نگاهی به شرايط کار و مبارزات کارگران در ارديبهشت ماه 1392

 

اخبار زیر منعکس کننده گوشه ای از شرایط کار و مبارزات کارگران ایران در ارديبهشت ماه سال جاری (۱۳۹۲) و موقعیتی است که سرمایه داران زالو صفت برای کارگران ما به وجود آورده اند. این اخبار در خود رسانه های رژیم نیز (عمدتاً در گزارشات ایلنا) انعکاس یافته اند.

 

"رمانی که فردی به فردی ديگر آسيب جسمی وارد می آورد، آن هم آسيبی که به مرگ وی بيانجامد، اين را ما قتل غير عمد می ناميم؛ و هنگامی که شخص ضارب از پيش بداند که آسيب وارده به مرگ طرف مقابل منجر خواهدشد آنگاه عمل او را قتل عمد می ناميم. هنگامی که جامعه صد ها پرولتر را در چنان وضعی قرار می دهد که آن ها بطور حتم به دام مرگی زودرس و غير طبيعی می افتند، مرگی به همان اندازی ناشی از اعمال خشونت که مرگ در اثر شليک گلوله و يا به ضرب شمشير، وقتی جامعه هزاران انسان را از شرايط لازم حيات محروم ساخته و آن ها را در شرايطی قرار می دهد که در آن قادر به زندگی کردن نيستند، وقتی که آن ها را به زور چوب قانون مجبور می سازد که در اين شرايط بمانند تا مرگ که نتيجه اجتناب ناپذير اين شرايط است فرا رسد  وقتی جامعه می داند  و به خوبی هم می داند که این هزاران نفر اجباراً قربانی این شرایط خواهند شد، و با وجود اين، شرايط مربوطه را برقرار نگاه می دارد، اين عمل جامعه يک نوع قتل عمد است درست مثل قتل عمد توسط يک فرد؛ قتلی پنهانی و خائفانه، قتلی که هیچ کس نمی تواند در قبال آن از خویشتن دفاع کند. قتلی که ظاهراً قتل نیست، زیرا که کسی قاتل را نمی بیند،  زیرا که مرگ این قربانی چونان مرگی طبیعی به نظر می آید چرا که در آن، تعرض به عمل آمده بيشتر ناشی از بی عملی است تا انجام وظيفه.  ولی در هر حال در اينجا ارتکاب به قتل عمد، محرز است" انگلس، " وضع طبقه کارگر در انگلستان"

 

سوانح حین کار

 

مرگ یك كارگر ساختمانی در كرج!

یک کارگر ساختمانی بر اثر ریزش‌آوار در کرج جان خود را از دست داد. این حادثه صبح روز جمعه (۲۰ اردیبهشت ماه ) در حسین‌آباد مهرشهر کرج در حالی رخ داد كه كارگران مشغول كار در یك ساختمان نیمه كاره بودند. بنابر این گزارش، مصدومان این حادثه دو نفر بودند كه با ورود نیروهای امدادی به بیمارستان شریعتی منتقل شدند اما یکی از مصدومان حادثه بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

مرگ یک کارگر متخصص در پالایشگاه نفت تهران !

روز دوشنبه  ۲۷ اردیبهشت ماه یك كارگر متخصص در پالایشگاه نفت شهید تندگویان تهران در حین نجام تعمیرات فنی در راكتورهای واحد آیزوماكس شمالی پالایشگاه تهران بر اثر گازگرفتگی (گاز نیتروژن) دچار دچار گازگرفتگی شدید شد وجان خود را از دست داد.

كارگری بر اثر ریزش مواد مذاب بر رویش ، جان باخت !

در تاریخ سی اردیبهشت ماه بر اثر سرریز شدن مواد مذاب در کارخانه تازه تاسیس ذوب فلزات فجر سمنان، کارگری جان خود را از دست داد. همكاران كارگر مزبور كه شاهد حادثه بوده‌اند، گفته‌اند: كه نامبرده با مشاهده سرریز شدن مواد مذاب قصد فرار داشته است اما بر روی مواد مذاب می‌افتد و جانش را از دست می‌دهد.

 

مرگ دو کارگر معدن!

در9 ارديبهشت ماه( 1392) دو کارگر معدنچی (که هر دو اهل شهرستان بهاباد بوده و در شيفت عصر مشغول کار بودند) در معدن 69 ساله سرب و روی کوشک در شهرستان بافق در تونل زيرزمينی از دبیل (وسیله نردبانی شکل)  از ارتفاع ۴۰ متری سقوط کرده و جان خود را از دست دادند. معدن سرب و روی کوشک در فاصله ۴۵ کیلومتری بافق قرار دارد که در حال حاضر به دو صورت روباز و تونل از آن سنگ استخراج می‌شود. این معدن ۲۰۰ متر عمق دارد و در آن ۴۰ کیلومتر تونل حفر شده است.

 

مرگ سه کارگر بر اثر ريزش ساختمان!

به دنبال ریزش یک ساختمان مسکونی در خیابان جیحون (کوچه ابراهیمی) در تهران، 3 کارگر که يکی از آنها افغانستانی بود در زير آوار جان باختند.

 

ریزش ساختمان باز هم جان كارگری را گرفت!

وقتي که کارگران مشغول فعالیت در یک زمین گودبرداری شده واقع در خیابان پاسداران تهران بودند ناگهان سازه نگهبان و خاک‌های پشت آن تخریب و بر سر یک کارگر 28 ساله افغان ریزش کرد که در نتيجه  کارگر نامبرده جان خود را از دست داد.

مرگ تعمیرکار ۶۵ ساله‌آسانسور!

روز پانزدهم اردیبهشت ماه  در بزرگراه لشکری، خیابان جهاد در تهران هنگامی که کارگر ۶۵ ساله‌ای مشغول تعمير بالابر بود، به علت نقص فنی دستگاه آسانسور در بین دیواره و سقف طبقه پائين ساختمان گرفتار شد و جان خود را از دست داد.

مرگ مقنی  بر اثر سقوط از چاه 57 متری!

در 18 ارديبهشت ماه یك كارگر مقنی براثر سقوط از ارتفاع 57 متری چاه ساختمانی واقع در خیابان مجاهدین اسلام در تهران جان خود را ازدست داد. اين کارگر در حال  لایروبی چاه یك منزل مسکونی در حال رفتن به داخل چاه بودکه به دلیل نبود تجهیزات ایمنی و نداشتن مسیر عبور مطمئن از ارتفاع 57 متری سقوط كرد و کشته شد.

انفجار ديگ بخار کارخانه قند مياندوآب!

در روز پنجشنبه 26 ارديبهشت، در نتيجه عدم نظارت بر ايمنی تأسيسات و ابزار کار، ديگ بخار کارخانه قندريزی مياندوآب در اثر درست عمل نکردن شير اطمينان مفجر شد. در اين حادثه 6 نفر از کارگران مجروح شدند و بخش عظيمی از ساختمان کارخانه و تجهيزات آن تخريب و منهدم گرديد. 


مرگ 6 کارگر به دليل برق گرفتگی!


به گزارش "مهر"،مدیر عامل شرکت برق منطقه ای اردبیل از مرگ شش کارگر ساختمانی به دلیل برق گرفتگی در این استان خبر داد. به گفته وی در حال حاضر نزدیک به 50 درصد سوانح ایمنی در محیط های کار مربوط به سیستمهای برق رسانی است. وی با تاکید به کوتاهی شهرداری ها در اطلاع رسانی مربوط به ایمنی کار به ویژه در زمینه برق بی توجهی به ایمنی محیط کاررا عامل اين حوادث ذکر کرد.

 

با وقوع روزانه پنج حادثه کار در استان اصفهان ، ۷۷ کارگر در سال گذشته جان باختند !

روز سه شنبه سوم اردیبهشت ماه خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد که در استان اصفهان با بیش از ۸ هزار واحد صنعتی ریز و درشت كه داعیه صنعتی‌ترین استان كشور را دارد هر روز به صورت میانگین ۵ حادثه کار رخ می‌دهد که منجر به از دست رفتن سلامت و در مواردی جان کارگرانی می‌شود که در برابر دغدغه معیشت، سلامت کمترین نگرانی آنهاست. سقوط از ارتفاع، برخورد جسم با فرد، فرو ریختن شی، زمین خوردگی، برق گرفتگی و سوختگی مهم‌ترین حوادثی هستند که هر روز مواردی از آن‌ها در کارگاههای بزرگ و کوچک استان اصفهان کارگران را به کام خود می‌کشد. یکی از جنجال بر انگیز‌ترین و ناگوار‌ترین این حوادث، هفته گذشته در ورزشگاه نقش جهان اصفهان رخ داد که طی آن بر اثر واژگون شدن جرثقیل  دو کارگر که روی آن کار می کردند از ارتفاع 40 متری به زمين سقوط کرده و هر جان خود را از دست دادند.

بر اساس اين گزارش  در سال 91 هزار و ۶۴۴ حادثه کار در اصفهان رخ داده که طی آنها حداقل هزار و ۸۸۱ نفر دچار آسیب شدند.  در اين حوادث 77 کارگر جان باخته  و 197 نفر دچار قطع عضو شده اند. همچنين ۱۱۲ نفر دجار نقص عضو و ۷۲۳ مورد شکستگی و ۸۲ نفر هم دجار سوختگی شده‌اند.

۲۶ کارگر کردستانی در سال گذشته بر اثر حوادث کار جان باختند !

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان ، روز شنبه  هفتم اردیبهشت ماه تعداد حوادث ناشی از کار در اين استان را طی سال گذشته مجموعا ۲۳۶ مورد اعلام نمود که ۱۴۹ مورد آن به بخش ساختمان مربوط بوده است. و در طی اين حوادث  ۲۶ کارگر جان خود را از دست داده اند. همچنين ۲۱ مورد نقص عضو و ۱۴ مورد قطع عضو به وجود آمده بر اساس اين گزارش  بیشترین حوادث مربوط به شهرستان سنندج بوده است.

افزایش 100 درصدی مرگ‌‌های ناشی از كار در بوشهر !

اداره کل پزشکی قانونی استان بوشهر روز یکشنبه ( ۲۲ اردیبهشت ماه )  اعلام کرد: در سال گذشته 46 نفر در استان بوشهر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند. به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی بوشهر، در سال گذشته مرگ‌های حوادث ناشی از کار دراين استان افزایش یافته است.

افزایش بیش از 90 درصدی كشته شدگان حوادث كار در كرمانشاه !

پزشکی قانونی استان کرمانشاه  روز یکشنبه (۲۲ اردیبهشت ماه )   اعلام کرد: در سال گذشته مرگ ناشی از حوادث کار در اين استان 90.6 درصد افزایش یافته است. پزشکی قانونی کرمانشاه در اين گزارش آمده است که در سال گذشته 61 نفر در استان بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که این رقم در سال قبل از آن (سال 1390) 32 نفر بوده است. براساس این گزارش، در سال 1390 در استان کرمانشاه 31 مرد و یک زن و در سال 1391، 57 مرد و سه زن در حوادث حين کار جان باختند.

در اثر حوادث كار در فارس، 95 كارگر جان باختند !

روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان فارس در ۲۲ اردیبهشت ماه  اعلام کرد: که درسال گذشته 95 نفر دراستان فارس بر اثرحوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند.

پنجاه در صد از حوادث حين کار در خراسان رضوی مربوط به بخش ساختمان بوده است ! 

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی  در چهاردهم ارديبهشت ماه اعلام کرد سال گذشته ۹۹۶ حادثه ناشی از کار در اين استان رخ داده که حدود ۵۰ درصد این حوادث در بخش ساختمان اتفاق افتاده است.

استفاده از ماده سرطان زا در کارخانه "فارسيت"دورود!

 

کارخانه "فارسيت" دورود هنوز از ماده سرطان زای "ازبستس" استفاده می کند. به همين دليل در طول سالهای اخير 67 نفر از کارگران اين کارخانه (بيش از تعداد قربانيان زلزله سال 1385 دورود) جان خود را از دست داده اند. از آنجا که ماسک های ايمنی و رختکن برای تعويض لباس در اين کارخانه وجود ندارد، الياف سرطان زا به خانه کارگران نيز منتقل شده و منجر به بيماری افراد خانواده کارگران نيز شده است. لازم به ياد آوری است که هنوز بيش از 55 کارخانه بزرگ و کوچک ديگر نيز در ايران از اين ماده سرطان زا استفاده می کنند.

دستمزد های معوقه و عدم پرداخت آنها، تعطیلی و اخراج ها

 

تغيير نام کارخانه برای عدم پرداخت ديون کارگران!

شرکت "صنايع اسوه ايران" که 36 سال پيش تأسيس شده و دارای کارخانه توليد ديگ های بخار و رادياتور با  53 کارگر در شهر صنعتی البرز (قزوين) بود، از اول فروردين 1392 منحل اعلام شد. پس از انحلال اين شرکت؛ ماشين آلات و ديگر ابزار توليد و املاک کارخانه به شرکت جديدی (که ظاهرأ با هدف جايگزينی شرکت منحل شده تأسيس شده است) به نام "صنعت اسوه ايرانيان" منتقل شد که در همان زمينه های صنعتی سابق (توليد ديگ بخار و شوفاژ و غيره) آغاز به کار کرده.

سرمایه دار زالو صفت این واحد تولیدی با دست زدن به چنین تاکتیکی یعنی انحلال و راه اندازی دوباره صنعت مذکور، نه تنها حقوق های عقب افتاده کارگران را به جیب زد بلکه به کارگرانی هم که در شرف بازنشستگی بودند حق بازنشستگی شان را پرداخت نکرد.

پس از اعلام انحلال صنایع اسوه ایران، صاحب یا صاحبان کارخانه به بهانه های مختلف از بازنشسته کردن کارگران رسمی اين کارخانه (که سالها در محيط آلوده آن کار کرده و به انواع بيماری های ريوی مبتلا شده اند)  خودداری کرده و آنها را به بيمه بيکاری معرفی کردند. اين درحالی است که اکثر کارگران اين کارخانه رسمی بوده و تعداد زيادی از آنها (با سابقه کار 20 تا 24 سال) در شرف بازنشستگی بودند.

 

با توجه به این که اين کارخانه در زمان انحلال سفارش هايی برای توليد 105 ديگ بخار داشت و در انبارهای آن مقدار زيادی مواد خام (به اندازه 8 هزار تن ورق فولادی) وجود داشت که می توانست کفاف سال ها توليد را بدهد، کاملاً آشکار است که سرمایه دار مربوطه صرفاً برای سود جوئی هر چه بيشتر، کارگران رسمی را بدون کمترین احساس مسئولیت در قبال زندگی و سرنوشت آنها از کار بیکار و با به جیب زدن دسترنج آنان اقدام به انحلال و سپس راه اندازی مجدد کارخانه با استخدام کارگران قرار دادی کرده است.

 

مدیران این کارخانه در مقابل اعتراض کارگران علاوه بر ادعاهائی نظیر آن که فقط 14 کارگر رسمی و آن هم با کمتر از 20 سال سابقه کار در آن کارخانه کار می کرده اند، مدعی شدند که "صرف نظر از مشکلات اقتصادی ناشی از گران شدن انرژی و اجرای قانون هدفمندسازی يارانه ها، کم کاری کارگران رسمی و تشويق ساير کارگران قراردادی به کار نکردن باعث به وجود آمدن اين وضعيت شده است."

تعطيلی 500 کارگاه کفاشی در اصفهان!

در سال گذشته به علت افزايش نرخ ارز و مواد اوليه وارداتی که منجر به افزايش 60 درصدی قيمت تمام شده کفش و کاهش استقبال مردم از کفش ايرانی در سال گذشته، بيش از 500 کارگاه کفاشی در اصفهان تعطيل شدند. از آنجا که در هر کدام از اين کارگاه ها به طور متوسط 5 کارگر مشغول به کار بوده اند، با تعطيلی آنها حدود 2500 کارگر به خيل بيکاران در ايران افزوده شده اند. 

انحلال کارخانه نوشابه سازی زمزم!

کارخانه نوشابه سازی زمزم شرق تهران (متعلق به بنياد مستضعفان) درحالی که از درآمد سالانه بسيار بالا و بازار وسيعی برای فروش محصولات خود بهره مند است، با درخواست مديران ارشد آن منحل اعلام شده و به زودی تعطيل و منجر به بيکاری بيش از 500 کارگر خواهد شد. هدف بنياد مستضعفان از انحلال اين کارخانه اين است که در زمين وسيع آن (که موقعيت تجاری بسيار خوبی دارد) چندين بازارچه تجاری لوکس بسازند

تعطيلی کارخانه و بيکاری کارگران در بندر عباس!

شرکت "جبل بر" بندرعباس که می بيست تا پايان سال 1392 به کار خود ادامه دهد، به علت بی توجهی دولت به مساله اشتغال در هرمزگان از سال 91 تعطيل شده و بيش از هزار نفر از کارگران خود را اخراج کرده است.

تعطيل کارخانه زرين قشم هرمزگان!

مدير و صاحبان کارخانه زرين قشم هرمزگان (توليد کننده آجرهای سفالی) با ادعای کمبود نقدينگی و مرغوب نبود خاک، کارخانه را تعطيل کرده و 80 کارگر را اخراج کرده اند.

22 ماه حقوق معوقه!

يکی از کارگران شرکت کنف کار رشت به خبرگزاری ايلنا گفت که   کارفرمای کارخانه کنف کار رشت ۲۲ ماه از حقوق و سنوات كارگران شاغل و بازنشسته را نپرداخته  است.

بر اساس اين گزارش کارخانه کنف کار در سال ۸۴ به بهانه خسارات ناشی از بارش برف سنگینی آن سال به بخش خصوصی واگذار شد و۲۴۰ کارگر آن برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شدند.

اما پس از اتمام مقرری بیمه بیکاری طبق ضوابط باید کارگران مشغول کار می‌شدند، اما متاسفانه مدیریت این واحد از راه اندازی مجدد کارخانه سرباز زده و برای ماه‌ها حقوق کارگران خود را نپرداخت. در طول این مدت بیشتر کارگران كنف كار به مرور بازنشسته شدند بطوری که هم اکنون تعداد کارگران این کارخانه به ۲۵ نفر رسیده است.

در اين گزارش تاکيد شده که  علاه بر ۲۲ ماه حقوق معوقه ۲۵ کارگر که سهم هر كدام بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان می‌شود، هیچ کدام از کارگران بازنشسته نیز ریالی بابت سنوات در یافت نکرده‌اند.

 

اخراج   ۵۰ نفر از کارگران قرار دادی!

یکی از کارگران کارخانه «مهره سازان» سمنان روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه در گفتگو با يکی از روزنامه ها گفت که  مالكان این واحد صنعتی به بهانه عدم دریافت مطالبات خود از کارخانه‌های خودرو، برای کاهش هزینه‌های جاری تولید، بیش از ۵۰ نفر از کارگران قرار دادی خود را اخراج کرده‌اند. نامبرده با تاکيد بر اين واقعيت که کارگران به دلیل عدم دریافت حقوق مناسب با مشکلات فراوان مالی روبرو هستند شکايت نمود که در چنين شرايطی وقتيکه کارگری با ۱۲ سال کار مستمر مثلا در در واحد تولیدی «ماشین لنت» پیگیر مطالبان معوقه خود می شود به سرعت از سوی کارفرما اخراج می گردد.

 

اخراج کارگران تعاونی 163 کارخانه آسفالت در سنندج!

کارفرمای کارخانه آسفالت سنندج پنج نفر از کارگران خود را که همگی راننده این شرکت بودند و هر کدام دارای یک تا هفت سال سابقه کار بودند، از کار خود اخراج کرد.

اخراج این کارگران در شرایطی صورت می گیرد که کارفرمای این شرکت در تاریخ 22/2/92 از امضای بیمه بیکاری این کارگران در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سنندج خودداری کرده و عملا این کارگران تاكنون موفق به دريافت حقوق و مزاياي قانوني خود نشده اند.

در تعاونی 163 کارخانه آسفالت هم اکنون 50 نفر در شرایط سختی مشغول به کار هستند که روزانه به طور میانگین 15 ساعت کار می کنند . بنا به آخرین خبرها حدود 5 ماه است که کارفرما از دادن ناهار به کارگران خودداری می کند. همچنين  کارفرما مزبور از دادن حقوق 17 روز اول هر سال به کارگران نيز امتناع می ورزد.

اخراج کارگران شرکت آلومتک قزوین!

شرکت آلومتک قزوین در پایان فروردین ماه۹۲ حدود ۴۵ کارگر خود را تعدیل کرد. مدیر آلومتک بدهی ۱۰۰ میلیاردی ریالی دولت و وزارت نیرو را عامل اخراج کارگران می‌دانداعلام نمود و تاکيد کرد که  اگر این بدهی تامین نشود یا وام نگیریم کارگران بیشتری اخراج خواهند شد.

 

مسئولان منطقهٔ ویژه بندر امام، از باز پرداخت پول کارگران امتناع میورزند!   

روز چهارشنبه  چهارم اردیبهشت ماه يکی از کارگران پتروشیمی بندر امام به ایلنا گفت: مسئولان منطقهٔ ویژه بندر امام، پولی را که کارگران پتروشیمی منطقۀ ویژه بندر امام، به حساب تعاونی ریختند و بعد‌ها به دلایلی این تعاونی‌ها شکل نگرفت را باز نمی‌گردانند. وی گفت: از خردادماه سال ۹۱ تعاونی تشکیل دادیم. بیش از ۲۵۰ کارگر جمع شدیم و نفری ۵۰ هزار تومان به حساب تعاونی ریختیم.  یک سال است نامه نگاری می‌کنیم که اگر نمی‌خواهید تعاونی‌ها باشند پول کارگران را بازگردانید اما توجهی به این خواست منطقی نمی‌كنند.

۶۰ واحد تولیدی در قزوین از دو تا بیست و چهار ماه است که حقوقها را نپرداخته اند!

به گزارش ايلنا پرداخت حقوق و دستمزد کارگران ۶۰ واحد تولیدی استان قزوین از ۲ تا ۲۴ ماه به تعویق افتاده است.

 

 عدم پرداخت حق بيمه کارگران!


روز دوشنبه 16 ارديبهشت اعلام شد که کارفرمای کارخانه صنایع چوب پونل پاکدشت حق بیمه حدود ۷۰ کارگر خود را که اکثرا بين 7 تا 27 سال سابقه کار دارند را طی یکسال گذشته پرداخت نکرده است. و به همين دليل هم اداره تامین اجتماعی شهرستان دفترچه درمانی کارگران این کارخانه را بعد از پایان فروردین ماه سال ۹۱ تمدید نکرده و این کارگران برای دریافت خدمات درمانی در درمانگا‌ها و بیمارستان‌های تابعه با مشکل مواجه شده‌اند

بر اساس اين گزارش  در حاليکه بر اساس ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه کارگران خود می‌باشند. اما  کارفرمای اين واحد توليدی پولی به حساب تامین اجتماعی واریز نکرده در حاليکه  ماهانه مبالغی را از حقوق کارگران تحت همين عنوان  کسر می‌کرده است. به دليل تقلب آشکار کارفرما  در طول این مدت هیچ سابقه بیمه‌ای برای کارگران در سازمان تامين اجتماعی به ثبت نرسیده است.


تبعیض جنسیتی در کارخانه «صنایع الکترونیکی مهر عطار» در نیشابور!


بر اساس گزارشات منتشر شده کارفرمای کارخانه «صنایع الکترونیکی مهر عطار» در نیشابور با بی اعتنایی به قانون کار در پرداخت دستمزد و سایر مزایای قانونی کارگران زن خود داری نموده و با سوءاستفاده از نبود فرصت‌های شغلی برای زنان كارگر در بازار كار حقوق آنها را پايمال آذمندی خود نموده است. 

در این كارخانه که پریز برق توليد می شود 120 كارگر مشغول به كار هستند كه حدود 80 نفر از كارگران را زنان تشكیل می‌دهند. در اين گزارش یکی از کارگران که نمی خواهد نامش فاش شود می گويد کارفرمای کارخانه صنایع مهر عطار با بی اعتنایی به قانون کار، در صورت ناتوانی کارگران برای انجام کار بیشتر بخشی از حقوق آنان را كسر می‌كند. در حاليکه کسر حقوق به بهانه كار بیشتر بر اساس قانون جرم است.
بر اساس گفته های اين کارگر با وجود اینکه اکثر کارگران این واحد را زنان تشکیل می‌دهند وبه دلیل شرایط بازار كار ناچار به اطاعت از خواست كارفرما هستند نامبرده از اين موقعيت سوء استفاده می کند. و همه اين اجحافات در شرايطی است که کارفرمای این کارخانه دستمزد قانونی مطابق آنچه که شورای عالی کار مصوب کرده است را نيز به کارگران خود پرداخت نمی‌کند. و کارگران زن که اکثرا سرپرست خانوار هستنددر تامین معاش خانوار خود با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

كارفرمای چینی «الیاف نیشابور» قوانین كار در کارخا نه را اجرا نمی‌كند !

در روز شنبه ( هفتم اردیبهشت ماه )،يکی از کارگران کارخانه الیاف نیشابور از رعایت نشدن قوانین كار توسط كارفرمای چینی كارخانه خبر داد.

 وی به ایلنا گفت: کارفرمای خارجی کارخانه الیاف نیشابور بدون در نظر گرفتن شرایط تعیین شده در قانون کار ایران، از نیروی ۸۰۰ كارگر ایرانی استفاده می‌كند. او با بیان آنکه ۴۹ درصد از سهام این کارخانه، متعلق به کارفرمای چینی است، گفت: کارفرمای این کارخانه علاوه بر اینکه با درخواست مرخصی هیچ کارگری موافقت نمی‌کند، در صورت غیبت به ازاء هر روز ۳۰ هزار تومان از حقوق کارگر غایب کسر می‌کند. این عمل کارفرما در حالی است که اگر تعداد ایام غیبت یک کارگر به سه روز در ماه برسد علاوه بر کسر ۹۰ هزار تومان از دستمزد، آن کارگر تهدید به اخراج نیز می‌شود. هشتصد کارگر این کارخانه در سال فقط روز اول فروردین و روز عاشورا تعطیل هستند و مابقی ایام سال حتی جمعه‌ها برای دریافت مرخصی با کارفرمای چینی خود دچار مشکل هستند.  وضعیت کارگران در این کارخانه بسیار غیر انسانی است، و کارفرما مشکلات روحی و جسمی بسیاری را برای کارگران بوجود آورده است.

پرداخت نیمی از حقوق قانونی زنان کارگر در کارگاه‌های کوچک !

عضو هیئت مدیره خبرگزاری کار ایران روز دوشنبه ( نهم اردیبهشت ماه )  از پرداخت دستمزدی كمتر از حداقل قانونی به زنان كارگر در كارگاه‌های كوچك انتقاد كرد. وی با اشاره به سوءاستفاده از زنان کارگر در کارگاه‌های کوچک زیر ۱۰ نفر افزود: در کارگاه‌های کوچک زیر ۱۰ نفر دستمزد بسیار پایینی به کارگران زن پرداخت می‌شود که بعضا به نصف حداقل مزد مصوبه شورای عالی کار هم نمی‌رسد.

 

بیكاری زنان گرانیگاه تمامی مشكلات‌شان است !

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز دوشنبه ( نهم اردیبهشت ماه )  نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان و نرخ مشارکت آن‌ها یک چهارم مردان می باشد.

 

 

زنان اولین قربانیان تعدیل نیرو در بازار كار هستند !

روزسه شنبه ( دهم اردیبهشت ماه ) یک از زنان کارگر استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرگزاريها اعلام کرد: زنان در بازار کار همچنان قربانیان صف اول هستند. زنان در بازار کار اولین قربانیان تعدیل نیرو، دستمزدهای نابرابر و تبعیض جنسیتی  هستند. بر اساس گفته های وی در بازار کار - به خصوص شرکتهای خصوصی - زنان از مزایای قانون کار از جمله حق اولاد محروم‌اند و فقط به دستمزد پایه بسنده می‌کنند. این كارگر گفت: مطرح شدن کاهش ساعات کاری و کار از راه دور برای زنان از طرف دولت و تایید مجلس، در شرایطی که در حال رکود اقتصادی هستیم ضربه‌ای سنگین برای زنان شاغل است.

 

برخی از اعتراضات کارگری

 

اعتصاب کارگران شرکت "صدرا"ی بوشهر!

در روز 10 ارديبهشت 1392، در آستانه روز جهانی کارگر، بيش از هزار نفر از کارگران شرکت های پيمانکاری زير مجموعه شرکت "صدرا"ی بوشهر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای سه ماه گذشته، دست به اعتصاب زدند. نمايندگان کارفرما در ميان کارگران حضور يافتند و تلاش کردند که با تکرار وعده و وعيد، و يا با تعطيل کردن شرکت ها و کارخانه، کارگران را وادار به ترک اعتصاب کنند. اما کارگران بر خواسته های برحق خود پافشاری کرده و حاضر به شکستن اعتصاب نشدند.

 

تجمع کارگران کاشی رویال سمنان در مقابل استانداری !

صبح روز یکشنبه ( یکم اردیبهشت ماه ) کارگران کارخانه کاشی رویال سمنان در اعتراض به اقدام کارفرما که از صبح روز شنبه کارخانه را تعطیل اعلام کرده است، مقابل استانداری این استان تجمع کردند. کارگری با اعلام این خبر به ایلنا گفت: بیش از ۳۰ کارگر کارخانه کاشی رویال سمنان در اعتراض به تعطیلی کارخانه از سوی کارفرما وعدم دریافت دو ماه حقوق معوقه خود در مقابل استانداری سمنان تجمع کردند. او افزود: کارفرمای این واحد تولیدی از صبح روز قبل درب کارخانه را به روی کارگران خود بسته و از ورود ۳۰ کارگر خود به کارخانه ممانعت می‌کند.

 

تجمع اعتراضی در مقابل مجلس!

تعدادی از کارگران نساجی اصفهان در اعتراض به عدم پيروی سازمان تأمين اجتماعی از قانون مشاغل سخت و زيان آور؛ در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. بر اساس قانون مشاغل سخت و زيان آور، کارگران اين نوع مشاغل می توانند با 20 سال سابقه کار بازنشسته شوند؛ اما سازمان تأمين اجتماعی از اين قانون پيروی نکرده و از بازنشسته کردن اين کارگران جلوگيری کرده است.

تجمع در پارک کوثر اهواز!

80 نفر از کارگران خدماتی فضای سبز منطقه 2 ناحيه 3 شهرداری اهواز در روز چهارشنبه 11 ارديبهشت در اعتراض به معوقات حقوقی يک سال گذشته خود، دست از کار کشيده و در پارک کوثر اهواز در مقابل دفتر شرکت پيمانکاری ساحل سبز خوزستان تجمع کردند. کارگران معترض خواهان دريافت مطالبات حقوقی خود منجمله حقوق ماه های اسفند و فروردين و عيدی سالهای 90 و 91، و حق بيمه و حق لباس معوقه بودند. صاحبان شرکت پيمانکاری نامبرده قرارداد کارگران را (که سابقه کاری 3 تا 15 سال دارند) ساختگی و خواسته های آنان را بی اساس خوانده و مدعی شد که هيچ گونه بدهی به کارگران ندارند.

اعتصاب غذای کارگران!

کارگران بخش خدمات موتوری شهرستان شوشتر از اولين روز ارديبهشت اعتصاب غذای نامحدودی را در اعتراض به عدم دريافت 9 ماه حقوق های معوقه خود آغاز کردند که هنوز (6 ارديبهشت) ادامه دارد. در بهمن ماه گذشته نيز کارگران شهرداری شوشتر در اعتراض به عدم دريافت 5 ماه حقوق معوقه خود، اعتصاب کرده و دست از کار کشيده بودند.

تجمع اعتراضی مقابل وزارت نفت!

جمعی از بازنشستگان پالايشگاه نفت ايران در روز يکشنبه 15 ارديبهشت ماه 1392 در اعتراض به عدم دريافت مطالباتشان در مقابل وزارت نفت تجمع کردند.

اعتراض کارگران قند اهواز همزمان با سفر احمدی‌نژاد به خوزستان !

يکی از کارگران  کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز به خبرنگار ایلنا گفت: جمعی از کارگران کارخانه قند وتصفیه شکر اهواز که ۲۷ ماه است به سببب بلاتکلیفی کارخانه و تعطیلی خط تولید، حقوق نگرفته‌اند همزمان با سفر رئیس دولت به شهر اهواز صبح روز یکشنبه (۱ اردیبهشت ماه) برای دومین روز متوالی در سال جدید با در دست داشتن پلاکارد‌هایی در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان استانی نسبت به مشکلاتشان مقابل استانداری شهر اهواز تجمع کردند.

تجمع کارگران کاشی سازی درسمنان مقابل کارخانه دراعتراض به عدم پرداخت شش ماه حقوق ومطالباتشان!

 

به گزارش  خبرگزاری "فارس" کارگران سمنانی از به تعویق افتادن بیش از شش ماه حقوق و مزایای خود در واحدهای تولیدی گله دارند و امروز ( بیست و هشتم اردیبهشت ماه ) نیز شمار زیادی از کارگران یک واحد تولیدی کاشی در سمنان مقابل این واحد تولیدی تجمع کردند و از ادامه کار تا زمان دریافت مطالباتشان دست کشیدند.

یکی از کارگران این واحد تولید کاشی که مقابل در ورودی کارخانه ایستاده است و لباس کار بر تن دارد میگوید: ما هر روز صبح زود به کارخانه میآییم که کار کنیم و لقمه ای نان حلال برای خانوادهمان ببریم؛ قصد ما فرار از کار نیست. وی میافزاید: مسئولان کارخانه از زمانی که حقوق آبان ماه سال 91 را آن هم با هزار التماس و خواهش داده اند، دیگر پرداختی نداشته اند و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و گرانیهایی که هر روز بیشتر از قبل میشود، سئوال ما این است که باید چطور بدون حقوق زندگی کنیم.

این کارگر که با زبان مازندرانی با اطرافیانش سخن میگفت و مشخص بود اصالتاً بومی سمنان نیست، ادامه میدهد: خانواده خرج دارد و برای تامین هزینه های منزل و فرزندانم، مجبور هستم پس از ساعت کاری در کارخانه به کارهای دیگری بپردازم تا نان بخور و نمیری به خانه ببرم؛ شرایط مان خیلی سخت شده و دیگر نمیتوانیم با این وضع ادامه دهیم.

وی تصریح میکند: ما مشکلی با کار نداریم؛ اصلاً آمده ایم که کار کنیم؛ حقوقمان را بدهند، دوباره با قوت سر کارمان برمیگردیم اما با این شرایط نمیدانیم باید چه تصمیمی بگیریم.

یکی دیگر از کارگران که تلفن همراهش را در دست چپش گرفته و دائماً راه میرود، وقتی خبرنگار ما به سراغش میرود، با نوعی تعجب نگاهی میکند و میگوید: شما از کجا آمده اید؟ مأمور جایی هستید یا برای درآوردن آمار کارگران اینجا آمده اید؟

وی که با همین روحیه نخواست نامش در گزارش ذکر شود،اظهار داشت:کدام نیروی اداری یا کاری در شرایط فعلی حاضر است شش ماه حقوق و مزایا نگیرد؛ عیدی و سنوات سالانه اش را ندهند؛ حق مسکن و بن کارگری را دریافت نکند و باز هم به ادامه کارش بپردازد.

او اعتقاد دارد: کارخانه فروش خوبی دارد؛ خط های تولید فعال است و ما در حال آماده سازی محصولات تولیدی برای فروش هستیم؛ کالاهای موجود در انبارها همه فروخته شده اما باز هم حقوقمان را درست و به موقع نمیدهند

 

یکی دیگر از کارگران با گرمی خاصی درد و دلش را میگوید و میافزاید: کارخانه قبلاً بیش از سیصد نفر نیروی کار داشت که امروز تنها حدود یکصد و چهل  نفر از آنها مانده اند؛ مسئولان کارخانه بقیه را به دلایل مختلف که یکی از مهمترین آنها شرکت در این تجمع هاست، بیرون کرده اند.

 

 

واكنش كارگران و كشاورزان به حضور احمدی‌نژاد در اصفهان !

به گزارش مطبوعات جمهوری اسلامی صبح روز چهارشنبه ( چهارم اردیبهشت ماه ) و در زمانی که قرار بود احمدی نژاد  در میدان امام اصفهان سخنرانی کند  جمعی از كارگران صنعتی و كشاورزان اصفهانی با در دست داشتن پلاکاردهایی در اين میدان دست به تجمع زده  و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.  در ميان تجمع کنندگان از جمله کشاورزانی حضور داشتند که با در دست داشتن دست‌نوشته و پلاکارد اعلام می‌کردند؛ «ما دیگر توان معیشت نداریم به داد ما برسید.» کارگران موقت و پیمانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز با در دست داشتن پلاكاردهایی از رئیس دولت می خواستند تا موضوع استخدام آن‌ها در فولاد مبارکه را پیگری کند. بر اساس اين گزارش شعارهایی که در هنگام سخنرانی شنیده می‌شد همگی حکایت از گلایه مردم از گرانی و وضعیت بیکاری داشت.

 

تحصن در مقابل فرمانداری دورود!

40 نفراز کارگران "فارسيت" شهر دورود در اعتراض به عدم دريافت 5 ماه حقوق معوقه خود و اخراج کارگران پيمانکار بالای 10 سال سابقه کار، در مقابل فرمانداری تحصن کرده و خواستار رسيدگی به مشکلاتشان شدند.

 

تجمع  اعتراضی کارگران در مقابل استانداری خوزستان!

جمعی از کارگران کارخانه قند و تصفيه شکر اهواز در روز يکشنبه اول ارديبهشت 1392 برای دومين روز همزمان با سفر احمدی نژاد به اين شهر، در اعتراض به عدم دريافت حقوق 27 ماه گذشته خود (و تعطيلی خط توليد و بلاتکليفی کارخانه) با حمل پلاکارد و دادن شعار و بيان خواسته هايشان در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. پيش از اين دولت لايحه ای را تصويب کرد که بر اساس آن کارخانه قند اهواز می بايست از مالکيت بانک ملی و بانک ملت خارج و به وزارت صنايع و معادن واگذار شود. اما پس از مدتی به تشخيص وزارت صنايع و معادن؛ انتقال اين کارخانه از بخش خصوصی به دولت غيرقانونی اعلام شده و انجام نشد . از طرف ديگر؛ بانک های مالک کارخانه نيز با استناد به مصوبه دولت مبنی بر فروش کارخانه به دولت؛ از پيگيری خواسته های کارگران و پرداخت حقوق معوقه آنها سرباز می زنند. هم اکنون کارخانه تعطيل شده و هر دو طرف (هم مالکين آن و هم دولت) حاضر نيستند مسئوليت مشکلات کارگران را بر عهده بگيرند. دولت نيز با استناد به غيرقانونی بودن خريد کارخانه توسط دولت، از بازسازی و راه اندازی مجدد آن خودداری کرده است.

تجمع کارگران مخابرات در مقابل مجلس!

جمعی از کارگران مخابرات روستايی در روز 17 ارديبهشت در مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار استمرار بيمه و عقد قرارداد مستقيم با شرکت مخابرات ايران با ضوابط قانونی شدند.

تحصن و بستن دروازه ورودی کارخانه ذوب مس خاتون آباد!

به دنبال تعطيل شرکت های پيمانکار که نقش واسطه را ايفا می کنند از 2 سال بيش  2400 کارگر در دو مجتمع مس "خاتون آباد" و "ميدوک" زير نظارت شرکت سرمايه گذاری "مس سرچشمه" قرار گرفتند. اين شرکت در همان زمان به کارگران وعده داد که پس از اتمام قراردادهای پيشين، مجددأ استخدام خواهند شد. اما در عمل به اين وعده عمل نکرد و در نتيجه در اعتراض به عملی نشدن اين وعده، بيش از 300 نفر از کارگران کارخانه ذوب مس خاتون آباد با بستن دروازه ورودی اين کارخانه دست به تحصن در کارخانه زدند. اعتراض کارگران با هجوم مزدوران يگان ويژه رژيم به کارخانه، خاتمه يافت.

تعویق سه ماه حقوق کارگران شهرداری یزد وتجمعشان دراستانداری!

به گزارش ایلنا، در روز شنبه (۲۸ اردیبهشت ماه) ،  پس از تعویق سه ماه حقوق کارگران شهرداری یزد، جمعی از کارگران شهرداری یزد با حضور در استانداری به طرح مشکلات خود پرداختند.
براساس این گزارش، تعدادی از کارگران حضور یافته در این تجمع اعتراضی اعلام کردند ۴۲۰ هزار تومان بعنوان حقوق ماهانه دریافت می کنند که پرداخت این حقوق ۳ ماه به تعویق افتاده است.
یکی از کارگران در این رابطه گفت: روزانه از ساعت ۴ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر در محل کار خود حاضر می شویم و حتی در روزهای جمعه و تعطیل هم بکار مشغولیم.

تعویق مطالبات كارگری در "نساجی درخشان"!

روز شنبه ( چهاردهم اردیبهشت ماه )  ایلنا گزارش داد که: کارخانه نساجی درخشان هم اکنون حدود ۳۰ کارگر دارد که عمده این کارگران از سال ۸۳ تا کنون مطالبات خود را نگرفته‌اند. این واحد تولیدی در زمینه دوخت انواع روکش صندلی خودرو برای یكی از شركت‌های بزرگ خودروسازی فعالیت می کرده که به ظاهر در پی اختلاف با این شرکت و بدهی معوقه به سازمان تامین اجتماعی و نظام بانکی، از فعالیت آن کاسته شده است.

اعتراض به کمی افزايش  حقوق!


در چهارچوب اعتراضات کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی به میزان افزایش مستمری بیش از ۱۵۰ نفر از کارگران بازنشسته با امضای طوماری اعتراضی، خواستار «افزایش حقوق سال ۹۲» بر مبنای «نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی» شده‌اند.

در این طومار که به امضای بیش از ۱۵۰ کارگر بازنشستهٔ سازمان تامین اجتماعی رسیده است، افزایش ۲۵ درصدی حداقل حقوق سال ۹۲ بر خلاف ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی عنوان شده و تصريح گشته که اين حد افزايش دستمزد هیچ گونه همخوانی با نرخ تورم فعلی ندارد.

تجمع کارگران نساجی اصفهان در مقابل مجلس!

کارگرانی که در مقابل مجلس دست به تجمع زده بودند  در رابطه با خواستهای خود اعلام کردند که  ما می‌خواهیم طبق قانون مشاغل سخت و زیان آور با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شویم اما متاسفانه طبق قانون با ما برخورد نمی شود.


موفقيت اعتصاب کارگران نورد لوله صفا !

پس از اينکه کارفرمای کارخانه نورد صفا 100 نفر از کارگران  را اخراج نمود 1200 کارگر اين کارخانه در اعتراض به اين اخراجها و  عدم پرداخت بخشی از دستمزد معوقه خود از صبح روز اول اردیبهشت ماه دست به اعتصاب زده بودند . بعد از اينکه کارفرما  دستمزد معوقه بهمن ماه سال گذشته را پرداخت کرد و وعده داد که پرداخت پرداخت نشده  اسفند ماه سال گذشته را نيز در طی روزهای آینده به حساب کارگران واريز کند  کارگران معترض از صبح سوم اردیبهشت ماه  به سر کارهای خود بازگشتند.
لازم به تاکید است که در اين واحد توليدی همه کارگران با قراردادهای موقت مشغول بکار هستند و کارفرما هر بار که خواسته، توانسته است با پایان مدت قرارداد کارگران براحتی و بدون اینکه این کارگران به لحاظ قانونی دست شان به جایی بند باشد اقدام به اخراج آنان کند. اغلب این کارگران که بطور مرتب و در طی سالهای گذشته از کار خود اخراج شده اند تا 20 سال سابقه کار داشته اند.


اعتصاب موفقيت آميزکارگران کارخانه نیشکر هفت تپه!

بنا به گزارش منتشر شده در روز پنج شنبه ( بیست و ششم اردیبهشت ماه ) ، کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه از صبح روز چهار شنبه ( بیست و پنجم اردیبهشت ماه ) دست به اعتصاب زده اند.


کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه از ساعات اولیه صبح دیروز ( چهاشنبه ) دست به اعتصاب زده اند و این اعتصاب امروز ( پنجشنبه ) نیز ادامه دارد.

این اعتصاب بدنبال آن آغاز شد که کارفرمای این کارخانه علاوه بر اینکه دستمزد فروردین این کارگران را تاکنون پرداخت نکرده است بلکه در فیشهای حقوقی که صادر شده است بیست و پنج  درصد افزایش حداقل مزد برای سالجاری را نیز در آنها اعمال نکرده است.

بنا بر اظهار کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه کارفرمای این کارخانه در مورد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل با دادن وعده و وعید  بطور مرتب کارگران را سر میدواند و عملا از اجرای این طرح خودداری میکند.
جالب است که کارفرما با ديدن اتحاد کارگران دست به عقب نشينی زده و روز جمعه حقوق  فروردین ماه این کارگران به حساب آنان واریز شد. و در رابطه با بیست و پنج  درصد افزایش حداقل مزد نیز کارفرمای این کارخانه متعهد شد افزایش حداقل مزد را در فیش حقوقی اردیبهشت ماه کارگران منظور کند و بیست و پنج  درصد فروردین ماه را نیز همراه با دستمزد اردیبهشت ماه به آنان پرداخت نمايد همچنین در رابطه با بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل که یکی از خواستهای مهم کارگران بود  کارفرما تا روز چهارشنبه از کارگران مهلت خواست و مقرر شد این مسئله تا آنروز توسط وی در تهران پیگیری شود و نتیجه آن به کارگران اعلام گردد.

یکصد و پنجاه راننده شركت واحد مقابل شهرداری تهران تجمع کردند !

صبح روز دوشنبه ( بیست و سوم اردیبهشت ماه ) یکصد و پنجاه راننده شركت واحد اتوبوس‌رانی تهران همراه با خانواده های خود در اعتراض به افزایش قیمت 25 هزار تومانی هر متر از مجتمعی كه در آن سكونت دارند، مقابل شهرداری تهران تجمع كردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تجمع كنندگان كه در مجتمعی 164 واحدی در شهر ورامین سكونت دارند به افزایش قیمت هر متر از این مجتمع از 450 به 475 هزار تومان اعتراض داشتند.

يکی از رانندگان ناراضی به خبرنگار ايلنا گفت: مسكن شركت واحد، 12 واحد تجاری مجتمع را برداشته است كه قرار بود با راه اندازی آنها و درآمدی كه از این طریق بدست می‌آید دستمزد نگهبان و خرج های جانبی دیگر تامین شود.  اما اين 12 واحد به حال خود رها شده‌اند و مسكن شركت واحد در این رابطه پاسخگو نیست. همچنین كارگران معترض، نسبت به نبود آب آشامیدنی و عدم امنیت منطقه ای كه مجتمع مسكونی در آن واقع شده است نگران بودند.

بیش از یکصد و پنجاه تن از کارگران فولاد زاگرس در مقابل فرمانداری قروه تجمع کردند !

بیش از یکصد و پنجاه کارگر شرکت پیمانکاری «خوان گل» وابسته به کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس به نمایندگی از دویست و هفتاد و سه کارگر این كارخانه روز شنبه (21 اردیبهشت ماه) در اعتراض به عدم دریافت حقوق سه ماه گذشته خود در مقابل فرمانداری قروه تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، این کارگران که دارای سوابق كاری بین ۱۰ تا ۲۰ سال هستند نسبت به تهدید امنیت شغلی‌شان معترض بوده و مدعی هستند پیمانکار علاوه بر پرداخت نکردن سه ماه حقوق (از بهمن ماه سال 91) هیچ گونه قراردادی با آنان امضاء نمی‌کند.

یکی از کارگران این واحد تولیدی که به نمایندگی از سایر کارگران سخن می‌گفت اظهار كرد: بیش از دویست و هفتاد و سه کارگر شاغل در این مجموعه تولیدی علاوه بر اینکه از بهمن ماه سال گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند، هیچ گونه قرار دادی نیز با كارفرمای خود ندارد. او با اشاره به تجمعات مکرر کارگران در مقابل فرمانداری قروه اظهار داشت: کارگران در اعتراض به دریافت مطالبات صنفی خود بارها در اعتراض به کارفرما در مقابل نهاد های دولتی تجمع کرده اند و مسئولان این نهادها بارها قول داده اند امنیت شغلی کارگران را حفظ کنند اما تاکنون در این زمینه هیچ اقدام مثبتی مشاهده نشده است.

 

تجمع چهار صد كارگر ساختمانی در اعتراض به نظام‌مند نبودن پرداخت مزد !

به گزارش ایلنا چهارصد كارگر ساختمانی، عصر جمعه ( بیستم اردیبهشت ماه ) در اعتراض به عدم رسیدگی به مشكلات بیمه ای و نبود یك چارچوب مشخص برای پرداخت مزدشان، در مسجد سیدالشهدا واقع در محله ی تهرانپارس تجمع كردند. بر اساس اين گزارش  این كارگران نسبت به عدم رسیدگی نهادهای دولتی به خواسته هایشان معترض‌اند.

 

عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری يزد!

تعدادی از کارگران شهرداری يزد در اعتراض به عدم پرداخت 3 ماه حقوق معوقه اشان، در روز 28 ارديبهشت به تجمعی اعتراضی در استانداری يزد دست زدند. حقوق اين کارگران که 7 روز در هفته و از 4 صبح تا 12 ظهر کار می کنند، فقط 420 هزار تومان است که پرداخت آن هم هميشه چندين ماه عقب می افتد.  

 

 

کارگران معترض گیلان جاده ارتباطی رشت – قزوين را مسدود کردند!

به گزارش زیتون خبر" در 31 ارديبهشت ماه کارگران شرکت کاشی گیلانا در اعتراض به عدم پرداخت حقوق نه ماهه خود و همچنین عدم تحقق وعده مسئولین مقابل  درب ورودی کارخانه تجمع کردند.  در جريان اين حرکت اعتراضی کارگران با آتش زدن لاستيک جاده ارتباطی رشت- قزوين را برای مدتی مسدود نمودند.

یکی از کارگران کارخانه کاشی گیلانا در گفتگو با خبرنگار اين خبرگزاری گفت:  نماینده، فرماندار و مسئولان شهرستان قول داده‌بودند که تا دو ماه بعد از عید کلیه حقوق‌های معوقه پرداخت شود اما تاکنون این وعده‌ها محقق نشده اند. وی اظهار داشت که کارگران کارخانه قریب ۹ ماه حقوق معوقه دارند و ديگر حتی قادر به خرید یک نان نیستند، ولی کسی به داد کارگران کارخانه کاشی گیلانا نمی‌رسد. برخی کارگران به خبرنکار گفتند که  در خانه نون نداریم، بچه هامان از دانشگاه اخراج شده اند، کی باید به داد ما برسد. کارگران می گويند تجمع در جلوی درب کارخانه که در حاشیه جاده اصلی قرار گرفته و لاستیک آتش زدن به خاطر اعتراض به مدیریت کارخانه و بی‌توجهی به رفع مشکلات است. کارگران می گويند عدم پرداخت حقوق و دستمزد معوقه و عدم پرداخت لیست بیمه، مشکلات حقوقی و معیشتی را برای کارگران این کارخانه به وجود آورده است. و  کارگران و بازنشستگان کارخانه که تعدادشان به ۲۵۰ نفر می رسد با چنین مشکللاتی مواجه هستند. به دنبال مسدود شدن جاده، فرمانده نیروی انتظامی رودبار در محل حاضر شده و به دنبال مذاکره با کارگران مسير تردد وسايل نقليه باز شد.


11 ارديبهشت 1392 (اول ماه مه 2013)

 

تجمع اعتراضی در مقابل مجلس در روز کارگر!

بيش از 50 نفر از کارگران (زن و مرد) شاغل و بازنشسته کارخانه ها و بيمارستان های مختلف با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی و با اعتراض به گرانی ها و با مطرح کردن خواسته های خود (منجمله لغو مصوبه حداقل مزد و تجديد نظر فوری در آن) روز جهانی کارگر را برگزار کردند. اين تجمع از ساعت 10 صبح تا 1 بعد از ظهر ادامه داشت. کارگران پلاکارهايی را حمل می کردند که روی آنها اين شعارها نوشته شده بودند: "%۱ تأمين تأمين، %٩٩ گرسنه گرسنه"، "اول ماه مه، روز جهانی کارگر گرامی باد"، "کارگران اتحاد! اتحاد!"، "خط فقر يک و نيم ميليون تومان، دستمزد کارگر 487000"، "دفاع از معيشتمان، عين شرافتمان است". مأمورين امنيتی از کارگران خواستند که متفرق شوند و 2 نفر از کارگران جوان را بازداشت کردند. اين امر موجب شد که کارگران تجمع کننده اعتراض کرده و پايان تجمع خود را منوط به آزادی کارگران بازداشت شده کنند. اين وضعيت مأمورين رژيم را وادار کرد که بازداشت شدگان را آزاد کنند. اما کارت شناسايی و دوربين های آنها را ضبط کردند.

روز کارگر در شرکت واحد!

از ساعات اوليه امروز عليرغم فشارهای عوامل حراست و کارفرما، تعدادی از کارگران شرکت واحد تهران با حضور در ايستگاه های پايانی خطوط اتوبوسرانی و با پخش شيرينی و حمل پلاکارهايی، اول ماه مه را جشن گرفتند که با استقبال کارگران حاضر در پايانه ها نيز روبرو شد.

مراسم دولتی روز کارگر در سقز!

مسئولين خانه کارگر سقز که نهادی رژيم ساخته و يکی از ابزار های جمهوری اسلامی جهت  کنترل کارگران می باشد جهت تحميل خود به کارگران و فريب آنها  از استانداری تقاضای برگزاری روز کارگر در فضای باز کرده بود که استانداری از ترس ناتوانی اين نهاد در کنترل تحمع کنندگان اجازه برگزاری چنين مراسمی را به آنها نداد و در نتيجه مراسم دولتی روز کارگر در سالن سرپوشيده ای برگزار شد. جالب است که يکی از مسئولين خانه کارگر پس از اين مراسم شکست آنرا چنين توصيف نمود :مراسم روز کارگر با حضور مسئولان غیر مرتبط دولتی در محیطی بسته هیچ جذابیت و سودی برای كارگران ندارد. نامبرده اعتراف نمود که خواسته کارگران، دریافت مطالبات صنفی‌شان است که متاسفانه نگاه امنیتی شدید و حساسیت‌های سیاسی خاص مانع برگزاری این مراسم از سوی تشکلات رسمی کارگری همانند خانه کارگر شد.

 

عکس العمل رژيم به برگزاری روز کارگر در سنندج!

بر اساس گزارشات منتشر شده به دنبال برگزاری روز جهاني كارگر در شهر سنندج بسياري از فعالين كارگری طي تماس هاي تلفنی تهديد شده اند. همچنين روز 12 ارديبهشت 2 تن از فعالين كارگری كه براي آزادی يکی از کارگران سند تهيه كرده بودند در راه مراجعه به سازمان حفاظت اطلاعات نيروی انتظامي در حالي كه سوار بر تاكسي بودند به همراه راننده تاكسی مذكور توسط مامورين امنيتی دستگير شده و به حفاظت اطلاعات منتقل شدند. راننده تاكسی فوق بعد از 2 ساعت بازجويی آزاد گرديد.


تجلیل از یك مقام دولتی در مراسم جشن دولتی روز جهانی كارگر!

يکی از مسئولين کارگری جمهوری اسلامی ضمن انتقاد  نسبت به نحوه برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در سالن اسبق اداره تعاون کاشان به خبرنگار ايلنا گفت: در شهرستانی که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن کارگری است، جای تاسف دارد که مراسم تجلیل از کارگران آن هم در روز جهانی کارگر در سالنی كوچك با حضور بالغ بر ۱۵۰ نفر از روسا و کار‌شناسان ادارات، مدیران کارخانجات و عده‌ای خاص برگزار شود.  وی در ادامه ضمن اعتراض نسبت به نحوه برگزاری این مراسم، گفت: روز ۱۱ اردیبهشت روزجهانی کارگر است، نه روز تجلیل از کارمندان و روسا. در مراسمی كه به ادعای برگزارکنندگان، همایش تجلیل از تلاشگران عرصه کار و تولید است حتی اجازه ندادند  نماینده کارگران مشکلات جامعه کارگری را عنوان كند.

چريکهای فدائی خلق ايران

4 خرداد 1392