نگاهی به شرایط کار و مبارزات کارگران در مهر ماه 1392

 

اخبار زیر منعکس کننده گوشه ای از شرایط زندگی و کار کارگران ایران در مهر ماه سال جاری (۱۳۹۲) و موقعیتی است که سرمایه داران زالو صفت برای کارگران ما به وجود آورده اند. این اخبار در خود رسانه های رژیم نیز (عمدتاً در گزارشات ایلنا) انعکاس یافته اند.

 

"زمانی که فردی به فردی دیگر آسیب جسمی وارد می آورد، آن هم آسیبی که به مرگ وی بیانجامد، این را ما قتل غیر عمد می نامیم؛ و هنگامی که شخص ضارب از پیش بداند که آسیب وارده به مرگ طرف مقابل منجر خواهد شد آنگاه عمل او را قتل عمد می نامیم. هنگامی که جامعه صد ها پرولتر را در چنان وضعی قرار می دهد که آن ها بطور حتم به دام مرگی زودرس و غیر طبیعی می افتند، مرگی به همان اندازی ناشی از اعمال خشونت که مرگ در اثر شلیک گلوله و یا به ضرب شمشیر، وقتی جامعه هزاران انسان را از شرایط لازم حیات محروم ساخته و آن ها را در شرایطی قرار می دهد که در آن قادر به زندگی کردن نیستند، وقتی که آن ها را به زور چوب قانون مجبور می سازد که در این شرایط بمانند تا مرگ که نتیجه اجتناب ناپذیر این شرایط است فرا رسد وقتی جامعه می داند و به خوبی هم می داند که این هزاران نفر اجباراً قربانی این شرایط خواهند شد، و با وجود این، شرایط مربوطه را برقرار نگاه می دارد، این عمل جامعه یک نوع قتل عمد است درست مثل قتل عمد توسط یک فرد؛ قتلی پنهانی و خائفانه، قتلی که هیچ کس نمی تواند در قبال آن از خویشتن دفاع کند. قتلی که ظاهراً قتل نیست، زیرا که کسی قاتل را نمی بیند، زیرا که مرگ این قربانی چونان مرگی طبیعی به نظر می آید چرا که در آن، تعرض به عمل آمده بیشتر ناشی از بی عملی است تا انجام وظیفه. ولی در هر حال در اینجا ارتکاب به قتل عمد، محرز است" (فردریک انگلس، "وضع طبقه کارگر در انگلستان")

 

سوانح حین کار

 

مرگ کارگری به دليل برق گرفتگی!

عصر روز جمعه پنجم مهر ماه، دو کارگر ۲۶ و ۲۰ ساله افغان با دستگاه "پیونجر"  مشغول حفر چاهی در حیاط خانه ای در منطقه عبدل‌آباد تهران، خیابان لقمان‌جنوبی بودند که به علت برق‌گرفتگی به عمق ۱۱ متری چاه سقوط کردند. در اثر این سقوط کارگر20 ساله مصدوم و کارگر ۲۶ ساله به علت برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد.

  کارگری در حین کار در عبدل آباد تهران، در اثر آتش سوزی جان خود را از دست داد!

بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران: روز دوشنبه بیست و دوم مهر ماه، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، از حریق ساختمان چهار طبقه و مرگ و مصدومیت پنج تن خبر داد. بر اساس اين خبر در ساختمان چهار طبقه در حال ساخت در عبدل آباد، که طبقه زیر زمین به باشگاه ورزشی و طبقه اول به کارگاه چوب و مبلمان‌سازی اجاره داده شده بود، آتش سوزی رخ داد که طبقه اول کاملا شعله‌ور و آتش به طبقات دیگر سرایت کرد. در این حال پس از رسیدن گروه امداد، پنج تن از کارگران افغانی از میان حریق به بیرون منتقل شدند که چهار تن از آنان دچار سوختگی شده بودند و یک نفر وضعیت جسمی بهتری داشت . اما یکی از کارگران در ساعات اولیه حریق به علت شدت سوختگی در میان شعله‌های آتش جان خود را در حین کار از دست داد.

کشته شدن کارگر جوانی در حین کار در اثر سقوط از ساختمان!

به گزارش خبرنگار ایلنا در سنندج، ظهر روز دوشنبه بیست و دوم مهر ماه،  یک کارگر جوان فصلی در شهر سنندج، در حال سیمان کاری بالکن طبقه پنجم ساختمان تعاونی مسکن خبرنگاران و هنرمندان سنندج به دلیل عدم وجود داربست و حفاظ سقوط کرد و به دلیل صدمات وارده جان باخت.

مسمومیت ۶۰ کارگر معادن البرز مرکزی بر اثر مصرف آب آلوده در استان مازندران!

یکی از کارگران معادن زغال سنگ البرز مرکزی از مسمومیت ۶۰ نفر از کارگران معدنی در استان مازندران، خبر داد و گفت: این کارگران که تحت استخدام شرکت پیمانکاری "کامیاب کار سنگ" فعالیت می‌کنند صبح روز دوشنبه یکم مهر ماه، طبق معمول از آب تانکر مصرف کردند اما پس از مصرف به دلیل نامعلومی که بی‌ارتباط با باز بودن درپوش تانکر و احیاناً وجود لاشه حیوان کوچکی نیست، حوالی ظهر دچار مسمویت شدید و اسهال خونی و استفراغ شدند. وی با اشاره به اشتغال ۱۲۰۰ کارگر تحت استخدام دوازده شرکت پیمانکاری در معادن البرز مرکزی گفت: سلامتی این کارگران به دلیل ضعف مشهود ایمنی و بهداشت کار، دائماً در معرض تهدید است. میانگین وقوع حوادث کار در این معادن سالانه ۳۰ مورد گزارش می‌شود که طی آخرین حادثه که مرداد ماه سال جاری رخ داد، دو کارگر جان‌شان را از دست دادند.

روزانه  ۵ کارگر در حوادث شغلی جان خود را از دست می دهند!

رئیس انجمن صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار استان قم  روز یکشنبه هفتم مهر ماه، با اشاره به مرگ روزانه ۵ کارگر در حوادث شغلی به ایلنا گفت: اگر عدد ۵ را در تعداد روزهای یکسال ضرب کنیم آمار بسیار بالایی بدست می‌آید که بیانگر عمق فاجعه است. بخش عمده حوادث شغلی در کارگاه‌های زیر ۲۵ نفر و بخش ساختمان رخ می‌دهد. از طرف دیگر مدیران دولتی برای ایمنی کارگران بودجه لازم را اختصاص نمی دهند.

نيمی از حوادث کار در استان کرمانشاه در بخش ساختمانی رخ می دهد!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه روز چهارشنبه دهم مهر ماه، گفت: بیش از ۵۰ درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان اتفاق می‌افتند، که بعضا به مرگ افراد منجر می شود. وی در حالی که سود طلبی کارفرمایان و عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی را یکی از دلایل این امر ذکر کرد عدم آگاهی کارگران در رعایت اصول ایمنی و بهداشت را هم یکی از مهمترین دلایل حوادث کار دانست البته بدون این که حتی به وظیفه کارفرمایان و دولت برای ایجاد امکاناتی جهت آموزش کارگران اشاره ای بنماید.

آمار سازمان تامين اجتماعی از ميزان قربانیان حوادث کار در سال گذشته!

در روز سه شنبه شانزدهم مهر ماه از سوی دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی ، آماری منتشر شدکه نشان می‌دهد که در در سال ۹۱، تعداد ۲۰ هزار و ۵۳۲ نفر از بیمه‌شدگان این سازمان در حین انجام کار دچار حادثه شده‌اند. قبل از این، این سازمان در اسفند ماه سال گذشته اعلام کرده بود که تعداد ۹ هزار و ۷۹۰ نفر از بیمه شدگان این سازمان در نیمه نخست سال ۹۱ در معرض حوادث شغلی قرار داشته‌اند. در آمار جدید دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی هیچ اشاره‌ای به علل و دلایل وقوع حوادث حین کار نشده است .

کارگر ۱۶ ساله در حین کار در تهران پای چپ خود را از دست داد!

 روز جمعه نوزدهم مهر ماه، کارگر نوجوان ۱۶ ساله‌ای در تهران خیابان کارگر جنوبی، جنب اداره پست هنگام کار با یک دستگاه میکسر از ناحیه پا به شدت مجروح شد. این حادثه باعث گشت تا وی پای خود را از ناحیه مچ از دست بدهد. نیروهای امداد و نجات پس از رسیدن به محل حادثه، با استفاده از ابزار هیدرولیکی و دستگاه‌های برش اقدام به بریدن شفت دستگاه میکسر کردند تا بتوانند این کارگر نوجوان را از این وضعیت دردناک، رها سازند. 

عدم رعایت مسایل ایمنی از طرف کارفرما و جان باختن یک کارگر ۲۳ ساله در رفسنجان!

روز جمعه بیست و ششم مهر ماه، کارگر ۲۳ ساله‌ای در حین کار در ساختمانی نیمه کاره در رفسنجان، به علت عدم رعایت حریم خطوط سیم برق از سوی کارفرما و ساخت و ساز نزدیک به کابل برق، در برخورد میلگرد با کابل برق، دچار برق گرفتگی شده و جان خود را از دست داد.

مرگ یک کارگر و مصدوم شدن کارگر دیکر بر اثر پاره شدن کمربند جرثقیل سقفی!

به نقل از خوانسارنیوز، روز یکشنبه بیست و هشتم مهر ماه،  بر اثر بروز حادثه در هنگام جابجایی دو کلاف از محصولات مفتولی شرکت صنایع فلزی خوانسار ( استان اصفهان )، توسط جرثقیل سقفی و پاره شدن کمربند و سقوط آن، یکی از کارگران در دم جان باخت و کارگر دیگری مصدوم شد.

یکی از کارگران شرکت صنایع فلزی خوانسار درباره این حادثه گفت: در این حادثه که در ساعت ۹ و سی دقیقه صبح روز پنج شنبه ۲۸ شهریورماه رخ داد، یکی از کارگران بر اثر ضربه به سر بلافاصله جان خود را از دست داد و کارگر دیگری نیز از ناحیه پا آسیب دید.

مقنی نوجوان ۱۶ ساله در حین کار در تبریز جان خود را از دست داد!

به گزارش ایلنا، در روز دوشنبه بیست و نهم مهر ماه، نوجوان ۱۶ ساله‌‌ای که به همراه پدرش مشغول حفر چاه در محدوده جاده کرجان تبریز بود بر اثر سقوط سطل پر از خاک و اصابت آن به سرش جان خود را از دست داد.

جان باختن یک کارگر ساختمانی ۲۰ ساله در تهران، بر اثر تماس با برق فشار قوی!

روز دوشنبه بیست و نهم مهر ماه، در منطقه دمادشت تهران کارگر ساختمانی ۲۰ ساله ای به هنگام انتقال میلگرد به پشت بام کارگاه و اتصال با برق فشار قوی خیابان، در دم جان باخت. در این کارگاه ساختمانی با وجود کم عرض بودن پیاده رو و نزدیکی ساختمان به کابل برق فشارقوی، یک بالکن در طبقه دوم احداث شده است. بنا به گزارش ایلنا، یک کار‌شناس اداره برق منطقه دماوند با حضور در صحنه حادثه گفت: در این کارگاه ساختمانی به حریم پیاده رو تجاوز شده است و شهرداری نباید با توجه به شرایط و وضعیت خطرناک این ساختمان اجازه ادامه کار را به پیمانکار می‌داد. حادثه دلخراش فوق در خیابان شهید کلانتری نبش کوچه زمرد به وقوع پیوست.

 

دستمزد های معوقه و عدم پرداخت آن ها، تعطیلی و اخراج ها

 

 

بیکاری ۲۰۰ کارگر ساختمانی در سقز با توقف مسکن مهر!

بیش از ۲۰۰ کارگر ساختمانی که در بخش‌های مختلف مسکن مهر از جمله پروژه‌های ۳۷۰۰ واحدی مهر کیان (جاقل) در شهر سقز مشغول به کار بودند، بعد از توقف فعالیت پیمانکاران، شغل خود را از دست داده و اکنون در انتظار یافتن مشاغل ساختمانی در میادین شهر سقز سرگردان هستند. عدم ادامه ساخت مسکن مهر در شهرستان سقز در چند ماه گذشته به سبب افزایش قیمت مصالح و عدم همکاری بانک ها برای ارائه تسهیلات به پیمانکاران اعلام شده که باعث متوقف شدن اين پروژه گشته است.

انکار ۵ سال سابقه کار "سخت و زیان آور" کارگران بافندگی پاکان، توسط تامین اجتماعی شعبه هفت تهران!

روز دوشنبه یکم مهر ماه، از سوی کارگران کارخانه بافندگی پاکان اعلام شد که: تامین اجتماعی شعبه ۷ تهران، سابقه سختی کار ۸۰ کارگر رسمی کارخانه بافندگی پاکان را که به مدت 20 سال در این کارخانه کار  کرده و اکنون در انتظار بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور هستند را انکار می کند. پس از مدتها رفت و آمد کارگران این کارخانه به اداره شعبه ۷ تأمین اجتماعی تهران برای کسب حقوق خود، به آن ها گفته شده است که تامین اجتماعی در لیست بیمه‌ای این تعداد کارگر رسمی در طی سال های ۸۰ تا ۸۵ بجای ثبت عنوان شغلی کارگر، از عنوان شغلی کارمند استفاده کرده  است. دلیل استفاده واژه "کارمند" به جای "کارگر" از طرف تأمین اجتماعی که باعث مختل شدن سوابق سختی کار این کارگران و تأثیر آن بر حقوق بازنشستگی آن ها گشته، مکانیزه شدن سیستم های فنی این اداره در آن سال ها ذکر شده است.

عدم پرداخت حقوق هزار کارگر بازنشسته فولاد در سوادکوه مازندران

روز سه شنبه دوم مهر ماه، در خبری اعلام شد که ۵ هزار کارگر بازنشسته صنعت فولاد کشور در معادن زغال سنگ سواد کوه در ۴ ماه گذشته حقوق شان را دریافت نکرده‌اند. حقوق بازنشستگان فولاد یا با تأخیرهای دراز مدت پرداخت می‌شود، یا هر دو ماه یک‌بار به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود. وی همچنین در ارتباط با انتقال صندوق بازنشستگی کارگران فولاد از وزارت صنعت به وزارت کار گفت: پس از انجام این انتقال نه وزارت صنعت، معدن و تجارت، خدماتی به بازنشستگان ارائه می‌دهد و نه در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برنامه مشخصی برای اداره این صندوق وجود دارد.

۱۰۰۰ کارگر شهرداری زابل ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند!

سرپرست شهرداری زابل روز سه شنبه دوم مهر ماه، با تایید ادعای کارگران در خصوص تأخیر سه ماهه در پرداخت حقوق هايشان، به ایلنا گفت: سه ماه از حقوق و بیمه بیش از هزار کارگر خدماتی و فضای سبز شهرداری زابل به سبب آن که ۳ میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری زابل توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پرداخت نشده، به تعویق افتاده است. اعتبارات سالانه شهرداری زابل سالانه حدود ۱۴ میلیون تومان است که این رقم با توجه به گستردگی خدمات شهرداری، بسیار ناچیز است.

تعطیلی ۸۰ درصد از واحد‌های تولیدی چهار محال و بختیاری و بیکاری روز افزون کارگران!
روز چهارشنبه سوم مهر ماه ایلنا از شهر کرد گزارش داد که بیش از دو سوم از واحدهای تولیدی استان نظیر  کارخانه چینی همگام، شادکام، دریش، جنات، چینی سحر، پیچ مهره و... که از جمله واحدهای بزرگ در حال توسعه ‌بودند طی هشت سال گذشته به سبب سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی تعطیل و کارگران‌شان بیکار شده‌اند.
دلیل تعطیل شدن این واحد‌ها، کمبود نقدینگی، عدم فروش محصولات و گران بودن مواد اولیه و در ‌‌‌نهایت سوء مدیریت اعلام شده است. در اين گزارش تاکيد شده که چنان چه در خصوص رفع مشکلات واحدهای صنعتی استان چهار محال بختیاری اقدامی صورت نگیرد، استمرار این وضعیت باعث وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی کارگران خواهد شد.

کارگران معادن البرز مرکزی، از مزایای «مشاغل سخت و زیان آور» بی‌بهره‌اند!

یکی از کارگران معادن البرز مرکزی روز پنجشنبه چهارم مهر ماه، گفت: ضریب سختی کار در حقوق ۱۲۰۰ کارگر شاغل در معادن البرز مرکزی اعمال نمی‌شود. از سال ۸۲ که برابر سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، معادن البرز مرکزی به بخش غیر دولتی واگذار شد اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور در این معادن متوقف شده است. با عدم محاسبه ضریب سختی کار در حقوق کارگران، حق بیمه آنان نیز هم چون کارگران مشاغل عادی به تأمین اجتماعی واریز می‌شود و طبعا سازمان نیز از قبول بازنشستگی پیش از موعد آنان سر باز می‌زند. کارفرما طبق قانون می‌بایست سهم ۴ درصدی خود را برای جبران سختی کار این کارگران به حساب تامین اجتماعی واریز می‌کرد اما در حال حاضر بر اثر این بی‌قانونی، بیش از ۵۰ کارگر مشمول قانون سخت و زیان آور با سوابق کار بیش از ۲۰ سال امکان استفاده از بازنشستگی پیش از موعد را ندارند که با ادامه رویه فعلی، این مشکل در آینده برای کارگران بیشتری تکرار خواهد شد.

کارگران قند و تصفیه اهواز ۳۳ ماه حقوق معوقه طلبکارند!

روز شنبه ششم مهر ماه، براساس اظهارات یکی از ۵۰ کارگر باقیماندۀ کارخانه صنایع قند و تصفیه شکر اهواز ، اعلام شد که نزدیک به ۵۰ کارگر  این واحد تولیدی بالغ بر ۳۳ ماه حقوق و دستمزد پرداخت نشده طلبکارند. کارخانه صنایع قند و تصفیه شکر اهواز از نیمه تابستان سال ۸۷ تا به امروز در تعطیلی کامل به‌سر می‌برد. تا پیش از تعطیلی کارخانه تعداد ۲۸۰ کارگر در این واحد تولیدی فعالیت می‌کردند، اما در سال ۸۷، به اجبار کارفرما، تعدادی از کارگران در ازای دریافت سه ماه و نیم حقوق و مزایا بازخرید شدند و تعداد کارگران باقیمانده به حدود ۱۸۰ نفر رسید که از آن تعداد در حال حاضر تنها 50 کارگر باقیمانده مانده اند. تا پایان سال جاری نیز با ادامه اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور بازهم حدود ۱۲ از آن‌ها بازنشسته خواهند شد.
در پی انتشار این خبر یکی دیگر از کارگران این کارخانه روز یکشنبه هفتم مهر ماه، در خصوص وضعیت کارگران قند و تصفیه اهواز گفت: مسئولیت کارخانه قند و تصفیه اهواز در سال
۸۷ به وزارت صنایع و معادن وقت واگذار شد اما سرانجام در اردیبهشت ماه سال جاری و در جریان آخرین سفر مقاماتی از دولت قبل به استان خوزستان این مسئولیت دوباره به بانک‌های ملی و ملت به عنوان سهامداران اصلی کارخانه واگذار شد. اما با وجود آن که بانک ملی ایران به عنوان یکی از سهامداران عمده آمادگی خود را برای بازگشایی کارخانه قند و تصفیه اهواز اعلام کرده است اما تعلل مسئولان بانک ملت به عنوان دیگر سهامدار عمده این واحد تولیدی باعث بلاتکلیفی و سرگردانی کارگران شده ‌است.
کارگر مذکور با بیان این که حجم حقوق و سنوات پرداخت نشده کارگران شاغل و بازنشسته کارخانه قند و تصفیه اهواز بالغ بر
۳۳ ماه است، افزود: هم اکنون قسمت‌های نگهبانی، آتش نشانی و تصفیه آب فعال بوده و تنها خطوط تولید کارخانه غیر فعال است در حالی که با توجه به قدمت ۵۰ ساله این واحد تولیدی و نزدیکی محل آن به بندر‌های ساحلی در صورت بازگشایی کارخانه امکان اشتغال بخش قابل توجهی از نیروهای بومی وجود خواهد داشت.

۳۰۰ کارگر شهرداری یاسوج ۷ تا ۱۱ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند!

۳۰۰ کارگر خدماتی و فضای سبز شهرداری یاسوج که تحت نظارت چند شرکت پیمانکاری فعالیت دارند، چندین ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند. دلیل این امر پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی پیمانکاران از سوی شهرداری یاسوج اعلام شده است. روز شنبه ششم مهر ماه، به گزارش ایلنا از مجموع ۳۰۰ کارگر خدماتی و فضای سبز شهرداری یاسوج، ۲۰۰ کارگر در بخش خدماتی، تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «طریق کاران کویر» فعال بوده و ۱۰۰ کارگر دیگر نیز در فضای سبز مشغول به کارند که تحت مسئولیت ۵ شرکت پیمانکاری همانند «کویر کاران» و «ارمغان جاوید» در سطح شهر کار می‌کنند. تعداد ۲۰۰ کارگر بخش خدماتی شهرداری یاسوج از اردیبهشت ماه سال جاری حقوقی از شرکت پیمانکاری طریق کاران کویر دریافت نکرده‌اند و این کارگران علاوه برطلب ۵ ماهه خود از این پیمانکار، دو ماه حقوق اسفند ۹۱ و فروردین ۹۲ را نیز از پیمانکار قبلی طلبکارند. و ۱۰۰ کارگر شاغل در بخش فضای سبز شهرداری یاسوج نیز که تحت نظارت ۵ پیمانکار همانند کویر کاران و ارمغان جاوید در مناطق مختلف شهر یاسوج کار می‌کنند از آبان ماه سال گذشته با احتساب مهرماه سال جاری حدود ۱۱ ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

۲ هزار کارگر ساختمانی در شهرستان شهریار بیمه نیستند!

اداره تامین اجتماعی شهرستان شهریار از پذیرش حدود دو هزار نفر از کارگران ساختمانی ساکن در شهرستان شهریار و ملارد که از سال ۹۰ از سازمان فنی حرفه استان تهران کارت مهارت دریافت کرده‌اند، خوداری می‌کند. اداره تامین اجتماعی شهرستان شهریار مدعی است بودجه‌ای که دولت برای بیمه کردن این تعداد کارگر تخصیص داده است ناکافی است.

تشدید استثمار کارگران کارخانه پارس دارو در سایه ایجاد اختناق در کارخانه

روز یکشنبه هفتم مهر ماه، کارگری در شرق تهران،  ادامه روند فعلی مدیریتی در کارخانه «پارس دارو» را تهدید کننده امنیت شغلی بیش از ۲۸۵ کارگر شاغل در کارخانه دانست و گفت: مدیر عامل کارخانه پارس دارو، از زیر مجموعه‌های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، بدون در نظر گرفتن شرایط تعیین شده در قانون کار، امنیت شغلی ۲۸۵ کارگر شاغل در کارخانه را متزلزل کرده است. از جمله موارد قانونی که توسط کارفرمای جدید کارخانه پارس دارو رعایت نمی‌شوند، حذف مرخصی و اضافه کاری، کاهش حقوق، عقد قرار دادهای کوتاه مدت (سه ماهه) و کسر سایر مزایای جانبی و همچنین ایجاد رعب و وحشت در بین کارگران به واسطه تهدید امنیت شغلی آنان است.

این کارگر در ادامه به ایجاد جو رعب و وحشت در این کارخانه اشاره کرد و گفت: پس از اتمام قرارداد یک ساله کارگران، این قراردادها تحت مدیریت جدید به سه ماه تغییر می‌یابند، و شرط تمدید قرار داد نیز نام بردن از سه نفر از کارگرانی است که در روز ۲۳ مرداد ماه گذشته نسبت به اقدامات کارفرما اعتراض کرده بودند. مدیریت جدید پارس دارو در روزهای پایانی دولت دهم منصوب شده است و پس از انتصاب نیز به طور متوسط هر هفته ۵ کارگر را بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای اخراج کرده است. تعداد کارگران اخراجی این کارخانه تا به امروز ۲۵ نفر بوده و به نظر می‌رسد روند اخراج کارگران همچنان ادامه داشته باشد.

کارگران کوره پزخانه های قرچک، ۶ ماه کار می‌کنند و ۶ ماه هم به دنبال دستمزدشان می‌دوند!

روز یکشنبه هفتم مهر ماه، کارگران کوره ‏پزخانه ‏های قرچک ورامی از بدحسابی غالب کارفرمایان واحد‌های کوره پزی قرچک ورامین با کارگران فصلی که اکنون با ورود به نیمه سرد سال آماده بازگشت به محل سکونت‌شان هستند، انتقاد کردند. این کارگران به ایلنا گفتند: حدود  هزار کارگر فصلی در ۳۰ واحد فعال کوره‌پزخانه های قرچک ورامین که به کار «قالب داری» یا «خشت زنی» مشغول بوده‌اند پس از حدود شش ماه کار، هم اکنون با اتمام نیمه گرم سال باید آماده بازگشت به سکونت‌گاه های اصلی خود در استان های کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و... شوند اما «بدحسابی» کارفرمایان بعد از اتمام کار باعث نگرانی آنان شده است. اکثر کارگران فصلی کوره‌پزخانه‌ها فاقد قرارداد کاری با کارفرمایان هستند و به همین دلیل قدرت لازم را برای شکایت از کارفرمایان متخلف در مراجع قانونی ندارند.

کارگران فصلی در ۴ الی ۵ ماهی که به دلیل گرمای هوا و امکان خشک شدن خشت‌ها، فرصت کار در کوره پزخانه‌ها را دارند مجبورند با تمام قوای خانواده‌شان دو برابر حد معمول کار کنند تا مخارج ماه‌های بیکاری‌شان را نیز تأمین کنند و در این شرایط "بدحسابی" کارفرما ( به عبارت دیگر حرص و آز آن ها برای بالا کشیدن دسترنج کارگران)، زندگی یک سال آنان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.



تعویق سه ماهه در پرداخت حقوق و احتمال بیکاری ۷۰ کارگر در ذوب‌آهن اردبیل!

روز دوشنبه هشتم مهر ماه ایلنا از تعویق سه ماهه در پرداخت حقوق ۳۵۰ کارگر کارخانه ذوب آهن اردبیل و تأخیر ۸ ماهه در پرداخت حق بیمه آنان به تامین اجتماعی خبر داد.

مدیر عامل این واحد تولیدی ضمن تایید یک ماه تعويق حقوق کارگران، اعلام کرد به دلیل افزایش هزینه‌های مالی کارخانه قصد دارد در ماه‌های آینده بیش از ۷۰ نفر از کارگران را تعدیل (اخراج) کند.
به گفته مدیرعامل ذوب آهن اردبیل، با تشدید مشکلات، علاوه بر بیکار سازی
۷۰ کارگر در ماه‌های آینده احتمال تعطیلی خط تولید و بیکاری بیش از ۳۵۰ کارگر شاغل در کارخانه وجود دارد. 


استخراج غیر اصولی و غیر بهداشتی طلا و ابتلای کارگران به انواع بیماری ها در اثر آلودگی به سیانور و جیوه!
 

یکی از کارگران شاغل در کارخانه استحصال طلای پویا زرکان آق دره تکاب که به نمایندگی از کارگران این کارخانه سخن می گفت، روز دوشنبه هشتم مهر ماه، به ایلنا گفت: اين کارخانه حدود ۸۰۰ کارگر دارد که از این تعداد ۳۰۰ کارگر در بخش استحصال طلا فعال بوده و مابقی ۵۰۰ کارگر در بخش استخراج طلا در معدن روباز کار می‌کنند.

کارگر یاد شده با بیان اینکه
۳۰۰ کارگر کارخانه روزانه با ۳ تن سیانور سر و کار دارند، اضافه کرد: ماده سمی سیانور که برای جداسازی طلا از خاک معدن مورد استفاده قرار می‌گیرد به راحتی در محیط کارخانه پراکنده بوده و نظارت کافی بر نحوه نگهداری خام این ماده قبل از استفاده اعمال نمی‌شود و اثرات سیانور از جمله سوزش دست‌ها تا چند هفته پس از تماس با آن نیز احساس می‌شود.

به گفته وی، مسئله آلودگی محیط کار در کارخانه تولید طلای پویا زرکان تکاب سال هاست کارگران این کارخانه را آزار می‌دهد و آن‌ها از ترس از دست دادن شغل خود مجبورند آلودگی‌ها را به جان بخرند و دم نزنند چرا که آلوده شدن به مواد سمی و احتمال بیماری در آینده را به بیکاری و بی‌پولی ترجیح می‌دهند.
این کارگر در ادامه افزود: در هر استریپ (باری که از محل استخراج وارد کارخانه می‌شود)
۱۰ کیلو طلا، ۲۰ کیلو نقره و ۶۰ کیلو جیوه از طریق جداسازی طلا با کربن استخراج می‌شود که مقدار زیادی از این جیوه استخراج شده در هوا بخار شده و محیط را آلوده می‌کند. وی همچنین از بهره برداری غیر اصولی و غیر بهداشتی طلا در این کارخانه انتقاد کرد و گفت: این کارگران فاقد لباس مناسب کار در محیط های آلوده بوده و ماسک های جیوه‌ای که باید هر ۲۴ ساعت یکبار تعویض شوند هر شش ماه یکبار در اختیار کارگران قرار می‌گیرند. وی به فقدان دستگاه «اسکرابر» نیز در این واحد تولیدی اشاره کرده و گفت که دستگاه اسکرابر دستگاهی است که بخار ‌های معلق هوا را می‌گیرد و باعث جدا سازی جیوه از بخار می‌شود.
با تأکید بر این که جیوه از خطرناک‌ترین مواد آلوده کننده محیط زیست می باشد، کارگر مذکور گفت که جیوه اثرات سمی شناخته شده‌ای برای انسان ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن ابتلا به بیماری سرطان و بروز انواع بیماری های عصبی در بین کارگران است به طوری که هم اکنون تعداد زیادی از این کارگران دانسته و ندانسته به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند. در مورد پنهان ماندن بعضی از بیماری های ناشی از تماس با جیوه، او به بیماری های عصبی ای اشاره کرد که کارگران در این واحد تولیدی طلا بدان مبتلا شده اند و به عنوان مثال مطرح کرد که حدود سه سال پیش کارگری بر اثر افسردگی شدید ناشی از صدماتی که به سیستم مرکزی اعصابش وارد آمده بود، با استفاده از سیانور که در دسترس تمام کارگران قرار دارد خودکشی کرد و جان باخت.

عدم پرداخت ۵ ماه ازحقوق ۱۵۰ کارگر آدنیس در مشهد!

يکی ازکارگران کارخانه لوازم خانگی آدنیس در مشهد روز چهارشنبه دهم مهر ماه، از تعویق ۵ ماه حقوق کارگران این کارخانه خبر داد و گفت: در شش ماهی که از سال جاری گذشته است، کارگران تنها حقوق مرداد ماه را دریافت کرده‌اند و به این ترتیب حقوق ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و شهریور به کارگران آدنیس پرداخت نشده است. او اضافه کرد که کارخانه آدنیس در شهر مشهد که یکی از برندهای باسابقه و قدیمی در صنعت لوازم خانگی کشور است، از فروردین ماه سال جاری ۵ ماه از حقوق ۵۰ کارگر رسمی و ۱۰۰ کارگر قرار دادی را پرداخت نکرده است.

عدم پرداخت ۱۵ ماه حقوق بیش از ۱۰۰ کارگر کارخانه آزمایش در مرودشت استان فارس!

کارخانه آزمایش مرودشت هشت ماه هست که به طور کامل تعطیل شده است. در این مدت تنها یک ماه از حقوق کارگران مربوط به دی ماه به آن ها پرداخت شده و کارگران از خردادماه سال گذشته دیگر هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند. علیرغم برخورداری کارگران این کارخانه از 20 سال سابقه کار، به آن ها بیمه بیکاری نیز پرداخت نمی شود.

کارگران فولاد آلیاژ ملایر ۵ ماه حقوق دریافت نکرده اند!

در روز دوشنبه پانزدهم مهر ماه، خبری مبنی بر تاخیر ۵ ماهه در پرداخت حقوق ۲۴۰ کارگر شاغل در کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر منتشر شد. بر مبنای اين خبر ذوب آهن ملایر در نتیجه آن چه که "رکود بازار کار و سوءمدیریت" خوانده شده به حالت نیمه تعطیل درآمده است. در حال حاضر ۸۰ درصد از کارگران شاغل در کارخانه حضور فیزیکی ندارند و تنها تعدادی از آنان که در بخش نگهبانی و تأسیسات کارخانه مسئولیت دارند در محل کار خود حاضر می‌شوند.

تعداد کارگران این واحد ۳۰۰ نفر است که ۶۰ نفر از آنان با وجود ماهیت استمراری شغل‌شان، از خردادماه سال جاری با اتمام قرارداد کاری‌شان اخراج شده‌اند درحالی که هنوز هم کارفرما با آنان تسویه حساب نکرده و طلب کارگران را نپرداخته است. باقی کارگران فلاد آلیاژ ملایر نیز در طول شش ماهی که از سال ۹۲ می‌گذرد فقط یک ماه در قالب مساعده حقوق دریافت کرده‌اند.

قابل ذکر است که در ۲۹ بهمن ماه سال ۹۱ یکی از کارگران این واحد تولیدی که ۲۲ سال بیشتر سن نداشت در حالی که در قسمت قراضه آهن مشغول به کار بود هنگام جابجایی "زنبیل قراضه" دچار حادثه شد و پس از اعزام به بیمارستان غرضی ملایر در اثر شدت خونریزی داخلی جان خود را از دست داد. همچنین ۴۲ روز پیش کارگر دیگری که ۲۹ سال سن داشت و در بخش نورد این کارخانه مشغول به کار بود نیز دچار حادثه شغلی شده و جان خود را از دست داده است.

کارگران ماشین‌سازی درود در استان لرستان یک سال حقوق دریافت نکرده اند!

بر اساس خبری در روز سه شنبه شانزدهم مهر ماه، بیش از ۱۰۰ کارگر کارخانه ماشین سازی درود در استان لرستان یک سال است که حقوقشان را دریافت نکرده اند. این کارخانه از زیر مجموعه‌های گروه صنعتی امیر منصور آریا است که از مدیران آن در جریان مشارکت در تخلف ۳ هزارمیلیارد تومانی دستگیر شدند. علت عدم پرداخت دسترنج کارگران این کارخانه کمبود و عدم توانائی مالی کارخانه عنوان شده است. مجموع معوقات حقوقی کارگران کارخانه ماشین سازی به ۱۲ ماه رسیده است، و حقوق کارگران در طول سه سال گذشته هر چند ماه یک بار به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شده است.

کودکان کار تنها در خیابان‌ها نیستند!

روز پنجشنبه هجدهم مهر ماه، ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سومین کنفرانس جهانی کار کودک در برازیلیا پایتخت برزیل اعلام کرد: اشتغال به کار همه افراد زیر ۱۵ سال در ایران ممنوع است و این ممنوعیت برای برخی مشاغل، افراد زیر ۱۸ سال را هم در بر می‌گیرد، و جمهوری اسلامی ایران دسترسی همه کودکان را به تحصیل رایگان فراهم کرده است. اين ادعا های بی پايه در شرايطی چنين بيشرمانه بيان می شود که روز یکشنبه هفتم مهر ماه معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی هرمزگان اعلام کرده بود که: "کودکان کار" فقط همان بچه‌هایی نیستند که در خیابان‌ها هنگام گل فروشی یا تمیز کردن شیشه اتومبیل‌ها مشاهده‌شان می‌کنیم، بلکه اکثر کودکان کار به دور از چشم ما، در فضاهای کارگاهی و یا ساختمانی بدون برخورداری از حقوق اولیه انسانی مشغول به کارند. کودکان کار بنا به شرایط اقتصادی و اجتماعی مجبورند ساعاتی از وقت خود را به کار کردن اختصاص دهند و به این واسطه از پیشرفت و یادگیری در مسائل اجتماعی، تربیتی و پرورشی محروم می‌مانند.

در شرایطی که وزير کار بيشرمانه از تحصيل رايگان برای همه کودکان در جمهوری اسلامی دم می زند یک پژوهشگر مسائل اقتصادی با استناد به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، روز سه شنبه بیست و سوم  مهر ماه، اعلام کرد که: جمعیت کودکان بازمانده از تحصیل  در ايران ۳/۵ میلیون نفر است و  آموزش در قیاس با گذشته کالایی‌تر شده است.

اخراج کارگران در کارخانه‌های استان البرز همچنان ادامه دارد!

تا پیش از بحران مالی سال گذشته شهرک‌های صنعتی استان البرز با حدود ۷۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت داشتند در حالی که امروز تنها با ۳۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت می‌کنند. این امر علاوه بر این که باعث بیکار شدن بسیاری از کارگران گشته، بر فعالیت کارگران شاغل نیز تاثیر داشته است. تعدیل نیروی کار در قالب کاهش ساعات کاری، بازنشستگی و تمدید نشدن قرارداد کار از جلوه های این امر بوده است.


سهم کارگران صنایع لبنی در استان مازندران، از افزایش بهای محصولات «هیچ» است!

کارفرمای صنایع لبنی در استان مازندران در پی عدم توافق با دولت بر سر افزایش بهای محصولات لبنی، فعالیت‌های خود را از نیمه تیرماه با بیکار سازی کارگران کاهش داده است. علیرغم این امر، اما در بازار روند افزایش بهای محصولات لبنی همچنان ادامه دارد در حالی که از این افزایش قیمت حتی یک ریال هم به دستمزد کارگران شاغل در کارخانه‌های لبنیاتی سازنده فراورده‌های لبنی افزوده نشده است. کارگرن مطرح می کنند که سهم آن ها از افزایش بهای این محصولات «هیچ» است. هم اکنون در استان مازندران ۱۰ کارخانه لبنیاتی فعال‌اند، که به طور متوسط در هرکدام از این واحد‌ها حدود ۱۰۰ کارگر کار می‌کنند. در کارخانه‌های لبنیاتی، کارگران با مشکلاتی چون کاهش درآمد، تاخیر در پرداخت مطالبات و تعدیل نیرو مواجه‌اند.

تهدید شغل کارگران در پی ادامه بحران در واحدهای ريخته گری!

بر اساس اخبار منتشر شده در روز شنبه بیستم مهر ماه، در طول ۴ سال گذشته امنیت شغلی کارگران صنایع ریخته‌گری بیش از گذشته مورد تهدید قرار گرفته است. بیکاری کارگران در این صنایع هم چنان ادامه دارد مثلأ کارخانه «سدید ریخته‌گر» که در جاده مخصوص تهران - کرج واقع شده است ۴ سال پیش ۴۰۰ کارگر شاغل داشت ولی هم اکنون تعداد کارگران آن به ۱۰۰ نفر رسیده‌ است.  بر اساس  اين گزارش عدم پرداخت مطالبات این واحدهای تولیدی از طرف کارخانه‌های خودرو سازی يکی از مشکلات بزرگ آن ها می باشد.

۱۲۰ کارگر کشتی‌سازی اروندان در سال جاری ۶ ماه حقوق دریافت نکرده اند!

کارگری در خوزستان از تاخیر ۶ ماهه حقوق ۱۲۰ کارگر شاغل در کشتی سازی اروندان در سال جاری و تأخیر ۴ ماه حقوق و سایر مزایای قانونی مربوط به سال ۹۰ این کارگران در روز یکشنبه بیست و یکم مهر ماه، خبر داد و گفت: در شش ماهی که از سال جاری گذشته است، کارگران تنها ۴ ماه به صورت مساعده مبالغی را دریافت کرده‌اند و به این ترتیب مابقی حقوق ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور به کارگران کشتی سازی اروندان پرداخت نشده است. به تازگی ۱۵ کارگر قراردادی این شرکت کشتی سازی نیز به دلیل آن چه "افزایش مشکلات مالی شرکت" ذکر شده است تمدید قرارداد نشده‌اند و پس از بیکاری این ۱۵ کارگر، باقی کارگران نیز نگران از دست دادن شغل‌شان هستند.

بکارگیری مجدد کارگران بازنشسته با وجود میلیون ها کارگر جوان بیکار در پالایشگاه آبادان!

روز یکشنبه بیست و یکم مهر ماه خبری مبنی بر به کارگیری مجدد کارگران بازنشسته در بسیاری از شرکت های پیمانکاری در پالایشگاه آبادان منتشر شد.

از جمله شرکت ثمین صنعت فردان که یکی از شرکت های پیمانکاری پالایشگاه آبادان در زمینه حمل نقل است حدود ۲۰ کارگر بازنشسته را جایگزین نیروهای جوان و بیکار کرده است.یکی از کارگران با بیان این که اخيراً به کارگیری نیروهای بازنشسته در شرکت های پیمانکار نیروی انسانی منطقه خيلی رواج یافته است، گفت که بهره گیری از نیروهای بازنشسته در مشاغل سخت نوعی سوء استفاده و سودجویی است چرا که راه گریزی برای پیمانکاران در پرداخت  هزینه‌های قانونی استخدام کارگران بیکار فراهم می‌آورد. پیمانکاران با استخدام کارگران بازنشسته که این قبیل مزایا را از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند، در هزینه‌های استخدام نیروی انسانی به طور قابل ملاحظه‌ای صرفه‌جویی می‌کنند.

کارگران باز نشسته و انتظار دریافت حق سنوات و حقوق معوقه چندین ماه آخر کاری!

۹۰۰ نفر از کارگران کارخانه مخابرات راه دور شیراز که از سال ۸۷ به مرور بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت بخش اعظمی از سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند. رقم سنوات بازنشستگان این کارخانه با توجه به میزان سوابق کاری‌شان از ۵ میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان است. حتی در میان این کارگران بازنشسته، افرادی هم هستند که هنوز نتوانسته‌اند معوقات حقوقی چند ماه آخر فعالیت خود را از کارفرما دریافت کنند.

کار سخت و زیان آور کارگران چاپخانه‌ها و وضع معیشت آنان!

روز دوشنبه بیست و دوم مهر ماه، از صنعت چاپ گزارش داده شد که با وجود افزایش بهای محصولات چاپی حتی یک ریال به حقوق کارگران این صنعت اضافه نشده‌است. این در حالی است که کار در چاپخانه‌ها هم به دلیل استفاده مکرر از مواد شیمیایی سخت و زیان آور است و هم به دلیل بالا بودن ضریب خطا از حساسیت بالایی برخوردار است. با این حال غالب چاپخانه‌دار‌ها برای پرداخت دستمزد کارگران خود سختگیری‌های بیش از حد معمول انجام می‌دهند. در شرايطی که درآمد یک روز چاپخانه‌ها برای جبران دستمزد ناچیز کارگران صنعت چاپ کافی است، اما کارگران به دلیل دریافت مزد پائین، از وضعیت معیشتی خود در رنج اند. در ضمن از آن جا که با فرارسیدن ایامی چون ماه‌های محرم و صفر، رمضان و حتی تعطیلات نوروزی فعالیت تولیدی بخش قابل توجهی از چاپخانه‌ها متوقف می‌شود در این مدت کارگران چاپخانه‌ها با کاهش مزد و حتی مرخصی بدون حقوق اجباری مواجه می‌شوند.

کارگران ثمین صنعت در شلمچه استان خوزستان ۳ ماهه حقوق دریافت نکرده اند!

۱۴۰ کارگر شرکت پیمانکاری ثمین صنعت به دلیل کاهش پروژه‌های اجرایی، سه ماه حقوق دریافت نکرده‌اند. در عین حال کارفرما قصد دارد به تدریج همه کارگران را با پایان قراداد کاری‌شان از کار برکنار کند.

بیکار شدن 80 کارگر با تعطیلی صنایع چوبی پونل شهرستان پاکدشت!

کارگران صنایع چوبی پونل از تعطیلی این واحد تولیدی و بیکاری ۸۰ کارگر این کارخانه در روز دوشنبه بیست و دوم مهر ماه، خبر دادند بر اساس اين خبر: کارخانه پونل به دلیل آن چه از سوی کارفرما کاهش منابع مالی ذکر شده، تعطیل شده است. با وجود آن که کارفرما با تمامی کارگران این کارخانه تسویه حساب کرده است اما هنوز پولی بابت معوقات حقوقی و سایر مطالبات قانونی به حساب کارگران واریز نشده است. سابقه کار این کارگران از ۷ تا ۲۷ سال است که ۲۵ نفر از این کارگران رسمی و باقی با قرارداد موقت کار می‌کردند. مجموع کارگران این واحد تولیدی پیش از مهرماه سال گذشته ۱۱۵ نفر بود که از اين تعداد به تدریج 35 نفر به بهانه افزایش مشکلات مالی اخراج شده بودند.

۳۰ کارگر شرکت آب های عمیق در استان بوشهر با سه ماه حقوق معوقه، از کار برکنار شدند!

روز سه شنبه بیست و سوم مهر ماه، از شرکت "آب های عمیق"در استان بوشهر خبر داده شد که 30 نفر از  کارگران به دلیل اتمام قرارداد کار اخراج شده اند. در اين گزارش قيد شده  که این کارگران حدود سه ماه حقوق معوقه طلبکار هستند. در حال حاضر تعداد کارگران باقیمانده این شرکت بالغ بر ۱۳ نفر است که به احتمال قوی آن‌ها نیز از شنبه آینده با اتمام مدت قرارداد از کار بیکار  خواهند شد. 

کارگران کنف‌کار ۷ ماه حقوق سال ۹۱ را دریافت نکرده‌اند!

بر اساس خبر منتشر شده ای در روز سه شنبه بیست و سوم مهر ماه،  ۳۵ درصد از معوقات سال ۸۵ و ۷ ماه حقوق سال گذشته کارگران کارخانه کنف کار پرداخت نشده است. از سال ۸۳ تا پایان سال ۹۱، ۱۸۷ کارگر این کارخانه به دلیل عدم دریافت حقوق با مشکلات بسیاری مواجه بوده‌اند. همچنین ۱۲۴ کارگری که از سال ۸۵ تا سال ۹۲ به مرور بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان خدمت خود را دریافت کنند.

 کارخانه "فرش دستی همدان" توسط کارفرما تعطیل و ۲۵ کارگر آن اخراج شدند!

ايلنا روز شنبه بیست و هفتم مهر ماه از استان همدان گزارش داد که: کارخانه فرش دستی همدان از واحدهای با سابقه در صنعت فرش، به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات تهیه مواد اولیه تولید، از سوی کارفرما تعطیل اعلام شده و همه کارگران نیز اخراج شده‌اند. کارفرما قول داده است معوقات حقوق این کارگران را که حدود سه ماه است به همراه کل سنوات خدمتی آن ها را پرداخت کند. سابقه کاری این کارگران از ۱۲ تا ۲۰ سال است و همه آن ها کارگران رسمی کارخانه فرش همدان بودند.

خواست تأمین اجتماعی برای کارگران ساختمانی!

ضرورت ساماندهی کارگران ساختمانی تهران این روزها با تأکید بیشتری مطرح می شود. بر اساس خبر روز شنبه بیست و هفتم مهر ماه،  يکی از اين کارگران گفته است برای بیمه بسیجی‌ها و یا طلاب حوزه علمیه قم یک شعبه مشخص شده است و این افراد از مراجعه پراکنده به دیگر شعبات رهایی یافته‌اند اما این مشکل برای کارگران ساختمانی هنوز وجود دارد.

۱۵۰ کارگر کاشی سمند سمنان ۶ ماهه حقوق دریافت نکرده اند!

خبرگزاری ایلنا روز شنبه بیست و هفتم مهر ماه از تعویق ۶ ماهه حقوق و بیمه بیش از ۱۵۰ کارگر کارخانه "کاشی سمند" در سمنان خبر داده و نوشته است که از ابتدای سال جاری (به مدت شش ماه) کارگران هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند و حق بیمه‌شان نیز به تامین اجتماعی پرداخت نشده است. با توجه به این که عیدی و پاداش سال ۹۱ کارگران نیز پرداخت نشده، آن ها در وضعیت معیشتی بدی به سر می برند.

آتش‌کاران کوره‌پزخانه‌های قرچک ورامین در استان تهران هیچ‌گاه بازنشسته نمی‌شوند!

در هر واحد از کوره پزخانه‌های ورامین حدود ۲۰ کارگر دائمی آتش کار شاغل‌اند و در حرفه‌های «چرخ کشی»، "بار کنی" و "کوره سوزی" مشغول به کارند. قرارداد این کارگران، دسته جمعی با اتحادیه صنف فخار (به عنوان نماینده کارفرمایان) و کانون انجمن‌های صنفی کارگران کوره پزخانه های استان تهران (به عنوان نماینده کارگران) هر سال یکبار بصورت کارمزدی منعقد می‌شود که کارفرما را موظف به پرداخت حق بیمه کارگران در طول سال می‌کند. با وجود آن که کارفرمایان این واحد‌ها بعد از هر تسویه حساب حق بیمه سهم کارگر را از دستمزد آنان کسر می‌کنند، اما حق بیمه کارگران را به طور کامل به تأمین اجتماعی پرداخت نمی‌کنند. این امر سبب شده است که کارگرانی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند و حدود ده سال سابقه کار دارند، هیچوقت بازنشسته محسوب نشوند.

کارگران آتش کار و یا چرخ کش در این کوره پز خانه ها از ۱۲ شب تا ۳ بعد از ظهر کار می کنند ولی بدون در نظر گرفتن ساعات طولانی ای که آن ها مجبور به کار هستند، به آن ها بر حسب مقدار آجرهائی که جابه جا کرده اند مزد پرداخت می شود. بر این اساس کارگران کوره ‏پزخانه ‏های قرچک ورامین روز شنبه بیست و هفتم مهر ماه، خواستار سامان دهی بیمه کارگران "آتش کار" در بیش از ۳۰ واحد فعال در کوره پزخانه‌‌های این شهرستان شدند.

۵۵ کارگر کارخانه آب کامه سمنان، ۶ ماه حقوق دریافت نکرده اند!

یکی از کارگران کارخانه "آب کامه" در سمنان، روز یکشنبه بیست و هشتم مهر ماه، از تعویق ۶ ماهه حقوق ۵۲ کارگر این کارخانه خبر داد و  گفت: کارگران کارخانه آب کامه از ابتدای سال جاری هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند و تنها چند کارگر که با قرارداد رسمی کار می‌کنند توانسته‌اند مبالغی را به عنوان مساعده از کارفرما دریافت کنند. تعداد کارگران رسمی این کارخانه ۲۳ نفر با سوابق بیش از ۲۰ سال بوده و مابقی کارگران با قرارداد موقت سه ماهه کار می‌کنند و امیدوارند هر سه ماه یک بار قرار داد کاریشان با کارفرما تمدید شود. در ضمن بیمه ماه‌های فروردین، خرداد، مرداد و شهریور سال جاری به علاوه یک سوم بیمه اسفند ماه سال گذشته (۹۱) از سوی کارفرما به حساب تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

 

بیکاری کارگران در پی تعطیلی گسترده واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی اردبیل!

تعطیلی گسترده واحد‌های صنعتی و تولیدی مستقر در دو شهرک صنعتی استان اردبیل طی خبری در روز یکشنبه بیست و هشتم مهر ماه اعلام شد. بخش اعظم واحدهای تولیدی و صنعتی واقع در دو شهرک صنعتی شماره یک و دو استان اردبیل به سبب افزایش مشکلات مالی، سوء مدیریت، تغییر ساختار و عدم فروش محصولات تولیدی تعطیل و یا در حالت نیمه تعطیل قرار دارند. هم اکنون سوله‌های واحد‌های مستقر در شهرک صنعتی شماره یک تبدیل به انبار اجناس کالاهای خدماتی شده‌اند و معدود واحد‌های شهرک صنعتی شماره دو اردبیل نیز که هنوز تعطیل نشده‌اند، با نیروی کار زیر ده نفر مشغول کارند. احداث این شهرک‌ها با هدف تولید و اشتغال زایی صورت گرفته بود و این در حالیست که اکثر این واحد‌ها با افزایش بحران های اقتصادی دچار کمبود منابع مالی شده‌اند و برای کاهش هزینه‌های کارخانه کارگران را اخراج کرده‌اند. به عنوان مثال در ورودی شهرک صنعتی شماره یک اردبیل نمایشگاه مبلی احداث شده است که در این فروشگاه به جای تولیدات صنعتی، مبل‌های وارداتی به فروش می‌رسند.

واگذاری کارخانه ۱۰۰ میلیاردی نساجی بروجرد، به قیمت ۱۲میلیارد تومان به بخش خصوصی!

نماینده استان لرستان روز یکشنبه بیست و هشتم مهر ماه،  در مجلس از وزارت اقتصاد خواست تا به موضوع واگذاری کارخانه ۱۰۰ میلیارد تومانی "نساجی بروجرد" در سال۸۹ به قیمت ۱۲ میلیارد تومان رسیدگی کند. نامبرده در جلسه این روز مجلس در تذکر شفاهی خطاب به وزیر اقتصاد و بانک مرکزی گفت: کارخانجات نساجی بروجرد با ارزش صد‌ها میلیارد تومان در سال ۸۹ به گونه‌ای وحشتناک به بخش خصوصی واگذار شده اند. و این در شرایطی بود که، در سال ۸۹، ۱۲ میلیارد تومان به صورت نقدی دریافت شد، در حالی که ۲۴ میلیارد تومان فقط موجودی انبار بود.

۱۲۰ کارگر صابون‌سازی نخل خرمشهر ۵ ماه حقوق دریافت نکرده اند!

روز دوشنبه بیست و نهم مهر ماه، از کارخانه صابون سازی خرمشهر «نخل» خبر داده شد که حقوق ۱۲۰ کارگر این کارخانه ۵ ماه است که پرداخت نشده است . کارگران این کارخانه از اردیبهشت ماه سال جاری هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند و با توجه به تعطیلی کارخانه در یک سال و نیم گذشته، پیش از این نیز حقوق کارگران هر چند ماه یک بار از محل فروش اموال کارخانه پرداخت می‌شد. تمامی ۱۲۰ کارگر که ۹۰ نفر آنان قرارداد کار دائمی دارند،  فقط برای اعلام حضور خود در محل کارشان حاضر می‌شوند. با وجود آن که تولید در کارخانه از یکسال و نیم پیش متوقف شده است اما دلیل مشخص تعطیلی کارخانه به کارگران اطلاع داده نشده و در نتیجه آن ها در بلاتکلیفی به سر می برند.

توقف ساخت سد «آبسرده» در بروجرد، ۵۰ کارگر دیگر را بیکار کرد!

روز سه شنبه سی مهر ماه، کارگران پروژه در حال ساخت سد «آبسرده» بروجرد، علی‌رغم تمام نشدن ساخت این سد، از توقف آن خبر دادند. در نتیجه 50 کارگر باقی مانده این شرکت نیز از کار بیکار شدند.  این واحد از آغاز فعالیتش حدود ۲۱۴ کارگر داشت که با بحرانی شدن وضعیت مالی، پیمانکار این مجموعه (شرکت جهان کوثر)، 150 تن از کارگران را در اسفندماه سال گذشته اخراج کرده بود. در حال حاضر تنها ۱۴ کارگر برای نگهبانی از تجهیزات و ماشین الات کارگاهای سد به کار مشغولند.

 

برخی از اعتراضات کارگری

 

تجمع و اعتراض کارگران کیان تایر اسلامشهر!

پس از حدود ۲ ماه توقف تولید در کارخانه کیان تایر با اعتراضات کارگران روز سه شنبه دوم مهر ماه، اعلام شد که کارخانه دوباره شروع به کار کرده است. در حال حاضر کارخانه کیان تایر با ۱۱۰۰ کارگر به طور موقت زیر نظر دولت قرار گرفته و چند روزی است که فعالیت خود را مجدداً آغاز كرده است.

کارخانه کیان تایر در ۶ سال اخیر تحت مدیریت گروهی تحت عنوان «لاستیک البرز» زیر نظر هیات حمایت از صنایع اداره می شد که در  ۲۴ تیرماه امسال هیات مذکور اداره کارخانه را به مالک اصلی یعنی شرکت لاستیک البرز واگذار کرد. از آن زمان هیات مدیره این شرکت به هیچ کدام از تعهدات قانونی خود عمل نکرد و حتی حاضر به پرداخت حقوق تیرماه کارگران هم نشدند. با توجه به مبارزات کارگران اداره کارخانه کیان تایر از سوم شهریور ماه به هیات نظارت بر صنایع واگذار شده و این در حالی است که هنوز حقوق مرداد و شهریور کارگران به آن ها پرداخت نشده است.

کارگران کیان تایر بارها برای کسب حقوق خود دست به تجمع زده اند که یکی از آن ها تجمع بزرگ سال 1386 بود. در آخرین تجمع اعتراضی ۱۱۰۰ کارگر این کارخانه، فرمانداری اسلامشهر به منظور پایان دادن به اعتراض کارگران دستور داد تا از محل فروش محصولات تولید شده حقوق تیر ماه کارگران پرداخت شود.

افزایش حقوق کارگران اداره مولد بخار تهران در پی اعتراضات آنان

در ادامه خودداری از ادامه کار بیش از ۵۰ کارگر اداره مولد بخار تهران طی در روز چهار شنبه سوم مهر ماه ، هیات مدیره رجا (شرکت کارفرما) در جلسه ای که عصر روز سه شنبه دوم مهر ماه تشکیل داد با توافق شرکت‌های پیمانکاری نیروی انسانی تصمیم گرفت حق سیر کارگران را از کیلومتری ۱۵ تومان به کیلومتری ۲۲ تومان افزایش دهد. از سال ۸۹ که رجا با ۴ شرکت پیمانکاری نیروی انسانی "شمس ریل"، "گستره یاس"، "جهان صنعت کاران"، "صنعت گستران ریل" قرارداد دو ساله منعقد کرده تا به امروز که بیش از یک سال است قرارداد این شرکت‌ها در چند نوبت تمدید شده، حق سیر کارگران به ازای هر کیلومتر ۱۵ تومان بوده است.

مخالفت 35 نفر از کارگران روغن نباتی شاد گل نیشابور با قرارداد سفید امضاء و اخراج آن ها توسط کارفرما!

۳۵ کارگر با سابقه بین ۷ تا ۱۳ سال کارخانه روغن نباتی شاد گل پس از اتمام قرارداد موقت شان با خواست کارفرما جهت انعقاد قرارداد سفید امضاء روبرو شدند و چون زیر بار این قرار داد برده وارانه نرفتند، توسط کارفرما از کار اخراج شدند. با توجه به آن چه پیش آمد، کارگران این کارخانه و کارخانه های مشابه با وجود ماهیت دائمی کارشان اطلاعی از آینده شغلی‌خود ندارند.

در حال حاضر ۹۵ کارگر قراردادی در کارخانه شاد گل مجبور به امضاء قرارداد سفید امضاء شده‌اند.

اعتراض کارگران هرم طلایی شهر نیشابور به مزد کمتر از "حداقل"!

درجریان اعتراض کارگران شاغل در کارخانه "خوراک دام و طیور هرم طلایی شرق" در شهر نیشابور نسبت به دریافت مزدی کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده توسط دولت، کارگری در نیشابور در روز پنجشنبه یازدهم مهر ماه از نقضن قانون کار در مورد کارگران شاغل در این کارخانه خبر داد و گفت: کارفرمای کارخانه هرم طلایی شرق که در زمینه تهیه و تولید خوراک دام و طیور در نیشابور فعالیت دارد قانون کار را در پرداخت بیمه، اضافه کاری، حق اولاد، حق مسکن و سایر مزایای قانونی ۲۵ کارگر کارخانه، رعایت نمی‌کند. دریافتی کارگران ۴۶۴ هزار تومان است که حتی از رقم تعیین شده "حداقل مزد" بدون حقوق جانبی نیز کمتر است.

با آن که کارفرما اخیرا (پنج شنبه ۴ مهر ماه) قرارداد یکسویه‌ای را با رعایت موارد قانونی با کارگران منعقد کرده است، اما در پرداخت دستمزد، هیچ یک از مزایای قانونی منعقد شده در قرارداد را به کارگران پرداخت نمی‌کند و در پاسخ به اعتراض کارگران می‌گوید، تولید در این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد.

کارگران ماشین لنت سمنان و اعتراض به اخراج و تعویق ۱۱ ماه حقوق خود!


روز پنجشنبه یازدهم مهر ماه،
۳۸ نفر ازکارگران کارخانه ماشین لنت سمنان در اعتراض به اخراج و عدم دریافت بیش از ۱۱ ماه حقوق، در مقابل اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان تجمع کردند. علت تجمع کارگران، اعتراض به تعویق ۱۱ ماه حقوق و همچنین اخراج ۲۰ نفر از کارگرانی است که ۵ نفرشان در آستانه بازنشستگی قرار دارند. این کارگران علاوه بر این که یازده ماه حقوق از کارفرما طلب دارند، چهار سال عیدی، سنوات و حق بن خود را نیز دریافت نکرده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران "آردل" در مقابل دفتر مرکزی شرکت در تهران!

بیش از ۶۰ کارگر کارخانه لوازم خانگی "آردل" در مقابل دفتر مرکزی این شرکت واقع در خیابان ولیعصر تهران تجمع کردند. یکی از کارگران این شرکت که در تجمع روز سه شنبه شانزدهم مهر ماه، حضور داشت به ایلنا گفت: حقوق ۹۲ کارگر شرکت لوازم خانگی آردل بیش از ۳ ماه است که پرداخت نشده و بیش از ۶۰ نفر از کارگران در اعتراض به این وضعیت در مقابل دفتر مرکزی شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند. سابقه بیمه کارگران شرکت به مدت ۷ ماه در سال گذشته و ۳ ماه در سال جاری رد نشده است زیرا کارفرما سهم حق بیمه‌اش را به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کند. این کارگر که نخواست نامش فاش شود تصریح کرد: کارفرما بحث انحلال را پیش کشیده است و می‌خواهد شرکت را به دلیل افزایش زیان انباشته و بدهی بالا‌تر از سرمایه در گردش تعطیل کند و این در حالی است که شرکت طی سال‌های گذشته به تدریج خصوصی شده و با تعطیلی خط تولید و انحلال می‌توان زمین شرکت را با قیمت مناسبی به فروش رساند.

تجمع اعتراضی به نمایندگی از ۹ هزار کارگر مخابرات روستایی کشور در تهران!

صبح روز چهارشنبه هفدهم مهر ماه، ایلنا گزارش داد که حدود ۵۰۰ کارگر مراکز مخابرات روستایی که به نمایندگی از ۹ هزار کارگر مخابرات روستایی کشور از نقاط مختلف به تهران آمده اند روز سه شنبه شانزدهم مهر ماه در مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران به منظور اعتراض به وضیعیت کاری خود دست به تجمع زدند و امروز هم برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران واقع در تقاطع بزرگراه همت و سردار جنگل تجمع کرده اند.

در پایان دومین روز از این تجمع اعتراضی، مسئولان مذاکره کننده از جانب شرکت مخابرات با خواسته‌های کارگران معترض در خصوص پوشش مستمر بیمه ای و انعقاد قرارداد مستقیم کار با آن‌ها موافقت کردند.

به گزارش ایلنا، در جلسه‌ای که امروز (چهارشنبه هفدهم مهر ماه)، میان نمایندگان کارگران معترض و آقای سید هاشمی رئیس شرکت مخابرات ایران برگزار شد توافق نامه‌ای به امضای طرفین رسید.

تجمع کارگران واگن پارس و اعتراض به شرایط کار و عدم امنیت شغلی در اراک!

اعتراض جمعی کارگران شرکت واگن پارس اراک در محوطه این کارخانه روز شنبه ۲۰ مهر ماه، وارد پنجمین روز می‌شود و این در حالی است که حقوق کارگران هنوز پرداخت نشده و تجهیزات موجود در انبار تنها برای تولید کمتر از دو ماه کافی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اراک، یکی از کارگران واگن پارس، تعویق در پرداخت حقوق‌کارگران را یکی از مشکلات بر شمرد و تصریح کرد: این مشکل هر ماه با واریز بخشی از مطالبات کارگران بطور موقت رفع می‌شود. بحث قرارداد‌ها، مواد مورد نیاز برای تولید، بی‌اعتبار بودن بیمه‌ها به دلیل مطالبات تأمین اجتماعی، بی‌اعتباری بیمه‌های تکمیلی به دلیل طلب شرکت بیمه‌گزار، تعطیلی سرویس‌های ایاب و ذهاب به دلیل عدم پرداخت حقوق رانندگان، قطع‌گاه و بی‌گاه برق کارگاه به دلیل مطالبات شرکت برق، اینها همه  از مشکلات کارگران واگن پارس به شمار می‌روند. مسأله مهمتر این است که  کارگران واگن پارس در این شرایط امنیت شغلی ندارند زیرا با اتمام مواد اولیه در کارگاه‌ها، کارخانه تعطیل و کارگران بیکار خواهند شد.

اعتراض و مخالفت کارگران پتروشیمی رازی بندر امام از طریق عدم امضای قرارداد!

روز یکشنبه بیست و یکم مهر ماه در خبری اعلام شد که نزدیک به ۴۰۰ کارگر پیمانی پتروشیمی رازی (شرکت کارفرما) به نشانه اعتراض با شرکت پیمانکاری "پیشگامان فن اندیش تهران" قرارداد امضا نکرده‌اند. اعتراض کارگران به ماده ۱۱ قرارداد این شرکت پیمانکاری است که در آن امتیاز استفاده از مدرک تحصیلی کارگران (مدرک تحصیلی فنی و حرفه‌ای یا دانشگاهی) به طور کامل به شرکت پیمانکاری سپرده شده است. در متن قرارداد آورده شده که در طول مدت قرارداد، امتیاز استفاده از مدرک تحصیلی به منظور دریافت گواهی صلاحیت پیمانکار و "غیره" برای این شرکت محفوظ است.

کارگران آلومینیوم المهدی بندر عباس، خواستار یکسان سازی حقوق شدند!

به گزارش روز چهارشنبه بیست و چهارم مهر ماه، ایلنا: در طوماری که به امضای ۶۰۰ نفر از کارگران متخصص قرار دادی شاغل در کارخانه الومینیوم المهدی بندرعباس رسیده، آمده است: ما کارگران کارخانه الومینیوم سازی المهدی، مدت‌هاست که پی‌گیر یکسان سازی حقوق و سایر مزایای قانونی خود در زمینه بدی هوا هستیم، ولی متاسفانه این خواسته صنفی و قانونی ما تاکنون محقق نشده است. این کارگران که به نمایندگی از ۱۸۷۵ کارگر این کارخانه، نامه مذکور را امضا کرده‌اند خواستار پیگیری نهادهای مرتبط کشوری و استانی در خصوص رفع مشکلات صنفی نیروی کار این واحد تولیدی شده‌اند.

کارگران کارخانه الومینیوم المهدی بندرعباس در چندین نوبت با تجمع در مقابل کارخانه و نهادهای دولتی خواستار رفع مشکلات شان شده‌اند.

کارگران پتروشیمی فجر در اعتراض به عدم دریافت حق سختی کار، تولید را تعطیل کردند!

اعتراض صنفی ۱۸۰ کارگر پیمانکاری پتروشیمی فجر که به تعطیلی موقت تولید انجامید خبری است که در روز دوشنبه بیست و نهم مهر ماه انتشار یافت. ۱۸۰ کارگر پیمانی پتروشیمی فجر (شرکت کارفرما) در اعتراض به عدم دریافت حق سختی کار، کوتاه بودن مدت زمان قرارداد و همچنین ناعادلانه بودن آیین نامه انظباطی شرکت پیمانکاری "رامپکو" دست از کار کشیدند. مدیر عامل پتروشیمی فجر قول داده بود حق سختی کار که معادل ۲۲ درصد مزد پایه است همراه با حقوق مهر ماه به کارگران پرداخت شود اما شرکت پیمانکاری به تعهدش در این خصوص عمل نکرده است. یکی از دلایل اعتراض کارگران این است که قرارداد شرکت پیمانکاری رامپکو با پتروشیمی فجر ۴ ساله است در حالی که قرارداد کارگران ۵ ماهه تنظیم می‌شود. 

اعتراض به شورای نگهبان در خصوص بازنشستگی!

جمعی از کارگران با تهیه طوماری که به امضای تعدادی از کارگران صنوف، کارگاه‌ها و کارخانه‌های استان تهران رسیده است، با اشاره به مصوبه ۱۳ شهریور ماه مجلس در خصوص پرداخت مستمری به بیمه شدگانی که کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند و مخالفت شورای نگهبان با این مصوبه، پرسیده اند که آیا محروم کردن پیرمردان و پیر زنان از حق داشتن حداقل حقوق، رعایت قانون اساسی است؟ هر چند که حداقل حقوق فعلی ۴ برابر زیر خط فقر بوده و تامین کننده نیازهای یک شهروند ایرانی نیست، اما دریغ کردن این حداقل حقوق از بازنشسته تامین اجتماعی به عنوان یک امکان ناچیز برای زنده ماندن، سوق دادن پیرمردان و پیرزنان و افراد تحت تکفل به سمت مرگ تدریجی است. نویسندگان این طومار در پایان بر تصویب بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه برای مردان دارای ۶۰ سال سن و زنان ۵۵ سال سن و هم چنین پرداخت حقوق به کلیه بازنشستگان با هر چند سال سابقه تاکید کرده‌اند.

 

اعتراض و مقاومت کارگران در برابر تبدیل نام "کارگر" به "شاگرد"، در نامه سرگشاده به مردم و مقامات دولتی!


با گذشت بیش از یک سال از اجرای طرح دستورالعمل آموزش به روش «استاد شاگردی» که در دولت دهم به تصویب رسید و در چهاردهم شهریور ماه ۱۳۹۱ جهت اجرا ابلاغ شد، جمعی از کارگران روز دوشنبه هشتم مهر ماه، طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار ابطال این طرح شدند. به گفته کارگران، معترضان به اجرای طرح استاد و شاگردی قصد دارند از راه‌های مختلفی افکار عمومی، کارگران و مسئولان را از عواقب و تبعات این طرح غیر قانونی که باعث تبدیل «کارگر» به «شاگرد» می‌شود مطلع سازند.در نامه سرگشاده این کارگران  به وزیر کار، ضمن تأکید بر این که "تصویب این طرح و مفاد آن خلاف قانونِ اساسی و ناقض حقوقِ کار و نافی قانونِ کار جمهوری اسلامی ایران است و با موازین بین المللی و مقاوله نامه‌های مرتبط از جمله مقاوله نامه ۱۰۵ درباره لغو کار اجباری و مقاوله نامه ۱۴۲ در باره توسعه منابع انسانی (که موضوع آن تدوین سیاست و برنامه در زمینه راهنمایی‌های شغلی و آموزش‌های حرفه‌ای به وسیله دولت‌های عضو است) مغایرت دارد"، به مسایلی اشاره شده است که خود افشاگر درجه حرص و آز سرمایه داران برای استثمار وحشیانه کارگران و حمایت و پشتیبانی بی دریغ رژیم شان یعنی رژیم ضد کارگری جمهوری اسلامی است. بعضی از آن موارد چنین است:

" این طرح، کارِ بدون مزد را رواج داده و موجب بهره کشی فرد از فرد می‌شود که از مصادیقِ آشکارِ کار اجباری است."
" این طرح نقض هرگونه مقررات در روابطِ کار و تامین اجتماعی را درباره کارگران در هر شرایط سنی قانونیت بخشیده و اجرای آن امنیت شغلی و ایمنی و بهداشتِ کار را در واحد‌های کار و تولید از بین می‌برد." هم چنین قید شده که در "طرح استاد شاگردی نوین" کارگران جدید، که در این طرح "شاگرد" نامیده می شوند "در مدت زمان آموزش از شمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی خارج" خواهند بود (بند ۷ ماده ۵ طرح مذکور).

"طرح استاد شاگردی نوین" لزوم انعقاد هر گونه قرارداد جامع و مانع بین طرفین را به کلی منتفی می‌داند و به بهانه آموزشی بودن طرح مقرر می‌دارد: «..... هیچ مبلغی تحت هر عنوان از جمله مزد و حقوق توسط استادکار به شاگرد پرداخت نمی‌شود.» (بند ۱۰ ماده ۵ طرح)".
قابل ذکر است که اولین بار این رژیم ضد کارگری رضا شاه بود که ضمن سرکوب مبارزات کارگران و هر گونه تشکل کارگری سعی در تغییر نام کارگر به "عمله" نمود. در اوایل دهه خونین 60 نیز احمد توکلی، وزیر کار رژیم جمهوری اسلامی به سیاق دوران پهلوی اول در صدد تعویض نام کارگر این بار  با واژه "اجیر" بر آمد و در اولین پیش‌نویس لایحه قانون کار این واژه جعلی به کار گرفته شد ولی با مواجه شدن با شدت مخالفت کارگران که به طور وسیعی در سراسر ایران جریان یافت این مزدور جمهوری اسلامی مجبور به عقب نشینی شد.   

چريکهای فدائی خلق ايران

آبان 1392