نگاهی به شرایط کار و مبارزات کارگران در شهریور ماه 1392

اخبار زیر منعکس کننده گوشه ای از شرایط زندگی و کار کارگران ایران در شهریور ماه سال جاری (۱۳۹۲) و موقعیتی است که سرمایه داران زالو صفت برای کارگران ما به وجود آورده اند. این اخبار در خود رسانه های رژیم نیز (عمدتاً در گزارشات ایلنا) انعکاس یافته اند.

 

"زمانی که فردی به فردی دیگر آسیب جسمی وارد می آورد، آن هم آسیبی که به مرگ وی بیانجامد، این را ما قتل غیر عمد می نامیم؛ و هنگامی که شخص ضارب از پیش بداند که آسیب وارده به مرگ طرف مقابل منجر خواهد شد آنگاه عمل او را قتل عمد می نامیم. هنگامی که جامعه صد ها پرولتر را در چنان وضعی قرار می دهد که آن ها بطور حتم به دام مرگی زودرس و غیر طبیعی می افتند، مرگی به همان اندازی ناشی از اعمال خشونت که مرگ در اثر شلیک گلوله و یا به ضرب شمشیر، وقتی جامعه هزاران انسان را از شرایط لازم حیات محروم ساخته و آن ها را در شرایطی قرار می دهد که در آن قادر به زندگی کردن نیستند، وقتی که آن ها را به زور چوب قانون مجبور می سازد که در این شرایط بمانند تا مرگ که نتیجه اجتناب ناپذیر این شرایط است فرا رسد وقتی جامعه می داند و به خوبی هم می داند که این هزاران نفر اجباراً قربانی این شرایط خواهند شد، و با وجود این، شرایط مربوطه را برقرار نگاه می دارد، این عمل جامعه یک نوع قتل عمد است درست مثل قتل عمد توسط یک فرد؛ قتلی پنهانی و خائفانه، قتلی که هیچ کس نمی تواند در قبال آن از خویشتن دفاع کند. قتلی که ظاهراً قتل نیست، زیرا که کسی قاتل را نمی بیند، زیرا که مرگ این قربانی چونان مرگی طبیعی به نظر می آید چرا که در آن، تعرض به عمل آمده بیشتر ناشی از بی عملی است تا انجام وظیفه. ولی در هر حال در اینجا ارتکاب به قتل عمد، محرز است" (فردریک انگلس، "وضع طبقه کارگر در انگلستان")

 

سوانح حین کار

 

کارگر ۱۷ ساله آرماتور بند بر اثر برق گرفتگی در شهر بانه، جان‌خود را از دست داد!

صبح روز شنبه سی شهریور ماه، در شهر بانه یک کارگر ساختمانی  آرماتوربند در حین کار در طبقه چهارم یک ساختمان نیمه کاره دچار برق گرفتگی شد و با سقوط از داربست جان خود را از دست داد. علت برق گرفتگی این کارگر نوجوان رعایت نشدن حداقل فاصله ایمنی میان ساختمان و تیر چراغ برق گزارش شده است.  بر اساس این گزارش فاصله میان داربست و سیم‌های عبوری برق کمتر از نیم متر بوده است.

کارگر ۲۰ ساله در حین کار در ساختمانی در اثر ریزش آوار جان خود را از دست داد! 

بعد از ظهر روز یکشنبه بیست و چهارم شهریور ماه، تعدادی کارگر ساختمانی درحال تخریب یک ساختمان قدیمی سه طبقه در بلوار جنت آباد، خیابان نسترن تهران بودند که ناگهان بخش‌هایی از سقف طبقه سوم بر روی یکی از کارگران که جوان 20 ساله ای بود ریزش کرد. بر اثر ریزش آوار این کارگر جوان ۲۰ ساله ساختمانی جان خود را از دست داد.


کارگر
۱۸ ساله در حین کار در تهران، در اثر ریزش آوار جان خود را از دست داد!

روز یکشنبه سوم شهریور ماه، در محدوده بلوار اشرفی اصفهانی، بالا‌تر از بزرگراه حکیم در تهران، کارگر ۱۸ ساله‌ای که به همراه سایر همکارانش مشغول کار در یک ساختمان نیمه کاره در ضلع شرقی یک قطعه زمین گودبرداری شده بود، با ریزش ناگهانی بخشی از دیواره زمین گودبرداری شده، جان خود را از دست داد.

 

آتش سوزی در یک واحد تولیدی در شهرک چرمشهر تبریز!

در جریان آتش‌سوزی در یك واحد تولیدی در شهرك چرمشهر تبریز، دو کارگر و سه مأمور آتش‌نشانی دچار سوختگی شدید شدند.

 

در اثر سقوط دو كارگر به چاه مغازه ای در تهران ، كارگر ۴۵ ساله ای ناپدید شد!

در حادثه ای که حدود ساعت ۱۴ روز یکشنبه سوم شهریور ماه، رخ داد دو کارگر ساختمانی که مشغول ترمیم ساختمان مغازه‌ای در خیابان سعدی  تهران بودند، به خاطر به وجود آمدن یک حفره بزرگ در کف مغازه به همراه صاحب مغازه درون چاه فرو رفتند. با رسیدن گروه امداد صاحب مغازه و یکی از کارگران نجات یافتند اما یکی دیگر از کارگران که 45 ساله گزارش شده است، معلوم نشد که چه بر سرش آمد و ناپدید گردید.

مصدومیت کارگری بر اثر آتش سوزی در یک واحد تولیدی در تهران!

روز چهارشنبه ششم شهریور ماه، بر اثر آتش سوزی مواد اولیه در یک واحد تولید قطعات فلزی خودرو در خیابان دماوند تهران یک کارگر شدیداً آسیب دید.

 

در اثر ریزش آوار در تهران، چهار کارگر مصدوم و کارگر ۷۲ ساله ای جان خود را از دست داد!

روز چهارشنبه ششم شهریور ماه،  در منطقه سه راه آذری تهران، خیابان
۱۶ متری امیری، زمانی که ۵ کارگر ساختمانی مشغول انجام  کار بودند ناگهان ساختمان ریزش نمود و  پنج کارگر  مشغول به کار، در زیرآوار  ماندند. در این حادثه چهار کارگر مصدوم و کارگر  ۷۲ ساله ای جان خود را از دست داد.

یک کارگر افغانی در حین کار در ساختمانی به عمق ۷ متری چاه سقوط کرد و به شدت مصدوم گشت!

روز یکشنبه هفدهم شهریور ماه، زمانی که کارگران مشغول کار در طبقه منفی دو ساختمانی در منطقه ولنجک در شمال تهران بودند ناگهان یک کارگر ۲۵ ساله افغان به عمق هفت متری چاه سقوط کرد و از ناحیه کمر و پا شدیداً آسیب دید.

 

دستمزد های معوقه و عدم پرداخت آنها، تعطیلی و اخراج ها

 

 

نفس های کارگران بازنشسته فولاد (ذوب آهن)برای زندگی خس خس می کنند!



روز شنبه ۲ شهریور ماه، ماهان نیوز با اعلام این خبر که پانزده هزار نفر بازنشستۀ فولاد استان کرمان دو ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند و مدتی است که یا پولی به آنها پرداخت نمی‌شود، یا حقوق‌شان هر دو ماه یک‌بار آن هم به صورت اقساطی به آنها پرداخت می شود، گزارش داد که: مدت‌هاست که به دلیل بدهی سازمان ایمیدرو به بیمۀ خدمات درمانی کرمان، برای درمان هزار و یک دردی که این صنعت بر تن ‌بازنشستگان به یادگار گذاشته، از این مطب به آن مطب و از این مرکز درمانی به آن مرکز می‌روند؛ بی‌آن که بیمه‌شان اعتباری داشته باشد.  بر اساس این گزارش: از وقتی که قرار شد صندوق بازنشستگان کشوری و لشکری شامل کارگران فولاد، از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت رفاه منتقل شود، مشکلات بازنشستگان چند ده برابر شد! نه وزارت صنعت، معدن و تجارت خدماتی به این کارگران می دهد و نه وزارت رفاه که گفته می شود فعلاً در این رابطه بلا تکلیف مانده است، مسئولیتی در قبال کارگران به عهده گرفته است. از سال گذشته که این وضعیت ادامه دارد، کارگران باز نشسته فولاد بیش از هر وقت دیگر از فقدان امکانات درمانی در رنج و عذاب به سر می برند.

 

ماهان نیوز در رابطه با شرایط زندگی کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نوشت که : "رنج نامه بازنشستگان صنعت فرسوده فولاد کشور بزرگتر از آن است که تنها در چند سطر و چند بند بیاید، مردانی که در روزگاری در تونل ها و معادن و یا در کارخانجات بزرگ فولاد کشور مشغول کار بودند این روزها لنگ هزینه های زندگی و درمان و معیشت خود هستند." در ادامه این گزارش آمده است که یکی از کارگران فولاد می گوید: باور می کنید حداقل 5ماه است حقوقی نگرفته ام، با این سن بالای 60سال در یک تراشکاری کار میکنم تا لنگ ذوب آهن نباشم ، اما به هرحال حقوقی که ذوب آهن می داد آب باریکه ای در زندگی مان بود که مدتها ست به بهانه های مختلف نظیر ورشکستگی و....پرداخت نشده است.



واقعیت این است که بازنشستگان صنعت فولاد یا همان ذوب آهن جمعیت زیادی را تشکیل می دهند به گونه ای که بر اساس گزارش فوق، در شهرستان‌های زرند و کوهبنان‌هزار نفر بازنشسته‌، سیرجان و بردسیر هزار نفر،‌بافت و بزنجان هزار نفر، راور هزار نفر و همچنین در شهرستان‌های جیرفت و بم تعداد زیادی بازنشسته‌وجود دارد. کارگران صنعت بزرگ فولاد کشور که تنها در استان کرمان تعدادشان بالای 10هزار نفر است از مشکلات زیادی رنج می برند. این کارگران که جوانی شان را با کار در میان ذرات گرد و غبار معدنی و حرارت بالای آهن گذرانده اند، این روزها با خس خس سینه و مشکلات ریوی و تنفسی دست به گریبان هستند. یکی از کارگران بازنشسته که سابقه کاری زیادی در معادن پاریز دارد در این زمینه می گویدکه : در جوانی دلمان خوش بود که کارمند ذوب آهن هستیم و حقوقی داریم اما حالا که سنی از ما گذشته تازه می فهمیم صنعت با ریه و تنفس ما چه کرده است. وی که چندین سال است سابقه تنگی نفس دارد ادامه میدهد که اسپری هایی که من باید استفاده کنم  اغلب خارجی هستند که با توجه به تحریم ها به من اسپری های ایرانی می دهند که جوابگوی مشکل من نیستند.

 

هزینه های کمر شکن زندگی  عدم پرداخت حقوق در چند ماه اخیر باری مضاعف بردوش این کارگران و خانواده هایشان ایجاد کرده است.



حقوق کارگران در استان البرز با تاخیر پرداخت می‌شود!

گزارشی که در ایلنا در روز شنبه ۲ شهریور ماه، از قول یک کارگر در استان البرز آمده، در حالی که دلیل عدم پرداخت مطالبات کارگران "مشکل نقدینگی" قید شده گفته شده است که در بیشتر کارگاه‌هایی که بامشکل جدی تامین نقدینگی مواجه هستند، مطالبات کارگران با تاخیر پرداخت می‌شود، و این در حالیست که قانون برای دیرکرد در پرداخت تمامی دیون مالی جریمه و خسارت تعیین کرده است. اما تنها پرداخت دستمزد کارگران مشمول خسارت و جریمه و دیرکرد نمی‌شود.

 

حذف برخی مزایای جانبی از حقوق كارگران در استان قزوین!

روز یکشنبه سوم شهریور ماه، در رابطه با تعطیلی بیش از ۱۰۰ کارگاه و کارخانه قطعه سازی خودرو در استان قزوین، ایلنا گزارش داد که پیش از این بیش از سیصد کارگاه و کارخانه قطعه سازی در استان قزوین مشغول فعالیت بودند. اما در پی نوسانات ارزی در سال های اخیر این صنعت بیشترین تعدیل نیرو را در سه ماهه آخر سال ۹۱ تجربه کرد. نتیجه این تعدیل گسترده کاهش و توقف فعالیت اغلب واحدهای قطعه سازی استان قزوین بوده است. در همین راستا، کارگران بسیاری بیکار شده‌اند و از درآمد مابقی کارگران شاغل در این صنعت نیز مبالغ قابل توجهی کاسته شده  و برخی مزایای جانبی از حقوق كارگران از جمله پاداش، اضافه‌كاری و... حذف گردیده است. بر اساس این گزارش علاوه بر این کاهش ها و حذف مزایا ها، در حال حاضر پرداخت مطالبات کارگران قطعه سازی با تاخیر انجام می‌شود.



قراردادهای موقت برای استثمار هر چه بیشتر کارگران!

روز یکشنبه سوم شهریور ماه، ایلنا از قول یکی از کارگران کوره پزخانه‌های استان تهران نوشت: قراردادهای موقت کار یکی از مهم‌ترین شیوه‌های کارفرمایان برای استثمار نیروی کار است. با توجه به روند فزاینده بیکاری و شدت یافتن مشکلات معیشتی، برای صاحبان سرمایه فرصت مناسبی در کشور فراهم شده است تا با استفاده از این قراردادها، شرایط دشواری همچون عدم تعهد در برابر مزایای کار و بیمه، دستمزدهای کمتر از میزان قانونی و اخراج را به کارگران تحمیل کنند. طبق ماده هفت قانون كار، قرارداد موقت نه برای کارهای دائم و مستمر، بلکه برای کارهای موقت است. برای نمونه، كارگری كه به مدت ۲۰ سال در شرکتی مشغول به کار است، پس از آنكه کارفرما قراردادی ۲ ماهه با وی می‌بندد پس از طی مدت قرارداد امكان دارد بدون هیچ بهانه‌ای اخراج شود. و یا در قراردادهای کار سفید امضاء، از کارگر امضاء گرفته می‌شود ولی هیچ نسخه‌ای از قرارداد در اختیار وی قرار نمی‌گیرد. بدین ترتیب، کارفرما می‌تواند هر زمان که مایل بود با تعیین تاریخ پایان قرارداد ‏، کارگر را اخراج کند.

 

کارگران کارخانه آزمایش شرق تهران، ۸ ماه حقوق نگرفته اند!

کارخانه آزمایش در شرق تهران که یکی از برند های باسابقه و قدیمی در صنعت لوازم خانگی کشور است، از دی ماه سال ۹۱ حقوق ۶۰ کارگر رسمی خود را پرداخت نکرده است. این کارخانه در آغاز فعالیت دولت نهم ۱۸۰۰ کارگر داشت و به تدریج با پدید آمدن مشكلات، بخش زیادی از کارگران خود را اخراج کرد به طوری که هم اکنون در این واحد تولیدی تنها ۶۰ کارگر بصورت نیمه فعال کار می‌کنند.

 

کارگران پتروشیمی مناطق آزاد، روزانه ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار میکنند!

بر اساس گزارشات درج شده در رسانه های جمهوری اسلامی، در محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هیچ محدودیتی برای مدت زمان کار کارگران وجود ندارد. از جمله کارگران شاغل در پروژه‌های عمرانی و نفت و پتروشیمی بدون برخورداری از حق مرخصی قانونی و تعطیلات رسمی، روزانه ۱۲ تا ۱۶ ساعات کار می‌کنند. در واقع، این کارفرما و پیمانکار است که تعیین می‌کند کارگران تا چه زمانی باید کار کنند. اجبار کارگران به انجام کار اضافی در تمامی روزهای تعطیل و غیر تعطیل در حالی است که به موجب قانون کار خود رژیم، کارفرما باید در جریان تنظیم فعالیت کارگاه حق مرخصی و تعطیلی کارگران خود را به رسمیت بشناسد.

۹۵ کارگر "سریر ریخته‌گر" بیش از دو ماه است که حقوق نگرفته اند!

كارخانه «سریر ریخته گر» که در در اسلامشهر قرار دارد و تولید کننده قطعات سنگین ریخته‌گری می باشد از نیمه دوم خردادماه سال جاری حقوق و دستمزد ۹۵ کارگر رسمی و قراردادی خود را پرداخت نکرده است. یکی از كارگران این کارخانه  روز سه شنبه پنجم شهریور ماه، با اعلام این خبر گفت: کارخانه سریر ریخته گر که بخشی از محصولات تولیدی آن مربوط به تولید قطعات خودرو می‌شود، به سبب آنچه «مشکلات مالی» می‌نامد، توانایی پرداخت بیش از دو ماه حقوق کارگران این واحد تولیدی را ندارد. وی افزود: در هشت سال گذشته ۴۵۰ نفر از نیروهای با تجربه این کارخانه که از سرمایه‌های اصلی تولید محسوب می‌شدند، به مرور توسط کارفرما اخراج شدند به طوری که این کارخانه در سال جاری با ۹۵ کارگر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همچنین، با وجود آنکه از حقوق کارگران مبالغی برای بیمه تکمیلی و حق عضویت در تعاونی مصرف کارگران کسر شده و کسر می شود اما کارفرما این مبالغ را به حساب بیمه تکمیلی و تعاونی مصرف کارگران واریز نکرده و نمی‌کند و این موضوع باعث شده است که کارگران نتوانند از خدمات درمانی بیمه تکمیلی و همچنین خدمات تعاونی مصرف استفاده کنند. کارگر کارخانه مزبور در خاتمه پرداخت نشدن مطالبات معوقه این کارگران را در شرایط سخت اقتصادی امروز، غیر قانونی و غیر انسانی توصیف کرد.

 

کارگران بارانداز بندرعباس از حداقل حمایت‌های اجتماعی محروم‌اند!


در بندر عباس کارگران زیادی در بخش تخلیه و بارگیری کشتی‌ها به حرفه باربری اشتغال دارند. این کارگران هر روز از نخسین ساعات بامداد تا انتهای شب در هوای به شدت گرم و شرجی بندر به جابجایی بار کشتی‌های تجاری مشغول‌اند و با وجود آنکه حرفه این کارگران از نظر ماهیت شغلی جزء کار های  سخت و طاقت فرساست، اما آنان از هیچ پوشش حمایتی برخوردار نیستند. این کارگران پس از چند روز به دلیل اتمام پروژه بارگیری و یا خستگی ناشی از کار شدید، بیکار و خانه نشین شده و درآمد آن‌ها تا یافتن شغل جدید قطع می‌شود.

تایید حکم اخراج  36 هزار کارگر در سال گذشته از طرف مراجع قانون!

در روز چهارشنبه ۶ شهریور ماه، ماهان نیوز بر اساس آمارها سال گذشته گزارش داد که  در کل کشور بیش از 290 هزار پرونده شکایت در مراجع حل اختلاف رسیدگی شد که در جریان رسیدگی ها، حکم اخراج نزدیک به 36 هزار کارگر به تایید رسید. این وضع در شرایطی است که به گزارش ایسنا، هم اکنون بسیاری از کارگرانی که برای طرح شکایات به ادارات کار یا هیات های تشخیص مراجعه می کنند، کمترین اطلاعی از حقوق و سطح دستمزدی که وزارت کار برای آنان تعیین می کند، ندارند و غالبا از ترس بیکار شدن و اخراج توسط کارفرما از پیگیری حقوق و مطالبات معوق خود صرف نظر می کنند.

تحمیل قراردادهای یکسویه و سفید امضاء به کارگران، عدم پرداخت حقوق و مزایا، اخراج بی رویه کارگران و اختلافات ناشی از طبقه‌بندی مشاغل همه و همه از جمله مواردی است که اختلافات میان کارگران و کارفرمایان را دامن می‌زند.

با تکمیل شدن پروژه مسکن مهر، ۴هزار کارگر ساختمانی در بروجرد به جمعیت بیکاران می‌پیوندند!

در شمال شهر بروجرد، بیش از ۴ هزار کارگر ساختمانی در بخش‌های مختلف مسكن مهر از جمله پروژهای ۶ هزار و ۵۰۰ واحدی شهرک مهرگان مشغول به کارند که تمامی این کارگران با تحویل واحد‌ها در اوایل مهرماه سال جاری، بیکار می‌شوند. این کارگران که با وجود اشتغال، به سختی از حداقل های معیشتی برخوردارند، با اتمام پروژه‌های مسکن مهر دچار مشکلات بیشتری خواهند شد. در حال حاضر بنا به گزارشات رسمی،۳۰ هزار نفری در شهر بروجرد بیکار می باشند که در صورتی که ساخت پروژه‌های مسکن مهر ادامه پیدا نکند 4 هزار کارگر دیگر به جمع بیکاران این شهرستان افزوده خواهند شد.

۵۰ کارگر غرب استیل در سمنان، پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی اخراج شدند!

وقتی که کارگران کارخانه غرب استیل روز شنبه نهم شهریور ماه، وارد کارخانه شدند متوجه شدند که از ورود ۵۰ کارگر قراردادی به کارخانه جلوگیری شده است. دلیل بیکار سازی ۵۰ نفر از مجموع ۵۰۰ کارگر این کارخانه کاهش سفارشات خودروسازان به این کارخانه و به تبع آن کاهش تولید عنوان شده است.  مسئولین کارخانه مدعی اند که  خودروسازان داخلی، به سبب ارزان بودن اجناس چینی سفارشات خود را از این کشور‌ها وارد می‌کنند و این در حالیست که انبارهای کارخانه غرب استیل از محصولات با کیفیت تولید داخل انباشته است. سابقه کار کارگران تعدیل شده ۷ تا ۱۰ سال گزارش شده است. با توجه به اینکه هنوز از زمان قرارداد سایر کارگران باقی مانده است، ۴۵۰ کارگر باسابقه این کارخانه نیز نگرانند که با پایان مدت قرارداد، کارفرما قصد تمدید قرارداد آنان را نداشته باشد و آن ها نیز بیکار شوند.

۴۰ درصد سهام ایران ‌خودرو سمنان به یک شرکت چینی واگذار شد!

روز یکشنبه دهم شهریور ماه،  رسانه ها از واگذاری ۴۰ درصد از سهام کارخانه ایران‌ خودرو سمنان به یک شرکت چینی خبر دادند. این واگذاری در حالی صورت گرفته است که تعداد زیادی از تولید کنند گان قطعات خودرو کشور به خصوص در استان سمنان به سبب کاهش سفارش فروش قطعات خودرو از سوی شرکت های بزرگ خودرو ساز، تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند. در چنین شرایطی ورود انبوه قطعات چینی بحران واحد‌های تولید قطعات خودرو در این شهرستان‌ها را تشدید خواهد ساخت.

كارگران شرکت توزیع برق طبس، دو ماه حقوق نگرفته اند!

ایلنا در روز شنبه نهم شهریور ماه، خبر داد که كارگران شرکت توزیع برق طبس که تحت نظارت شرکت پیمانکاری رایان گستر فعالیت دارند  دو ماه است که حقوقشان پرداخت نشده است. این کارگران که در زمینه سرویس و نگهداری شبکه ترانس برق شهر طبس فعالیت دارند، قراردادشان با کارفرما هر دو ماه یکبار تمدید می‌شود و سابقه کار آن ها نیز چون از سال ۸۷ به استخدام این شرکت پیمانکاری در آمده‌اند حدود ۵ سال است.  بر اساس این گزارش سایر شرکت های پیمانکاری مشابه مانندشرکت‌های پیمانکاری «فرآیند کاو» و «رانه دژ» که هر کدام به ترتیب با ۲۰ و ۲۷ کارگر، وابسته به اداره راه و شهر سازی طبس هستند نیز دارای مشکلات یکسانی می باشند.

۷۰ کارگر کارخانه پارلو در ساوه از اردیبهشت‌ماه حقوق نگرفته‌اند!

بر اساس خبرگزاری ایلنا در روز شنبه نهم شهریور ماه، چهار ماه از معوقات حقوقی ۷۰ کارگر کارخانه پارلو  پرداخت نشده است. کارخانه پارلو واقع در شهر صنعتی کاوه وابسته به بخش خصوصی، تولید کننده انواع ورق های رنگی، آلومینیوم، گالوانیزه، خانه‌های پیش ساخته و...میباشد. بر اساس این گزارش در سال گذشته ۲۱۰ نفر در این واحد کار می کردند اما بسیاری از گارگران با سوابق یک تا ۷ سال، به مرور از سوی کارفرما اخراج شده و در حال حاضر ۷۰ کارگر در این کارخانه کار می‌کنند.
مدیر عامل کارخانه پارلو ضمن تایید خبر تاخیر در پرداخت حقوق کارگران، پرداخت نشدن مطالبات کارخانه از سوی شرکت ها و نهادهای دولتی همانند شرکت ملی حفاری، نوسازی مدارس، صنایع دفاع، هلال احمر و سازمان‌های توسعه مدارس را عامل تاخیر در پرداخت حقوق کارگران این واحد تولیدی دانست. وی افزود: متاسفانه تعداد زیادی از ارگان های دولتی و یا وابسته به دولت به بهانه کمبود منابع حتی در پرداخت بدهی‌های مربوط به یکسال گذشته خود نیز کوتاهی می‌کنند.

تعطیلی ۵۰ درصدی شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویر احمد! 

روز یکشنبه هفدهم شهریور ماه، از استان کهگیلویه و بویر احمد گزارش داده شد که  ۵۰ درصد از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی فرودگاه، بلکوه، سراب تابه و چهاربیشه در این استان تعطیل شده اند. بر اساس این گزارش: کارخانه موتور سازی در شهرک فرودگاه، فرآورده‌های گوشتی مسجد شهر، لوله سازی در شهرک بلکو و کارخانه ماشین سازی در شهرک کچساران (که قبل از آغاز به کار تعطیل شد) از جمله واحدهای بزرگ در حال توسعه‌اند که طی هشت سال گذشته به سبب سیاست گذاری‌های اقتصادی دولت تعطیل و کارگران‌شان بیکار شده‌اند. در بخش هایی نیز تعداد زیادی از واحد‌های کوچک با میانگین ۴۰ کارگر در استان تعطیل شده‌اند.

 

۵۰ تن از کارگران کارخانه آجر خورشید در استان گلستان اخراج شدند!

مدیرعامل کارخانه آجر خورشید کلاله در استان گلستان روز یکشنبه هفدهم شهریور ماه، مدعی شد که با قطع گاز این واحد تولیدی توسط اداره گاز استان گلستان، ۵۰ کارگر به صورت مستقیم و حدود ۸۰ کارگر به صورت غیر مستقیم بیکار شده‌اند. بنا به گزارشی بدهی کارخانه آجر خورشید کلاله بابت گاز مصرفی ۹۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ذکر شده است. اما مدیران کارخانه دلیل تأخیر در پرداخت طلب اداره گاز را واردات ماشین‌آلات تولید از کشور ایتالیا به مبلغ ۲ میلیارد تومان بدون استفاده از تسهیلات دولتی ذکر کرده‌ و مدعی اند که در صورت راه اندازی خط تولید جدید، توانایی ایجاد اشتغال برای ۱۰۰ نفر را خواهند داشت.

 

سرگردانی ۵ هزار کارگر ساختمانی بین دو استان البرز و استان تهران!

دوشنبه هجدهم شهریور: به دنبال مصوبه هیأت دولت مبنی بر جدا شدن شهرستان شهریار از استان البرز و الحاق آن به استان تهران، حدود ۵ هزار کارگر ساختمانی که در گذشته از اداره فنی حرفه‌ای شهر کرج کارت مهارت دریافت کرده‌بودند هم اکنون مورد پذیرش اداره تأمین اجتماعی شهریار قرار نمی‌گیرند. تامین اجتماعی شهرستان شهریار به بهانه آنکه کارت مهارت این کارگران مربوط به فنی حرفه‌ای استان تهران نیست، از بیمه کردن این کارگران خودداری می‌کند و این کارگران برای رفع مشکلات بیمه‌ای خود در بین ادارات تامین اجتماعی این دو استان پاس کاری می‌شوند. این تعداد کارگر ساختمانی در شهرستان شهریار هم اکنون بلاتکلیف بوده و هیچ مسئولی پاسخگوی مشکلات آنان نیست.

 

اعتراض رسمی ۲۰۰ کارگر مصدوم در حین کار از سه کارخانه در قزوین!

200نفر از کارگران اخراجی سه واحد تولیدی "پلی اوتان یک"، "پلی اوتان دو" و "اریش خودرو" که در زمان اشتغال از طرح شکایت درباره ایمنی کارگاه‌ها خودداری کرده بودند، در تاریخ نوزدهم شهریور ماه،خواستار دریافت خسارت‌های ناشی از حوادث شغلی دوران کارشان از کارفرما شده و شکایت خود را به مراجع قضایی استان برده اند.  بعضی از این کارگران که 4 تا 15 سال سابقه کار دارند به دلیل شدت صدمات وارده در حین اشتغال و پیدا کردن نقص عضو، دیگر توان کار کردن نداشته و خانه نشین هستند.

تعطیلی ۱۰۰ کارخانه چای و شرایط پا در هوا بودن ۸۰ کارخانه باقی مانده!

نایب رییس اتحادیه چایکاران روز سه شنبه نوزدهم شهریور ماه، گفت  متاسفانه عدم حمایت مسوولین و واردات بی‌رویه چای که به صورت قاچاق و بدون پرداخت تعرفه گمرکی صورت می گیرد، باعث متضرر شدن کارخانه‌داران چای کشور شده است، به طوری که از مجموع ۱۸۰ کارخانه چای شمال کشور، اکنون ۱۰۰ کارخانه تعطیل شده‌اند و ۸۰ کارخانه باقی مانده هم به صورت نیمه تعطیل در آمده‌اند. او همچنین مطرح کرد که به رغم این که باغات چای کشور پتانسیل تولید نیاز داخل را دارند اما به دلیل بی‌توجهی مسوولین و عدم پرداخت پول چایکاران، تولید برگ سبز چای کشور نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

 با اشاره به اقدام استاندار گیلان درخصوص فروش چای سنواتی، نایب رییس اتحادیه چایکاران تأکید کرد که مصرف چای سنواتی چه برای داخل کشور و چه برای صادرات و مصرف سایر کشور‌ها مضر است و بر اساس مصوبه وزارت بهداشت چای سنواتی قابل شرب نیست و باید تبدیل به کود شود. در حال حاضر استانداری، ۵۰ هزار الی۶۰ هزار تن چای سنواتی را کیلویی ۳۸۴ تومان از سازمان تعاون روستایی خریده و کیلویی ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رساند.

 

در روزهای پایانی شهریور ماه، احتمال اخراج کارگران قراردادی افزایش می یابد!

با نزدیک شدن به پایان شهریور ماه، احتمال اخراج کارگران با قرارداد موقت و پیمانی باعث نگرانی آن هاست. دلیل نگرانی کارگران در این فصل از سال، تمدید نشدن قرارداد کاری‌شان برای شش ماهه دوم سال و تامین نشدن هزینه‌های زندگی و تحصیل خانواده‌شان است. به گفته کارگران، در وضعیت نامناسب موجود در واحد‌های تولیدی، اولین راه کاری که کارفرمایان برای فرار از بحران در پیش می‌گیرند عدم تمدید قرارداد و به تبع اخراج کارگران قراردادی است و کارگران با آگاهی از این نوع روش مدیریت هیچ‌گاه در طول سال حتی با وجود داشتن قرارداد کاری، امنیت شغلی را حس نمی‌کنند. کارگران علاوه بر اضطراب اخراج، با توجه به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی،فشار روانی تأمین هزینه‌های تحصیلی فرزندانشان را نیز تحمل می‌کنند. تعیین رقم ناچیز برای حقوق و عقد قراردادهای موقت کار برای مشاغلی که جنبه استمراری دارند همواره یکی از مهم‌ترین حربه‌های کارفرمایان برای بهره‌کشی بی حد و حصر از کارگران بوده است.

مدیرعاملی که به شخصیت کارگران توهین می‌کند!

جمعی از کارگران شرکت صنعتی "دوده فام" روز یکشنبه بیست و چهارم شهریور ماه، با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری کار مدعی شدند مدیرعامل این شرکت با به کاربردن الفاظ رکیک به شخصیت کارگران توهین می‌کند. در بخشی از این نامه آمده است: مدیر عامل شرکت صنعتی دوده فام، کارخانه ای که از شرکت‌های تابعه بنیاد مستضعفان و جانبازان است، مسائل اخلاقی و انسانی را رعایت نمی‌کند و با فحش، ناسزا و بی‌حرمتی به پرسنل، آن ها را مورد توهین قرار داده و سعی می کند که شخصیت آن ها را خرد کند. همین مدیر عامل لمپن شرکت صنعتی "دوده فام»"، با زور و تهدید به اخراج، از همه کارگران سفته گرفته که باعث شده است کارگران از ترس به اجرا گذاشته شدن سفته‌هایشان، جرات اعتراض نداشته باشند.

 

بی حقوقی کارگران زن کشتارگاه طیور طوبی نیشابور در اجبار به کار شبانه!

خبری که روز یکشنبه بیست و چهارم شهریور ماه ایلنا منشر کرده حاکی از آن است که کارفرمای کشتارگاه طیور طوبی در نیشابور با بی‌اعتنایی به قانون کار در پرداخت بیمه، اضافه کاری و سایر مزایای قانونی کارگران زن، از نبود فرصت‌های شغلی برای زنان کارگر در بازار کار سوءاستفاده کرده و آن ها را شبانه به کار واداشته است. در این واحد ۹۰ کارگر مشغول به کارند که حدود ۴۰ نفر از آنان را زنان تشکیل می‌دهند. دلیل اصلی به کار واداشتن این کارگران در شیفت شب، فرار کارفرما از بازرسان تامین اجتماعی عنوان شده. شیف شب این کارگران در ساعت ۵ عصر شروع و تا ساعت ۸ صبح روز بعد ادامه دارد و با این که فعالیت شبانه و اضافه کاری اجباری، مشکلات بسیاری را برای کارگران زن بوجود آورده است، کارفرما حتی حقوق قانونی آن ها را هم نمی پردازد.

چهار ماه حقوق پرداخت نشده و حکم اخراج تمامی ۱۵۰۰ کارگر کشتی سازی صدرا در بوشهر!

روز بیست و پنجم شهریور ماه، از اخراج ۸۰۰ نفر از کارگران  واحد کشتی‌سازی شرکت صنعتی دریایی (صدرا) در استان بوشهر خبر داده شد. اما هنوز چند روزی از این خبر دردناک نگذشته بود که روز یکشنبه سی و یکم شهریور ماه ۷۰۰ کارگر باقی مانده در این شرکت نیر اخراج شدند. به این ترتیب شمار کارگران اخراجی شرکت صدرا به ۱۵۰۰ نفر رسید. با توجه به اینکه در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بیش از ۱۵۰۰ کارگر قراردادی و رسمی تحت نظر چندین شرکت پیمانکاری همانند فرا ساحل، آریا صنعت، صادق صنعت و... در ساختن پروژه‌های دریایی فعالیت دارند، اخیرا رکود کار باعث جابجایی شرکت‌های پیمانکاری و ورود پیمانکاران جدید در بخش کشتی سازی این شرکت عظیم دریایی شده است و به تبع این تغییرات، ۱۵۰۰ نفر از این کارگران که در چهار ماه گذشته نیز حقوقی دریافت نکرده ‌بودند با پایان یافتن دوره قرارداد کاری‌شان تا پایان شهریور ماه اخراج می شوند. بخش عمده‌ای از اخراج‌ها در این واحد عظیم تولیدی، مربوط به شرکت پیمانکاری "فرا ساحل" با ۵۳۸ کارگر است و گفته می‌شود فقط یک یا دو شرکت پیمانکاری همانند شرکت پیمانکاری "آبهای عمیق" با تعداد کمی کارگر به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

 

بیش از ۱۰۰۰ تن از کارگران شهرداری بروجرد دو ماه حقوق نگرفته‌اند!

بیش از هزار کارگر خدماتی و فضای سبز شهرداری بروجرد دو ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند. در خبری به تاریخ روز چهارشنبه بیست و هفتم شهریور ماه، آمده است: شهرداری بروجرد علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق دو ماه گذشته، در پرداخت بیمه کارگران نیز کوتاهی کرده است. با آن که شهرداری بروجرد ماهانه از حقوق کارگران مبلغی را به عنوان سهم بیمه کسر می‌کند، اما این مبلغ را به حساب تامین اجتماعی واریز  نکرده است.

۶۷ کارگر معدن چیروک طبس ۳ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند!

روز یکشنبه سی و یکم شهریور ماه، خبر عدم پرداخت سه ماه حقوق ۶۷ کارگر شاغل در شرکت معدنی ماسه ریخته‌گری چیروک که در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان طبس قرار دارد  منتشر شد. این کارگران با سوابق کاری بیش از ۱۵ سال در شرایط طاقت‌فرسا و غیرمعمولی در معادن روباز برای تولید ماسه طبیعی سیلیسی مشغول به کارند. اخیرا کارفرما با تهدید به اخراج، از کارگران خواسته است بعد از گذشت شش ماه از سال، دو قرار داد جداگانه‌ای که در تاریخ‌های ۱/۱/۹۲ تا ۳۱/۳/۹۲ و ۱/۴/۹۲ تا ۳۱/۶/۹۲ یکطرفه از جانب کارفرما تنظیم شده‌اند را امضاء کنند. همه این اجحافات در شرایطی بر این کارگران تحمیل می شود که بخش عمده‌ای از فعالیت کارگران برای تهیه ماسه ریختگری مربوط به آماده سازی سنگ سیلیس به عنوان ماده اولیه تولید است. قابل تأکید است که این ماده عامل بروز بیماری شغلی «سیلیکوزیس» می باشد. سیلیکوزیس مانند بسیاری از بیماری‌های شغلی می‌تواند تا چندین سال بدون علامت بماند و فقط از طریق عکس و رادیوگرافی ریه، آثار سیلیس قابل مشاهده است. این بیماری که تشخیص اولیه آن بین هشت تا ۱۸ ماه طول می‌کشد، درمان قطعی و مشخصی نداشته و تنها راه کاهش عوارض آن، خروج از محیط آلوده و ورود به محیط پاک و عاری از سیلیس است. کارگرانی که دچار این بیماری می شوند،گاه به سل نیز مبتلا شده و جان خود را از دست می دهند.

 

نخود پزان ممقان از بیمه تأمین اجتماعی محروم‌اند!

مدیرعامل شرکت تعاونی نخود پزان ممقان روز یکشنبه دهم شهریور ماه، با اشاره به اشتغال یک هزار و ۳۰۰ خانوار در رابطه با نخود پزی در این شهر، از محرومیت كارگران این حرفه سنتی از حمایت‌های اجتماعی از جمله بیمه تأمین اجتماعی خبر داد.

وی که در جلسه شورای معاونین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی شرکت کرده بود، اظهار داشت: با توجه به آن که کارگاه‌های نخود پزی در داخل منازل مسکونی واقع شده و به نوعی یک صنعت سنتی خانگی محسوب می‌شوند، از برخی امکانات اولیه از جمله بیمه تامین اجتماعی محروم مانده‌اند، و
خاطرنشان کرد که در حال حاضر فرآوری نخود در جهان فقط در دو کشور آسیایی ایران و ترکیه انجام می‌پذیرد و در ایران فرآوری محصول نخود به صورت اختصاصی در بخش ممقان از توابع شهرستان آذرشهر انجام پذیرفته و این بخش به تنهایی،
۴۰ درصد از کل محصول نخود سفید تولیدی کشور را تبدیل به نخودچی می‌کند.
او با اشاره به سخت و زیان آور بودن شغل نخود پزی و بروز بیماری‌های ریوی و قلبی ناشی از استشمام دود حاصل از پخت نخود سفید و حمل گونی‌های سنگین نخود، برخورداری صنعتگران از مزایای بیمه تامین اجتماعی را خواستار شد.

محرومیت کارگران ساختمانی از بیمه به دلیل "اشتباه" سازمان فنی و حرفه‌ای کشور !

عضو هیات مدیره انجمن صنفی جوشکاران و اسکلت سازان تهران از اقدام غیر قانونی برخی شعب تامین اجتماعی که از بیمه کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت جوشکار عمومی سر باز می‌زنند انتقاد کرد. وی روز سه شنبه دوازدهم شهریور ماه، به ایلنا گفت: برای کارگران جوشکار و اسکلت ساز ساختمانی که به منظور دریافت کارت مهارت به بخش فنی و حرفه‌ای مراجعه کرده‌اند دو نوع کارت مهارت صادر شده است. روی کارت عده‌ای عنوان اسکلت ساز و روی کارت عده‌ای دیگر، عنوان جوشکار عمومی درج شده است. وی ادامه داد: وقتی آن دسته از کارگران جوشکار و اسکلت ساز ساختمانی که کارت مهارت جوشکار عمومی دارند به شعب تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنند به آن‌ها گفته می‌شود با این کارت مهارت مشمول بیمه تامین اجتماعی نمی‌شوند. این شعب تامین اجتماعی به کارگران ساختمانی گفته‌اند کارگر اسکلت ساز با جوشکار عمومی تفاوت دارد و جوشکار عمومی شغلی ساختمانی نیست. وی افزود: مقصر اصلی، سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است که از کارگران ساختمانی که عموما سواد چندانی ندارند تست جوش گرفته و برایشان کارت مهارت جوشکار عمومی صادر کرده است.

 

کارگران البرز مرکزی دو ماه حقوق نگرفته‌اند!

نماینده مردم قائمشهر در جلسه علنی روز یکشنبه سی و یکم شهریور ماه،  در خصوص تعویق دوماهه حقوق کارگران البرز مرکزی تذکر داد و گفت: معلوم نیست قصه پر غصه کارگران فولاد کشور به خصوص البرز مرکزی تا چه زمانی حل شود. وی خطاب به نمایندگان گفت: این کارگران در حالی دو ماه حقوق نگرفته‌اند که اگر ما یک ماه حقوق نگیریم اعتراض خواهیم کرد.

 

برخی از اعتراضات کارگری

 

دومین تجمع اعتراضی کارگران سرب و روی زنجان در مقابل استانداری، این بار به همراه خانواده‌هایشان!

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، پس از بالا گرفتن اعتراضات مردمی به دلیل این که کارخانه سرب و روی زنجان باعث آلوده کردن محیط زیست می باشد، کارفرما تحت این عنوان کارخانه را تعطیل و وعده بازگشائی آن را در مکانی دیگر داد. اما پس از گذشت یک ماه هنوز اقدامی در این جهت صورت نگرفته است. به همین دلیل در روز سه شنبه پنجم شهریور ماه، ۴۰۰ کارگر شرکت ملی سرب و روی زنجان برای دومین بار به بیکاری‌شان که در آستانه یک ماهگی است اعتراض کردند. کارگران این بار خانواده‌های‌شان را هم با خود آورده بودند. یکی از معترضین دراین تجمع گفت:  "در زمان تعطیلی کارخانه مسئولان به ما وعده دادند به زودی با انتقال کارخانه، به کارمان باز می‌گردیم اما حالا نزدیک به یک ماه است که کارخانه تعطیل است و از انتقال هم خبری نیست". این کارگر در توضیح همراهی خانواده‌ها در تجمع گفت: بیکاری هر کدام از ما (کارگران) تنها منبع درآمد یک خانواده چهار - پنج نفره را نابود می‌کند. خانواده‌ها هم به اندازه ما نگرانند که اگر این وضعیت بلاتکلیفی ادامه پیدا کند، امکان دارد که هیچ‌وقت به کار سابق‌مان بازنگردیم.

 

اعتصاب کارگران شرکت آذر خاک بندر کنگان استان بوشهر در اعتراض به تأخیر در پرداخت حقوق خود!

بنا به اخبار منتشر شده، روز ششم شهریور ماه، بیش از پانصد نفر از کارگران شرکت آذر خاک (وابسته به آذر آب و صدرا در فاز ۱۳ منطقه کنگان ) در اعتراض به حقوق عقب افتاده خود دست به اعتصاب زدند. حقوق کارگران به اضافه مزایا و بیمه، سه ماه است که پرداخت نشده است. این در حالی است که بیمه از حقوق کارگران کسر می شود. عکس العمل کارفرما که به « پرتو پایدار» از شرکت های سپاه پاسداران تعلق دارد، این بوده است که کل کارگران اخراج میشوند و حقوق های عقب افتاده بصورت اقساط پرداخت خواهد شد. این سرمایه دار که پشتش به نهادهای سرکوب سپاه گرم است از طریق نماینده خود نیز با قلدری به کارگران اعلام کرده است که به هر جایی که میخواهید شکایت کنید و یا اعتصاب کنید، ما هیچگونه ترتیب اثری به خواست شما نخواهیم داد! در چنین شرایطی که کارفرما با اتکا به سپاه و نهادهای سرکوب دولت «اعتدال» از پرداخت حقوق و مزایا و بیمه کارگران خوداری میکند، کارگران در تلاشند که با ادامه اعتصاب و جلب همبستگی به حقوق حقه خود برسند.

 

تأخیر ۴ ماهه در پرداخت حقوق و تجمع اعتراضی کارگران آذر خاک در پارس جنوبی!

150تن از کارگران شرکت پیمانکاری آذر خاک از پیمانکاران وابسته به شرکت "پرتو پایدار ایرانیان" که مجری طرح توسعه فاز ۱۳ منطقه پارس جنوبی است، از آن جا که  ۴ ماه است که حقوق  خود را دریافت نکرده اند در روز سه شنبه دوازدهم شهریور ماه، دست به یک تجمع اعتراضی زدند.


اعتصاب و اعتراض کارگران شرکت تهران جنوب و شرکت پایندان کنگان بوشهر به دلیل عدم دریافت حقوق!
  
در خبرهای روز پنجشنبه چهاردهم شهریور ماه، آمده است که، کارگران شرکت تهران جنوب ٣ روز است که در اعتراض به عدم دریافت حقوق سه ماه گذشته‌شان دست از کار کشیده و اعتصاب کرده‌اند. این ٨
۰۰ کارگر اعتصابی خواستار دریافت حقوق معوقه‌ی خود هستند. در اخبار این روز همچنین گفته شد که شرکت پایندان نیز بیش از سه ماه است که به کارگرانش حقوق نپرداخته است. ۱۱۰۰ کارگر این شرکت در اعتراض به این ستم ِآشکار دست از کار کشیده و اعتصاب نموده‌اند. بر مبنای این خبر پنجشنبه چهاردهم شهریور ماه،  دومین روز اعتصاب این کارگران شاغل در کنگان است.این اعتصاب در ادامه اعتراضات قبلی شکل گرفته است.



کارگران ده شرکت پیمانکاری زیر مجموعه شرکت آذر خاک همچنان معترض به عدم دریافت حقوق!

شرکت آذر خاک از پیمانکاران فعال دست اول در منطقه پارس جنوبی است و شرکت‌های پیمانکاری دست دوم و سوم از طریق این شرکت در اجرای پروژه‌های منطقه پارس جنوبی فعالیت دارند. روز دوشنبه هجدهم شهریور ماه گزارش داده شد که شرکت آذر خاک بابت دستمزد و حق بیمه کارگران ۱۰ شرکت پیمانکاری زیرمجموعه‌اش بدهکار است.  در حال حاضر کارگران شاغل در شرکت‌های پیمانکاری دست دوم و سوم حداقل ۵ ماه دستمزد معوقه از شرکت آذر خاک طلبکارند و تعداد کارگران طلبکار از این شرکت بزرگ پیمانکاری بالغ بر ۴۰۰ نفر است. بر اساس این گزارش در نتیجه این تاخیر و تعلل چند ماهه، کارگران از نظر معیشتی و روحی در وضعیت نامطلوبی به سر برده و  این وضع اعتراض‌های پراکنده اما مستمر کارگران طلبکار را باعث گشته است.

كارگران مخابرت روستایی مجددأ مقابل مجلس در تهران تجمع اعتراضی کردند!

جمعی از کارگران مخابرات روستایی در اعتراض به اجرا نشدن مصوبه مجلس در خصوص بیمه آنان، صبح روز چهارشنبه ششم شهریور ماه،   مجددا مقابل مجلس تجمع کردند. این کارگران مخابرات روستایی كه از استانهای همدان، کرمان، یزد و شهرستان‌های کنگاور و بهاباد به تهران آمده‌اند، با تجمع مقابل مجلس خواستار اجرای عدم اجرای بند ۸۶ قانون بودجه ۹۲، شدند.

در پی اعتراضات پیگیر کارگران اخراجی فولاد زاگرس در دفاع از حق خود، پیروزی بازگشت به کار نصیبشان گشت!

یکی از کارگران شرکت فولاد زاگرس کردستان روز شنبه شانزدهم شهریور ماه، اعلام کرد: در جلسه رسیدگی به شکایت ۲۳۵ کارگر اخراجی فولاد زاگرس، هیات تشخیص اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه بر اساس مستندات ارائه شده نمایندگان کارگری و کارفرمایی، حکم بازگشت به کار ۲۱۱ تن از کارگران کارخانه فولاد زاگرس را صادر کرد همچنین کارفرما موظف به پرداخت معوقات حقوقی کارگران شد. رای صادره به استناد ماده ۱۵۹ قانون کار از تاریخ ابلاغ به مدت ۱۵ روز قابل اعتراض بوده و بعد از پایان مهلت مقرر به صورت قطعی لازم الاجرا است. 

در رابطه با مشکلات و اعتراضات کارگران این کارخانه یکی از کارگران شاعل که نخواست نامش فاش شود روز بیست وششم شهریور ماه، به ایلنا گفت: در پی اخراج ۲۳۵ نفر از مجموع ۲۸۵ کارگر کارخانه فولاد زاگرس،  ۵۰ کارگر باقی مانده که بعد از تعطیلی کارخانه در قسمت های مختلف از جمله بخش های نگهبانی، دفتری و فنی مشغول به کارند از فروردین ماه سال جاری به جز مبلغ ناچیزی که به عنوان علی‌الحساب به آنان پرداخت شده است حقوق دیگری دریافت نکرده‌اند و در این زمینه هیچ مسئولی در کارخانه پاسخگوی مطالبات آنان نیست. کارفرما پیغام داده است که توان پرداخت حقوق را نداریم.

 

راننده اخراجی، مدیرعامل شرکت واحد تهران را گروگان گرفت!

یک راننده اخراجی شرکت واحد تهران ظهر روز چهارشنبه سیزدهم شهریور ماه، به قصد اعتراض به اخراج و بیکاری خود ظرف یک سال گذشته با حضور در سامانه شماره 3 شرکت واحد، مدیرعامل، و دو تن دیگر از مدیران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه را به گروگان گرفت. این کارگر با سابقه حدود دوازده سال کار،  یک سال پیش، از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اخراج شده بود و پیش از آن مدتی را در شغل رانندگی و سپس در بخش تصادفات مشغول کار بوده است.

کسی که در زمان اخراج این کارگر وکالت او را در اداره کار به عهده داشته است مطرح کرد که مسئولان شرکت واحد، وی را به علت خوابیدن در محل کار، بی انضباط  خوانده و از کار اخراج نموده بودند. این کارگر اخراجی زمانی به من مراجعه کرد که اداره کار، اخراج ایشان توسط شرکت واحد را تایید کرده بود. بنابراین برای او، دادخواستی را برای دیوان عدالت اداری تنظیم کردم ولی دیوان به زیان این کارگر رای صادر کرد. وی اضافه کرد که متاسفانه در یک سال گذشته شرکت واحد اتوبوسرانی با به‌کارگیری یک وکیل با نفوذ در اداره کار تا کنون چندین پرونده را به نفع خود به پایان برده است. نامبرده تاکید نمود که این اولین بار نبود که یک کارگر شرکت واحد، در محل کار خوابیده و مرتکب این تخلف انضباطی شده باشد.

به دنبال این حادثه، محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور روز دوشنبه هجدهم شهریور ماه، در نشست مطبوعاتی خود با رسانه ها درباره آنچه "گروگانگیری مدیرعامل شرکت واحد توسط یک راننده اخراجی" عنوان می‌شود، گفت: در این مورد تمهیدات خاص و استفاده از تجهیزات مسلحانه منتفی بود. از طرف دیگر اگر در جایی اعلام شود که گروگانگیری صورت گرفته است پلیس وظیفه دارد همه اقدامات لازم را بعمل آورد. بنابراین اگرچه این مورد از مصادیق گروگانگیری شدید نبوده است اما اینگونه هم نبود که پلیس بی‌دلیل به این مسئله ورود پیدا کرده باشد. شکل این گروگانگیری همچون گروگانگیری‌های معروف نبوده است.

تجمع کارگران کیان تایر در ادامه کشمکش با وزارت صنایع در تهران!

در ادامه کشمکش های کارگران کیان تایر و وزارت صنایع بر سر واگذاری این کارخانه به مالک قبلی آن، صبح روز چهارشنبه سیزدهم شهریور ماه، کارگران دست به تجمع اعتراضی در مقابل نهاد رسیدگی به شکایات مردمی ریاست جمهوری زدند. بدنبال این تجمع اعتراضی از آن جا که مسئولین این نهاد توجهی به اعتراض کارگران نکردند آنان دست به تحصن در وسط خیابان زدند و با ایجاد ترافیک سنگین برای مدتی خروجی خیابان پاستور بسته شد. به دنبال این اقدام اعتراضی از سوی کارگران، مسئولین نهاد ریاست جمهوری، کارگران معترض را به سمت وزارت صنایع پاس دادند. بنابراین کارگران کیان تایر به سوی وزارت صنایع حرکت کردند و با تجمع در مقابل آن خواهان رسیدگی به خواست های خود شدند. اما از آن جا که حضور آنان در مقابل وزارت صنایع هم زمان با تعطیلی این وزارتخانه بود کارگران کیان تایر به ناچار به تجمع خود پایان دادند.

کارگران کیان تایر اعلام کرده اند چنانچه هفته آینده نسبت به لغو واگذاری کارخانه به مالک قبلی آن و همچنین راه اندازی تولید در کارخانه اقدامی از سوی وزارت صنایع صورت نگیرد اعتراضات خود را تشدید خواهند کرد.

 

 

دستگیری پنج کارگر کارخانه آلومینیوم المهدی بندر عباس!

روز شنبه شانزدهم شهریور ماه یکی از کارگران کارخانه المهدی بندرعباس ضمن تشریح آن چه در این کارخانه اتفاق افتاده نسبت به اتهام سیاسی زدن به کارگران اعتراض نمود و گفت: 500 نفر از کارگران آلومینیوم المهدی بندر عباس که خواستار افزایش ۲۰ درصدی حقوق طبق توافقات قبلی با مدیرعامل کارخانه شده بودند در اعتراض به بدقولی مدیر عامل، روز یکم مرداد ماه تحصن کردند. اما مدیرعامل حاضر نشد تا نسبت به کارگران پاسخگو باشد. این مساله سبب شد کارگران معترض فردای‌‌همان روز برای بار دوم دست به تحصن بزنند. این تحصن که از ساعت ۹ صبح شروع شد و تا ۴ بعد از ظهر ادامه پیدا کرد در ‌‌نهایت با پیگیری‌های هیات مدیره و تنظیم صورت جلسه‌ای مبنی بر عزل مدیر عامل که با ۳ امضا به تصویب رسید خاتمه یافت. بعد از وقایع ذکر شده، کمیسیونی در فرمانداری بندرعباس تشکیل شد و مصوبه هیات مدیره را باطل کرد. روز ۷ مرداد ماه، مدیر عامل بعد از یک هفته غیبت به همراه فرماندار بندرعباس وارد شرکت شد که با اعتراض کارگران رو به رو گردید. فرماندار طی یک سخنرانی برای کارگران، آن‌ها را به معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ تشبیه کرد. کارگران ضمن تاکید بر صنفی بودن اعتراضشان از چنین تشبیهی انتقاد نمودند.  در ادامه این اعتراضات ۵ نفر از کارگران شرکت بازداشت شدند و حدود ۱۰ نفر هم به ستاد خبری نیروی انتظامی احضار شدند.

کارگران فارسیت درود با اینکه هفت ماه حقوق نگرفته اند به عنوان اعتراض، مقرری بیمه بیکاری را نمی‌پذیرند!

بیست و هفتم شهریور ماه،  ۴۰۰ تن از کارگران کارخانه فارسیت درود که اکثراً ۲۰ سال سابقه کار دارند، اکنون در آستانه بازنشستگی پیش از موعد تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار دارند. کارفرما خواستار معرفی کارگران به بیمه بیکاری است ولی کارگران نگران مخدوش شدن سوابق بازنشستگی خود پس از معرفی به بیمه بیکاری هستند. نگرانی کارگران از این جهت است که مبادا کارفرما همزمان با آغاز دوره مقرری بیمه بیکاری، کارخانه را بطور کامل تعطیل کند و آنان نتوانند بعد از اتمام این دوره مجددا به کارخانه بازگردند و سوابق بیمه‌ای‌شان را تکمیل  کنند. گفتنی است تولید در کارخانه فارسیت که یکی از تولید کنندگان فراورده‌های "آزبستی" است حدود 23 ماه قبل موقتأ تعطیل شده است.

بازگشت به کار در پی اعتراض به اخراج ۲۲ کارگر خدماتی دانشگاه زابل!

بیست و هفتم شهریور ماه، با وجود حکم بازگشت به کار ۲۲ کارگر خدماتی دانشگاه علوم پزشکی زابل در استان سیستان و بلوچستان که پیش از این اخراج شده بودند، هنوز مطالبات و حقوق قانونی " ۴ ماه بابت حقوق و ۳ ماه بابت حق بیمه " این کارگران پرداخت نشده است. این کارگران در تیرماه سال جاری اخراج شدند اما به دنبال مراجعه و اعتراض چند نفر از آن‌ها به مسئولین وزارت بهداشت در تهران ، درمان و آموزش پزشکی این وزارت دستور بازگشت به کار آن‌ها را صادر کرد. در حال حاضر با شکایت و اعتراض کارگران و صدور حکم بازگشت به کار، این کارگران مانند سایر کارکنان دانشگاه و بیمارستان به فعالیت پیشین مشغول‌اند. با این حال کارفرما هنوز در خصوص پرداخت مطالبات آن‌ها هیچ اقدامی نکرده است.

چریکهای فدائی خلق ایران

4 مهر 1392