نگاهی به شرایط کار و مبارزات کارگران در اسفند ماه 1391

 

اخبار زیر منعکس کننده گوشه ای از شرایط زندگی و کار کارگران ایران در اسفند ماه سال جاری (۱۳۹۱) و موقعیتی است که سرمایه داران زالو صفت برای کارگران ما به وجود آورده اند. این اخبار در خود رسانه های رژیم نیز (عمدتاً در گزارشات ایلنا) انعکاس یافته اند.

 

“زمانی که فردی به فردی دیگر ضرری جسمی وارد می آورد، آن هم ضرری که به مرگ وی بیانجامد، این را ما کشتن می نامیم؛ و اگر مجرم از پیش بر این دانا بود که این ضرر به مرگ منجر خواهد شد آنگاه عمل او را قتل می نامیم. حال که جامعه صدها پرولتر را در چنان وضعی قرار می دهد که آن ها الزاماً به دام مرگی زودرس و غیر طبیعی می افتند، مرگی که همان قدر جبری است که مرگ به وسیله گلوله و شمشیر، وقتی جامعه شرایط لازم حیات را از دست هزاران نفر بدر برده و آن ها را در شرایطی قرار میدهد که در آن قادر به زندگی کردن نیستند، وقتی که آن ها را به زور چوب قانون وادار می کند که در این شرایط بمانند تا مرگ که نتیجه این شرایط است سر رسد، وقتی که جامعه می داند و به خوبی هم می داند که این هزاران نفر اجباراً قربانی این شرایط خواهند شد، و با وجود این، شرایط مربوطه را بر قرار نگاه می دارد، پس این هم همان قتل عمد است که عمل یک فرد، ولی قتلی پنهانی و خائفانه، قتلی که هیچ کس نمی تواند در قبال آن از خویشتن دفاع کند. قتلی که ظاهراً قتل نیست، زیرا که کسی قاتل را نمی بیند،  زیرا که مرگ این قربانی چونان مرگی طبیعی به نظر می آید......، ولی در هر حال قتل عمد است”

انگلس، “ وضع طبقه کارگر در انگلستان”

 

سوانح حین کار

مرگ تعمیركار آسانسور بر اثر سقوط از طبقه ششم

اول اسفند ماه ، عصر روز دوشنبه (۳۰ بهمن ماه)، یك کارگر سرویس کار آسانسور، هنگام تعمیر آسانسوری در یک مجتمع مسکونی در بزرگراه حکیم، بلوار تعاون از طبقه ششم ساختمان ده طبقه به داخل چاهک آسانسور سقوط كرد و جان خود را از دست داد.

در باره انفجار معدن یال شمالی ذغال سنگ كه به مرگ ۸ کارگر منجر شد

 دوم اسفند: خانواده‌های کارگرانی که در انفجار معدن یال  شمالی در طبس جان خود را از دست دادند به این امر که چرا پس از گذشت سه ماه از این انفجار حکم مقصران صادر نشده است، معترض اند. برادر یكی از کارگران کشته شده به ایلنا گفته است که پیش از این بازرسان اداره کل کار استان یزد نظر خود را اعلام کرده و مسئول ایمنی و ناظر فنی و کارفرمای معدن یال شمالی که پیمانکار معدن به حساب می‌آمد را به عنوان مقصران اصلی این حادثه تشخیص داده‌اند.  این خبر نشان می دهد که شرایط کار در معدن مذکور چنان خطرناک و ناامن بوده است که بازرسان نیز دلیل جان باختن 8 کارگر در آن معدن را ناشی از همان شرایط و کارفرما و دست اندر کارانش دانسته اند. 

مرگ یك كارگر ساختمانی در یزد بر اثر ریزش ساختمان

سوم اسفند ماه، در پی ریزش آوار یک ساختمان ۳ طبقه قدیمی واقع در بلوار شهید بهشتی یزد ۲ كارگر محبوس شدند كه با تلاش آتش‌نشانان یكی از آنان كه كارگر ۲۰ ساله‌ای بود به بیرون منتقل و تحویل نیروهای فوریت پزشكی شد. آتش نشانان همچنین تجسس را برای یافتن کارگر دوم ادامه دادند ولی با توجه به حجم زیاد آوار و پس از تجسس ۳ ساعته، با بیل مکانیکی پیکر بی جان کارگر دوم را یافتند.

کشته و زخمی شدن سه کارگر در پی ریزش ساختمان در ساری

به گزارش "مازندنومه"، روز پنجشنبه ( سوم اسفند ماه ) در پی ریزش ساختمان در حال ساختی در بلوار امیر مازندرانی ساری( مقابل فرمانداری مرکز استان)  که حوالی ظهر پنج شنبه اتفاق افتاد ،سه کارگر در زیر آوار مدفون شدند.

براساس این گزارش، پس از بیرون کشیدن کارگران از زیر آوار یکی از کارگران جان خود را از دست داده بود و کارگر دوم دچار شکستگی از ناحیه پا شده و دیگری از شدت ترس و استرس قدرت تکلم نداشت که هر دو به بیمارستان منتقل شدند.

آتش سوزی در یک کارگاه تولیدی، ۴کارگر رامجروح کرد

شامگاه روز جمعه (چهارم اسفندماه) سانحه آتش سوزی در یک کارگاه تولیدی کیف و کفش در خیابان ظهیر الاسلام تهران باعث شد ۴ کارگر شاغل در این کارگاه از ناحیه دست و صورت دچار سوختگی شوند.

سقوط کارگری از طبقه چهارم یک ساختمان

۵ اسفند ماه، کارگر ۲۲ ساله تبعه افغانستان به نام سخی كه در طبقه چهارم یک ساختمان نیمه ساز در خیابان ابوذر (فلاح) تهران مشغول کار با دستگاه بالا بر بود، به دلیل نبود تجهیزات ایمنی و نداشتن مسیر عبور مطمئن و تعادل کافی، از طبقه چهارم این ساختمان سقوط کرد و به شدت مصدوم شد. بر اساس این گزارش، با سقوط این کارگر به سطح زمین، لوله فلزی علمک گاز در پایین ساختمان در قسمت ران پای او فرو رفته و علاوه بر جراحت سنگین او را بی‌هوش كرد.

یک کارگر ساختمانی زیر چرخ های بونکر جان باخت

ششم اسفند ماه، یك كارگر ساختمانی در تبریز بر اثر تصادف با بونكر بتن جان خود را از دست داد. مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به چگونگی وقوع این حادثه در روز شنبه (۵ اسفند ماه) ، گفت: این کارگر جوان در حال راهنمایی بونکر در حال حرکت با دنده عقب بوده که خودش زیر چرخ های آن قرار گرفت و در دم جان باخت.

مرگ کارگر ۳۰ ساله زیر آوار کارگاه تراشکاری

5 اسفند ماه، ریزش آوار در کارگاه تراشکاری، مرگ یک کارگر تراشکاری ۳۰ ساله را رقم زد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی درباره این حادثه گفت: ساعت ۱۶ و ۴۸ دقیقه روز شنبه حادثه ریزش آوار در محله شادآباد به سازمان آتش نشانی اطلاع داده شد. در بررسی‌ها مشخص شد، یک کارگاه تراشکاری در کنار یک زمین که به عمق پنج متر گودبرداری شده بود ریزش کرده است. در محل گودبرداری شمع بندی و اسکلت سازه نگهبان رعایت نشده بود که این موضوع و بافت فرسوده کارگاه باعث این حادثه شده بود.

مرگ کارگر ۲۰ ساله‌در عمق چاه ۱۰ متری

ششم اسفند ماه، کارگر جوانی به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی هنگام کار از سوی کارفرما، در عمق ۱۰ متری چاهی درخیابان گلبرگ تهران جان سپرد. این کارگر ۲۰ ساله‌که "غفار –ق" نام داشت در محوطه زمینی دو هزار متری به همراه تعداد زیادی کارگر در حال کار و کندن چاه برای پی ساختمانی بود، ولی بر اثر جدا شدن گیره و در نتیجه خارج شدن ناگهانی دلوی پر از خاک و سنگ، این محموله به سر و گردن او  برخورد کرد و باعث مصدومیت شدید او شد. بر اساس این گزارش، تلاش امدادگران با اجرای کمک‌های اولیه و تنفس مصنوعی برای نجات این کارگر که بی‌هوش شده بود بی‌نتیجه ماند و مرگ این کارگر توسط عوامل اورژانس تایید شد.

گودبرداری غیر اصولی باز هم باعث مرگ یک کارگر ساختمانی شد

 ششم اسفند ماه، گودبرداری غیر اصولی در کارگاه ساختمانی در حال ساخت باعث مرگ کارگر ۳۱ ساله شد.

این حادثه در محله شاد آباد تهران، خیابان ۱۷ شهریور رخ داد. با ریزش ناگهانی دیوار ساختمان مجاور یک پروژه ساختمانی در حال ساخت در محدوده زمینی که محل استراحت کارگران بود، یکی از کارگران در زیر خروار‌ها خاک محبوس شد. طبق نظر کار‌شناسان امداد و نجات علت این حادثه گودبرداری غیر اصولی و رعایت نکردن اصول ایمنی در هنگام تخریب و عدم شمع گذاری استانداری در ساختمانهای مجاور اعلام شد.

سقوط تیر برق، جان كارگر اداره برق لنده را گرفت

12 اسفند ماه، كارگر اداره برق شهرستان لنده واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد بر اثر سقوط یک اصله پایه فشار ضعیف برق جان باخت.

این کارگر، فضل الله خنجری نام داشت و 45 ساله بود. مرگ این کارگر موقعی پیش آمد که وی برای جدا كردن کابل‌های انتقال برق به بالای دیرك برق رفته و مشغول بریدن کابل سوم بود، ولی در همین حین به یکباره تیر برق از جا کنده شد، و با سقوط دیرك این کارگر جان خود را از دست داد.

مرگ دو چاه کن در تهرانپارس

سیزدهم اسفند ماه، جسد دو کارگر مقنی كه در جریان حادثه حین كار در تهران جان خود را از دست داده‌بودند، از عمق ۲۵ متری چاه به بیرون کشیده شد. این دو کارگر به نام های ثمرالدین و شمس الدین تاجیک، یکی 36 ساله و دیگری ۳۸ بودند که در هنگام حفر چاه در عمق ۲۵ متری بر اثر نفوذ ناگهانی فاضلاب از چاه مجاور در منطقه تهران پارس، جان خود را از دست دادند.

گودبرداری غیر اصولی یك كارگر را كشت، دو نفر را مجروح كرد

پانزدهم اسفند ماه، بر اثر گودبرداری غیر اصولی و استفاده از سازه‌های نگهبان فاقد استاندارد، شامگاه روز سه شنبه در بلوار شهید صیاد شیرازی گرگان یک کارگر جان خود را از دست داد و دو کارگر دیگر زخمی شدند. در این مورد رئیس دفتر حوزه مرکز سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان نیز اعتراف کرد که: " کارگران مظلوم‌ترین قشری هستند که قربانی این حوادث می‌شوند".

 

ریزش مرگبار آوار بر سر ۵ کارگر ساختمانی تبعه افغانستان

24 اسفند، خبرگزاری هرانا، از ریزش مرگبار آوار بخشی از یک زمین در حال گودبرداری بر سر پنج کارگر ساختمانی تبعه افغانستان خبر داد. نیمی از بدن سه تن از این کارگران در زیر آوار مانده بود، کارگر چهارم نیز که جوانی حدوداً 35 ساله بود زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد. اما کارگر پنجم در زیر آوار جان خود را ا ز دست داده بود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در توجیه این حادثه مرگبار اعلام کرده که "تمام بخش‌های محل گودبرداری شده به جز محلی که ریزش کرده بود، دارای شمع‌بندی بود، و تنها قسمتی که اصول ایمنی در آن رعایت نشده بود، دیواره شرقی این زمین است که متاسفانه چنین حادثه مرگباری نیز در آن رقم خورد". و افزوده که "بنابراین لازم است تمامی مالکان و پیمانکاران نسبت به ایمن‌سازی و رعایت اصول ایمنی در زمین‌های در حال گودبرداری دقت و اهتمام کافی داشته باشند"

 

دستمزد های معوقه،  تعطیلی کارخانجات و اخراج ها

اخراج ۴۰ کارگر پیمانی مدیریت پسماند تهران

2 اسفند ماه ،  40 تن از کارگران شرکت «ترابر گستر نکو» که یکی از پیمانکاران تحت نظارت سازمان مدیریت پسماند تهران می باشد از کار اخراج شدند. گفته می شود که دلیل این امر تمام شدن مدت قرار داد پیمانکاری این شرکت خصوصی با سازمان پسماند بوده است. 

تجمع کارگران اخراجی در مقابل سازمان مدیریت پسما ند

روز سوم اسفند ماه کارگران شرکت ترابرگستر نکو که یکی از شرکت های پیمانکار تامین نیروی انسانی سازمان مدیریت پسماند تهران می باشد در اعتراض به عدم دریافت مطالبات معوقعه خود، در مقابل ساختمان مرکزی این سازمان تجمع کردند. این تجمع اعتراضی به این دلیل صورت گرفت که شرکت پیمانكاری ترابر گستر نکو پس از اخراج ۴۰ کارگر از پرداخت حدود سه ماه از حقوق و سنوات چندین ساله آنان خود داری كرده است. مدیرعامل این شرکت پیمانكار نیروی انسانی، دلیل این امر را عدم پرداخت ۱۸ ماه از معوقات مالی شرکت ترابر گستر نکو توسط سازمان مدیریت پسماند تهران عنوان كرده است. در چنین شرایطی سازمان مدیریت پسماند از استخدام کارگران بیکار شده در " سایر شرکتهای وابسته به این سازمان" سخن گفته و در واقع در صدد است از طریق شرکت های دیگری به مکیدن خون این کارگران ادامه دهد.

تجمع اعتراضی مجدد کارگران پیمانی در مقابل سازمان مدیریت پسماند

صبح روز یکشنبه (۲۰ اسفند ماه) ، تعدادی از کارگران شرکت پیمانکاری ترابر گستر نکو برای دومین بار ظرف ۱۳ روز گذشته، به دلیل عدم دریافت مطالبات مالی خود در مقابل سازمان مدیریت پسماند تهران تجمع کردند. خبرگزاری ایلنا در این زمینه نوشته است: " شرکت ترابر گستر نکو به دلیل اتمام قرارداد کاری خود با سازمان مدیریت پسماند تهران ۴۰ کارگر خدماتی خود را که اکثرا راننده ماشین آلات هستند بدون تسویه حساب اخراج کرده است و اكنون كارگران از سازمان مدیریت پسماند كه كارفرمای این پیمانكار است درخواست دارند به مطالبات آنان توجه شود."

 

اعتصاب کارگران نورد لوله صفا

در روز سه شنبه اول اسفند، 1200 نفر از کارگران نورد لوله صفا در اعتراض به عدم پرداخت حقوق مهر ماه، دست به اعتصاب زده و اعلام کردند که تا پرداخت حقوق پرداخت نشده، به اعتصاب ادامه خواهند داد. یک روز بعد، یک ماه حقوق پرداخت نشده به حساب های آنها واریز شد و اعتصابیون در روز پنجشنبه سوم اسفند به سر کار بازگشتند. 

اخراج کارگران و ایجاد فضای رعب و وحشت در شرکت آهنگری تراکتورسازی تبریز

با حضور یک مدیر سپاهی با لباس نظامی در محل کارخانه آهنگری تراکتورسازی تبریز ، کارگران این کارخانه به طور مرتب با اخراج های پی در پی روبرو می شوند که یک مورد از آن اخراج ۱۰۰ کارگر می باشد. بقیه کارگران نیز تهدید به اخراج و عدم پرداخت حقوق و مزایای خود شده و وادار به انگشت نگاری شده اند. کارگران نسبت به این تهدیدها و عدم امنیت شغلی اعتراض کرده و از رسانه ها خواسته اند که صدای اعتراض آنها را منعکس کنند. در گزارشی آمده است که کارگران در نامه خود  مطرح کرده اندکه "این نظام روش پرورش ظالم را در پیش گرفته است و ظالمانه مردم را کنترل می کند، خصوصا قشر کارگری در همه جای ایران عزیزمان."

 

شکایت ۶۰ کارگر رسمی ایرانپویا از بازخرید اجباری

به دنبال اعلام انحلال کارخانه یخچال سازی ایران پویا که یکی از پر درآمدترین تولید کنندگان لوازم خانگی بود در 16 دی ماه، کارفرما، ۹۰ کارگر قراردادی و ۶۰ کارگر رسمی (با سابقه بین 8 تا 18سال کار مستمر در این کارخانه را اخراج و سپس آن ها را وادار به بازخرید کرد. همچنین ۲۰ کارگر رسمی نیز وادار به بازنشستگی پیش از موعد شدند. مدیریت کارخانه با بازخرید کارگران؛ در واقع حق بازنشستگی آنها را گرفته و به جیب سرمایه داران سرازیر کرده است. این کارگران انحلال کارخانه ایران پویا را غیر قانونی خوانده ودر ششم اسفند ماه نسبت به اخراج خود و بازخرید اجباری به اداره کار شکایت کرده اند.

تعویق یکساله حقوق ۲۷ کارگر شرکت «رانه دژ»

شرکت خصوصی راه سازی "رانه دژ" که پیمانکار دولت در جاده دیهوک (طبس) به خوشاب (فردوس) است، به بهانه عدم پرداخت میزان تعیین شده در قرارداد توسط وزارت راه و ترابری، حقوق معوقه 27 نفر از کارگران با سابقه (که هنوز مدت قرارداد کاری اشان خاتمه نیافته) را پرداخت نکرده است.  این کارگران در یکسال گذشته دستمزدی دریافت نکردهاند. مدیریت این شرکت درهفتم اسفند ماه ادعا کرد که عدم پرداخت حقوق کارگرن به دلیل عدم بررسی وضعیت مالی شرکت توسط وزارت راه و ترابری و پرداخت بدهی خود می باشد.

تعویق چهار ماهه حقوق کارگران شرکت صنعتی دریایی ایران

در سالهای اخیر، عدم پرداخت دستمزد و سایر مطالبات کارگران از طرف سرمایه داران به بهانه پرداخت نشدن صورت بدهی های شرکتهای پیمانکاری، به امری عادی تبدیل شده است. در همین رابطه در سه شنبه  هشتم اسفند ماه  اعلام شد که حدود ۱۵۰۰ کارگر شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بوشهر نیز (که با کارفرمایی چندین شرکت پیمانکاری در ساخت پروژههای سود آور فعالیت دارند) معوقات حقوقی چهار ماه گذشته (از آبان تا اسفند ماه) را (به بهانه عدم پرداخت صورت وضعیتهای مالی پیمانکاران) هنوز دریافت نکرده اند. قابل توجه است که این شرکت یکی از بزرگترین و سودآورترین واحدهای ساخت و تعمیرات کشتی و اجرای سکوهای نفتی و گاز در کشور بوده و باتجربه ترین کارگران و مهندسان متخصص در زمینه کشتی سازی و تعمیرات آن، سکوهای نفتی، گاز و سایر صنایع دریایی در این شرکت به فعالیت های بسیار سودآور برای سرمایه داران مشغولند.

اخراج کارگران اولین حربه کارفرما یان در مواجهه با بحران

 

طلب کارگران لوله سازی خوزستان ۳۰ ماهه شد

در پانزدهم اسفند ماه اعلام شد که ۶۰ کارگر کارخانه لوله سازی استان خوزستان ۳۰ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند.

تاخیر ۳ ماهه در پرداخت دستمزد کارگران نورد لوله صفا و پروفیل ساوه

به گزارش خبرگزاریها در۱۸  اسفند ماه ، دو هزار و ۳۰۰ کارگر کارخانه های نورد لوله صفا و پروفیل ساوه علاوه بر عدم دریافت عیدی و پاداش، حقوق های سه ماه گذشته خود را نیز دریافت نکرده اند. این کارگران به تجمعات اعتراضی در مقابل ارگان های مختلف دولتی نیز پرداخته اند که با بی تفاوتی و یا سرکوب و تهدید مزدوران رژیم مواجه شده اند. عدم دریافت حقوق و مزایا، علاوه بر گرانی های روز افزون کالاهای مصرفی، افزایش اجاره بهای مسکن، عقب افتادگی اقساط بانکی و ... هرچه بیشتر کارگران را در آستانه سال نو تحت فشار مضاعف اقتصادی قرار داده است.

تعطیلی رسمی كارخانه ایران پویا

به دنبال اعلام انحلال کارخانه یخچالسازی ایران پویا وابسته به بنیاد مستضعفان، سازنده انواع یخچال و پروفیل آلومینیومی در 16 دی ماه، روز شنبه ۱۹ اسفند ماه این کارخانه به طور رسمی تعطیل اعلام شد و از صبح روز ۱۹ اسفند ماه از تمامی کارگران رسمی و قراردادی شاغل در این کارخانه خواسته شد که دیگربر سر کار خود حاضر نشوند.  این کارخانه در شرایطی از طرف سرمایه داران و دولت حامی آنها تعطیل شده که حقوق و مزایای پایان سال نیز به کارگران پرداخت نشده است.

اخراج كارگران در كارخانههای چوکا، فولاد، خاور و ایران پوپلین

در بیستم اسفند ماه اعلام شد که  كارخانههای «چوکا»، «فولاد»، «خاور»، «ایران پوپلین» اقدام به اخراج کارگران خود کرده اند و كارخانههای «خاور» و «ایران پوپلین» رشت در معرض تعطیلی کامل قرار دارند.

کارخانه لوله گستر، لوله چینی وارد میكند

کارخانه لوله گستر اسفراین که زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع اداره میشود، در مواجهه با تحریم های اخیر، اقدام به واردات لوله از كشور چین کرده است. این کارخانه پیش از تحریم های اخیر، برای پروژههای نفتی و گازی شرکت ملی نفت انواع لوله فولادی بدون درز را تولید می کرده و تا سال گذشته حجم تولید سالانه این کارخانه بالغ بر ۵۰ هزار تن بوده است. اما از سال گذشته با عدم تأمین مواد اولیه کارخانه از جمله شمش فولادی توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ملی، این کارخانه با کاهش تولید روبرو بوده است. برخی از ابزارها و ماشین آلات کارخانه نیز که در سال ۷۰ از اتریش به ایران منتقل شدند، اخیرأ عمدأ اسقاط و از خط تولید خارج شده اند. مثلاً جرثقیلهای سقفی کارخانه که هرکدام با توان کشش ۸ تن وزن در بازار با قیمتی در حدود ۵ میلیون تومان خرید و فروش میشوند، برای اسقاط واگذار شدهاند. یکی از مزایای این کار (اسقاط ابزار و ماشین آلات) برای سرمایه داران، اعلام ضررهای (کاذب) و کاهش پرداخت مالیات است. در بیست و یکم اسفند ماه کارگران این کارخانه اعلام کردند که بیش از یک سال است که ۷۰۰ کارگر این کارخانه اضافه کاری نداشته و بخش عمده ای از مزایا و حقوق خود را دریافت نکرده اند.

تحصن مجدد کارگران راهسازی کهگیلویه و بویراحمد

بیش از ۱۰۰ کارگر شرکتهای خدماتی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بعد از اولین تحصن خود که دو هفته پیش در دفتر استاندار این استان به نتیجهای نرسید، این بار در ۱۲ اسفند ماه در دفتر معاونت پشتیبانی اداره کل راه و شهرسازی استان دست به تحصن زدند. گفتنی است، حدود ۲۳۰ کارگر خدماتی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هفت ماه است حقوق و مزایای خود را دریافت نکردهاند.

تجمع كارگران آونگان اراک در مقابل كارخانه

پس از صدور حکم ورشکستگی كارخانه آونگان اراک در دی ماه سال گذشته، علیرغم توافقات انجام شده با طلبکاران مبنی بر پرداخت بدهیهای شرکت در سه قسط، درب ورودی کارخانه پلمپ شد. بر این اساس، صد نفر از کارگران شرکت آونگان صبح روز یکشنبه (۱۳ اسفند ماه) با تجمع در مقابل کارخانه اعتراض خود را نسبت به پلمپ این واحد تولیدی اعلام کردند.

یازدهمین تجمع کارگران قند اهواز در مقابل استانداری

کارگران بارها در مقابل نهاد های مختلف دولتی همانند استانداری خوزستان و اداره کل صنعت و معدن و تجارت تجمع كرده اند اما به هیچ یک از این تجمعات پاسخ قاطعی از سوی مسئولان داده نشده است.

کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز، صبح روز سه شنبه (هشتم اسفند ماه) برای یازدهمین بار طی سال جاری در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا و سایر مطالبات ۲۶ ماهه خود در مقابل درب ورودی ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

در کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز که یکی از کارخانه های مهم و استراتژیک آن منطقه محسوب می شود و هم اکنون در حالت تعطیل کامل به سر می برد، بیش از ۵۰۰ کارگر به طور مستقیم و ۲ هزار خانواده کارگری به صورت غیر مستقیم مشغول به کار بودند.

کارگران این کارخانه در ادامه اعتراضات خود، صبح روز چهار شنبه نهم اسفند ماه برای دومین روز متوالی و دوازدهمین بار طی سال جاری در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا و سایر مطالبات ۲۶ ماهه خود در مقابل درب ورودی ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

حسن لویمی که ایلنا از  او به عنوان نماینده کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز یاد کرده در باره تجمع امروز كارگران به این خبرگزاری گفت: مطالبات کارگران کارخانه قند اهواز قانونی است و مسئولان استانی و کشوری حداقل نسبت به دریافت نکردن ۲۶ ماه حقوق کارگران میتوانند واکنش مسئولانهای داشته باشند.

با توجه به عدم پاسخگوئی کارفرمایان کار فرما کارگران این واحد تولیدی باز هم در شنبه  ۱۲ اسفند ماه

برای سومین بار طی هفت روز اخیر با حمل پلاکاردهای در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. بر اساس گفته های کارگران  سازمان تامین اجتماعی از آبان ماه امسال لیست بیمهٔ کارگران قند اهواز را رد نمیکند.

80 کارگر این کارخانه بیش از ۲۶ ماه است که به سبب بلاتکلیفی کارخانه و تعطیلی خط تولید، حقوق دریافت نکردهاند.

چهارمین تجمع کارگران قند اهواز طی ۲ هفته

 

صبح یکشنبه ۲۰ اسفند ماه،  کارگران کارخانه قند و تصفیه شكر اهواز برای اولین بار در هفته جاری و چهارمین بار طی دو هفته اخیر در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. علت این تجمع کماکان اعتراض

 به عدم دریافت ۲۶ ماه حقوقشان بود.

 

تجمع بازنشستگان صنایع فلزی در مقابل استانداری تهران

180 کارگر بازنسشته کارخانههای یک و دو صنایع فلزی در اعتراض به عدم دریافت حقوق خود در وز  سه شنبه ۸ اسفند ماه در مقابل استانداری تهران تجمع کردند.

پروین محمدی به عنوان نماینده این کارگران بازنشسته با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: سه ماه از واگذاری موقت مسئولیت اداره کارخانههای صنایع فلزی یک و دو به استانداری تهران میگذرد و هر چند در این مدت بخشی از مطالبات کارگران شاغل پرداخت شده است اما هنوز کارگران بازنسشته نتوانستهاند حتی یک ریال از مطالبات خود را دریافت کنند.

این کارگر بازنشسته کارخانه صنایع فلزی در خصوص وضعیت کنونی این کارخانه گفت: هرچند استانداری تاکنون سه میلیارد تومان بابت مطالبات مزدی کارگران شاغل پرداخت کرده است اما هنوز ۶۰۰ کارگر شاغل در کارخانههای صنایع فلزی یک و دو، بابت بخشی از حقوق آبان و همچنین تمامی حقوق ماه آذر، سه ماهه فصل زمستان و عیدی سال ۹۱ طلبکار هستند.

کارگران و شرکت بزرگ صدرا

روز جمعه ۲۵ اسفند اعلام شد که  حدود 800 کارگر شرکتهای پیمانکاری (از شرکت های زیرمجموعه شرکت بزرگ صدرا) دستمزد 3 ماه آخر سال و عیدی و پاداش خود را هنوز دریافت نکرده اند. جالب است که این عیدی پرداخت نشده درست با اعمال نفوذ کارفرما و با نقض دستور العمل های قانونی تعیین شده بود و خیلی کمتر از مقدار مشخص شده در قانون کار است.

اداره کار بوشهر نیز به کارگران معترض (که برای دریافت بیمه بیکاری خود به اداره کار بوشهر شکایت کرده اند) اعلام کرده است که چون شرکت صدرا یک شرکت پروژه ای است به همین دلیل به کارگران اخراجی آن بیمه بیکاری تعلق نمیگیرد. این درحالی است که شرکت صدرا سازنده کشتی و سکوهای نفتی است و بیمه بیکاری هر ماهه از حقوق کارگران کسر میشود.

اخراج ۷۰ درصد از نیروی كار «ایران سوئیچ»

کارگران کارخانجات ایران سویچ (تولید کننده تابلوهای برق صنعتی) روز چهارشنبه ( ۲۳ اسفند ماه ) اعلام کردند  که مدیران این کارخانه طی دو سال گذشته به تدریج۲۱۰ کارگر این کارخانه را با سابقه ۴ تا ۱۸ سال کار اخراج کردهاند. به طوری که از ۳۰۰ کارگر سابق این کارخانه فقط ۹۰ نفر باقی مانده اند. اما پیش بینی میشود با ادامه روند کنونی و وضعیت نامناسب کارخانه، در سال آینده تعداد کارگران حداکثر به ۳۰ نفر برسد. سرمایه داران این کارخانه با تامین نیروی کار مورد نیاز خود از طریق پیمانکاران (دلالان نیروی كار) از مخارج تولید (دستمزد کارگران) کاسته و بر سودهای نجومی خود افزوده اند. زیرا که دلالان نیروی کار، همان کارگران اخراج شده را (که برای زنده ماندن خود و خانواده هایشان مجبور به تن دادن به هر شرایط کاری و مزدهای ناچیزتر هم هستند) با حقوقی بسیار کم تر به کار می گیرند.