و خاموش کنند.  در واقع علت مرگ "خوزه" سود جويی سرمايه دار صاحب شرکت بوده که در حال حاضر نيز آزاد است و به شيوه سابق به استثمار کارگران پرداخته و ابتدايی ترين وسائل ايمنی را نيز از آنها دريغ داشته است. 

 

اعتصاب در دانشگاه "يورک" در شهر "تورنتو"

کانادا: ۳۴۰۰ نفر از استاد يار های دانشگاه "يورک" در شهر "تورنتو" از ۶ نوامبر تاکنون در اعتصاب به سر می برند. اعتصابيون خواهان افزايش حقوق و مزايای ۹۵۰ استاديار قراردادی و استخدام دايم آنها هستند. مقامات دانشگاه تا کنون هيچکدام از اين خواسته ها را نپذيرفته و دانشگاه در اثر اعتصاب تعطيل است.

 

تظاهرات در شهر  "دوبلین"

ايرلند: پس از اعلام برنامه اقتصادی سال آينده دولت ايرلند که یکی از پایه های اصلی آن را فشار به مردم و کاهش بودجه خدمات اجتماعی تشکیل می دهد، بيش از ۱۲۰۰ نفر از معلمان و دانش آموزان و خانواده هايشان در ۲۹ اکتبر در اعتراض به کاهش بودجه مدارس در شهر "دوبلين" به تظاهرات پرداختند.  اين سومين تظاهرات گسترده ای است که در اعتراض به برنامه های  اقتصادی دولت انجام شده است. در ۲۲ اکتبر نيز تظاهرات ۱۰۰۰۰ نفری در اعتراض به ۶۶ درصد افزايش شهريه مدارس و افزايش تعداد دانش آموزان در کلاسها صورت گرفت. دولت ايرلند نيز مانند ديگر دولتهای سرمايه داری در شرايط بحران مالی کنونی سيستم سرمايه داری، توده ها را هر چه بيشتر تحت فشار گذاشته و با قطع مخارج و خدمات دولتی، هزينه زندگی را برای طبقه کارگر و زحمتکش و خرده بورژوازی سنگين تر کرده است.

 

تظاهرات در شهر  "وست مینستر"

انگلستان: در روز ۲۸ اکتبر صدها نفر از کارگرانی که در اثر تماس با ماده سمی "اسبستوس" در محيط کار بيمار شده اند، در اعتراض به لغو قانون پرداخت خسارت به افرادی که در اثر مسموميت "اسبستوس" بيمار شده اند، در "وست مينستر" به تظاهرات پرداختند. سال گذشته مجلس عوام انگليس قانونی را به تصويب رساند که بر اساس آن هزاران کارگری که در اثر تماس با "اسبستوس" بيمار شده اند از کارفرما خسارتی دريافت نخواهند کرد.  خانواده های کارگرانی که در اثر ابتلای به سرطان ريه (به دليل مسموميت به "اسبستوس") فوت می کنند نيز خسارتی دريافت نخواهند کرد.

علامت مسموميت در اثر تماس با "اسبستوس" وجود pleural plaque در بدن بيمار می باشد. حدود ۲۰ درصد از افرادی که دارای pleural plaques می باشند به نوعی سرطان ريه کشنده مبتلا خواهند شد.

 

اعتصاب غذا در شهر  "قاهره"

مصر: ده ها نفر از روزنامه نگاران مصری در روز ۱۸ اکتبر در اعتراض به عدم پذيرش درخواست چند روزنامه نگار چپ و مخالف دولت برای عضويت در "اتحاديه روزنامه نگاران مصر" ، به اعتصاب غذا دست زدند. در روز ۲۲ اکتبر ، ۴ نفر از اعتصابيون دچار ضعف شديد شده و در بيمارستان بستری شدند. در همان روز پس از اينکه روسای اتحاديه درخواست نمايندگان روزنامه نگاران را برای مذاکره پذيرفتند، اعتصاب غذا پايان يافت.

 

بازگشت به صفحه اصلی

http:/www.siahkal.com