نگاهی به شرایط کار و مبارزات کارگران در تیر ماه 1392

اخبار زیر منعکس کننده گوشه ای از شرایط زندگی و کار و مبارزه کارگران ایران در تیر ماه سال جاری (۱۳۹۲) و موقعیتی است که سرمایه داران زالو صفت برای کارگران ما به وجود آورده اند. این اخبار در خود رسانه های رژیم نیز (عمدتاً در گزارشات ایلنا) انعکاس یافته اند.

"زمانی که فردی به فردی دیگر آسیب جسمی وارد می آورد، آن هم آسیبی که به مرگ وی بیانجامد، این را ما قتل غیر عمد می نامیم؛ و هنگامی که شخص ضارب از پیش بداند که آسیب وارده به مرگ طرف مقابل منجر خواهد شد آنگاه عمل او را قتل عمد می نامیم. هنگامی که جامعه صد ها پرولتر را در چنان وضعی قرار می دهد که آن ها بطور حتم به دام مرگی زودرس و غیر طبیعی می افتند، مرگی به همان اندازی ناشی از اعمال خشونت که مرگ در اثر شلیک گلوله و یا به ضرب شمشیر، وقتی جامعه هزاران انسان را از شرایط لازم حیات محروم ساخته و آن ها را در شرایطی قرار می دهد که در آن قادر به زندگی کردن نیستند، وقتی که آن ها را به زور چوب قانون مجبور می سازد که در این شرایط بمانند تا مرگ که نتیجه اجتناب ناپذیر این شرایط است فرا رسد وقتی جامعه می داند و به خوبی هم می داند که این هزاران نفر اجباراً قربانی این شرایط خواهند شد، و با وجود این، شرایط مربوطه را برقرار نگاه می دارد، این عمل جامعه یک نوع قتل عمد است درست مثل قتل عمد توسط یک فرد؛ قتلی پنهانی و خائفانه، قتلی که هیچ کس نمی تواند در قبال آن از خویشتن دفاع کند. قتلی که ظاهراً قتل نیست، زیرا که کسی قاتل را نمی بیند، زیرا که مرگ این قربانی چونان مرگی طبیعی به نظر می آید چرا که در آن، تعرض به عمل آمده بیشتر ناشی از بی عملی است تا انجام وظیفه. ولی در هر حال در اینجا ارتکاب به قتل عمد، محرز است" (فردریک انگلس، "وضع طبقه کارگر در انگلستان")

 

سوانح حین کار

سقوط از طبقه ششم؛ جان جوشکار را گرفت!

یک استادکار جوشکار روز دوشنبه سوم تیر ماه، هنگام انجام جوشکاری از طبقه ششم یک ساختمان در حال احداث در خیابان اشرفی اصفهانی کرمانشاه سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

 

كارگر ساختمانی بر اثر سقوط در حین کار جان خود را از دست داد!

روز چهارشنبه نوزدهم تیر ماه در یک ساختمان در حال ساخت واقع در خیابان ولیعصر، خیابان فیاضی (فرشته)  تهران،یک كارگر سی ساله ساختمانی از طبقه دوم به طبقه منفی سه سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

 

دستگاه خشک کن هتل دست كارگر جوان را قطع كرد!

دست کارگر جوان ۱۸ ساله در حین کار ، روز چهارشنبه نوزدهم تیر ماه ، در یکی از هتل های مشهد به وسیله دستگاه خشک کن، از ناحیه کتف قطع شد. و با وجود تلاش تیم پزشکی برای پیوند عضو قطع شده به دلیل آسیب دیدگی عضو، عمل پیوند با موفقیت انجام نشد.

 

براثر ریزش دیوار در تبریز، کارگری مصدوم شد!

کارگر سی و پنج ساله شهرداری تبریز روز چهارشنبه پنجم تیر ماه، در حین گود برداری در محل ششگلان کوی فرهنگ، براثر ریزش دیوار مجاور مصدوم شد.

 

مصدومیت شدید دو کارگر ساختمانی در شهرک اندیشه!

به گزارش ایلنا در صبح روز سه شنبه چهارم تیر ماه، در یک ساختمان هفت طبقه در حال ساخت در شهرک اندیشه دو کارگر درحین کار به داخل چاهک آسانسور سقوط کردند و از ناحیه پا و کمر به شدت زخمی شدند.

 

کارگری در حین کار انگشتان خود را از دست داد!

کارگر بیست و هشت ساله‌ای روز شنبه هشتم تیر ماه، در منطقه (صفا داشت) در حین کار با دستگاه پرس سه انگشت دست خود را از دست داد. شدت آسیب به حدی بود که  سه انگشت این کارگر 28 ساله  زیر دستگاه پرس کاملا از بین رفته بود و انگشت بزرگ وی نیز داخل قطعه فلزی دستگاه پرس گیر کرده بود.

 

مرگ ۲ کارگر شهرداری خوی!

به گزارش واحد مرکزی خبر، روز سه شنبه ۴ تیر ماه، راننده یک ماشین سواری که با سرعت خیلی زیاد در حال رانندگی بود در ورودی شهر خوی  قادر به کنترل خودرو نشد و در نتیجه با دو نفر کارگر شهرداری که در همان محل مشغول پاکسازی شهر بودند برخورد نموده و باعث مرگ هر دو کارگر شد.

 

سقوط تیر چراغ برق بدلیل پوسیدگی و مصدومیت شدید 2 کارگر!

روزپنج شنبه سقوط ناگهانی تیر چراغ برق در جنوب غرب تهران شهرک ولی عصر،خیابان سپیده جنوبی دو کارگر اداره برق را روانه بیمارستان کرد.

رئیس ایستگاه 38 آتش نشانی تهران در خصوص این حادثه گفت: دو كارگر اداره برق دربالای ستون برق خیابان مشغول تعویض لامپ های گازی و جایگزینی كابل های فرسوده بودند که ناگهان این ستون بتونی به داخل خیابان افتاد و هر دو کارگر به سختی مجروح شدند.

نامبرده افزود: آتش نشانان بلافاصله مصدومین این حادثه را که از قسمت كمر، دست و پا دچار آسیب شدید شده بودند برای اقدامات درمانی تحویل عوامل اورژانس دادند تا سریعا به مرکز درمانی انتقال یابند.

رئیس ایستگاه آتش نشانی علت بروز این حادثه را پوسیدگی تیر چراغ برق اعلام کرد.

 

كارگری در میان ستون‌های هزاران كیلویی، محبوس و جان خود را از دست داد!

روز سه شنبه بیست و پنجم تیر ماه، در شهرک راه‌آهن تهران یک تریلر حامل ستون‌های چند تنی مربوط به یک پروژه ساختمانی در حال دور زدن در خیابان بود که به علت جابجا شدن ستون‌ها در قسمت بار این تریلی، کارگر ۳۵ ساله ای که در این قسمت بود، در میان ستون‌های چند هزار کیلوگرمی ساختمانی محبوس و له شده ، جان خود را از دست داد.

 

یک کارگر افغانی بر اثر ریزش آوار جان خود را از دست داد! 

بعد از ظهر روز شنبه هشتم تیر ماه، یك کارگر ساختمانی در تهران بر اثر ریزش دیوار زمین گودبرداری شده جان خود را از دست داد. این حادثه در خیابان 17 شهریور، سه راهی تیر دو قلو، کوچه پوستی، زمانی رخ داد که این کارگر مشغول عملیات عمرانی و ستون گذاری در زمینی گود برداری شده بود که ناگهان بخش‌هایی ازدیوار ریزش می کند واین کارگر درزیر خاک مدفون می شود. بنا بر این گزارش،  گروه های امداد و نجات پس از حضور در محل بدن این جوان 35 ساله افغان را از زیر آوار خارج کردند و مرگ وی توسط عوامل اورژانس تایید شد.

 

فرسودگی سیم بکسل و مصدومیت 2 نفر از کارکنان زن!

روزپنج شنبه سقوط ناگهانی بالابر یک فروشگاه بزرگ در خیابان شریعتی موجب سقوط دو نفر از کارکنان آن و مصدومیت شدید این دو نفر شد.

بنا به اظهار فرمانده آتش نشانان اعزامی، سه نفر از کارکنان زن این فروشگاه به قصد رفتن به طبقات بالای این فروشگاه سوار بالابر شدند که این وسیله به هنگام جابجایی به طور ناگهانی از طبقه منفی یک ساختمان پنج طبقه تجاری به طبقه منفی دو سقوط کرد.

مسئول آتش نشانی علت بروز این حادثه را فرسودگی سیم بکسل های بالابر اعلام کرد و افزود: درجریان این حادثه دو نفر از این کارکنان مصدوم شدند که آتش نشانان بی درنگ پس از ایمن سازی محل با بکارگیری برانکارد هر دو نفر را که 33 ساله و 25 ساله بودند به سطح زمین انتقال داده و جهت مداوا تحویل عوامل اورژانس دادند.

 

كارگر ساختمانی در حین کار بر اثر ریزش ساختمان جان خود را از دست داد!

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمانشاه گفت: صبح روز یکشنبه یازدهم تیر ماه،  وقوع حادثه ریزش یک ساختمان قدیمی در کرمانشاه منجر به مرگ یک کارگر جوان ۲۲ ساله شد.

 

مصدوم گشتن كارگر افغان در محل گودبرداری!

صبح روز پنجشنبه سیزدهم تیر ماه، ریزش آوار بر سر یک کارگر در زمینی گودبرداری شده در خیابان ولی عصر تهران، باعث مصدومیت او شد.  حادثه زمانی رخ داد که، در خیابان ولی عصر، پل امیر بهادر تهران کارگران در ضلع شمالی یک قطعه زمین ۱۵۰ متری که به عمق پنج متر گودبرداری شده بود، مشغول کار بودند که ناگهان بخشی از دیوار فرو ریخته و یک کارگر ۵۰ ساله افغان در زیر آوار ماند.

 

آتش سوزی در کارگاه باعث مصدوم شدن یک کارگر کفاش شد!

به گزارش رسانه ها در صبح روز شنبه  اول تیر ماه،  آتش سوزی ای در یک کارگاه کفاشی که در طبقه چهارم یک ساختمان واقع در خیابان سپه سالار تهران قرار داشت باعث شد تا کارگرانی که مشغول کار بودند با خطر جانی مواجهه گردند. با شروع آتش در این گارگاه که به سبب اشتعال مواد آتش زا صورت گرفته بود ،سه کارگری که در آن جا مشغول کار بودند، فورا در جهت خروج از کارگاه اقدام نمودند ولی تنها دو نفر از آن ها در لحظات اولیه موفق به خروج از کارگاه شدند و کارگر سوم که در طبقه چهارم گیر کرده بود برای نجات جانش ، خود را از طبقه چهارم به پایین پرت كرد و به شدت صدمه دید.

 

كارگر جوانی در حین کار با دستگاه چرخ گوشت صنعتی انگشتان خود را از دست داد!

صبح روز شنبه پانزدهم تیر ماه، کارگر ۲۳ ساله ای در حوالی خیابان شریعتی در حین کار با چرخ گوشت صنعتی در رستورانی، دست چپش در داخل چرخ گوشت فرو رفته و باعث مصدومیت وی شد. در این حادثه به دلیل شدت جراحات، سه انگشت میانی این کارگر جوان به صورت کامل قطع شده و دو انگشت کناری نیز آسیب جدی دیده‌اند.

 

مسمومیت شدید دو کارگر مقنی بر اثر گاز گرفتگی در حین کار!

به گزارش ایلنا، صبح روز سه شنبه هجدهم تیر ماه، دو کارگر ۴۰ و ۴۴ ساله که بدون تجهیزات لازم مشغول حفر چاهی در زیرزمین یک مسافرخانه واقع در خیابان ناصرخسرو تهران بودند به علت ورود گازهای سمی از کانال ارتباطی میان این چاه با چاه فاضلاب قدیمی مجاور، دچار گاز گرفتگی شدید شدند. بر اساس نظر یک کار‌شناس امداد و نجات در این زمینه،  با توجه به اینکه گازهای سمی حتی توانایی عبور از لایه‌های خاک را نیز دارند، کارگران باید حتما هنگام حفر چاه، با تجهیزات مربوطه وارد چاه شوند.

 

یک صد و بیست و سه حادثه شغلی در اصفهان!

رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان اصفهان روز چهارشنبه پنجم تیر ماه،  اعلام کرد که: درخردادماه (ماه گذشته) واحدهای امدادی این سازمان  123 بار برای حوادث شغلی اعزام شدند. وی با بیان این که بیشترین مصدومین حوادث کار در ماه گذشته در گروه سنی 20 تا 40 سال قرار داشته‌اند؛ گفت:  وقوع 115 مورد حادثه کار برای مردان و 5 مورد برای زنان، 17مورد برخورد جسم با فرد، 45 مورد بیماری، 17 مورد سقوط از ارتفاع، 19 مورد ریختن مایعی روی فرد و 5 مورد سوختگی علت‌های شایع امدادخواهی از اورژانس پیش بیمارستانی 115 بوده است.

 

مرگ ۲۶۵ نفر بر اثر حوادث ناشی از كار ظرف دو ماه اول سال جاری!

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، روز شنبه بیست و دوم تیر ماه، اعلام کرد: ‌در دو ماهه سال جاری ۲۶۵ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.

نامبرده افزود: در دو ماهه امسال ۲۶۳ مرد و دو زن در حوادث کار جان باخته‌اند که در این میان سقوط از بلندی با ۱۲۷ فوتی بیشترین تعداد متوفیات حوادث ناشی از کار را در برمی گیرد.

وی اظهار داشت که پس از سقوط از بلندی، برخورد جسم سخت با ۶۱ فوتی و برق‌گرفتگی با ۳۵ فوتی در رتبه‌های بعدی دلایل مرگ بر اثر حوادث ناشی از کار قرار دارند.

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ادامه داد: ‌در دو ماهه امسال استآن ها ی تهران با ۴۸ فوتی، خراسان رضوی با ۲۵ فوتی و کرمانشاه با ۱۷ فوتی بیشترین تعداد تلفات حوادث ناشی از کار را داشته‌اند که این آمار در هر یک از استآن ها  در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴/۳، ۵۶/۳ و ۴۱/۷ درصد افزایش داشته است.

 

مصدومیت یک کارگر نوجوان در اثر سقوط بر روی میل گرد!

کارگر نوجوانی در اصفهان هنگام نصب حصار یك ساختمان، روز شنبه بیست و دوم تیر ماه، سقوط کرد و میل گردهای نصب شده، در بدن وی فرو رفتند. این حادثه در خیابان چهار باغ خواجو شهر اصفهان زمانی رخ داد که کارگر ۱۶ ساله‌ای هنگام نصب حصار نرده‌ای یک ساختمانی به دلیل برهم خوردن تعادلش ناگهان بر روی میله‌های نوک تیز نصب شده سقوط كرد که این سقوط منجر به فرو رفتن ۳ میله در کمر وی شد.

 

یك كارگر ساختمانی در حین کار جان خود را از دست داد!

عصر روز دوشنبه بیست و چهارم تیر ماه، ریزش یک ساختمان در حال تخریب واقع در خیابان دیباجی شمالی شهر تهران باعث مرگ كارگر ساختمانی ۲۱ ساله شد.

 

مرگ دو كارگر مقنی بر اثر گازگرفتگی!

دو کارگر ۵۸ و ۲۹ ساله روز شنبه بیست و نهم تیر ماه، در حین تعمیر چاهی در پاساژ صاحب الامر تبریز بودند كه یکی از مقنی‌ها به داخل چاه رفته و دیگری پس از مطلع شدن از گاز گرفتگی وی برای نجات نفر اول وارد چاه می‌شود که هر دو بر اثر مسمومیت با گازهای متصاعد شده جان خود را از دست می‌دهند.

 

برق، جان کارگر گچسارانی را گرفت!

به گزارش خبرنگار ایلنا روز شنبه بیست و نهم تیرماه در گچساران که یکی از شهرستآن ها ی کهگیلویه و بویراحمد می باشد. کارگر 35 ساله ای در حین کار بر روی یک ساختمان براثر برق گرفتگی کشته شد.

 

۳ كارگر ساختمانی در خیابان كارگر زیر آوار دفن شدند!

بر اثر ریزش ساختمان دو طبقه‌ای در حال تخریب واقع در کارگر شمالی تهران، سه نفر از کارگران در زیر آوار‌ها مفقود شدند.

 بر اساس این گزارش، در ساعت ۱۳ روز دوشنبه سی و یکم تیر ماه،  کارگران در این ساختمان در حال تخریب مشغول به کار بودند که به یک باره طبقه دوم این ساختمان ریزش کرد و سه کارگر در زیر آوار‌ها گرفتار شدند. در این حادثه فقط دست‌های این کارگران از میان آوار‌ها بیرون بود که باعث شد آن ها نجات داده شوند.

 

جان باختن 8 کارگر درحوادث ساخت و ساز اردبیل طی سال گذشته!

به گزارش مهر 15 تیر ماه ،مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اعلام کرد: در سال گذشته 108 حادثه محیط کار در ساخت و سازهای استان ثبت شده است. بر پایه این گزارش، از این تعداد هشت مورد منجر به فوت کارگر بوده که رقم قابل توجهی است. عدم رعایت قوانین ساخت و ساز در اکثر شهرک های ساخت و ساز مسکونی استان دلیل این امر ذکر شد.

 

دستمزد های معوقه و عدم پرداخت آن ها، تعطیلی و اخراج ها

 

خودداری کارفرما از واریز حق بیمه کارگران «لامپ الوند»!

یکی از کارگران کارخانه لامپ الوند قزوین که چهل و دو سال سن دارد و از سن بیست و چهار سالگی به عنوان یک کارگر ساده در این کارخانه مشغول به کار شده است روز شنبه هشتم تیر ماه،   به ایلنا گفت: مدیرعامل کارخانه لامپ الوند پنج ماه است که حق بیمه  بیست و سه کارگر خود را به اداره بیمه واریز نکرده است. صاحب کارخانه در حالی حق و حقوق کارگران این کارخانه را نمی پردازد که هم اکنون با انتقال کارخانه از شهرک صنعتی البرز به شهرک صنعتی «لیا» مشغول سرمایه گذاری های جدید است. وقتی برای پی گیری این موضوع به اداره تامین اجتماعی شهرک صنعتی قزوین مراجعه کردیم  به ما گفته شد وقتی حق بیمه ای برای شما واریز نشده است یعنی شما وجود خارجی ندارید.

 

برخی کارفرمایان در سمنان از کارگر  برگ تسویه سفید امضا می‌گیرند!

به گزارش ایلنا روز یکشنبه نهم تیر ماه: برخی کارفرمایان در بدو استخدام کارگران با گرفتن چک و سفته و قرارداد سفید امضاء، قدرت چانه زنی و اعتراض در مقابل بی‌عدالتی‌هایی که بر آنان تحمیل می‌شود را می‌گیرند. این امر از آن رو صورت می‌گیرد که در صورتی که کارفرما خواست به تعهدات خود در برابر کارگر عمل نکند، کارگر را با چك و یا سفته امضا شده تحت فشار قرار دهد تا مبادا از کارفرمای خود شکایت کند. هم اکنون در سمنان کارگرانی هستند که پس از چند سال کار  اخراج شده‌اند اما چون کارفرما از آن ها چک، سفته و یا قرارداد سفید امضا دارد نتوانسته‌اند همه مطالبات قانونی خود را دریافت کنند.

 

کارگران پیمانکاری شهرداری طبس دو ماه حقوق نگرفته اند!

۴۳ کارگر فضای سبز شهرداری طبس که تحت نظارت شرکت پیمانکاری درخشان کویر فعالیت دارند روز دوشنبه دهم تیر ماه  اعلام کردند، دو ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند. کارفرمای این شرکت علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق دو ماه گذشته، از کارگران خود در هنگام استخدام برگه تسویه حساب نیز گرفته است. این کارفرما شرط هر گونه استخدام یا تمدید قرارداد را امضای برگه سفید امضا اعلام کرده است. کارگران این شرکت میگویند :کارفرما هر طور که دوست دارد به آنان دستمزد و حق استفاده از مرخصی را می‌دهد. این در حالیست که اگر کارگری طبق قانون برای زمانی خاص درخواست مرخصی کند، کارفرما با آن موافقت نمی‌کند.

 

اخراج ۳۵  کارگر کارخانه کشتی سازی صدرا!

 

به گزارش نسیم جنوب، در ابتدای تیرماه جاری، 35 نفر از کارگران و پرسنل کارخانه کشتی سازی صدرا (واقع در جزیره صدرا) از این شرکت اخراج شدند. این کارگران بر روی کشتی افراماکس که برای کشور ونزوئلا ساخته شده است کار می‌کردند. برخی کارگران نیز به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند و سایت این کشتی سازی در حال حاضر تقریبا تعطیل و غیر فعال است.

 

عدم پرداخت ۱۱ماه حقوق کارگران و نیروهای خدماتی آبشار یاسوج!

"خبرگزاری فارس" در روز دوشنبه دهم تیر ماه، در گزارشی به وضع رفتگران آبشار یاسوج پرداخته است. در ابتدای گزارش قید شده که یکی از اماکن تفریحی و سیاحتی استان کهگیلویه و بویراحمد که به واقع پر ترددترین مکان گردشگری این استان هم محسوب می‌شود آبشار یاسوج است. سپس گزارشگر مزبور می نویسد:

هنگامی که قصد بازدید از سرویس‌های بهداشتی آبشار را داشتیم با بغض ترکیده کارگری کهن‌سال روبرو شدیم که از وضع بد خود و روزگار خوب خبرنگاران سخن به میان آورد.

وی که انگار بهترین سنگ صبور را خبرنگاران می‌دانست ناگهان و فی‌البداهه به سخن آمد و گفت: آقای خبرنگار برای خودت کیف کن؛ عکس در روزنامه چاپ کن و پول‌هایش را نوش جان کن.

با گفتن این سخن از سوی این رفتگر به سراغ او رفتیم و اوضاعش را پرسیدیم که گفت مپرس از احوالم که دل پر خونی دارم.

علت را با آن ‌که ما هم در دل حدس زده بودیم برای محکم‌کاری از او پرسیدیم که گفت: آیا شما خبرنگاران هم ۱۱ماه حقوق دریافت نکرده‌اید که بخواهی از حال من بدانی؟

وقتی بغض پیرمرد ترکید سعی کردیم سنگ صبورش شویم و از اوضاع و احوال دیگرش سؤال کردیم که گفت: به مرحمت وجود مردمی که به این آبشار می‌آیند یک چیزی هم به ما می‌دهند، همین که بتوانیم با آن کرایه رفت و برگشت به خانه‌هایمان را درآوریم.

این رفتگر آبشار از همت عالی مردم گفت و از ما خواست تا این موضوع را محض خاطر شریف شهرداری و البته پیمانکار بد حساب در روزنامه خود یا به قولی خبرگزاری بنویسیم.

کمی بالاتر و به سوی سرمنشأ آبشار که رفتیم به سرویس‌های دستشویی دیگری رسیدیم که چند رفتگر جوان در آن جا مشغول صحبت با یکدیگر بودند.

بدون توجه به آن ها  راهی سرویس‌های دستشویی شدیم تا وضعیت این قسمت را هم بررسی کنیم که البته وضعیت با همه اجحافی که به کارگران در خصوص پرداخت‌ها شده بود رضایت‌بخش به نظر می‌رسید.

کارگر جوانی که بیماری از رنگ و رویش می‌بارید و ماسکی را به همین منظور بر دهان زده بود مطالبات خود را از ما پی‌گیری کرد و پرسید نمی‌دانید چرا حقوق ما را پرداخت نمی‌کنند؟

خود را خبرنگار معرفی کردیم و گفتیم مأمور شهرداری نیستیم که حقوقت را از ما مطالبه می‌کنی که در جواب گفت؛ می‌دانستم خبرنگارید و به همین خاطر از شما که وظیفه پی‌گیری حق و حقوق مردم را دارید پرسیدم.

به خود آمدیم و پای درد دل او و دو دوست دیگرش نشستیم که می‌گفتند از مهرماه سال گذشته حقوق نگرفته‌اند.

آن ها  که دیگر مانند سابق از دوربین‌ها و ضبط صوت‌های خبرنگاران نمی‌ترسیدند مطالبات خود را به وضوح و بدون هیچ ترسی بیان می‌کردند و دیگر ترسی از اخراج شدن نداشتند.

 

ادامه‌ی سیاست‌های ضدکارگری علیه کارگران شرکت بانتا آبیدر سنندج!

کارفرمایان شرکت بانتا آبیدر با اعمال سیاست‌ها و فشارهای ضد کارگری و غیر قانونی بر کارگران این مجموعه شرایط سخت کاری و روانی برای کارگران این شرکت فراهم کرده‌اند.

مدتی است که کارفرمایان و سرکارگران همراه داشتن و استفاده از تلفن همراه را در درون محوطه‌ی شرکت برای کارگران منع کرده‌اند که هر کارگری که از این دستور سرپیچی کند فی الفور اخراج می‌شود.

 

۶۷ کارگر اخراجی قارچ سینا در انتظار بازنشستگی پیش از موعد!

کارگری در همدان با اشاره به توقف تولید و اخراج ۶۷ کارگر قرارداد رسمی قارچ سینا، روز سه شنبه هجدهم تیر ماه،  به ایلنا گفت: با وجود آنكه كارگران اخراجی مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند و به طور قانونی باید بازنشسته شوند، اما به دلیل عدم پرداخت سهم كارفرما به تامین اجتماعی و اجرا نشدن قانون، این كارگران هم‌اكنون بیكار و مقرری‌بگیر بیمه بیكاری شده‌اند. کارفرمای این واحد تولیدی، علاوه براینکه بخشی از معوقات سنوات گذشته کارگران را پرداخت نمی کند، در پرداخت سهم ۴ درصدی خود را برای بازنشسته شدن این کارگران به حساب تامین اجتماعی نیز كوتاهی می‌کند. نوع كار این کارگران در واحد تولیدی قارچ سینا به سبب رطوبت زیاد، مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور شده است و این کارگران با حداقل ۲۰ سال سابقهٔ کار به طور قانونی امکان بازنشسته شدن پیش از موعد را دارند.

 

درج مبالغ ساختگی در لیست پرداخت حقوق كارگران پیمانی رجا!

تعدادی از كارگران پیمانی شرکت حمل و نقل ریلی رجا روز شنبه پانزدهم تیر ماه، به ایلنا گزارش داده‌اند مبالغ درج شده در لیست پرداخت حقوق كارگران اداره مولد بخار شهر تهران كه توسط یك شركت پیمانكاری به رجا ارائه می شود با حقوق دریافتی این كارگران همخوانی ندارد. برای هر كارگر اداره مولد بخار شهر تهران مبلغ قابل توجهی به عنوان حقوق پرداختی درج شده و این در حالی است كه بعضا دریافتی كارگران نصف این میزان است.

 

پرداخت حقوق ۲۵۰ کارگر ایران برک رشت، ۵ ماه به تأخیر افتاده است!

کارگری در کارخانه ایران برک رشت، که نخواست نامش فاش شود در روز دوشنبه سی و یکم تیر ماه، در گفتگو با مطبوعات ضمن انتقاد از پرداخت نشدن حقوق، مطالبات و ۵ ماه بلاتکلیفی کارگران گفت: ۲۵۰ کارگر شاغل در این کارخانه از اسفند ماه سال گذشته تاکنون حقوق دریافت نکرده‌‏اند. او در تشریح جزئیات مشکلات کارخانه ایران برک رشت، که سخن میگفت، افزود: کارفرمای این کارخانه که ۱۸ سال پیش از بخش دولتی (سازمان صنایع ملی) به بخش خصوصی واگذار شده بود به سبب افزایش مشکلات مالی علاوه بر کاهش تولید نتوانست اشتغال ۱۵۰۰ کارگر خود را حفظ کند و به تدریج با تعدیل و بازنشستگی، تعداد کارگران را به ۲۵۰ نفر رساند. خصوصی‌سازی بی‌ضابطه و بدون برنامه در «ایران برک» بیشترین ضربه را به تولید و کارگران این کارخانه وارد کرد به طوری که هم اکنون این کارخانه با کمترین ظرفیت تولید و حداقل نیروی کار به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نیمه تعطیل‌‌‌رها شده است.

 

۳۰۰ کارگر پیمانی آبفای اهواز ۴ ماه است که حقوق نگرفته اند!

روز یکشنبه سی تیر ماه، کارگری در اهواز اعلام کرد: ۳۰۰ کارگر شرکت پیمانکاری «سولار» در اهواز که تحت نظارت آبفای این شهر فعالیت دارند حدود چهار ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند. کارفرمای این شرکت علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق این کارگران در چهار ماه گذشته، حق بیمه (تامین اجتماعی) آنان را نیز واریز نکرده است. این ۳۰۰ کارگر دارای سوابق کاری ۴ تا ۱۵ ساله هستند که از دلایل كارفرما برای نپرداختن دستمزدشان اظهار بی‌اطلاعی می‌كنند.

 

۱۲۲ هزار کارگر قطعه‌ساز بیکار شده‌اند!

روز یکشنبه سی تیر ماه، عضو انجمن قطعه سازان خودرو  در گفتگو با مطبوعات گفت: از سال گذشته تا کنون حداقل ۱۲۲ هزار کارگر شاغل در واحدهای سازنده قطعات خودرو به دلیل نواسانات اقنصادی کار خود را از دست داده‌اند. شدت بحران اقتصادی به حدی است که فعالیت واحدهای قطعه سازی از سه شیفت کاری به یک شیفت کاری کاهش پیدا کرده است. کاهش فعالیت روزانه واحدهای قطعه سازی به منزله حذف اضافه کاری و کاهش مزایای نقدی کارگران شاغل در این واحدهای تولیدی است.

 

کارگران زن در کارگاه‌های کوچک قدرت چانه زنی کمتری دارند!

روز شنبه  یکم تیر ماه، خبرگزاری های رژیم از قول یکی از کارگران سمنانی گزارش دادند که  در استان سمنان ، در كارگاه‌های كوچك كارگران زن که به کارهائی سخت و طاقت فرسا مشغولند نسبت به همکاران مرد خود مزد کمتری گرفته و از قدرت چانه زنی كمتری برخوردارند. به عنوان مثال كارگران زنی كه در كارگاه‌ های خیاطی مشغول كار هستند و روزانه هشت تا 14ساعت بدون وقفه مشغول كار هستند. با این حال كارگران زن نه ‌تنها مانند كارگران مرد مزد نمی گیرند بلكه ممكن است در صورت مادر شدن از همه حقوق ویژه‌ای كه به آن ها تعلق می‌گیرد نیز برخوردار نشوند.

 

بی حقوقی كارگران زن در كارگاه‌های زیرزمینی شایع‌تر است!

به گزارش کارگری در استان خراسان رضوی به تاریخ روز سه شنبه ۴ تیر ماه، در کارگاه‌های کوچک مسئله سوء استفاده از کارگران زن به وضوح قابل مشاهده است. متاسفانه به دلیل نابرابر بودن عرضه و تقاضا در بازار کار و نیز نبود بستر‌های فرهنگی، شاهد اجحاف در حقوق کارگران زن هستیم. شایع ترین مشکل این کارگران ساعات طولانی کار، دستمزد ناکافی و کار سخت و طاقت فرسا و در برخی مواقع پرداخت نشدن حق بیمه می باشد. این کارگر با بیان اینکه این شرایط در کارگاه ‌های زیرزمینی و فاقد مجوز وخیم‌تر است، گفت: از آن جا که کارگران شاغل در این واحدها نیاز شدید مالی دارند هیچگاه شکایتی علیه کافرمایان خود مطرح نمی کنند و در نتیجه این روند می‌تواند سال‌ها بدون اعتراضی ادامه داشته باشد.

 

نقض آشکار حقوق کارگران زن در کارخانه ریسندگی و بافندگی زابل!

کارگری روز سه شنبه ۴ تیر ماه،  در استان سیستان و بلوچستان از نقض آشکار حقوق قانونی کارگران زن در کارخانه ریسندگی و بافندگی زابل خبر داد. وی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در این واحد تولیدی، کارفرما به غیر از چند مرد، عموما زنان را استخدام می‌کند و به آن ها دستمزی به مراتب کمتر از حداقل‌های قانونی پرداخت می‌کند. با این که این واحد نساجی در حال حاضر تنها کارگاه بزرگ و فعال در منطقه زابل محسوب می‌شود، به غیر از تعداد اندکی که بیمه هستند به سایر زنانی که در این کارخانه کار می‌کنند نه مزد قانونی پرداخت می‌شود و نه حق بیمه. در شرایطی که حداقل حقوق یک کارگر ساده 487 هزار تومان است هم اکنون دریافتی کارگران شاغل در این کارخانه حدود 180 هزار تومان است. وی در ادامه افزود: کارفرمای این واحد تولیدی برای فرار از تعهدات قانونی خود بطور معمول کارگران زنی که حارج از قانون به کار گماشته می‌شوند را مدام تغییر می دهد. به همین دلیل کارفرما هر چند مدت یکبار برای آن که ردی از تخلفات خود باقی نگذارد اقدام به اخراج کارگران زن می‌کند. متاسفانه با توجه به وضع اقتصادی منطقه هیچ کس حاضر نیست تا نسبت به وضع خود اعتراض کند.

 

هرگونه اختلاف میان كارگر و كارفرما به اخراج كارگر منجر می‌شود!

روز سه شنبه ۴ تیر ماه، یکی كارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی بندر امام در گفتگو با خبرنگاران  از ماده ی 34 قانون «اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد» كه دست كارفرمایان را در اخراج كارگران صنایع پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر باز گذاشته است انتقاد كرد و گفت: اختلافات میان كارگر و كارفرما در مناطق آزاد تجاری به هیات رسیدگی ارجاع می شود و اگر حكم صادر شده در این هیات، اخراج كارگر از سوی كارفرما را موجه تشخیص ندهد كارفرما مطابق ماده 34 قانون اشتغال نیروی انسانی، آزاد خواهد بود تا كارگر را به كار بازگرداند یا نكند. این بدان معناست كه اگر در اختلاف پیش آمده، حق با كارگر باشد كارفرما باز هم می تواند او را به صورت قانونی اخراج كند. وی همچنین تصریح كرد که: كارگران صنایع پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر مالیات تصاعدی می پردازند و به ازای هر یك میلیون تومان از مزدشان، 100 هزار تومان مالیات می دهند.

 

وضعیت نامطلوب و اسفبار امكانات بهداشتی كوره پزخانه ها در استان تهران!

در روز یکشنبه دوم تیر ماه یکی از کارگران کوره پزخانه های استان تهران با اشاره به وضعیت نامطلوب رعایت بهداشت در كوره‌پزخانه‌ها  گفت: در هر واحد تولیدی آجر تنها یك سالن و با تعداد بسیار محدودی حمام و توالت برای استفاده مشترک حداقل 30 خانواده وجود دارد كه طبیعتا این وضعیت باعث شیوع بیماری مخصوصا در بین فرزندان این كارگران فصلی می‌شود. امكانات بهداشتی كوره پزخانه ها بیش از 30 سال پیش بر اثر فشار مسئولان وقت تجهیز شدند و از آن زمان تا كنون به حال خود رها شده‌اند و مسئولان وزارت بهداشت و درمان آن چنان كه شایسته نیروی مولد است، وضعیت بهداشت كوره پزخانه ها را جدی نمی گیرند و امكانات بهداشتی كوره پزخانه ها در حد " كار راه اندازی "نگه داشته شده كه با حیثیت و كرامت انسانی كارگران سازگار نیست. وی در پایان، شكایت از كارفرمایان كوره پزخانه ها را بی حاصل عنوان كرد و اظهار داشت: در بهترین حالت، كارفرمایان به دلیل عدم رعایت استاندارد های بهداشتی 100 هزار تومان جریمه می شوند كه تاثیر باز دارنده‌ای ندارد.

 

كارگران كوره پزخانه‌ها باید هفتاد سال كار كنند تا بازنشسته شوند!

كارگر یکی از كوره پزخانه های استان تهران روز شنبه هشتم تیر ماه،  از رویه کنونی ارائه لیست بیمه کارگران کوره‌پزخانه به سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرد و خواستار تغییر این شیوه شد. وی بابیان اینکه در شیوه کنونی ارائه لیست بیمه، سازمان تامین اجتماعی هیچ نظارتی بر صحت گزارش کارفرمایان ندارد، گفت: سیستم فعلی بیمه ی تامین اجتماعی به گونه ای طراحی شده است كه لیست ترك كار كارگران كوره پزخانه ها را بدون هیچگونه نظارتی می پذیرد. با توجه به لیست بیمه ی ناقصی كه برای كارگران كوره پزخانه ها گزارش می شود بخش وسیعی از آنان باید هفتاد الی هشتاد سال كار كنند تا بازنشسته شوند.

کارگران فصلی کوره پزخانه ها خانوادگی روزی ۱۵ ساعت كار می‌كنند!

در گزارشی به تاریخ روز دوشنبه دهم تیر ماه، از ۱۵ ساعت کار روزانه‌ی کارگران فصلی کوره پزخانه‌ها به همراه خانواده‌شان اطلاع داده میشود. بر اساس این گزارش کارگران قالب دار، قالب کش، گل ساز و بار جمع کن، که از استآن ها ی خراسان، کردستان و... به تهران کوچ می‌کنند تا به عنوان کارگر فصلی در کوره پزخانه‌ها مشغول شوند روزانه بیش از ۱۵ ساعت کار می‌کنند.

 

تعطیلی خانه بهداشت کارگران کوره پزخانه‌های قرچک!

یکی از کارگران کوره پزخانه‌های استان تهران روز چهارشنبه دوازدهم تیر ماه، از تعطیلی خانهٔ بهداشت کارگران کوره پزخانه‌های شهرستان قرچک توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خانهٔ بهداشت کارگران کوره پزخانه‌های شهرستان قرچک را منحل کرده و این در حالی است که حقوق بهداشت‌یاران را کارفرمایان پرداخت می‌کردند. وزارت بهداشت برای هر سه الی چهار کورهٔ آجر پزی یک بهداشت‌یار انتخاب می‌کند تا در خانهٔ بهداشت آن منطقه مشغول به کار شود. و این در شرایطی است که در برخی کوره پزخانه‌ها، ۱۰ الی ۲۰ خانوار مشغول به کارند که از امکانات بهداشتی عمومی استفاده می‌کنند.

 

سوء استفاده کارفرمایان کوره پزخانه ها از کارگران غیر ایرانی!

در روز شنبه پانزدهم تیر ماه ایلنا در رابطه با شرایط کار در کوره پز خانه ها گزارش داد که  کارفرمایان به دلیل استفاده وسیع از کارگران خارجی که فاقد مدارک اقامت قانونی می باشند  حداقل استانداردهای ایمنی در این واحد‌ها را هم رعایت نمی كنند. کارفرمایان گمان می‌کنند اتباع خارجی به دلیل آن که بیمه نمی‌شوند و حداقل مزد تعیین شده را دریافت نمی‌کنند، بهداشت و ایمنی هم لازم ندارند.

 

كارگران موقت كوچك‌ترین تضمینی درباره آینده شغلی‌شان ندارند!

روز پنجشنبه دوم تیر ماه با گذشت بیش از سه ماه از سال جدید، ، اعلام گشت که موج جدیدی از تعدیل و اخراج کارگران قرار دادی و پیمانی واحد‌های مختلف تولیدی همدان به راه افتاده است كه این وضعیت بر امنیت روانی كارگران شاغل و به تبع كاهش بازدهی تولید تاثیر گذاشته‌است.

در این خبر با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد اخراج و تعدیل تعدادی از کارگران قراردادی در کارخانه خوش نوش همدان و چندین واحد تولیدی دیگر بوده‌ایم، آمده است: مالکان این واحدهای صنعتی به بهانه کاهش هزینه های جاری تولید، در اولین اقدام خود قرارداد تعدادی از نیروهای كار موقت را تمدید نکرده اند. و اگر نظارت کافی بر عملکرد کارفرمایان نباشد، مدیران واحد‌های صنعتی می‌توانند کارگران خود را بدون هیچ بهآن ها ی اخراج کنند.

 

در بلوچستان نوجوانان پسر از  سیزده سالگی وارد حرفه «کول‌بری» می‌شوند!

در استان سیستان و بلوچستان به دلیل نبود «کار با درآمد مناسب»، پسران بومی از کودکی و نوجوانی به مشاغل کاذبی همچون کول‌بری و باربری در مناطق مرزی روی می‌آورند.

به گزارش ایلنا در روز چهارشنبه پنجم تیر ماه : اگر بخواهیم میزان اشتغال در این استان کشور را بر اساس اشتغال مشاغل غیر کاذب محاسبه کنیم؛ به نظر می‌رسد نرخ بیکاری بالای 25 درصد خواهد بود. هم به دلیل کمبود فرصت‌های شغلی غیر کاذب و هم به دلیل درآمد پایین و ناپایدار بودن این گونه مشاغل، نیروی کار بومی استان سیستان و بلوچستان بیشتر به مشاغل کاذب تمایل دارند. به همین دلیل در سال های اخیر شاهد آن بودیم که فرزندان پسر خانواده‌های بومی از سنین 13 – 14 سالگی ترک تحصیل کرده و به عنوان باربر و کول‌بر در مناطق مرزی کالا جابجا می‌کنند.  این کول‌بران نوجوان از خانواده‌هایی هستند که سرپرست آن ها کارگر یا کشاورزی با درآمد پایین و غیر مستمر است. بیشتر این کارگران نوجوان هیچ ارتباطی با فعالیت های غیر قانونی و مجرمانه ندارند و تنها به منظور تامین معاش خانواده میان مناطق مرزی در تردد هستند. با این حال شغلی که این نوجوانان از روی اجبار و به منظور تامین معاش خانواده اختیار می‌کنند سخت و پر مخاطره است، بطوری که سلامتی و جان آن ها در زمان جابجایی و تردد در معرض خطر هر نوع حادثه طبیعی و غیر طبیعی قرار دارد. با شرایط شغلی کنونی هیچ بعید نیست که این حرفه به حرفه ابدی برخی از کول‌بران نوجوان تبدیل شود.

 

انتظار ۵ ساله کارگران ساختمانی کرمان برای دریافت سهام عدالت!

 

ایلنا از انتظار پنج ساله‌ی بیش از ۴ هزار کارگر ساختمانی کرمان برای دریافت سهام عدالت خبر داد. بر اساس این گزارش ۴ هزار ۴۰۰ کارگر ساختمانی از سال ۸۷ تا هم اکنون منتظر دریافت سهام خود هستند که این امر هنوز محقق نشده است.  دغدغه کارگران این است که با پایان یافتن دولت دهم دیگر نتوانند سهام عدالت خود را دریافت کنند. 

سال گذشته اخراج 36 هزار کارگر در مراجع حل اختلاف تایید شد!

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی روز یکشنبه نهم تیر ماه اعلام کرد که  بر اساس آمارهای موجود سال گذشته در کل کشور تعداد 290 هزار فقره پرونده شکایات در مرجع حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفته و برای کمتر از 36 هزار کارگر حکم اخراج صادر شده مورد تایید قرار گرفته است.

 

فقدان امنیت شغلی، كارگران بخش كشاورزی را فراری می‌دهد!

کارگری از کرمان روز پنجشنبه سیزدهم تیر ماه گفت: کارگران شاغل در بخش کشاورزی امنیت شغلی ندارند، دستمزد آن ها  كم و نسبت به دستمزد كارگران سایر بخش‌ها از نوسانات بیشتری برخوردار است. اگر این کارگران به هر دلیلی قادر به کار نباشند هیچ‏گونه منبع درآمد دیگری ندارند و از تامین مایحتاج اولیه زندگی نیز عاجز می‌شوند. عدم حمایت بیمه‌ای از این کارگران به اضافه شرایطی كه ذكر شد سبب شده است كارگران رغبتی به كار در بخش كشاورزی نداشته باشند.

 

۱۵۰ کارگر مرزنشین از دو ماه بیكاری می‌گویند!

روز شنبه پانزدهم تیر ماه گزارش داده شد که تعطیلی بازارچه مرزی گمشاد واقع در سیستان و بلوچستان، در حالی وارد شصت و هشتمین روز خود شد که ۱۵۰ کارگر بیکار، نسبت به بی‌توجهی مسئولان به شرایط زندگیشان معترض‌اند. از آخرین باری که بازارچه مرزی گمشاد دائر بوده است، بیش از دو ماه می‌گذرد اما تعطیلی این بازارچه منجر به بیکاری ۱۵۰ کارگری که تنها راه تامین مخارج زندگی‌شان را از این محل تامین می‌کردند شده است.

یکی از کارگران بازارچه مرزی گمشاد در مورد بیکاری خود می‌گوید که :دو ماه است منتظر بازگشایی بازارچه هستم، کارگر‌ها می‌گویند که می‌خواهیم برویم شهرستان برای کار، ولی من به آن ها  امید می‌دهم که انشاءالله چند روز دیگر بازهم همگی سر کار می‌رویم، من اکنون هم شرمنده کارگران هستم و هم شرمنده زن و بچه‌ام، از همین جا از آن ها  طلب بخشش می‌کنم.  وی در باره میزان دستمزد روزانه کارگران بازارچه مرزی «گمشاد» می‌گوید: "میزان دستمزد هر کارگر بستگی به کامیون‌هایی دارد که وارد بازارچه می‌شوند، یعنی هر چه این ماشین‌ها بیشتر باشد، درآمد ما هم بیشتر است، ولی اگر بخواهم متوسط آن را به شما بگویم، اگر ۶۰ دستگاه کامیون وارد بازارچه شود، برای ما حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان می‌ماند."

یكی دیگر از این كارگران که جوان ۱۹ ساله‌ای می باشد و با کارگری در بازارچه در تامین مخارج پدر و مادر و ۱۰ برادر و خواهر كوچك‌ترش كمك می‌كرد گفت: "نزدیک به دو ماه و نیم است که بیکار شده‌ام، مادر و پدرم پیر هستند و من نمی‌توانم آن ها  را ‌‌رها کنم و برای کار به شهرستان بروم. علاوه بر این رفتن به شهرستان مشکلات زیادی دارد، خانواده‌ام ۱۳ نفر هستند و برای اینکه زندگیمان را اداره کنیم و برادرانم بتوانند به مدرسه بروند من باید کار کنم، این جا هم که نه آبی برای کشاورزی است، و نه کارخآن ها ی برای کار کردن، و تنها راه چاره‌ای که وجود دارد همین بازارچه‌ای است که متاسفانه آن را هم تعطیل کرده‌اند."

وی در ادامه می گوید: بازارچه برای ما قشر فقیر خیلی خوب است، طوری بود که احتیاج نداشتیم برویم شهرستان و شغلمان در منطقه خودمان بود، روزی ۱۰ یا ۱۵ هزار تومانی برای درآمد داشتیم، او اضافه می‌کند: "از مسئولین انتظار داریم که به فکر فقرا باشند، اگر بخواهند التماس‌شان را هم می‌کنیم، بگذارید دستمان در زندگی جلو بیافتد. از این زمین خشک هم که پولی در نمی‌آید، ما فقط به همین چیز اندک دل بسته‌ایم و سرگرم بوده‌ایم، جوانی که بیکار باشد ولگرد و معتاد می‌شود. وقتی بازارچه فعال بود، از صبح سر کار بودیم و شب خسته می‌آمدیم خانه، باز صبح می‌شد و همین چرخه را تکرار می‌کردیم، خواهش می‌کنیم یکی صدای ما را بشنود."

یکی از غرفه داران بازارچه با انتقاد شدید از مسئولین، می‌گوید: "نمی‌دانم با این همه پیگیری که ما کردیم، چرا یک نفر هم خود را جای یک مرزنشین نمی‌گذارد، چه کسی می‌تواند گرمای ۵۰ درجه‌ای هیرمند را تحمل کند؟ توفآن ها یی که ۱۵ برابر حد مجاز آلودگی ایجاد می‌کنند را چه کسی می‌تواند درک کند؟" وی تعطیلی بازارچه مرزی گمشاد را محصول "لج بازی" مسئولین می‌خواند و می‌افزاید: "نمی‌دانم که چرا عده‌ای با لج بازی، زندگی را برای ۲۵۰ نفر (كارگر، راننده و غرفه‌دار) آدم تلخ کرده‌اند."

 

کار فرمایان با توجه به افزایش آمار بیکاری از کارگران شاغل ،سوء استفاده میکنند!

روز یکشنبه شانزدهم تیر ماه کارگری در تاکستان با اشاره به قرار دادهای کوتاه مدت و سفید امضاء، تاخیر در پرداخت حقوق، اخراج و تعدیل نیروی کار، گفت: سوء استفاده از کارگران با توجه به افزایش آمار بیکاری رشد یافته است، بطوری که اکثر کارگران موقت و پیمانی به سبب اینکه به کسب در آمد نیاز حیاتی دارند تسلیم خواسته کارفرمایان شده و اجازه می‌دهند از آنان بیش از اندازه بهره کشی شود. بخش عمده‌ای کارگران درشهرک‌های صنعتی همانند حیدریه، خرم دشت و بسیاری از کارگاه‌ها و واحدهای کوچک در مسیر جاده تاکستان به قزوین کار می کنند، شاغلین در این واحد‌ها با آن که دلسوزانه برای واحد تولیدی که محل کسب در آمد و تامین معاش روزانه‌شان است کار می‌کنند، فاقد امنیت شغلی می باشند.

 

کارگران پیمانی فضای سبز شهرداری بهارستان امنیت شغلی ندارند!

روز چهارشنبه نوزدهم تیر ماه، كارگری در شهر بهارستان استان اصفهان از فقدان امنیت شغلی کارگران پیمانکاری فضای سبز شهرداری بهارستان، خبر داد و گفت:  شرکت پیمانکار شهرداری بهارستان در فصل زمستان به دلیل کاهش حجم آبیاری فضاهای سبز، همیشه ۵ الی ۶ نفر از کارگران را تعدیل می‌کند. خواسته اصلی  ۶۰ کارگر پیمانی فضای سبز شهرداری بهارستان،  تبدیل وضعیت قرارداشان از پیمانی به رسمی است.  گفتنی است شهر بهارستان در ۱۵ کیلومتری جنوب اصفهان در دامنه‌های کوه‌های لاشتر قرار گرفته است.

 

تعدیل گسترده کارگران قطعه‌سازی‌ها در استان قزوین!

روز چهارشنبه نوزدهم تیر ماه کارگری در استان قزوین، گفت: سال گذشته به دلیل نوسانات اقتصادی بخش قابل توجهی از کارگران واحدهای قطعه سازی تعدیل شدند. تا سال گذشته در استان قزوین بالغ بر ۱۲۰ کارگاه و کارخانه سازنده قطعات خودرو فعالیت می‌کردند. در قطعه‌سازی‌های قزوین از دو سه نفر تا بیش از ۱۰۰ نفر مشغول به کار بودند، اما در نتیجه نوسانات اقتصادی یك سال اخیر بخش قابل توجهی از این کارگران تعدیل شدند. به گفته این کارگر شدت تعدیل کارگران در واحدهای قطعه سازی استان قزوین به حدی بود که برخی از کارگاه‌های کوچک تعطیل شدند و در برخی کارگاه‌های بزرگ نیز تعداد کارگران از حدود ۵۰۰ نفر به کمتر از ۲۰۰ نفر تقلیل یافت.

 

۸۲ هزار نفر از کارگران فولاد سه ماه حقوق دریافت نکرده‌اند!

روز یکشنبه بیست و سوم تیر ماه، نماینده مردم سوادکوه در مجلس، گفت: این برای ما خیلی بد است که حقوق کارگران فولاد که به بیش از ۸۲ هزار نفر می رسند ۳ ماه است که پرداخت نشده، و مکاتباتی که با رئیس جمهور، معاون اول وی و وزرای اقتصاد و صنعت و معدن انجام شده نیز نتیجه نداده است.

 

 

برخی از اعتراضات کارگری

 

تحصن و اعتصاب برای بازگشت به کار کارگران اخراجی! 

به گزارش هرانا، روز سه‌شنبه یازدهم تیرماه خانواده‌های کارکنان اخراج شده‌ی شرکت "قطعات توربین شهریار" در مقابل درب این شرکت که یکی از واحدهای استراتژیک وزارت نیرو می‌باشد، تحصن نموده و خواستار بازگشت به کار همسران خود شدند.  کارگران اخراجی از طریق مراجع قضایی پیگیر شرایط سخت و زیان‌آورِ کاری خود شده بودند که به همین دلیل مدیر عامل وقت شرکت رابطه‌ی کاری را با این افراد قطع و اقدام به اخراج آن ها نموده است.

جالب است که شرایط سخت و زیان آور این شرکت که از سوی اداره‌ی کار نیز تایید شده. امری که  موجب آسیب‌های شنوایی و ریوی شدیدی برای کارگران شده است.

به دنبال اخراج این کارگران دیگر کارکنان شرکت در حمایت از افراد اخراج شده، مدت نه روز است که اعتصاب نموده‌اند و با وجود حضور نمایندگان استانداری و نیز وزارت نیرو و اطلاعات استان همچنان در اعتصاب بسر می‌برند و تاکید کرده‌اند که تا حصول از اطمینان بازگشت به کار همکاران خود، شروع به فعالیت نخواهند کرد.

این چندمین اعتصاب کارمندان شرکت قطعات توربین شهریار می باشد که در سالهای اخیر رخ داده است.

 

اعتصاب کارگران قطعات توربین شهریار ادامه دارد!

در پی گزارشات مربوط به اعتصاب کارگران شرکت قطعات توربین شهریار، کارگران این شرکت پس از گذشت ٢٠ روز کماکان در اعتصاب بسر می برند و از راه اندازی مجدد خطوط تولید سر باز می زنند.

اعتصاب کارگران تاکنون باعث تغییر ٢ تن از مسئولین شرکت شده که در اخراج و تنظیم قراردادهای چند ماهه کارگران نقش داشته اند. همچنین مدیریت شرکت مجبور به پرداخت بخشی از پاداش های معوقه به کارگران شد.

این چندمین بار در طول سالیان گذشته است که اعتصاب و اعتراض کارگران این واحد صنعتی منجر به عقب نشینی مدیریت و مسئولین شرکت از سویی و حصول مطالبات کارگران از سوی دیگر شده است.

 

بازنگری قانون كار در كمیسیون صنایع با نگاه كارفرمایی صورت می‌گیرد!

یکی از كارگران پتروشیمی تبریز ، روز شنبه یکم تیر ماه، انتقال احتمالی لایحه ی قانون كار از كمیسیون اجتماعی مجلس به كمیسیون صنایع و معادن را منجر به كارفرمایی شدن نگاه مجلس نسبت به این لایحه دانست. و گفت: در صورتی كه لایحه اصلاح قانون كار در كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بررسی شود، بازبینی قانون كار با نگاهی كافرمایی و غیر كارگری انجام خواهد شد. كمیسیون صنایع و معادن مجلس از منظر افزایش تولید و بحث های كلان صنعتی به قانون كار نگاه می كند كه دیدگاهی كارفرمایی است.

 

تجمع اعتراضی كارگران ساختمانی در اعتراض به بودجه ناكافی بیمه در مقابل مجلس!‌

صبح یکشنبه دوم تیر ماه، بیش از دویست نفر از کارگران و استادكاران ساختمانی سراسر كشور با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی، خواستار لغو "بند 10 الحاقی قانون بودجه سال 92" شدند. تجمع کنندگان با نصب پلاکاردهایی در مقابل مجلس بر لزوم اجرای قانون "رفع موانع اجرای قانون بیمه های كارگران ساختمانی  تاكید كردند." اعتراض كارگران ساختمانی به تصویب بند 10 الحاقی قانون بودجه سال 92 است كه با وعده رفع مشكل بیمه تمامی كارگران ساختمانی تصویب شد اما با رفع تكلیف پرداخت سهم بیمه كارگران ساختمانی از كارفرمایان، این وظیفه را با بودجه‌ای كه تنها كفاف نیمی از جمعیت دو میلیون نفری كارگران ساختمانی را می‌دهد، به دولت محول كرد.

کارگری كه در جمع كارگران ساختمانی معترض مقابل مجلس حضور داشت، به خبرنگار پارلمانی ایلنا گفت: قرار است نمایندگان ما با چند نفر از نمایندگان مجلس برای پاسخگویی نهایی تشکیل جلسه بدهند اما تا این لحظه چنین جلسه‌ای تشكیل نشده است. حتی تا این لحظه زمان دقیق این جلسه مشخص نشده است اما آن چه مسلم است اینکه تجمع کنندگان تا زمان حصول نتیجه، اعتراض خو د را در مقابل مجلس ادامه خواهند داد.

 

اعتراض کارگران اخراجی سد ژاوه!

به گزارش رسیده، روز سه شنبه چهارم تیر ماه، در پی اخراج ۱۱۰ نفر از کارگران مشغول به کار در سد ژاوه کارفرما اعلام کرد که ۳ ماه حقوق معوقه همراه با سنوات کارگران را در طی سه ماه آینده به آن ها پرداخت خواهد نمود. در اعتراض به این موضوع، کارگران اخراجی اعلام کردند که اگر حقوق معوقه و سنوات آنان در طی چند روز آینده پرداخت نشود در مقابل اداره کار سنندج دست به تجمع خواهند زد.

 

تجمع اعتراضی کارگران شرکت عمران علوی در کرمان در مقابل شرکت!

روز سه شنبه ۴ تیر ماه، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کرمان ۱۴۰۰، به دنبال اخراج ۱۰۰ نفر کارگر از شرکت عمران علوی کارگران در مقابل این شرکت که در خیابان هزار و یک شب واقع شده دست به یک تجمع اعتراضی زدند. این کارگران که سابقه بعضی از آن ها حدود ۷سال می باشد اکثر متاهل و دارای زن و فرزند میباشند.

یکی از کارگران در پاسخ به سئوال خبرنگاری که علت تجمع را جویا شده بود  گفت در حالی که ما سخت کار می کنیم اما حقوق به ما داده نمیشود تازه روزهای تعطیل هم باید کار کنیم و به ما اصلا مرخصی نمی دهند، هیچ حق بیمه ای هم نداریم. به گزارش خبرنگار مزبور ، در جریان این تجمع مهندس ناظر این شرکت هم اخراج شد.

 

تجمع ۱۵۰ نفر از کارگران شاغل کارخانه سیمان کرمان!

کرمان 1400 - به تاریخ 16 تیر، از تجمع ۱۵۰ نفر از کارگران شاغل کارخانه سیمان کرمان به دلیل واگذاری قسمت هایی از کارخانه به شرکت های پیمانکاری، خبر داد.

بر اساس این گزارش، مدیرهای بازنشسته این کارخانه با زدن چند شرکت بعضی از پروژه های کارخانه را در دست میگیرند و با هم هماهنگ میشوند و با ساختن فاکتورهای جعلی سعی در تصاحب پول بیش تری از شرکت های خودشان میشوند. آن ها در مناقصه هایی که برگزار میشود فقط شرکت های خودشان را راه می دهند و نمی گذارند که شرکت های دیگر باخبر شوند و یا در مناقصه شرکت کنند. در جریان همین اقدامات، نماینده پیمانکار به دلیل زد و بند با مدیریت از کارخانه سیمان اخراج شد.

 

بازنشستگان قزوینی به پرداخت نشدن مستمری‌ها اعتراض کردند!

روز چهار شنبه پنجم تیر ماه، بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرستان البرز استان قزوین به محقق نشدن وعده‌های داده شده مسئولان سازمان تامین اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در مورد افزایش مستمری‌های سال 92 ،اعتراض کرده و با تجمع در مقابل ساختمان خانه کارگر و دفتر کانون کارگران بازنشسته این شهرستان اعتراض خود را نسبت به تاخیر افتادن پرداخت افزایش 25 درصدی مستمری‌ها اعلام کردند. پیشتر قرار بود طبق وعده رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور روز چهارشنبه (پنجم تیر ماه) افزایش حقوق بازنشستگان بعد از گذشت سه ماه از سال به حساب شان واریز شود. صبح این روز تعدادی از بازنشستگان پس از مراجعه به بانک متوجه شدند که از افزایش حقوق خبری نیست.

 

رهنمود نماینده مجلس دشستان به کارگران: ازتحصن و اعتصاب خودداری کنید!

به گزارش فارس در 19 تیر ماه ،کارگران کارخانه سیمان دشستان، در ادامه اعتراضات واعتصابات شان طی سال های اخیر با "بهارستان نشین" از دشستان دیدار کردند. بنا به این گزارش، یکی از کارگران معترض از کاهش شدید حقوق و مزایای کارگران در سال جاری اعلام نارضایتی کرد و گفت: واریز حقوق و تخصیص پاداش‌های سالانه به‌صورت ناعادلانه انجام می‌گیرد که مورد اعتراض و نارضایتی همیشگی پرسنل کارخانه سیمان بوده است.  وی اضافه کرد: تغییرات در چارت و گروه پرسنلی، اصلاح سمت‌ها و به ‌کارگیری نیروهای غیر بومی غیرمتخصص در پست‌های تخصصی موجب نارضایتی است.
این کارگر تاکید کرد: کارخانه سیمان دشتستان یکی از بالاترین تولیدات کشور را داشته ولی در سال‌های گذشته به دلیل بی‌انگیزگی و اعتراضات پرسنل شاهد افت تولید بوده‌ایم.
یکی دیگر از کارگران کارخانه سیمان دشتستان نیزبا تشریح دلایل اعتراض کارگران کارخانه سیمان ابراز داشت: عدم پرداخت حق سختی کار و بهره‌وری به پرسنل کارخانه، عدم ارائه بیمه تکمیلی به پرسنل پیمانکاری، کم بودن حقوق پرسنل پیمانکاری، استفاده از نیروهای غیربومی و غیرمتخصص در قسمت‌های مختلف و مدیریتی ، بی احترامی به پرسنل و برخوردهای نامناسب و تهدیدآمیز و اجرای طرح‌های غیر کارشناسی و بدون توجیه در مجتمع از مهم‌ترین محورهای اعتراضات است. وی از نارضایتی، اعتراضات مکرر و اعتصاب غذاهای پراکنده کارکنان در سال‌های اخیر خبر داد. در این نشست، تعدادی دیگر از کارگران کارخانه سیمان نیز به بیان مشکلات و معضلات موجود پرداختند.
به دنبال سخنان کارگران بهارستان نشین از دشستان در پاسخ به اعتراضات کارگران کارخانه سیمان دشتستان گفت: با حفظ آرامش و بدون رفتارهای غیرقانونی می‌توانید پیگیر مطالبات وحقوق خود باشید و از رفتارهایی نظیر تعطیلی کارخانه، تحصن یا تعصب خودداری کنید.

 

انتقاد 600 بازنشسته تامین اجتماعی از نحوه اداره این سازمان!

600 بازنشسته‌ی تامین اجتماعی روز جمعه هفتم تیر ماه، با ارسال نامه‌ای به ‌رئیس جمهورجدید با بیان اینکه در شرایط کنونی خط فقر بالغ بر 22 میلیون ریال است عنوان کردند که دریافتی بیش از 80 درصد بیمه شدگان بازنشسته و مستمری بگیر این سازمان معادل یک سوم خط فقر است. در این نامه آمده است: اگر از منابع و سرمایه هایی كه كارگران بیمه شده در هنگام كار اندوخته اند به درستی نگهداری و محافظت می‌شد هیچ بازنشسته ای در خط فقر قرار نمی گرفت. در ادامه این نامه از تعویض شش مدیر عامل در شش سال گذشته، تعطیلی موسسات پژوهشی و آموزشی و نشریات تخصصی از جمله "موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی " و "فصل نامه تامین اجتماعی "، منحل شدن گروه های تخصصی و حرفه ای و جایگزینی چرتكه بازاری به جای رویكرد تخصصی كه سازمان تامین اجتماعی را به مرز ورشكستگی رسانده است انتقاد شده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری اهواز بر سر پرداخت بخشی از حقوق!

جمعی از کارگران و نیروهای خدماتی شهرداری منطقه 6 شهر اهواز مدعی هستند که کارفرمای آن ها بخشی از حقوق قانونی آن ها را پرداخت نکرده است. نماینده این کارگران روز شنبه هشتم تیر ماه طی تماس تلفنی با خبرنگار ایلنا با اعلام این خبر گفت: این کارگران که تحت نظارت شرکت پیمانکاری اختر راه جنوب فعالیت دارند علاوه بر اینکه از فروردین ماه سال جاری حقوق نگرفته اند بابت حق بیمه، اضافه کاری، حق لباس و سنوات (سال 91) نیز طلبکار‌اند.

در همین زمینه کارفرمای شرکت پیمانکاری اختر راه  جنوب در پاسخ به ادعای کارگران گفت:شرکت پیمانکاری اختر راه جنوب هیچگونه بدهی حقوقی وبیمه ای به کارگران خود ندارد. تنها مشکلی که باعث شده کارگران صبح امروز دست به تجمع اعتراضی بزنند ابهاماتی است که در رابطه با پرداخت مبلغ اضافه کاری آنان در روزهای تعطیل وجود دارد.

 

اعتراضات کارگران سد بزرگ کهیر کنارک در رابطه با عدم پرداخت هشت ماه حقوقشان!

به گزارش خبرگزاری فارس، روز سه شنبه ۱۱ تیرماه کارگران سد بزرگ کهیر شهرستان کنارک که مدت هشت ماه است حقوقی از شرکت متصدی پیمانکاری این پروژه دریافت نکرده‌اند دست به اعتراض زدند.

یکی از کارگران شاغل در این پروژه، علت اعتراضات را عدم پرداخت حقوق هشت‌ماهه آنان از سوی شرکت «جهان کوثر» عنوان کرد و اظهار داشت: کارگران این پروژه با وجود فعالیت در سخت‌ترین شرایط و گرمای طاقت‌فرسای منطقه و همچنین با فعالیت در ساعات طولانی از کمترین حقوق برخوردار هستند. وی افزود: این کارگران تنها به امید کسب حقوق و تامین مخارج زندگیشان در این پروژه فعالیت می‌کنند که به حداقل آن هم دست پیدا نمی‌کنند.

وی بیان داشت: سایر کارگران هم خواسته‌هایی در زمینه بهبود شرایط کاری خود دارند که مهم‌ترین آن ها  افزایش حقوق و مزایا و تدوین برنامه‌های منظم کاری است. این کارگر با اشاره به این که تا کنون پنج بار سرپرست و مسئول این پروژه ملی عوض شده است گفت: متأسفانه هیچ‌کدام از سرپرستان پروژه نتوانسته‌اند مشکلات کارگران را حل کنند و تا کنون موارد متعدد نقض حقوق مادی و معنوی کارگران در این پروژه دیده شده است. براساس این گزارش، پروژه سد مخزنی کهیر که عملیات اجرایی آن در سال 90 آغاز شده مدتی است که به علت اعتراضات کارگران فعال در این پروژه با مشکلاتی مواجه شده است. سد مخزنی کهیر یک سد RCC بتنی کوبیده غلتکی است که در 110 کیلومتری شهرستان بندری کنارک و پنج کیلومتری روستای کهیر واقع بر روی رودخانه کهیر در حال ساخت است. آورده سالانه این سد 182 متر مکعب در سال خواهد بود و با ساخت آن، سالانه از هدر رفت میلیون‌ها متر مکعب آب، جلوگیری می‌شود.

 

 اعتصاب هزار و دویست نفر از کارگران کارخانه های نورد پروفیل ساوه و نورد لوله صفا به علت عدم پرداخت دستمزد!

بدنبال عدم پرداخت اضافه کاری و دو ماه از دستمزد کارگران کارخانه نورد لوله صفا و زمزمه اعتصاب در میان این کارگران، آنان صبح روز شنبه یازدهم تیر ماه، بطور یک پارچه تولید در این کارخانه را خواباندند. کارگران معترض خواهان پرداخت اضافه کاری ها و دستمزدهای معوقه خود شدند.

کارگران اعتصابی این کارخانه بدنبال تکرار وعده و وعید از سوی مسئولین شرکت چنان خشمگین شدند که درصدد تخریب اموال کارخانه بر آمدند اما با میانجی گری برخی از کارگران آسیبی به اموال کارخانه نرسید.

بدنبال این وضعیت مدیریت کارخانه اعلام کرد فردا صبح دستمزد اردیبهشت ماه کارگران به حساب شان واریز خواهد شد اما این وعده نیز با خشم و اعتراض وسیع کارگران مواجه شد. کارگران در این اعتراض با اشاره به گرانی های سرسام آور، عدم پرداخت دستمزد خود را غیر قابل قبول دانسته  و بر ادامه اعتصاب و اعتراض تاکید نمودند.

بنا به گزارشات منتشر شده ، به دنبال این اعتراضات مدیریت کارخانه مجبور شد دستمزد اردیبهشت ماه کارگران را به حساب آنان واریز کرده و متعهد شود که  از این به بعد دهم هر ماه دستمزد کارگران را به حساب آنان واریز کند.  کارگران اعتصابی کارخانه نورد لوله صفا بدنبال این موفقیت بر سر کارهای خود بازگشتند و بطور قاطعانه ای اعلام کردند دیگر تحمل عدم پرداخت دستمزد خود را ندارند و چنانچه کارفرما در این زمینه ذره ای کوتاهی کند بلافاصله دست به اعتصاب و اعتراض خواهند زد.

 

آتش خشم کارگران کیان تایر بار دیگر شعله ور شد!

بدنبال زمزمه واگذاری کارخانه کیان تایر(لاستیک البرز) به کارفرمای سابق آن، روز شنبه یازدهم تیر ماه،  بار دیگر شعله های آتش از این کارخانه زبانه کشید و کارگران این کارخانه دست از کار کشیدند.

 در حال حاضر کارگران کیان تایر دستمزد خرداد ماه خود را دریافت نکرده اند و تولید در آن با کمبود مواد اولیه مواجه است. بنا بر اظهار کارگران این کارخانه از مدت ها پیش زمزمه واگذاری کارخانه به کارفرمای قبلی آن (شرفی) بالا گرفته است و نامبرده دیروز در جلسه ای که با شرکت مدیران و مسئولین کارخانه و نماینده های کارگران در وزارت صنایع برگزار شده بود شرکت داشت که این امر خشم صدها کارگر این کارخانه را برانگیخت و آنان صبح امروز با دست کشیدن از کار اقدام به تجمع و آتش زدن لاستیک در محوطه درونی کارخانه مشرف به جاده اسلامشهر کردند.

بنا بر گزارشهای رسیده منتشر شده بدنبال این اقدام اعتراضی از سوی کارگران، مسئولین شورای تامین استان در محل حاضر شدند و بدنبال مذاکراتی که صورت گرفت کارگران به تجمع خود پایان دادند و بطور قاطعانه ای اعلام داشتند تحت هیچ شرایطی کارفرمای سابق را به کارخانه راه نخواهند داد و چنانچه وزارت صنایع بدون توجه به خواست کارگران اقدام به اینکار کند دست به اعتراضات گسترده تری خواهند زد. حجم آتشی که امروز کارگران کیان تایر برپا کرده بودند به حدی بود که بدنبال پایان اعتراض کارگران، ماشینهای آتش نشانی اقدام به خاموش کردن آتش نمودند.

بدنبال اعتراضات گسترده کارگران کیان تایر در سالهای 86 و 87 کارفرمای این کارخانه خلع ید شد و از آنزمان تاکنون اداره آن در اختیار سازمان حمایت از صنایع قرار دارد.

 

در اعتراض به تعویق سه ماه حقوق كارگران صدرا/ کارفرما كارگاه را از دهم تیرماه تعطیل کرد!

کارگری در بوشهر از پرداخت نشدن معوقات حقوقی حدود ۱۵۰۰ کارگر شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در سه ماه گذشته خبر داد و گفت: در پی اعتراض کارگران جهت دریافت حقوق های شان، کارفرما از تاریخ دهم تیر ماه این کارگاه را تعطیل اعلام کرده است.

این کارگر روز چهارشنبه دوازدهم تیر ماه،  در تشریح جزئیات این خبر به ایلنا گفت: حدود ۱۵۰۰ کارگر قراردادی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) که با کارفرمایی چندین شرکت پیمانکاری در ساخت پروژه‌های دریایی فعالیت دارند، از سه ماهه گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند.

او افزود: علاوه بر دستمزد، کارفرما با تغییر ساعت کاری این کارگران، نهار را از برنامه شرکت حذف کرده است. به گفته این کارگران ۴۰ نفر از کارگران باتجربه این واحد تولیدی به دلایلی نامشخصی قبل از این موضوع با پایان قرار داد کاریشان تعدیل شده‌اند.

 

واکنش كارگران معدن یال شمالی نسبت به برخورد رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور.

كارگری در طبس روز دوشنبه هفدهم تیر ماه نسبت به اظهارات اخیر رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور مبنی بر تقصیر ۲۰ درصدی كارگران كشته شده در معدن یال شمالی در وقوع حادثه در این معدن، واكنش نشان داد. وی گفت: بعد از گذشت بیش از ۶ ماه از وقوع حادثه‌ای كه به مرگ هشت كارگر منجر شد، این كه گفته شود كارگران مقتول به دلیل بی‌توجه‌ای به وضعیت هوای داخل تونل ۲۰ درصد در ایجاد حادثه مقصرند، نامنصفانه و تاسف‌بار است. از بین بردن حقوق خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را به دلیل نبود تجهیزات ایمنی در معدن از دست داده‌اند و قدرت دفاع ندارند، تنها سوءاستفاده از ضعف این خانواده‌های كارگری است. مسئولیت کنترل ایمنی تونل و بررسی میزان گاز به عهده بخش ایمنی کارگاه است و امکانات این بخش (ایمنی) باهزینه کارفرما تامین می‌شود. از طرفی مسئولیت بازرسی مستمر از كارگاه برای جلوگیری از قصور كارفرما نیز به عهده بخش بازرسی كار است كه زیر نظر دولت كار می‌كند. بنابراین مسئولیت ایمنی كارگاه با كارفرما و دولت است و نه کارگر.

 

بازنشستگان اتوبوسرانی تهران در مقابل شورای شهر تجمع اعتراضی کردند!

جمعی از بازنشستگان شرکت اتوبوسرانی شهر تهران با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر در روز سه شنبه هجدهم تیر ماه، به آن چه "محاسبه نشدن ده سال از سابقه بیمه‌شان" ذكر می‌كردند، اعتراض كردند. این گروه با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر و با در دست داشتن پلاکاردهایی خطاب به شهردار و رئیس شورای شهر خواهان اجرای قانون شدند. این افراد که تعدادشان به ۶۰۰ نفر می‌رسد هرکدام از اتوبوسرانی تهران ۱۵ میلیون تومان مطالبه دارند.

 

کارگران به تاخیر دو ماهه در پرداخت حقوق خود اعتراض و تجمع کردند!

از صبح روز چهارشنبه نوزده تیر ماه ۳۰۰ کارگر کارخانه ماشین‌آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز به دلیل عدم دریافت حقوق ماه‌های اردیبهشت و خرداد در مقابل محل کار تجمع کردند. بدنبال پخش این خبر، یکی از اعضای کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی که عملا یکی از نهاد های سرکوب جمهوری اسلامی در محیط های کار می باشد روز پنجشنبه بیست تیر ماه مدعی شد که: از دو روز پیش با مداخله فرمانداری تبریز اعتراض کارگران خاتمه یافته است. اما علیرغم چنین تشبثاتی یکی از کارگران روز جمعه ۲۱ تیر ماه به ایلنا  اطلاع داد که اعتراض کارگران این کارخانه همچنان ادامه دارد. 

 

كارگران اخراجی فولاد زاگرس، در مقابل اداره كار قروه تجمع کردند!

صبح روز چهارشنبه نوزده تیر ماه،  ۲۳۵ کارگر کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس در اعتراض به اخراج شان در مقابل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه تجمع کردند. نماینده کارگران کارخانه فولاد زاگرس در این باره به ایلنا گفت: از مجموع ۲۸۵ کارگر این کارخانه ۲۳۵ کارگر با سوابق ۱۰ تا ۲۳ سال كار به دلیل آنچه "افزایش مشکلات مالی کارخانه" عنوان می‌شود، اخراج شده‌اند. مسئولان کارخانه در پاسخ به اعتراضات کارگران گفته‌اند با توجه به اینکه تعدادی از کوره‌های این کارخانه نیاز به تعمیرات اساسی دارد، روند تولید به صرفه نیست و با این وضعیت امكان پرداخت حقوق کارگران وجود ندارد. او با بیان اینکه این کارگران از ابتدای سال جاری (چهار ماه) حقوق نگرفته‌اند افزود: مبلغ ۸۰۰ هزار تومان به عنوان مانده تسویه حساب سال ۹۱ به همراه سنوات آن سال نیز باید به کارگران پرداخت شود.

 

برای دومین روز متوالی کارگران اخراجی فولاد زاگرس تجمع کردند!

صبح روز پنجشنبه بیست تیر ماه، کارگران قراردادی شرکت ذوب آهن فولاد زاگرس برای دومین روز متوالی، در اعتراض به اخراج و عدم دریافت مطالبات مالی خود در مقابل استانداری کردستان واقع در شهر سنندج تجمع کردند.

نماینده کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس گفت: امروز دومین روز تجمع کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس برای احقاق حقوق معوقه و اعتراض به اخراج ۲۳۵ کارگر است، که متاسفانه تا این ساعت از تجمع باز هم جواب قانع کننده‌ای از سوی مسئولان استانداری دریافت نکرده‌ایم.

 

اعتراض و تجمع کارگران فولاد زاگرس در تهران!

 كارگران اخراجی كارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس كه در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان استانی به مطالبات صنفی‌شان از روز دوشنبه بیست و چهارم تیر ماه، به تهران رفته و در خیابان پاستور تهران تجمع كردند، و صبح روز سه‌شنبه بیست و پنجم تیر ماه، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، برای دومین روز متوالی تجمع كردند.

 

کارگران معترض فولاد زاگرس و گذراندن شب در بهشت زهرا !

یکی از کارگران ذوب آهن فولاد زاگرس حاضر در تجمع این روز مقابل مجلس، به ایلنا گفت: شب گذشته اولین شبی بود که کارگران فولاد زاگرس به دور از خانوادهای خود برای پی‌گیری خواسته‌های صنفی‌شان به تهران آمده  بودند و از آن جا كه هیچ نهادی از ما حمایت نمی‌كند، ناچار شدیم با هدایت ماموران برای گذراندن شب به بهشت‌زهرا برویم.

 

مطالبات كارگران معترض فولاد زاگرس در نامه ۸ بندی!

در تجمع روز سه‌شنبه بیست و پنجم تیر ماه،  کارگران اخراجی ذوب آهن فولاد زاگرس در مقابل ساختمان مجلس، این کارگران در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه مقننه از بی‌توجهی مسئولان استانی و سوءمدیریت کارخانه انتقاد کردند.

در این نامه که به امضای ۱۷۰ نفر از مجموع ۲۳۵ کارگر اخراجی رسیده است، ضمن اشاره به سوءمدیریت کارخانه، آمده است: برخی مسئولان  شهرستان قروه به مشکلات مردم بخصوص کارگران توجه‌ای نشان نمی‌دهند و حتی حوصله شنیدن درد مردم را ندارند و وقتی کارگران فولاد زاگرس برای پی گیری چرایی تعطیلی کارخانه و بیکاری خود به دفا‌تر این مسئولان مراجعه می‌کنند هیچ اهمیتی نمی‌دهند.

 کارگران امضاء کنندگان این "دست‌نوشته"، خواستار بازگشت به کار خود شده ‌و معوقات حقوقی سه ماهه گذشته‌شان را مطالبه کرده‌اند.

 

سومین روز اعتراض و جلوگیری از ورود نمایندگان كارگران اخراجی فولاد زاگرس به داخل مجلس!

در سومین روز حضور کارگران اخراجی فولاد زاگرس در تهران، صبح روز چهارشنبه بیست و ششم تیر ماه، ۱۸۰ نفر از این کارگران برای پیگیری مطالبات صنفی شان بار دیگر در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند اما بر خلاف دیروز، از ورود نمایندگان کارگران که خواستار مذاکره با وکلای مجلس بودند به داخل ساختمان مجلس جلوگیری شد.

تجمع اعتراضی کارگران فولاد زاگرس در مقابل ساختمان مجلس در حالی خاتمه یافته است که شب گذشته حدود ۲۰ نفر از کارگران اخراجی این کارخانه که در ابتدای سفر ۱۸۰ کارگر دیگر را همراهی نکرده بودند، با سفر به تهران به جمع آنان پیوسته بودند.

 

اعتصاب 4000 کارگر  در مجتمع فولاد خوزستان!

 

 بر اساس گزارشات منتشر شده  از اول سال جاری کنون ۲۵ درصد افزایش حداقل مزد کارگران قراردادی مجتمع فولاد خوزستان اعمال و پرداخت نشده است. به همین دلیل آنان در اقدامی اعتراضی از گرفتن غذای رستوران کارخانه خودداری کردند و سپس روز بعد بطور یک پارچه ای دست از کار کشیدند و ساعتی بعد کارگران رسمی نیز در حمایت از خواست بر حق همکاران قرار دادی به اعتصاب پیوستند به این ترتیب حدود چهار هزار کارگر این کارخانه در اقدامی متحدانه تولید در مجتمع فولاد خوزستان را خواباندند.

 

به دنبال این اعتصاب متحدانه ، مسئولین کارخانه طی مذاکراتی با کارگران اعتصابی به آنان وعده دادند ۲۵ درصد افزایش حداقل مزد را که از اول سال جاری به آنان پرداخت نشده است روز شنبه هشتم تیر ماه به حساب شان واریز خواهند کرد. در ادامه این مذاکرات کارگران با اولتیماتوم آغاز اعتصابی دیگر از صبح روز پنج شنبه ششم تیر ماه بر سر کارهای خود بازگشتند.

 

روز شنبه هشتم تیر ماه کارفرمای این کارخانه به وعده خود عمل نکرد و از آن جا که بار دیگر زمزمه اعتصاب در میان کارگران آغاز شده بود مسئولین کارخانه با حضور در جمع های آنان ضمن تاکید بر پیگیری پرداخت ۲۵ درصد افزایش حداقل مزد، از کارگران خواستند با انتخاب نماینده هایی پیگیر مطالبه خود شوند اما کارگران با غیر قابل مذاکره خواندن اعمال ۲۵ درصد افزایش حداقل مزد در حقوق هایشان از انتخاب نماینده خودداری کردند و با دادن فرصتی دیگر به کارفرما خواهان پرداخت هر چه فوری تر ۲۵ درصد افزایش حداقل مزد شدند و به کارفرما هشدار دادند که در صورت ادامه خلف وعده بار دیگر اعتصاب را از سر خواهند گرفت.

 

بازگشت ناامیدانه به كردستان!! تجمع کارگران فولاد زاگرس پایان یافت!

به گفته یکی از کارگران، معترضان پس از گذشت سه روز از سفر به تهران ناچار شده‌اند به وعده‌های نمایندگان مجلس برای پی گیری مطالباتشان اعتماد کنند.

این کارگران دو شب گذشته را در بهشت‌زهرای تهران گذرانده‌اند و با توجه به گرمای طاقت‌فرسای هوای تهران و عدم دسترسی به امکانات بهداشتی، در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند.

یکی از کارگران در حال ترک این اعتراض صنفی، با یادآوری این که کارگران پس از ناامیدی از مسئولان استانی راهی تهران شده بودند، به ایلنا گفت: مسئولان کشوری از طریق رسانه‌ها از سفر ما به تهران مطلع‌اند، اما با گذشت سه روز متوالی از این سفر، مسئولان کشوری هم مانند مسئولان استانی اعتنایی به خواسته‌های ما نکردند.

او با اشاره به مشهود بودن غم و ناامیدی در چهره كارگران اخراجی، گفت: به ما خواسته شده است تا روز یکشنبه هفته آینده (۲۹ تیر ماه) که مجلس تعطیل است به نمایندگاه فرصت پی گیری بدهیم.

این کارگر اخراجی افزود: نماینده مرده شهرستان قروه به ما گفته است روز یکشنبه پنج نفر از کارگران را به نمایندگی از ۲۳۵ کارگر اخراجی فولاد زاگرس به تهران بفرستیم مطالباتمان را پی‌گیری کنند. او اضافه کرد: از ابتدای این اعتراض صنفی بعضی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس با وعده‌هایی که ضمانت اجرا نداشتند، سعی داشتند این کارگران را از ادامه اعتراض خود منصرف کنند که در این زمینه موفق هم شدند و ظهر چهارشنبه (۲۷ تیرماه) کارگران به قروه (شهرشان) بازگشتند.

 

اعتراض کارگران فولاد زاگرس در قروه ادامه یافت !

پس از بازگشت ۱۸۰ کارگر اخراجی فولاد زاگرس از سفر اعتراضی سه روزه به تهران، صبح روز پنجشنبه بیست و هفتم تیر ماه، تمامی ۲۳۵ کارگر اخراجی این کارخانه برای چهارمین روز متوالی تجمع اعتراضی خود را مقابل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه برگزار کردند. نماینده کارگران گفت: بعد از آنکه اعتراض صنفی کارگران فولاد زاگرس دیروز در تهران با وعده تعدادی از نمایندگان مجلس ناتمام ماند، کارگران پس از بازگشت از تهران، تصمیم گرفته‌اند با پی‌گیری شکایتشان در اداره کار، حکم بازگشت به کار خود را دریافت کنند.

 

پیامک کارفرمای فولاد زاگرس به ۵۰ کارگر باقی مانده!

در پی اخراج ۲۳۵ نفر از مجموع ۲۸۵ کارگر کارخانه فولاد زاگرس، یکی از ۵۰ کارگر باقی مانده در این کارخانه ، روز شنبه بیست و نهم تیر ماه،مدعی شد مدیر عامل کارخانه فولاد زاگرس که اواخر سال گذشته مسئولیت این کارخانه را بر عهده گرفته است، بعد از اخراج ۲۳۵ کارگر در تاریخ ۱۸ تیرماه، با ارسال پیامکی به ۵۰ کارگر باقی مانده اعلام کرده است تا اطلاع ثانوی در محل کار خود حاضر نشوند. تصور کارگران از دریافت این پیامک بعد از اخراج همکارانشان این است که کارفرما می‌خواهد زمینه اخراج آنان را نیز به مرور فراهم کند. این ۵۰ کارگر نیز همانند ۲۳۵ کارگر اخراج شده علاوه بر دریافت نکردن حدود چهار ماه حقوق معوقه، در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

 

کارگران اخراجی فولاد زاگرس به تهران بازگشتند/ تجمع مقابل مجلس!

صبح روز دوشنبه ۳۱ تیرماه، حدود ۲۰۰ نفر از کارگران اخراج شده کارخانه «فولاد زاگرس» برای پیگیری مطالبات صنفی خود با سفر به تهران مجددا در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.  امروز فرصتی که مجلس از کارگران خواسته بود تا به مشکلاتشان رسیدگی کند تمام شده است، با این حال یکی از کارگران اظهار داشت صبر می‌کنیم تا ببینیم چه تصمیمی برای کارگران و کارخانه گرفته می‌شود.

 

حكم اخراج كارگران فولاد زاگرس لغو شد/ پرداخت مطالبات معوقه ظرف ۱۵ روز!

در جریان دومین سفر کارگران اخراجی کارخانه فولاد زاگرس به تهران، کمسیون اصل ۹۰ مجلس روز اول مرداد ماه، با حضور نمایندگان کارگران و کارفرما به همراه نمایندگانی از سهامداران این کارخانه تشکیل جلسه داد.

نماینده کارگران در جلسه دیروز کمیسیون اصل ۹۰ شرکت کرده بود درباره نتیجه این جلسه به ایلنا گفت: در جلسه دیروز مصوب شد تمامی ۲۳۵ کارگر اخراج شده به کار خود بازگردند و کارفرما حق قطع رابطه کاری این کارگران با کارخانه را ندارد.

در این جلسه کارفرما تعهد داد معوقات حقوقی کارگران را حداکثر تا ۱۵ روز آینده پرداخت کند و از کارگران خواست با دریافت حقوق ماهانه تا اطلاع ثانوی در کارخانه حضور فیزیکی نداشته باشند.

او اضافه کرد: طبق دستور رئیس کمسیون اصل نود، صورت جلسه مصوبه دیروز کمسیون برای اطلاع و اجرا به کارفرما و سایر ادارات و نهادهای دولتی ابلاغ می‌شود.

 

یكصد نماینده از کارگران ساختمانی کشور در یک حضور اعتراضی در مجلس تجمع کردند!

بیش از ۱۰۰ کارگر به نمایندگی از كارگران ساختمانی نقاط مختلف كشور، روز یکشنبه سی تیر ماه، در بخش تماشاچیان صحن علنی مجلس، به عنوان حضور اعتراضی شرکت کردند. این کارگران ساختمانی كه از شهرهای كوچك استان های خراسان ‌شمالی، جنوبی و رضوی، سمنان، گلستان، مازندران، قم، فارس، یزد، لرستان، آذربایجان شرقی و تهران با حضور در ساختمان مجلس نسبت به مصوبهٔ مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص ۹ هزار میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی برای بیمهٔ کارگران ساختمانی معترضند زیرا این مبلغ برای بیمه کردن یک میلیون و ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی واجد شرایط ، کافی نیست.

پس از حضور کارگران ساختمانی در بخش تماشاچیان صحن علنی مجلس و بی‌اعتنایی نمایندگان به آن ها ، "نادر قاضی‌پور" نماینده ارومیه در تذکری گفت: نمایندگان کارگران ساختمانی کل کشور در مجلس تجمع کرده‌اند. ۱۴ درصد کشته‌های کشور، کارگران ساختمانی‌اند. جامعه کارگران ساختمانی هم کشته می‌شوند و هم خانواده‌های‌شان گرفتار مشکلات عدیده‌ای هستند. برای حل مشکلات این کارگران یک نماینده برای صحبت به جمع کارگران ساختمانی تجمع کننده بفرستید.

بر اساس قانون قبلی، پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی از محل صدور پروانه های ساختمان صورت می گرفت ولی اکنون این مصوبه متوقف شده و سازمان امور مالیاتی مکلف شده است تا معادل عملکرد ۹ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش افزوده شهرداری ها و دهیاری ها از محل منابع مندرج در قانون مالیات بر ارزش افزوده، بیمه کارگران ساختمانی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. که از نظر کارگران باچنین مبلغی نمی توان یک میلیون و ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی را بیمه نمود.

چریکهای فدائی خلق ایران

4 مرداد 1392