نگاهی به شرایط کار و مبارزات کارگران در مرداد ماه 1392

اخبار زیر منعکس کننده گوشه ای از شرایط زندگی و کار کارگران ایران در مرداد ماه سال جاری (۱۳۹۲) و موقعیتی است که سرمایه داران زالو صفت برای کارگران ما به وجود آورده اند. این اخبار در خود رسانه های رژیم نیز (عمدتاً در گزارشات ایلنا) انعکاس یافته اند.

 

"زمانی که فردی به فردی دیگر آسیب جسمی وارد می آورد، آن هم آسیبی که به مرگ وی بیانجامد، این را ما قتل غیر عمد می نامیم؛ و هنگامی که شخص ضارب از پیش بداند که آسیب وارده به مرگ طرف مقابل منجر خواهد شد آنگاه عمل او را قتل عمد می نامیم. هنگامی که جامعه صد ها پرولتر را در چنان وضعی قرار می دهد که آن ها بطور حتم به دام مرگی زودرس و غیر طبیعی می افتند، مرگی به همان اندازی ناشی از اعمال خشونت که مرگ در اثر شلیک گلوله و یا به ضرب شمشیر، وقتی جامعه هزاران انسان را از شرایط لازم حیات محروم ساخته و آن ها را در شرایطی قرار می دهد که در آن قادر به زندگی کردن نیستند، وقتی که آن ها را به زور چوب قانون مجبور می سازد که در این شرایط بمانند تا مرگ که نتیجه اجتناب ناپذیر این شرایط است فرا رسد وقتی جامعه می داند و به خوبی هم می داند که این هزاران نفر اجباراً قربانی این شرایط خواهند شد، و با وجود این، شرایط مربوطه را برقرار نگاه می دارد، این عمل جامعه یک نوع قتل عمد است درست مثل قتل عمد توسط یک فرد؛ قتلی پنهانی و خائفانه، قتلی که هیچ کس نمی تواند در قبال آن از خویشتن دفاع کند. قتلی که ظاهراً قتل نیست، زیرا که کسی قاتل را نمی بیند، زیرا که مرگ این قربانی چونان مرگی طبیعی به نظر می آید چرا که در آن، تعرض به عمل آمده بیشتر ناشی از بی عملی است تا انجام وظیفه. ولی در هر حال در اینجا ارتکاب به قتل عمد، محرز است" (فردریک انگلس، "وضع طبقه کارگر در انگلستان")

 

سوانح حین کار

 

۱۵۰۰ کارگر پس از آتش‌سوزی عظیم در کارخانه گلناز، نگران از دست دادن شغلشان هستند!

یکی از كارگران کارخانه روغن نباتی گلناز از بلاتکلیفی ۱۵۰۰ کارگر شاغل در این کارخانه در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده در این واحد تولیدی خبر داد. وی در تشریح جزئیات آتش سوزی روز یکشنبه ششم مرداد ماه گفت: با توجه به اینکه در جریان آتش سوزی کارخانه که از ساعت دو بعد از ظهر روز یکشنبه تا دو بامداد روز دوشنبه هفتم مرداد ماه، بخشهای زیادی از کارخانه همانند انبارهای فنی، مواد و پلاستیک، واحد تولید بطری، واحد تصفیه آب معدنی، کارگاهای برق و فنی، قسمتهایی از واحد تزریق پلاستیک و کلیه مواد خام اولیه دچار سوختگی کامل شده است، تولید در این کارخانه به طور موقت تعطیل شده است.

او با اشاره به اینکه كارگران از ادامه همكاری با این كارخانه اطمینان ندارند، افزود: در صورت غیر فعال شدن خطوط تولید، تنها در بخش تولید روغن نباتی این كارخانه حدود ۷۰۰ نفر از کارگران بیکار خواهند شد. در این کارخانه خطوط تولیدی دیگری همچون آب معدنی نیز وجود دارد، كه در صورت ایجاد مشكل در اين خطوط تولید، كارگران بیشتری بیكار خواهند شد. در جریان آتش سوزی این کارخانه، چند نفر از کارگران که در تلاش بودند آتش سوزی را مهار کنند دچار سوختگی سطحی شدند.

 

بر اثر سقوط آسانسور در شهرک اکباتان، کارگری جان خود را از دست داد!

بر اثر سقوط آسانسور در ساختمان در حال احداث در شهرک اکباتان،  روز دوشنبه بیست و یکم مرداد ماه، سه کارگر ۳۴، ۳۳ و ۲۷ ساله مجروح شدند. در این حادثه، آتش‌نشانان این افراد را که به شدت از ناحیه سر، گردن و کمر آسیب دیده بودند به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند که پس از تحویل مصدومان مشخص شد کارگر ۳۴ ساله بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده و دو کارگر دیگر نیز برای درمان به مرکز درمانی منتقل شدند.

 

برق گرفتگی باعث مرگ یک کارگر مقنی در عمق ۱۶ متری چاه شد.

یک کارگر چاه کن ۳۵ ساله افغان، بر اثر برق گرفتگی در حین کار ، جان خود را از دست داد! این حادثه عصر روز دوشنبه چهاردهم مرداد ماه، زمانی رخ داد که این کارگر جوان در حال حفر چاه فاضلاب در حیاط یک ساختمان در حال ساخت در خیابان شاد آباد تهران بود. وی در عمق ۱۶ متری چاه به علت برق گرفتگی محبوس شده و جان خود را از دست داد.

 

یک کارگر مقنی  در حین کار در مهر شهر کرج، جان خود را از دست داد!

روز چهارشنبه نهم مرداد ماه، در مهرشهر کرج یک کارگر ۴۰ ساله که در عمق۲۰  متری مشغول حفر چاه بود، ناگهان بر اثر سقوط کول‌های دهانه و دیواره چاه در آن جا محبوس و جان خود را از دست داد.

 

کارگر نقاش بر اثر سقوط از ارتفاع ۶ متری جان خود را از دست داد!

ظهر روز سه شنبه بیست و نهم مرداد ماه، یک کارگر نقاش ساختمان، پس از سقوط از ارتفاع ۶ متری جان باخت. این حادثه در خیابان حکمت تهران زمانی رخ داد که که این کارگر ۳۵ ساله قصد برداشتن ابزار نقاشی (قلم مو) از روی ایرانیت‌های استخر ساختمان در حال ساخت داشت كه به دلیل شکستن ناگهانی ایرانیت‌های پلاستیکی به داخل استخر خالی سقوط كرد. شدت آسیب دیدگی این کارگر نقاش به حدی بوده که مرگ او را باعث شد.

 

یک کارگر مقنی در عمق ۵ متری چاه در قیامدشت جان خود را از دست داد!

در صبح روز چهارشنبه دوم مرداد ماه، دو کارگر چاه کن درحین حفر چاه فاضلاب در حیاط منزلی مسکونی در شهرک قیام دشت بودند که با ريزش چاه مواجه شدند. به دلیل سست بودن خاک دیواره انباری چاه، ديوار چاه ريزش کرد و هر دو کارگر در عمق ۵ متری زمین مدفون شدند.
بر اساس این گزارش، با حضور آتش نشانان بعد از جستجوی فراوان یکی از کارگران زنده از خاک خارج شد و کارگر دوم که در زیر آب فاضلاب چاه گرفتار شده بود جان خود را از دست داد.

 

بر اثر گاز گرفتگی در حین کار دو کارگر مقنی جان خود را از دست دادند!

روز دوشنبه بیست و یکم مرداد ماه، گاز گرفتگی باعث مرگ دو کارگر مقنی در عمق چاهی واقع در منطقه شهریار شد.
به گزارش روز سه شنبه بیست و دوم مرداد ماه، ایلنا، این حادثه زمانی رخ داد که چهار کارگر چاه کن درحین حفر چاه در حیاط یک دامداری در شهرستان شهریار، به علت گاز گرفتگی در عمق چاه محبوس شدند که دو تن از آن ها جان خود را از دست دادند.
بر اساس این گزارش، با حضور گروهای امداد و نجات این چهار کارگر افغان از عمق چاه به بیرون انتقال یافته اما مرگ دو نفر به علت گاز گرفتگی شدید توسط عوامل اورژانس تایید شد.

                         

مصدومیت شدید کارگر نوجوان ۱۶ بر اثر سقوط در چاهک آسانسور در تهران!

بعد از ظهر روز سه شنبه بیست و دوم مرداد ماه، کارگر نوجوان ۱۶ ساله‌ای بنام حمید هنگام نصب و تعمیر آسانسور ساختمانی در تهران، خیابان بلوار فردوس، بلوار شقایق، به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی در کار به داخل چاهک آسانسور سقوط کرد و از ناحیه پا و کمر به شدت مجروح شد. ادعا می شود که: "قانون کار، اشتغال نوجوانان را تنها تحت شرایط کارآموزی و در صورت وجود امکانات ایمنی مجاز می‌داند"، اما خبرها حاکی از آن است که در عمل همان اجرا می شود که خبر فوق مؤید آن است و نوجوانان بدون برخورداری از امکانات ایمنی و بدون هیچ آموزشی به کار گمارده می شوند.

كارگری پس از سقوط از طبقه ‌اول به طبقه منفی چهار ساختمانی در تهران به شدت مصدوم گشت!

روز چهارشنبه بیست و سوم مرداد ماه، یک کارگر ۲۲ ساله افغان حین کار در ساختمان هفت طبقه در حال ساخت، در کامرانیه تهران، از طبقه اول ناگهان به طبقه منفی چهار سقوط کرده و به علت برخورد با میلگرد‌ها و مصالح داخل چاهک آسانسور به شدت مصدوم گشت. این کارگر با اینکه زنده مانده، اما به شدت آسیب دیده است.

 

کارگر ۴۰ ساله ساختمانی بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد! 

روز یکشنبه بیست و هفتم مرداد ماه، کارگر ۴۰ ساله‌ای كه در حال بنایی در پشت بام یک ساختمان در حال احداث در بلوار شهید میرزایی مشهد بود به سبب برخورد سیم برق فشار قوی ۲۰ هزار ولتی با لوله فلزی که در دست داشت، دچار سوختگی شدید شد و جان خود را از دست داد.

 

 یک كارگر كاشانی بر اثر سقوط در چاه ۲۵ متری، جان خود را از دست داد!

روز پنجشنبه بیست و چهارم مرداد ماه، در خیابان ملاحبیب الله شریفِ كاشان، كارگر ۴۵ ساله ای از پرسنل سازمان آب و فاضلاب کاشان كه در حال حفاری جهت رفع مشکل ترکیدگی لوله آب مجل بود بر اثر فروکش کردن چاه داخل کوچه، با سقوط به عمق ۲۵ متری چاه، بر اثر ریزش آوار و خاک جان‌ خود را از دست داد.

 

مصدومیت سه کارگر بر اثر انفجار گاز مایع در تبریز!

روز شنبه بیست و ششم مرداد ماه، بر اثر انفجار گاز مایع در یک کارگاه تولیدی موزائیک واقع در اتوبان شهید کسائی تبریز سه کارگر شدیدا مصدوم شدند. بنا بر این گزارش، نشت گاز مایه در طبقه فوقانی این کارگاه، عامل ایجاد انفجار مذكور شده است.

 

سقوط کارگر ساختمانی از ارتفاع ۱۴ متری جرثقیل ثابت در تهران!

بر اساس گزارش ایلنا، روز شنبه بیست و ششم مرداد ماه،  کارگر ۲۷ ساله‌ای در حین بالارفتن از پایه جرثقیل ثابت در محل گود برداری یک مجتمع تجاری در حال ساخت درخیابان یافت آباد شرقی تهران، از ارتفاع ۱۴ متری سقوط کرد و در ارتفاع ۹ متری، بین پله‌های آهنی جرثقیل گیر کرد و معلق ماند.  بنا بر این گزارش، با اطلاع گروهای امدادی این کارگر جوان که از ناحیه ران پای چپ دچار آسیب دیدگی شدید و از ناحیه کمر و گردن نیز دچار خونریزی شده بود پس از انتقال به سطح زمین تحویل عوامل اورژانس شد.

 

كارگر مقنی در حین کار بر اثر ریزش سطح پیاده‌رو، جان خود را از دست داد!

عصر روز سه شنبه بیست و نهم مرداد ماه، دو کارگر مشغول حفاری در زیرزمین خانه مسکونی سه طبقه‌ای درخیابان جهان آرا تهران بودند که به علت پیشروی به زیر سطح پیاده‌رو، ناگهان پیاده‌رو برسر آنان ریزش کرد. پس از وقوع این حادثه، یکی از کارگران زیر آوار گرفتار شده بود و دیگری توانسته بود جان خود را نجات دهد. فردی که زیر آوار مانده بود کارگر ۴۰ ساله ای بود که در اين حادثه جان خود را از دست داد.

 

دستمزد های معوقه و عدم پرداخت آنها، تعطیلی و اخراج ها

 

۶ ماه تاخیر در پرداخت حقوق کارگران فارسیت درود!

روز شنبه پنجم مرداد ماه از قول کارگران کارخانه فارسیت درود گزارش شد که: چهارصد کارگر کارخانه فارسیت شش ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند. کارفرمای این کارخانه مدعی است که به دلیل افزایش مشکلات مالی، توان پرداخت حقوق کارگران خود را ندارد.
در اين گزارش در تشریح مشکلات کارخانه آمده است که: کارخانه فارسیت تولید کننده فراروده‌های «آزبستی» به دلیل مشکلاتی که دولت طی سالهای اخیر پیش راه تولید کنند گان قرار داده است، از یکسال و نیم گذشته تولید خود را متوقف کرده و کارگران فقط برای حضور و غیاب در کارخانه حاضر می‌شوند. در گزارش مزبور قيد شده که کارگران این کارخانه بارها با تجمع در مقابل چندین نهاد دولتی و ساختمان دفتر مرکزی کارخانه خواستار پی گیری مشکلات‌شان شده‌اند. امامتاسفانه تا کنون به جز وعده‌های مسئولان، عکس العمل خاصی جهت پی گیری مشکلاتشان مشاهده نکرده اند.

 

هزار کارگر لوله سازی صفا در ساوه، ۲ ماه است که حقوق دریافت نکرده اند! 

بیش از هزار کارگر کارخانه لوله سازی صفا در ساوه طی دو ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند. يکی از کارگران کارخانه نورد لوله صفا روز شنبه پنجم مرداد ماه  با اشاره به سوابق ۱۰ تا ۲۳ ساله این کارگران، به ایلنا گفت: علاوه بر پرداخت نشدن حقوق این تعداد کارگر در خرداد و تیرماه، قانون مشاغل سخت و زیان آور نیز در سوابق کار کارگران منظور نمی‌شود. بسیاری از کارگران به دلیل فقدان امنیت شغلی و تحمیل قرار دادهای موقت با وجود ماهیت استمراری کارشان اخراج می‌شوند به طوری که از ابتدای سال جاری ۸۵ نفر از کارگران قدیمی و با تجربه این واحد تولیدی اخراج شده‌اند. کارفرمای این واحد تولیدی ۹۵ درصد از قراردادهای کارگران را در سال جدید یک ماهه تمدید کرده است و اعلام کرده که بدلیل مشکلات اقتصادی ناچار است هر ماه قرار داد تعدادی از کارگران موقت را تمدید نكند.

لازم به ياد آوری است که کارخانه‌های نورد پروفیل ساوه و نورد لوله صفا واقع در شهرستان ساوه به یک کارفرما تعلق دارند و مجموعا حدود
۲۵۰۰ کارگر در این واحدها مشغول به کارند.

 

اخراج و تأخیر ۱۱ ماهه در پرداخت حقوق کارگران ماشین لنت در سمنان!

روز شنبه بیست و ششم مرداد ماه، ايلنا  از تعویق ۱۱ ماهه حقوق کارگران کارخانه «ماشین لنت» در سمنان خبر داد بر اساس اين خبر: کارخانه ماشین لنت كه در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت می‌كند، با وجود آن که در سال‌های گذشته مشکلی در زمینه تولید و فروش محصولات خود نداشته است اما هم اکنون مديريت کارخانه مدعی است که به دلیل کمبود نقدینگی و توقف گردش مالی، توان پرداخت دستمزد کارگران خود را ندارد. این واحد تولیدی به سبب ناتوانی در پرداخت هزینه‌های تولید بعد از آغاز سال جدید، تعداد کارگران خود را از ۱۰۰ نفر به ۳۵ نفر کاهش داد که تمامی کارگران اخراجی و شاغل تا به امروز نتوانسته‌اند معوقات حقوقی خود را دریافت کنند. این کارگران علاوه بر اینکه یازده ماه حقوق از کارفرما طلب دارند، چهار سال عیدی، سنوات وحق بُن خود را نیز دریافت نکرده‌اند.

 

عدم رسيدگی  به شکایت کارگران علیه "دستمزد غیر قانونی سال ۹۲"!

ايلنا در سه شنبه اول مرداد ماه از قول کارگرانی که از کمی افزايش حداقل دستمزد تعيين شده برای سال 92 به شورای عالی کار شکايت کرده بودند  گزارش داد که با وجود آنکه دستمزد کارگران در اسفند سال گذشته، به وضوح ۶ درصد کمتر از نرخ تورم رسمی در آن مقطع تعیین شد، اما کارگران تحمل نشان دادند و با یافتن راهکارهای قانونی از دو طریق شورای عالی کار که ریاست‌اش را وزیر کار بر عهده دارد و همچنین طرح شکایت در دیوان عدالت اداری تلاش کردند پی‌گیر حقوق صنفی شان باشند. اما با شروع پنجمین ماه سال و وعده‌های گوناگون مسئولان، کارگران همچنان در انتظار رسیدگی به شکایات قانونی شان هستند و هنوز هم هيچ پاسخی به آنها داده نشده است.

 

تاسیس شعبه ویژه خدمات رسانی به روحانیون، توسط اداره کل تامین اجتماعی در گرگان!

اداره کل تامین اجتماعی استان گلستان به مناسبت شصتمین سالگرد تأسیس این سازمان، در اقدامی نادر شعبه‌ویژه ای را برای خدمات رسانی به روحانیون در مرکز استان اختصاص داده است. تاسیس شعبه ویژه تامین اجتماعی برای خدمات رسانی به روحانیون در حالی صورت گرفته است که سرمایه این سازمان از کسر ۳۰ درصد حقوق ماهانه کارگران تشکیل شده است.  و با توجه به این واقعیت که ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، تأسیس شعبه جدید به نفع روحانیون، در واقع به معنی محرومیت بدنه جامعه کارگری از آن امکانات می باشد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان گلستان روز چهارشنبه دوم مرداد ماه، با اعلام خبر تاسیس این شعبه ویژه، گفت: هم اکنون تعداد سه هزار و ۷۵۰ نفر از طلاب و روحانیون استان گلستان تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند که با احتساب افراد تبعی به بیش از سیزده هزار و ۳۰۰ نفر می‌رسد.

 

كارگران بازنشسته نگران از گرانی و دغدغه معیشت، به دنبال یافتن شغل جدید هستند!

مسئول کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان شهریار روز چهارشنبه دوم مرداد ماه،   با انتقاد از وضعیت بد معیشتی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی که برای جبران تامین هزینه‌های جاری زندگی بعد از سی سال کار ناچار به یافتن شغل جدید هستند، ابراز نگرانی کرد و گفت: با توجه به اینکه زندگی بازنشستگان با توجه به افزایش هزینه‌های جاری با حقوق حداقلی تامین نمی‌شود، عمده بازنشستگان در این مقطع از زندگی نیز برای جبران کمبودهای مالی خود مجبور به پيدا کردن شغلی برای خود می باشند. تا زمانی كه افزایش مستمری بازنشستگان تناسبی با نرخ واقعی و حتی رسمی تورم نداشته باشد، نمی‌توان انتظار بهبود یا تثبیت وضعیت معیشتی خانواده‌های بازنشستگان را داشت.

 

طی دو سال اخیر بیش از یك سوم كارگران ریخته گری تعدیل شده‌اند!

دبیر انجمن ریخته‌گری روز پنجشنبه سوم مرداد ماه، با بیان اینکه صنعت ريخته گری نیز مانند سایر صنایع با رکود مواجه شده است، گفت: طی سال‌های گذشته صنعت ریخته‌گری در اکثر بخش‌های معدنی، سیمانی، تولید فلزات و غیره فعال بود و در بخش‌هایی که محصولاتشان را به شرکت‌های دولتی عرضه می‌کردند مانند وزارت نیرو فعال‌تر عمل می‌کرد اما فقدان نقدینگی دولت و عدم تعهدات در پرداخت و عدم تکمیل طرح‌های عمرانی باعث شد ریخته‌گری در بخش‌های دیگری به ارایه خدمات بپردازد.

وی خاطر نشان کرد:‌‌همان طور که در صنعت خودرو طی ۲ سال گذشته حدود یک سوم کارگران ریزش کردند در حوزه ریخته‌گری نیز همین میزان تعدیل شدند هم اکنون در خوش بینانه‌ترین حالت می‌توان گفت تولید محصولات ریخته‌گری نصف شده است اما کاهش تولیدات بیش از این آماری است که جسته گریخته ارائه می‌دهند. متاسفانه از سال ۹۱ در سایت‌های دولتی نمی‌توان آمار دقیقی یافت و سازمان‌هایی نظیر ایمیدرو، ایدرو نیز ارائه آمار را متوقف کرده‌اند و به گونه‌ای مخفی کاری می‌کنند و این موضوع جای سئوال دارد که این آمار را از چه کسی مخفی می‌کنند؟

بیکار شدن 80 هزار کارگر با تعطیلی 195 واحد تولیدی قارچ

رییس هیئت مدیره انجمن قارچ ایران روز شنبه پنجم مرداد ماه،  گفت: در سال گذشته ۱۹۵ واحد تولیدی قارچ از مجموع ۴۱۰ واحد موجود تعطیل شده‌اند. وی تعطیلی این واحدها را به دلیل قیمت‌گذاری نامناسب از سوی دولت دانست و گفت: در سال جاری نیز ۳ واحد تولیدی در شهریار و ۲ واحد تولیدی در اصفهان اعلام ورشکستگی کرده‌اند. و با تاکید بر این که تعطیلی واحد‌های تولیدی قارچ موجب بیکاری ۸۰ هزار كارگر شده است، افزود: در صنعت پرورش قارچ ایران بطور مستقیم ۲۰ هزار نفر و بطور غیر مستقیم ۱۰۰ هزار نفر مشغول به کارند و عدم رسیدگی به مشکلات این صنعت علاوه بر ضربه به تولید قارچ در افزایش بیکاری هم تاثیر گذار می باشد.

 

كارگران قارچ سینا پس از اخراج و بلاتكلیفی دو ساله، در پی مطالبات خود!

روز شنبه نوزدهم مرداد ماه، کارگری در همدان از بلاتکلیفی دو ساله ۶۷ کارگر قارچ سینا خبر داد و گفت: این کارگران بعد از گذشت دو سال از ورشکستگی کارخانه هنوز نتوانسته‌اند مطالبات خود را دریافت کنند. او اضافه کرد که متأسفانه مشکلات کارگرانی که در تامین معاش خود دچار مشكل هستند از سوی مسئولان پی گیری نمی‌شود. در پی شکایت کارگران قارچ سینا، قاضی پرونده، فردی را به عنوان مدیر تسویه حساب انتخاب کرد. این مدیر بدون دستور قضایی اقدام به شکستن پلمب درب شرکت و انبار‌ها کرد و با وجود مخالفت كارگران، مكان این واحد‌تولیدی را به واحد‌های دیگر اجاره داده است. همچنین بخش دیگری از نارضایتی کارگران از هیئت تسویه مربوط به زمانی است که وقتی کارگران برای پی گیری مشکلاتشان به دفتر مدیر تسویه مراجعه می‌کنند با برخورد نامناسب مواجه شده واز دفتر بيرون انداخته می‌شوند.
 

۲۸۰۰ کارگر «ایران‌ترانسفو» به دلیل بدحسابی وزارت نیرو، در معرض بیکار شدن هستند!

روز یکشنبه ششم مرداد ماه، کارگری در زنجان نسبت به عواقب پرداخت نشدن بدهی‌های کارخانه «ایران ترانسفو» توسط وزارت نیرو، هشدار داد و گفت: مشكلات مالی، امنیت شغلی ۲۸۰۰ کارگر شاغل در این کارخانه را تهدید می‌کند. بدهی‌های وزارت نیرو به شرکت ایران ترانسفو، این واحد تولید کننده ترانس‌های برق را در آستانه تعطیلی قرار داده است. چنانچه وزارت نیرو همچنان بر پرداخت نکردن معوقات مالی خود به کارخانه ایران ترانسفو پافشاری کند در آینده‌ای نزدیک این واحد تولیدی در موقعیت ورشکستگی کامل قرار گرفته و کارخانه تعطیل و کارگرانش بیکار می‌شوند.

 

مرخصی اجباری و نگرانی کارگران "یخچال سازی تارا"در سمنان از بیکاری دائم!

روز یکشنبه ششم مرداد ماه،  کارگری در سمنان از تعطیلی یک ماهه کارخانه یخچال سازی تارا در استان سمنان خبر داد و  گفت: با افزایش مشکلات مالی کارخانه، کارفرما از ماه جاری (مرداد ماه) با اعلام تعطیلی موقت کارخانه به مدت یك ماه، ۲۶ کارگر این واحد را به مرخصی اجباری فرستاده است. کارگران از این می‌ترسند كه مشكلات كارخانه در این مدت كوتاه رفع نشود و با طولانی شدن مرخصی، شغل‌شان را از دست بدهند. به گفته کارگران، کارفرما چندین ماه است كه حقوق آنها را نپرداخته است و علاوه بر اين اعلام کرده که در طول این یک ماه که کارگران به اجبار کارخانه را ترک می‌کنند حقوقی به آنان پرداخت نخواهد کرد.

 

در پی تعطیلی فرش کسری، ۱۲۰ کارگر اخراج شدند!

کارگری در یزد روز یکشنبه ششم مرداد ماه، از تعطیلی کارخانه فرش کسری و اخراج ۱۲۰ کارگر قراردادی و رسمی این كارخانه خبر داد و گفت: کارخانه فرش ماشینی کسری با سابقه ۲۰ ساله در صنعت فرش، به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات تهیه مواد اولیه تولید از سوی کارفرما تعطیل اعلام شده و همه کارگران نیز اخراج شده‌اند.

كارگران واحدهای كوچك تولیدی، محروم از بیمه و ترس از اخراج!

روز چهارشنبه نهم مرداد ماه ايلنا از مشکلات کارگران کارگاه های کوچک گزارش داد که این روزها یكی از رایج‌ترین مشكلات كارگران واحدهای كوچك تولیدی، عدم انطباق سابقه کار با سابقه حق بیمه شان است. این عدم انطباق از آنجا حاصل شده است که در طی سال های طولانی، کارفرما از پراخت حق بیمه کارگران خودداری کرده است.  اکثر این واحدهای كوچك تولیدی  که در حاشیه کلان شهرهایی همچون تهران واقع شده اند، در گذشته برای اینکه از بیمه کردن کارگران خود فرار کنند آنان را با تهدید به اخراج مخفی می کردند، اما امروزه این قانون شكنی به حدی علنی شده است كه كارفرمایان حتی ضرورتی نمی‌بینند كارگران را مخفی كنند چرا كه به ندرت ممكن است بازرسی از جانب تامین اجتماعی برای نظارت بر وضعیت بیمه‌ای كارگران حاضر شود.

 

اخراج و سردرگمی كارگران در پی تعطیلی كارخانه فجر ایلام!

یکی از کارگران در ایلام روز پنجشنبه دهم مرداد ماه،  از تعطیلی کارخانه تولید قطعات خودرو فجر ایلام به علت افزایش مشکلات مالی خبر داد و گفت: کارخانه فجر ایلام، تولید کننده کمک فنر‌های خودرو از آبان ماه سال ۸۱ به دلیل اختلافات داخلی مدیران دچار بحران شد. کارگران فجر ایلام در سال ۸۱ بیش از ۷۰ نفر بودند اما این تعداد به مرور از چرخه تولید خارج و از سال گذشته به ۱۵ نفر کاهش یافته‌اند. با وجود آنکه کارخانه از سال ۸۱ در بحران به سر می‌برد و کارفرما نیز از بهمن ماه سال گذشته (۹۱) کارخانه را به حال خود‌‌‌‌رها کرده است، اما کارگران هر روز برای حفاظت از شغلشان در محل کارخانه حاضر می‌شوند.

 

قطع برق، كارخانه واگن پارس را یك روز تعطیل كرد!

صبح روز یکشنبه سیزدهم مرداد ماه، خط تولید کارخانه واگن پارس اراک به دلیل قطع برق متوقف شد.

به گزارش ایلنا، مدیر حراست این كارخانه درباره دلیل قطع برق كارخانه توضیح دادکه کارخانه از سالهای ۹۰ و ۹۱ مبالغی را به شرکت برق بدهکار است و شرکت برق نیز به همین علت طی ده روز اخیر دو بار برق کارخانه را قطع كرده است. به علت نبود برق در این روز تصمیم گرفته شد تا کارگران نیز زود‌تر دست از کار بکشند.

 

بیكاری ۴۰۰ کارگر در پی تعطیل شدن کارخانه سامان کاشی در بروجرد!

روز دوشنبه چهاردهم مرداد ماه، کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد از تعطیلی کارخانه و بیکاری حدود ۴۰۰ کارگر با دو ماه و نیم حقوق معوقه خبر دادند. بر اساس اين خبر دلیل تعطیلی این كارخانه از سوی کارفرما کاهش منابع مالی و کمبود مواد اولیه تولید ذکر شده است. با توجه به اینکه هر ماه حق بیمه از حقوق کارگران کسر می‌شود اما به حساب تامین اجتماعی واریز نمی‌شود، مطالبات تامین اجتماعی از کارخانه به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است. لازم به تاکيد است که قرارداد ۸۰ درصد کارگران کارخانه سامان کاشی موقت است که به دلیل فواصل بیمه‌ای امکان بازنشستگی آنان وجود ندارد.

۴ ماه تاخیر در پرداخت حقوق ۱۳۰ کارگر پیمانكاری آبفای اهواز!

بنا به گفته کارگری در اهواز، روز سه شنبه پانزدهم مرداد ماه، ۱۳۰ کارگر شرکت پیمانکاری کیاوش جنوب که تحت نظارت آبفای این شهر فعالیت دارند از فروردین ماه سال جاری حقوقی دریافت نکرده‌اند. این کارگران با قرارداد موقت به عنوان نگهبان تصفیه خانه‌ها و سایر تجهیزات شرکت آب و فاضلاب فعالیت می‌کنند و دارای سابقه کاری ۱۱ساله هستند. کارفرمای این شرکت با توجه به اینکه در سالهای گذشته، هر ماه حقوق کارگران را با تاخیر ۴۰ تا ۵۰ روزه به حسابشان واریز می‌کرد اما در سال جاری به دلایل نامعلومی این تاخیر به بیش از ۴ ماه رسیده است. علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق این کارگران در چهار ماه گذشته، حقوق مرخصی سال گذشته آنان (۹۱) نیز به حساب‌شان واریز نشده است.


کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز  سه ماه است که حقوق دریافت نکرده اند!

روز سه شنبه پانزدهم مرداد ماه، مطبوعات جمهوری اسلامی گزارش دادند که ۳۱۰ کارگر شاغل در کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز از اردیبهشت ماه سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند.  از سال ۸۸ مشکلات کارخانه به سبب سوء استفاده مدیریت و کمبود منابع مالی آغاز شد، بطوری که هم اکنون حقوق ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه کارگران پرداخت نشده است. اولویت مدیریت کارخانه تولید و کار است و پرداخت مطالبات و تامین امنیت شغلی کارگران در درجات بعدی اولویت قرار دارند. تعداد کارگران رسمی و قرار دادی این کارخانه به ترتیب ۱۵۰ و ۱۶۰ نفر و سوابق کار، کارگران رسمی کارخانه از ۱۰ تا ۲۰ سال و کارگران قرار دادی نیز از دو سال تا ۱۰ سال میباشد.

 

بیکاری کارگران در پی تعطیلی گسترده واحد‌های تولیدی شهرك صنعتی ششدار ایلام!

روز سه شنبه پانزدهم مرداد ماه،ايلنا  از تعطیلی گسترده واحد‌های صنعتی و تولیدی استان ايلام در شهرک صنعتی شیشدار به سبب افزایش مشکلات مالی، سوء مدیریت، تغییر ساختار و عدم فروش محصولات تولیدی خبر داد . بر اساس اين گزارش: هم اکنون تعداد بسیار زیادی از واحد‌های تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شیشدار  همانند شرکت فجر ایلام، گویا نخ، زرین بافت، کارتن سازی، دیبا نخ، آرام نخ، صابون سازی کویر، فراز شیمی، گونی بافی، نخ ایلام، فراورده‌های گوشتی سالم، حوله قائم، کیک مهنا، معراج نخ، ترشی جات ساجی فر، شرکت شیمیایی رفاه، پروفیل پارس غرب و د‌ه‌ها واحد تولیدی و صنعتی دیگر تعطیل و یا نیمه تعطیل شده و کارگران آنان بیکار شده‌اند. طبق تحقیقات انجام شده، هم اکنون بیش از ۴۰ درصد از واحد‌های صنعتی استان تعطیل و یا نیمه تعطیل شده‌اند. طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان ایلام بیش از ۲۵ درصد است که به این ترتیب استان ایلام در صدر جدول نرخ بیكاری كشور قرار دارد.

 

تعدیل ۵۰ کارگر و تأخیر ۴ ماهه در پرداخت حقوق ۳۰۰ کارگر ذوب آهن آلیاژی ملایر!

روز چهارشنبه شانزدهم مرداد ماه، گزارشی از استان همدان خبر از تاخیر چهار ماهه حقوق ۳۰۰ کارگر شاغل در کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر و تعدیل حدود ۵۰ کارگر موقت این کارخانه با وجود ماهیت استمراری شغل‌شان در خردادماه سال جاری داد. کارخانه فولاد آلیاژ ملایر واقع در جاده بروجرد چند سالی است که دچار مشکل شده به طوری که کارفرما به بهانه‌های مختلف از جمله  نداشتن نقدینگی، در پرداخت حقوق کارگران کوتاهی می‌کند. علاوه بر چهار ماه حقوق، عیدی، پاداش وسنوات یک سال گذشته (۹۱) کارگران نیز تاکنون پرداخت نشده است.

 

تأخیر ۱۶ ماهه در پرداخت حقوق كارگران خدماتی علوم پزشکی زابل!

بر اساس گزارشی از زابل به تاريخ چهارشنبه شانزدهم مرداد ماه ، ۲۰ نفر از نیروهای خدماتی مرد و زن بیمارستان امام خمینی زابل كه با وجود ماهیت استمراری شغل‌شان به صورت موقت استخدام شده‌اند و در کار خدمات و نظافت در بخشهای مختلف  اشتغال دارند، در ۱۶ ماه گذشته با بی‌توجه‌ای مسئولان علوم پزشکی زابل حقوقی دریافت نکرده‌اند. سوابق کار این کارگران حدود ۵ سال بوده و در طول این سال‌ها، بیمه کارگران نیز واریز نشده است. حقوق این کارگران به صورت ساعتی هزار تومان محاسبه شده بطوری که پیش از این هر ماهه با ۲۱۰ ساعت کار، ۱۸۰ ساعت پرداخت می‌شده است. دو نفر از این کارگران در چند روز گذشته به سبب افزایش مشکلات مالی ناچار به ترك محل کار خود شده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در پاسخ به مشکلات این کارگران گفته است هر کسی شما را استخدام کرده، حقوق شما را پرداخت کند وبه دانشگاه علوم پزشکی ربطی ندارد.

 

شرایط كار در مناطق آزاد به اردوگاه كار اجباری می‌ماند!

روز دوشنبه بیست و یکم مرداد ماه برخی از کارگران شاغل در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه  با انتشار نامه‌ای نسبت به شرایط نامناسب کار برای کارگران شاغل در پروژ‌ه‌های عمرانی مناطق ویژه و آزاد اقتصادی خبر دادند. در اين خبر آمده است که:  طی سالهای متمادی اجرای سیاست‌های مورد توصیه بانک جهانی در خصوص تعدیل ساختاری ‌و خصوصی سازی بر کار و زندگی نیروی کار شاغل در ساخت پروژه‌های مادر تاثیرات نامطلوبی گذاشته است. بکار گیری این توصیه‌ها در نهایت باعث نابودی صنایع و کشاورزی داخلی و وابستگی اقتصادی می‌شود، بطور طبیعی برای کارگرانی که در ساخت پروژه‌های عمرانی و صنعتی مادر مشارکت دارند شرایط کار و زندگی سخت و طاقت فرساست. در حال حاضر شرایط برای زندگی و کار کارگران شاغل در چنین مناطقی به اندازه حضور در اردوگاه کار اجباری سخت و طاقت فرساست، در دنباله خبر آمده است که: یک نیروی کار پروژه‌ای باید بطور معمول ماهیانه ۲۴ شبانه روز را در محل احداث پروژه و در بد‌ترین شرایط بهداشتی و رفاهی کار و زندگی کند. تحمیل این وضعیت نامناسب کار و زندگی به کارگران شاغل در پروژ‌ه‌های عمرانی مناطق آزاد در حالی ادامه دارد که بررسی‌های علمی سازمان بهداشت جهانی کار نشان می‌دهد که انجام کار روزانه بیش از ۸ ساعت در دراز مدت اثرات روانی و جسمی غیر قابل جبرانی بر نیروی کار به جا می‌گذارد. نتیجه برقراری چنین شرایط کاری، گسترش اعتیاد شدید، از هم پاشیدن کانون خانوادگی و آمار بالای طلاق در میان کارگرانی است که در پروژه‌های عمرانی واقع شده در مناطق ویژه و آزاد تجاری –  اقتصادی فعالیت می‌کنند. . وقتی کارگر شاغل در پروژه‌های عمرانی مناطق ویژه اقتصادی به مرخصی می‌آید در عمل یک جسد خسته است که تنها برای خواب خود را به خانه رسانده است. کارگران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با مشکل آلودگی‌هوا، کار سخت و طاقت فرسا، محرومیت از حق مرخصی و استراحت، عدم دسترسی به امکانات رفاهی و ایمنی و بهداشتی مناسب و درآمد مواجه‌اند. 

 

 

تعطیل و نیمه تعطیل بودن بیش از 70 درصد از کارگاه‌های شهرک صنعتی ارومیه!

 روز سه شنبه بیست و دوم مرداد ماه، از تعطیلی گسترده واحد‌های صنعتی و تولیدی  مستقر در شهرک صنعتی آذربایجان غربی  گزارش داده شد. بر اساس اين گزارش: . هم اکنون بیش از ۷۰ درصد از واحد‌های تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ صنعتی ارومیه دچار بحران هستند. در اين شهرک صنعتی اکثر واحدهای تولیدی -  صنعتی تعطیل و يا نیمه تعطیل شده اند. و از مجموع بیکاران استان آذربایجان غربی فقط ۱۰ درصد از آنان به بیمه بیکاری معرفی می‌شوند و ارتباط مابقی کارگران با بازار کار پس از  تسویه حساب بطور کامل قطع می‌شود.

 

کارگران «شرکت سازان راه قم» در طبس، ۷ ماه حقوق نگرفته اند!

یکی از کارگران شرکت پیمانکاری "سازان راه قم" در شهرستان طبس روز سه شنبه بیست و دوم مرداد ماه،  به خبرنگاران گفت: بیش از ۱۰۰ کارگر شرکت پیمانکاری "سازان راه قم" در ۷ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند. شرکت «سازان راه قم» که پیمانکار وسازنده جاده محور شهر «دیهوک» به «راور» در شهرستان طبس است از دی ماه سال گذشته (۹۱) معوقات حقوقی بیش از ۱۰۰ کارگر خود را پرداخت نکرده است. به سبب افزایش مشکلات مالی از فروردین ماه سال جاری ادامه فعالیت راه سازی این شرکت موقتا متوقف شده و کارگران آن برای تامین معاش خود ناچار شده‌اند تا در واحد‌های راه سازی دیگر مشغول به کار شوند. اين کارگر تعداد کارگران کنونی این کارگاه را حدود ۱۵ نفر عنوان کرد و گفت: تعدادی از این کارگران در بخش های نگهبانی و تعداد دیگر راننده کامیون هستند. به گفته کارگران دلیل مشکل به وجود آمده این است که مسئولان شرکت به بهانه فقدان نیروی انسانی کافی از انجام تعهدات خود در قبال اداره راه و شهرسازی عمل نکرده‌اند.

 

کارگران «اخشان» فارس بر اثر رکود خودرو سازی‌ها، به نصف تقلیل یافت!

رکود كارخانه‌های خودروسازی باعث كاهش و بعضا توقف فعالیت واحدهای قطعه سازی از جمله كارخانه تولید كمربند ایمنی خودرو به نام «اخشان» در استان فارس شده است. پس از آغاز بحران تولید طی دو سال گذشته، تعداد کارگران کارخانه اخشان به نصف تقلیل پیدا کرده است. پیش‌تر در این واحد تولیدی حدود ۸۰۰ کارگر شاغل بودند، نوسانات ارزی و افت و خیزهای موجود در کاخانه‌های خودور سازی باعث شد تا تعداد کارگران شاغل در این کارخانه سازنده کمربند ایمنی به حدود ۴۰۰ نفر کاهش یابد و در آخرین مرحله از تعدیل فعالیت این کارخانه که چند ماه پیش اتفاق افتاد حدود ۷۰ نفر بیکار شدند.

 

۸۰ درصد از کارگران نمایندگی‌های خودروسازان بیمه نیستند!

کارگران كارخانه‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا در لارستان روز شنبه بیست و ششم مرداد ماه،  اعلام کردند: حداکثر ۲۰ درصد از کارگران نمایندگی‌های شهرستان لارستان بیمه هستند که حقوقی کمتر از نصف مزد پایه دریافت می‌کنند. یکی از مشکلات کارگران نمایندگی‌های این دو كارخانه خودروسازی، عدم پرداخت حقوقشان از سوی نمایندگی‌هاست. نمایندگی حقوق استادکار را می‌دهد و استادکار مختار است به هر تعداد که می‌خواهد کارگر در اختیار بگیرد اما خودش باید مزد کارگران را پرداخت کند. در حالی که نمایندگی‌ها باید وظیفه پرداخت حقوق و بیمه کارگران را به عهده بگیرند این وظیفه به استادکاران محول شده است و میان نمایندگی و استاد کار قرارداد منعقد می‌شود.

 

بیكاری موقت كارگران صنعت چای و مخروبه شدن ۵۰ درصد باغات چای در شمال ایران!

نایب رئیس اتحادیه چایکاران شمال کشور روز پنجشنبه بیست و چهارم مرداد ماه،   ضمن هشدار نسبت به کاهش ۶۰ هزار تنی تولید چای طی ۸ سال گذشته از مخروبه شدن ۵۰ درصد باغات این محصول کشاورزی خبر داد و گفت: عده‌ای از تاجران به اعتبار ریاست سازمان چای به هندوستان رفته‌اند تا چای آن کشور را خریداری کنند در حالی که ۱۰ الی ۱۵ هزار تن چای خشک تولید داخل روی دست کارخانه‌ها مانده است. وی با اشاره به توقف تولید کارخانه‌ها و بیکاری موقت کارگران‌شان افزود: عده‌ای از تاجران منتظرند چای سنواتی که غیر استاندارد است،و پس از اينکه  بیش از سه سال از عمرش بگذرد باید تبدیل به کمپوست شود را خریداری کنند تا بخشی از آن را صادر و بخشی دیگر را با سوء استفاده در داخل پخش کنند. این شرایط باعث شده است چای خشک تولیدی کارخانه داران فروخته نشود بنابراین کشاورزان هم به پولشان نرسیده و منتظر بهای دست رنجشان هستند.

۴۰ درصد از واحدهای صنعتی تاكستان تعطیل و یا در شرف تعطیلی‌اند!

کارگران شهرستان تاکستان از «نیمه فعال» بودن واحد‌های صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی «خردمدشت» و «حیدریه» این استان خبر دادند.  بر اساس اين خبر که  روز یکشنبه بیست و هفتم مرداد ماه  در رسانه ها درج شد: در حال حاضر تنها حدود ۶۰ درصد از واحدهای تولیدی- صنعتی شهرستان تاکستان فعال‌اند و مابقی تعطیل و یا در شرف تعطیلی هستند. بسیاری از واحد‌ها همچون فولاد البرز (با بیش از ۲۰۰ کارگر) چندین سال است که تعطیل شده‌اند و از جانب مسئولان اقدامی برای جلوگیری از تكرار این وضعیت مشاهده نمی‌شود.

اجرای قانون استاد و شاگردی، کار کودکان از سنین پایین را قانونی میکند!

روز دوشنبه بیست و هشتم مرداد ماه، از کارخانه صنایع واکیوم پارس گزارش داده شد که: حدود یک سال از اجرای فراگیر قانون استاد و شاگردی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌گذرد. به موجب این قانون کارفرمایان می‌توانند افراد مختلف را از سنین کودکی تا کهنسالی بدون رعایت حقوق قانونی نیروی كار به عنوان کار آموز استخدام‌کنند. به موجب این قانون اشتغال کودکان زیر ۱۵ سال نیز با ارائه رضایت نامه والدین جنبه قانونی پیدا می‌کند. در صورت عدم توقف اجرای قانون نظام استاد شاگردی باید شاهد باشیم که کارفرمایان برای فرار از تعهدات مختلفی چون دستمزد قانونی، بیمه، مرخصی، طبقه بندی مشاغل و... جای کارگران خود را با شاگردان کارآموز عوض ‌کنند.

سه ماه حقوق معوقه  و سرگردانی ۵۰۰ کارگر کشتی سازی ایران صدرا در استان بوشهر!

خبرگزاريها از قول يکی از کارگران کارگران کشتی سازی ایران صدار در استان بوشهر روز دوشنبه بیست و هشتم مرداد ماه،  گزارش دادند که: کارگران کشتی سازی ایران صدار سه ماه حقوق معوقه طلبکارند. در اين گزارش آمده که با اینکه ۵۰۰ کارگر در بخش کشتی سازی مجموعه ایران صدرا فعالیت می‌کننداما فعالیت کشتی سازی ایران صدرا در نتیجه تحریم‌های اقتصادی و رکود بازار کار به حالت نیمه تعطیل درآمده است، و در حال حاضر بیشتر کارگران این کارخانه در محل کار خود سرگردان‌اند.

 

محرومیت ۶ هزار بیمه شده در مریوان و سروآباد از امكانات درمانی و بیمارستان!

یکی از کارگران خباز مریوان و سروآباد از نبود بیمارستان و درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی در این شهرستان‌ها خبر داد. روز شنبه بیست و نهم مرداد ماه اين کارگر گفت: طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی در هر شهرستانی که تعداد بیمه شدگان به بیش از ۶ هزار نفر بیمه شده اصلی برسد باید بیمارستانی رایگان جهت خدمت رسانی به بیمه شدگان و خانواده‌های آنان احداث شود. وی در ادامه تاکيد کرد که: بعد از پیگیریهای فراوان جامعه کارگری مریوان و سروآباد و نمایندگان قبلی این شهرستان‌ها در مجلس شورای اسلامی، در ‌‌‌نهایت نسبت به تاسیس یک درمانگاه تامین اجتماعی اقدام شده است.  اما در حالی كه نزدیک به ۲ سال از تشریفات کلنگ زنی این درمانگاه گذشته، تا كنون فقط خاک برداری اش انجام شده است.  مسئولان تأمین اجتماعی، جامعه کارگری مریوان و سروآباد را نه لایق بیمارستان بلکه لایق یک درمانگاه تخصصی هم ندانستند.

ادامه تأخیر در پرداخت حقوق ۲۰ کارگر آب و فاضلاب طبس!

بر اساس گزارشات منتشر شده  به تاريخ دوشنبه سی و یکم مرداد ماه: شرکت "فرآیند کاو"، مجری پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب طبس از پرداخت ۷ ماه حقوق و دستمزد ۲۰ کارگر قراردادی اين شرکت کوتاهی کرده است. پیش از این با خروج تدریجی ۵۰ کارگر، تعداد کارگران شاغل در این مجموعه به ۲۰ نفر رسیده بود. شرکت پیمانکاری فرآیند کاو با وجود آنکه پروژه‌های اجرایی خود را در تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال ۹۱ به اتمام رسانده، اما هنوز معوقات حقوقی کارگران را پرداخت نکرده است.
با وجود متوقف شدن کار کارگاه، کارگران آن نیز با توجه به اینکه حقوقی دریافت نمی‌کردند از ادامه همکاری با این شرکت صرف نظر کردند و اکنون تنها دو کارگر به عنوان نگهبان به کار خود ادامه می‌دهند، در صورتی که هنوز سایر کارگران این شرکت
۷ ماه است که از کارفرمای خود حقوق طلب دارند اما این دو نگهبان با وجود تعطیلی کارگاه همچنان به کار نگهبانی خود ادامه داده و ۱۳ ماه است که حقوقی نگرفته‌اند.

 

برخی از اعتراضات کارگری

 

 

در پی اعتراضات گسترده کارگران، حكم اخراج كارگران فولاد زاگرس لغو شد!

بنا به گزارشی که روز سه شنبه یکم مرداد ماه، انعکاس یافت ، در جریان دومین سفر کارگران اخراجی کارخانه فولاد زاگرس به تهران و ادامه اعتراضات شان، کمسیون اصل ۹۰ مجلس روز دوشنبه سی و یکم تیر ماه، با حضور نمایندگان کارگران و کارفرما به همراه نمایندگانی از سهامداران این کارخانه تشکیل جلسه داد. در این جلسه مصوب شد تمامی ۲۳۵ کارگر اخراج شده به کار خود بازگردند و کارفرما حق قطع رابطه کاری این کارگران با کارخانه را ندارد.  همچنین تکلیف شد کارخانه به سرمایه گذاری که صلاحیت مدیریت کارخانه را داشته باشد واگذار شود و هر سرمایه‌داری که کارخانه را تحویل گرفت، برای ادامه تولید از نیروهای فعلی استفاده کند و حق اخراج کارگران را ندارد. در این جلسه کارفرما تعهد داد معوقات حقوقی کارگران را حداکثر تا ۱۵ روز آینده پرداخت کند و از کارگران خواست با دریافت حقوق ماهانه تا اطلاع ثانوی در کارخانه حضور فیزیکی نداشته باشند.

به دنبال پخش اين خبر کارفرمای این کارخانه بخشی از توافقات مورد اشاره نماینده کارگران را تکذیب کرد. نماینده کارگران که در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ شرکت کرده بود درباره نتیجه این جلسه گفته بود: در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مصوب شد تمامی ۲۳۵ کارگر اخراج شده به کار خود بازگردند و کارفرما حق قطع رابطه کاری این کارگران با کارخانه را ندارد. اما "ابراهیم ملا بیگی" مدیر عامل کارخانه فولاد زاگرس در واکنش به اظهارات نمایندگان کارگران گفت: در جلسه کمسیون اصل نود مصوبه‌ای در خصوص بازگشت به کار کارگران تصویب نشد و قرار شده است همه کارگران برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شوند و صحبت از هیچ شورایی که رابطه کارگر با کارفرما را حفظ کند نشده است. مدیر عامل کارخانه همچنین درباره اظهارات نماینده کارگران که از مهلت ۱۵ روزه کارفرما برای پرداخت حقوق چهار ماه گذشته کارگران خبر داده بود، گفت: معوقات حقوقی کارگران پرداخت خواهد شد اما بر خلاف گفته نماینده کارگران زمانی برای آن تعیین نشده است.

پس از طرح این سخنان متناقض از طرف مدیر عامل فولاد زاگرس، یکی دیگر از نمایندگان کارگران فولاد زاگرس که در جلسه روز دوشنبه کمیسیون اصل ۹۰ شرکت کرده بود، گفت: طبق مصوبه کمسیون اصل نود، علاوه بر الزام كارفرما به پرداخت معوقات حقوقی کارگران، مقرر شد او حق اخراج کارگران را ندارد. همچنین مقرر شد کارخانه به سرمایه گذاری که صلاحیت راه اندازی کارخانه را دارد واگذار شود. این کارگر درباره ادعای کارفرما درباره معرفی کارگران به بیمه بیکاری گفت: در این جلسه مقرر شد کارگران تا زمان راه اندازی کارخانه از بیمه بیکاری استفاده کنند اما در عین حال اعضای کمسیون اصل نود مصوب کردند برای اینکه رابطه کارگران با کارخانه تداوم داشته باشد، کارفرما با اضافه کردن ۳۵ درصد به ۶۵ درصد بیمه بیکاری، رابطه کارگران با کارخانه را قطع نکند.

پیشینه اعتراض

۲۳۵ کارگر کارخانه فولاد زاگرس که در روزسه شنبه ۱۸ تیرماه، به دلیل آنچه از سوی کارفرما «ناتوانی مالی و زیان‌ده بودن تولید» ذکر می‌شد اخراج شدند. این کارگران اخراجی که در روزهای ۱۹ و ۲۰ تیرماه در مقابل اداره کار قروه و استانداری کردستان تجمع کرده بودند روز دوشنبه ۲۴ تیرماه، به دلیل دریافت نکردن پاسخی از سوی مسئولان استانی راهی تهران شدند و با تجمع در خیابان پاستور که محل استقرار تعدادی از نهادهای دولتی و حکومتی است، بار ديگر خواست های خود را به گوش مسئولان رساندند وبعد از آن در روز‌های ۲۵ و ۲۶ تیر ماه، در ادامه تجمعات خود در مقابل ساختمان قوه مقننه خواستار بازگشایی کارخانه و پرداخت مطالبات معوقه خود شدند، که در ‌‌‌‌نهایت در آخرین روز تجمع خود در تهران، با وعده ‌نماینده شهرستان قروه در مجلس، به شهر خود بازگشتند.

پس از بازگشت ۱۸۰ کارگر اخراجی فولاد زاگرس از سفر اعتراضی سه روزه به تهران، صبح روز ۲۷ تیر ماه، تمامی ۲۳۵ کارگر اخراجی این کارخانه برای چهارمین روز متوالی تجمع اعتراضی خود را مقابل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه ادامه دادند وهمه این کارگران برای بازگشت به کار خود با تشکیل یک پرونده واحد به اداره کار شهرستان قروه طرح شکایت کردند.

با وجود این، کارگران فولاد زاگرس بامداد روز دوشنبه ۳۱ تیر ماه، نیز برای پی گیری مطالبات خود به تهران آمده و در مقابل مجلس شورای اسلامی، دست به تجمع زدند و عصر ‌‌‌‌همان روز با تشکیل جلسه کمسیون اصل نود به شهرستان قروه در کردستان بازگشتند. این کارخانه در قروه، یکی از شهرستان‌های کوچک استان کردستان واقع شده است. با زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار، که ارزش مالکیتی بسیار بالایی دارد.  فولاد زاگرس بر خلاف نامش «چدن» تولید می كند. دولت از دو دهه قبل اجرای پروژه‌اش را کلید زده بود. ۱۰ سال طول می‌کشد تا کارخانه راه اندازی شود و ۱۰ سال هم از راه اندازی‌اش می‌گذرد. به گفته يکی از کارگران اين کارخانه مالکان  آن گمان نمی‌بردند اعلام تعطیلی کارخانه و معرفی ۲۳۵ کارگرکارخانه به بیمه بیکاری، دردسر ساز شود. او در ادامه سخنانش می گويد: می‌خواستند از ۲۳۵ کارگری که سال‌های متمادی در کارخانه فولاد زاگرس زحمت کشیده‌اند خلاص شوند. انتظار داشتند کارگر شهرهای دور از پایتخت که از قانون سر در نمی‌آورد از دریافت بیمه بیکاری خوشحال شود. مطابق قانون تا زمانی که هیات‌های تشخیص و حل اختلاف کار به اخراج قطعی رای نداده باشند کارفرما حق ندارد، کارگرانش را برای دریافت بیمه بیکاری به تامین اجتماعی معرفی کند.

 

۲۰۲ نفر از كارگران اخراجی فولاد زاگرس خواستار بازگشت به كار شدند!

روز سه شنبه پانزدهم مرداد ماه، حدود ۱۷۰ نفر از کارگران اخراجی کارخانه فولاد زاگرس برای پیگیری مطالبات صنفی خود در مقابل ساختمان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه تجمع نمودند.

نماینده کارگران کارخانه فولاد زاگرس درباره تجمع روز سه شنبه پانزدهم مرداد ماه،  گفت: بعد از آنکه اعتراض صنفی کارگران فولاد زاگرس روز ۲۶ تیر ماه در تهران با وعده تعدادی از نمایندگان مجلس ناتمام ماند، با وجود آنكه کمسیون اصل ۹۰ مجلس طی جلسه‌ای در تاریخ ۳۱ تیرماه کارفرما را متعهد به پرداخت معوقات حقوقی کارگران در اولین فرصت و عدم قطع رابطه کاری با کارگران کرده بود، متاسفانه کارفرما نسبت به نتایج جلسه كمیسیون اصل 90  بی‌توجه‌ای نشان داده و به آن عمل نمی‌کند. این کارگران با تجمع خود در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اعتراض به بی‌توجه‌ای کارفرما به مصوبات کمسیون اصل نود مجلس، خواستار بازگشت بکار و دریافت مطالبات معوقه خود شدند. وی با بیان اینکه کارگران از ابتدای سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند، افزود: با توجه به اینکه کارگران در وضعیت نامناسب معیشتی قرار دارند خواستار بازگشت به کار و دریافت معوقات حقوقی خود هستند.  در ادامه اين اعتراضات 202 کارگر معترض اين واحد توليدی صبح روز چهارشنبه شانزدهم مرداد ماه، با تنظیم شکایت مشترکی در اداره كار شهرستان قروه، درخواست رسمی بازگشت به كار خود را ارائه دادند.

كارگران فولاد زاگرس مانع خروج ابزار تولید از كارخانه شدند!

عليرغم همه تلاشهای کارگران در روز ۱۸ تیر ماه، ابراهیم ملا بیگی مدیر عامل فولاد زاگرس با نصب اطلاعیه‌ای بر روی تابلوی اعلانات، کارخانه را به دلیل کمبود نقدینگی و عدم توان تولید، تعطیل اعلام کرد. ‌اما کارگران نيز بيکار ننشسته و با تجمع در مقابل در کارخانه از خروج اموال و قراضه‌های چدنی جلوگيری نمودند.

در همين رابطه یکی از ۲۳۵ کارگر اخراجی کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس روز دوشنبه بیست و هشتم مرداد ماه، از تلاش شبانه روزی كارگران برای جلوگیری از خروج اموال و ضایعات و قراضه‌های چدنی از كارخانه که حجم شان به ۶ هزار تن می رسید خبر داد و گفت: از صبح دیروز (یکشنبه 27 مرداد ماه) کارفرما سعی در جابجایی و فروش بخشی از اموال کارخانه را داشت که با ورود به موقع کارگران از این جابجایی‌ها جلوگیری شد. با توجه به اینکه كارگران با طرح شكایت در دادگاه عمومی سریش‌آباد خواستار پرداخت مطالبات ۲۳۵ کارگر اخراجی از طریق فروش بخشی از اموال كارفرما و شركت پیمانكاری «خوان گل» شده‌اند، كارفرما با پیش‌دستی قصد به فروش رساندن این اموال و ضایعات و قراضه‌های ارزشمند را داشت كه با دخالت كارگران امكان این كار را نیافت. وی با بیان اینکه کارگران اموال کارخانه‌‌ای که‌سال‌ها در آن کار می‌کردند را متعلق به‌خود می‌دانند، افزود: با وجود آنکه بعد از کش و قوس‌های فراوان کارگران با کارفرما هنوز هیچ کارگری اجازه ورود به کارخانه را ندارد، با این حال از صبح دیروز و دیشب حدود ۱۰۰ نفر از کارگران در مقابل ساختمان کارخانه تجمع كرده و اجازه خروج هیچ اموالی را از کارخانه بدون حکم قضایی نمی‌دهند.

 

بیكاری ۴۰۰ کارگر در پی تعطیلی کارخانه سرب و روی در زنجان!

در پی اعتراضات مردمی به دلیل آلاینده بودن کارخانه سرب و روی زنجان و متعاقبا تعطیلی این کارخانه در تاریخ چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه، ۴۰۰ کارگر این کارخانه بیکار و بلاتکلیف گشتند. در همین رابطه نماینده زنجان و طارم در مجلس روز یکشنبه بیست و هفتم مرداد ماه، گفت: مسئولین شرکت ملی سرب و روی، مدیر کل محیط زیست و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در این زمینه قصور کرده‌اند و باید پاسخگوی مردم، مسئولین دولتی و کارگران بیکار  باشند. به دنبال تعطيلی کارخانه و عدم پذيرش هر گونه مسئوليتی از سوی کارفرما نسبت به کارگران بيکار شده صبح روز چهارشنبه سی مرداد ماه،  ۴۰۰ کارگر کارخانه سرب و روی زنجان که شغلشان را عملا از دست داده اند در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. بلوار شهید چمران زنجان که تا هفته گذشته شاهد تجمع اقشار مختلف مردم به قصد تعطیلی و یا انتقال شرکت ملی سرب وروی زنجان به محل ديگری بود، در این روز شاهد تجمع کارگران کارخانه سرب و روی در اعتراضشان نسبت به بيکار شدن بود. کارگران بيکار شده در تجمع  خود با سر دادن شعارهای اعتراضی خواستار تعیین تکلیف آینده شغلی‌شان شدند.

 

اعتصاب کارگران شرکت سیمان زرین رفسنجان!

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی روراستی روز پنجشنبه دهم مرداد ماه؛ در پی تصمیم مدیریت شرکت سیمان زرین رفسنجان مبنی بر تعدیل نیرو و اخراج ۱۰ نفر از کارگران کارخانه و همچنين عقد قرارداد با شرکتهای غیر بومی جهت استفاده از نیروهای غیر بومی برای انجام امور کارخانه و همچنین عدم پرداخت حقوق کارگران در زمان مقرر؛ کارگران کارخانه در تاريخ 6 مردادماه 92 در اعتراض به این وضع،  اعتصاب نموده و کارخانه را تعطیل کردند و جلو درب ورودی کارخانه که بسته بود تجمع کردند. حبرنگار مزبور در ادامه می نويسد که " پس از صحبت با تعدادی از کارگران حاضر در تجمع و جویا شدن علت اعتراض و اعتصاب آنها محرز گردید که این کارگران زحمتکش هیچ درخواست غیر منطقی و غیرقانونی ندارند و اهم خواسته های آنها دریافت حقوق خود و بازگشت همکاران اخراج شده شان به سرکار و همچنین ثبات شغلی است که در واقع این خواسته ها توقع زیاد و غیر منطقی ای نیستند. چرا که با این وضعیت تورم و هزینه های بالای زندگی، اخراج یک کارگر به جز سست کردن پایه های یک خانواده و ایجاد فشار روانی برای سرپرست آن که همانا بنیان خانواده را دچار اخلال می کند هیچ ثمری به دنبال نخواهد داشت؛ آری بسیار دشوار است برای یک انسان که در برابر زن و فرزند خود شرمنده باشد و هیچ دردی از این سنگین تر نیست.  مسئولان ذیربط شهرستان و استان که در تمام سخنرانیها و صحبت های خود دم از حفظ و تحکیم بنیان خانواده می زنند باید توجه داشته باشند که اگر به این موضوع رسیدگی جدی نشود چه بسیار خانواده هایی که بنیانشان متزلزل خواهد شد و به دنبال آن چه بزهکاریهای که به وجود نخواهد آمد؛ پس اگر واقعاً گفته هایتان شعار و عوام فریبی نیست باید به این مسئله و بسیاری مسائل دیگر رسیدگی و توجه جدی نمایند."


اعتراض و تحصن در بیمارستان بوشهر!


به گزارش خبرنگار نسیم جنوب عدم پرداخت حقوق و مزایای کادر درمانی و کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر در ماه های گذشته باعث شد تا تعدادی از آنان روز پنجشنبه دهم مرداد ماه، دست از کار کشیده و خواستار پرداخت کامل حقوق و مزایای معوقه خود شوند.
بر اثر این اعتراض برای ساعاتی اتاق های عمل این بیمارستان تعطیل و کار پذیرش بیماران با مشکل روبرو شد.
به گزارش خبرنگار نسیم جنوب به درخواست رئیس این بیمارستان معترضین با حضور در سالن اجتماعات بیمارستان به طرح مطالبات خود پرداختند.
کارکنان و پرستاران بیمارستان بوشهر با حضور در سالن اجتماعات به شدت نسبت به وضعیت مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی و مالی بیمارستان اعتراض نموده و از بی توجهی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مشکلات خود ابراز گلایه نمودند. آنان در سخنانی به عدم پرداخت چندین ماهه اضافه کار و کارانه خود اعتراض نمودند. پرستاران و کارکنان معترض در سخنان خود اظهار داشتند که حق مسکن آنان به مدت 18 ماه است که پرداخت نشده است. همچنین 18 ماه است که مزایایی از جمله حق لباس به آن ها تعلق نگرفته است.

کارگران کیان تایر مقابل در ورودی کارخانه تجمع کردند!

صبح روزشنبه دوازدهم مرداد ماه، بیش از ۷۰۰ کارگر کارخانه کیان تایر در اعتراض به متوقف شدن تولید وعدم دریافت مطالبات معوقه خود در مقابل در ورودی کارخانه واقع در شهرک چهار دانگه تجمع کردند. یکی از کارگران کارخانه کیان تایر در این باره به ایلنا گفت: علت تجمع کارگران، اعتراض به مشکلاتی است که با بازگشت مالک برای کارخانه و کارگران آن به وجود آمده است. کارخانه کیان تایر نزدبک به هزار و صد کارگر دارد، و از چهار سال گذشته به سبب افزایش مشکلات و بدهی‌ها مالک کارخانه، اختیارات این واحد تولیدی به هیات حمایت از صنایع محول شد که باعث گشت مشکلات کارخانه و کارگران تا حدی کاهش یابد تا اینکه از تاریخ  ۲۵ تیر ماه دوباره مالک خصوصی به کارخانه بازگشته است. کارگران با بازگشت مالک مخالفتی ندارند اما مالک کارخانه در همین مدت کوتاه به تعهدات خود عمل نکرده است.  این کارگر درباره تاخیر در پرداخت حقوق کارگران گفت: حقوق کارگران نیز که طی این چهار سال از سوی هیات حمایت به موقع پرداخت می‌شده هم اکنون ۱۲ روز به تعویق افتاده است واین موضوع باعث افزایش دغدغه‌های فکری کارگران شده است. در پی اين تجمع اعتراضی شورای تأمین شهرستان اسلامشهر عصر همان روز تشکیل جلسه داد.  يکی از کارگران در روز  بعد، یکشنبه سیزدهم مرداد ماه، اعلام داشت: بعد از تجمع صبح دیروز در اعتراض به متوقف شدن خط تولید و همچنین بی‌توجهی مدیران به انباشت مطالبات معوقه، با میانجی‌گری مسئولان شهرستان اسلامشهر و همچنین تشكیل جلسه شورای تامین، اعتراض کارگران به طور موقت پایان یافته است.

 

تهدید به اعتراض مجدد کارگران در صورت عدم آزادی پنج کارگر دستگیر شده!

روز سه شنبه پانزدهم مرداد ماه، کارگران کیان تایر اعلام کرده اند در صورت عدم آزادی همکاران شان فردا نیز به اعتراضات خود ادامه خواهند داد، بدنبال احضار 5 نفر از کارگران کیان تایر به پلیس امنیت اسلام شهر، آنان حوالی ظهر امروز رسما بازداشت شدند.  کارگران کیان تایر پس از کسب خبر بازداشت همکاران خود بشدت خشمگین شدند و تعدادی از آنان دست به تجمع در مقابل بخشداری چهار دانگه زدند اما بدلیل عدم حضور بخشدار و فرا رسیدن ساعت تعطیلی کارخانه به اعتراض خود پایان دادند. پنج کارگر کیان تایر بدلیل آن چه که ضرب و شتم یک مامور امنیتی و سوزاندن دوربین اش در شعله های آتش توسط کارگران در اعتراض روز شنبه دوازدهم مرداد ماه، خوانده شده است بازداشت شده اند. کارگران کیان تایر از آنجا که این 5 کارگر بازداشتی از فعالین کارگری کارخانه می باشند و همیشه در کنار نماینده هایشان مدافع حقوق همکاران خود بوده اند و در روز درگیری هم اتفاقا در محل حضور نداشته اند این دستگیری را اقدامی هدفمند از سوی پلیس امنیت در همکاری با کارفرما برای به تمکین واداشتن خود تلقی میکنند.   در پی فشار و اعتراضات شدید کارگران کیان تایر در حمایت از همکاران خودبالاخره  کارگران بازداشت شده همان روز  آزاد شدند.

 

 

در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق کارگران منطقه شش اهواز، کارگران دست به یک تجمع اعتراضی زدند!

صبح روز دوشنبه چهاردهم مرداد ماه، ۱۰۰ نفر از کارگران خدماتی فضای سبز، شرکت پیمانکاری اختر راه جنوب وابسته به شهرداری منطقه شش اهواز در اعتراض به عدم دریافت مطالبات سه ماهه گذشته خود ابتدا در مقابل ساختمان استانداری و سپس در مقابل ساختمان شهرداری منطقه شش دست به تجمع زده و اعتراض خود را اعلام كردند. کارگران همچنین گفتند: علاوه بر اینکه سه ماه حقوق دریافت نكرده‌ایم، بابت عدم پرداخت حق بیمه از طرف کارفرما به سازمان تامین اجتماعی ، اضافه کاری، حق لباس و سنوات (سال ۹۱) نیز طلبکار‌یم.


ادامه ی اعتصاب در پارس جنوبی!

بر اساس خبرهای رسیده تا روز دوشنبه چهاردهم مرداد ماه،  اعتصاب کارگران در شرکت پيمانکاری محور‌سازان واقع در پارس جنوبی که از تاریخ روز چهارشنبه نهم مرداد ماه، آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. این شرکت به رغم دریافت ۹۰۰ میلیون تومان از کارفرمای خود، از پرداخت سه ماه حقوق کارکنانش خودداری کرده است. مدیران این شرکت حتی همین اعتصاب ۶ روزه را هم بهانه کرده‌اند تا پول بیشتری از کارفرما بگیرند؛ با این همه و با دریافت این رقم هم ، بدون شک پرداخت حقوق کارگران به تعویق خواهد افتاد.
بدون مکانیزمی که پیمانکار را مجبور به پرداخت حقوق کارگران کند، بی‌تردید هیچ اقدامی نمی‌تواند پاسخگوی معیشت خانواده‌های چشم انتظار کارگران و کارکنان این شرکت باشد.

   

طنین مرگ بر خامنه ای در تظاهرات کارگران نجف آباد!

کارگران شهرداری نجف آباد اصفهان در تجمع اعتراضی به دلیل عدم پرداخت حقوق هایشان روز یکشنبه بیست و هفتم مرداد ماه، ، با سر دادن شعار مرگ بر خامنه ای به اوضاع اسفبار خود معترض شدند. 

بر مبنای گزارشات رسیده، کارگران شهرداری در نجف آباد، روز یکشنبه با شکستن شیشه های ساختمان شهرداری و سر دادن شعار مرگ بر خامنه ای به عدم پرداخت حقوق و تسویه حساب با پیمانکاران اعتراض کردند.
دقایقی پس از این حرکت اعتراضی، نیروهای لباس شخصی مجهز به سلاح کمری وارد صحنه شدند و کارگران را وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار دادند
یکی از کارگران خون آلود راهی بیمارستان شد. خانواده این کارگر اذعان کردند که وی تا ساعت ۲۲ همچنان در کما بوده است. ماموران لباس شخصی همچنین بیش از ۶۰ تن از کارگران معترض را دستگیر کردند.

__._,_.___

 


مبارزات ۲۲۰ کارگر بازنشسته کارخانجات صنایع فلزی به بار نشست!

 
بنا به گزارشی که روز دو شنبه بیست و هشتم مرداد ماه، انعکاس یافت پس از گذشت نزدیک به ده ماه از مبارزات کارگران بازنشسته کارخانجات صنایع فلزی شماره ۱ و ۲ ، این کارگران موفق به دریافت سنوات و معوقات خود شدند. کارگران صنایع فلزی همچنین خواهان پرداخت خسارت نسبت به دیر کرد پرداخت سنوات خود بودند اما از آنجا که اغلب آن ها از ابتدای بازنشستگی اقدام به شکایت از کارفرما نکرده بودند مسئله پرداخت خسارت منتفی اعلام گردید. 

اغلب ۲۲۰ کارگر صنایع فلزی که از پنج سال قبل و حدود هشتاد نفر از آنها از هفت سال قبل به این سو بتدریج بازنشسته شده بودند، سنوات خود را در طول این سال ها دریافت نکرده بودند و اقدامات فردی آن ها نیز در طی این سال ها نتیجه ای در بر نداشته است، تا اینکه این کارگران در اقدامی سازمان یافته ششم آبانماه سال نود و یک، با حضور در محل کارخانه و برگزاری یک مجمع عمومی تصمیم به مبارزه برای دریافت سنوات خود گرفتند. بدنبال این مجمع،  کارگران بازنشسته صنایع فلزی پیرو تصمیمات خود در مجمع عمومی، اولین تجمع اعتراضی خود را در  مقابل معاونت برنامه ریزی استانداری تهران در روز بیست و سوم آبان ماه، برگزار کردند و سپس دست به تجمعات اعتراضی دیگری به ترتیب در روزهای پنجم دی، هشتم و بیستم اسفند ماه سال نود و یک، در مقابل استانداری تهران زدند. بدنبال این تجمعات اعتراضی و اولتیماتوم قاطعانه این کارگران، استانداری تهران از آنان خواست شکایت دسته جمعی از کارفرما و ليست دقیق مطالبات شان را به استانداری تحویل دهند تا این مسئله راسا از طرف استانداری تهران در مراجع قضایی پیگیری شود. همچنین اعتراضات این کارگران باعث شد تا اداره کار اسلام شهر بطور فوری و ظرف مدت یک هفته رسیدگی به شکایت ۲۲۰ کارگر و احتساب سنوات آنها را به پایان برساند.
اما علیرغم وعده هایی که از سوی استانداری تهران برای رسیدگی فوری در مراجع قضایی به خواست کارگران مبنی بر توقیف اموال کارفرما داده شده بود این مسئله تا اول مرداد ماه سال جاری طول کشید و در این مدت نیز کارگران بازنشسته صنایع فلزی لحظه ای از پیگیری خواستهای خود در استانداری تهران غافل نشدند و همین امر باعث گردید تا از اول مرداد ماه سال جاری پروسه پرداخت سنوات کارگران بازنشسته کارخانجات صنایع فلزی صورت عملی به خود گیرد و بر این اساس روز دو شنبه بیست و هشتم مرداد ماه، شصت نفر اول لیست بازنشستگان موفق به دریافت سنوات خود بصورت نقدی شدند. بر مبنای توافقی که میان کارگران و کارفرما صورت گرفته است قرار است در طول هفته های آینده و در هر هفته شصت نفر دیگر از بازنشستگان سنوات خود را دریافت کنند.

چريکهای فدائی خلق ايران

4 شهريور 1392