نگاهی به شرایط کار و مبارزات کارگران در بهمن ماه 1391

 

اخبار زیر منعکس کننده گوشه ای از شرایط زندگی و کار کارگران ایران در بهمن ماه سال جاری (1391) و موقعیتی است که سرمایه داران زالو صفت برای کارگران ما به وجود آورده اند. این اخبار در خود رسانه های رژیم نیز (عمدتاً در گزارشات ایلنا) انعکاس یافته اند.

 

“زمانی که فردی به فردی دیگر ضرری جسمی وارد می آورد، آن هم ضرری که به مرگ وی بیانجامد، این را ما کشتن می نامیم؛ و اگر مجرم از پیش بر این دانا بود که این ضرر به مرگ منجر خواهد شد آنگاه عمل او را قتل می نامیم. حال که جامعه صدها پرولتر را در چنان وضعی قرار می دهد که آن ها الزاماً به دام مرگی زودرس و غیر طبیعی می افتند، مرگی که همان قدر جبری است که مرگ به وسیله گلوله و شمشیر، وقتی جامعه شرایط لازم حیات را از دست هزاران نفر بدر برده و آن ها را در شرایطی قرار میدهد که در آن قادر به زندگی کردن نیستند، وقتی که آن ها را به زور چوب قانون وادار می کند که در این شرایط بمانند تا مرگ که نتیجه این شرایط است سر رسد، وقتی که جامعه می داند و به خوبی هم می داند که این هزاران نفر اجباراً قربانی این شرایط خواهند شد، و با وجود این، شرایط مربوطه را بر قرار نگاه می دارد، پس این هم همان قتل عمد است که عمل یک فرد، ولی قتلی پنهانی و خائفانه، قتلی که هیچ کس نمی تواند در قبال آن از خویشتن دفاع کند. قتلی که ظاهراً قتل نیست، زیرا که کسی قاتل را نمی بیند،  زیرا که مرگ این قربانی چونان مرگی طبیعی به نظر می آید......، ولی در هر حال قتل عمد است”

انگلس، “ وضع طبقه کارگر در انگلستان”

 

کشته شدن یک کارگر در اثر ریزش آوار

روز دوشنبه (دوم بهمن ماه)، کارگر 46 ساله ای در شهر سگزی از توابع اصفهان  در جاده مزرعه شور هنگام کار در یک کانال با ریزش آوار در زیر تلی از خاک مدفون شد. بررسی جسد نشان داد که وی در اثر ریزش آوار از ناحیه قفسه سینه، شکم و پا دچار ضربات متعدد و آسیب شده بود.

جان باختن یک کارگر ساختمانی

روز سه شنبه 3 بهمن یک کارگر ساختمانی در زنجان با سقوط از طبقه ششم جان خود را از دست داد. این حادثه در ساختمانی در حال ساخت واقع در شهرک”پونک” زنجان روی داد. نام این کارگر “حسین ق” و 40 ساله ذکر شده است.

کشته شدن یک کارگر در شهریار بر اثر آتش‌سوزی كارگاه

روز سوم بهمن ماه  کارگری به علت آتش سوزی در یک کارگاه مبل سازی در سعید آباد شهریار، خیابان آزادگان در آتش سوخت.  در این حادثه دو مامور آتش نشانی نیز مصدوم شدند.  بر اساس این گزارش، آتش در این کارگاه مبل سازی، با دخالت آتش نشانی پس از سه ساعت و چهل و دو دقیقه خاموش شد.

 

زندگی کارگران کارخانه طلای (تیکان تپه) تکاب با طعم سیانور

پنجشنبه ۵ بهمن

کارگران کارخانه طلای زره شوران تکاب در آذربایجان به دلیل عدم برخورداری از وسایل ایمنی و بهداشتی در محیط کار، روزانه در معرض مواد آلاینده صنعتی ناشی از فعالیت استخراج و تولید طلا به ویژه سیانور و آرسنیک هستند.

کارگری با بیان این که مصرف سیانور و دفع پس مانده های آلاینده در کارخانه طلای زره شوران هیچ گاه صورت اصولی و فنی نداشته است به خبرگزاری تاکید می کند: اگر به درخواستهای مسئولان کارخانه مبنی بر دفع مستقیم پساب صنعتی از طریق تزریق به آبهای رودخانه ها عمل نمی کردیم با بهانه های مختلف و تهمت های واهی از جمله کم کاری، دزدی از کارخانه و مصرف مواد مخدر به سرعت از کار اخراج می شدیم و این مسئله تاکنون برای چند نفر از کارگران این سایت اتفاق افتاده است. وی گفت: تمامی پرسنل سایت پایلوت زره شوران از خط تولید گرفته تا بخش های خدماتی آن با سیانور و بخارات مواد سمی سر و کار دارند و کارگران هنگام تمیز کردن مخازن طلا و محوطه سایت به صورت مستقیم با بخارات جیوه و سم سیانور تماس دارند در حالی که لباس کار و ماسک مورد استفاده کارگران ایمن و مناسب کار در چنین محیط خطرناکی نیست.

کارگر دیگری در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: قراردادهای کارگران این کارخانه کاملا یک طرفه و در مدت زمان یک یا دو ماهه بوده که پس از انجام کار ماهانه ذکر شده در مدت قرارداد توسط مسئولان کارخانه به امضای کارگران می رسید و کارگران باید بدون اینکه موافقت یا مخالفتی با مفاد این قرارداد ها داشته باشد آنها را امضا کنند. مفاد این قرارداد ها کاملا یک طرفه و به نفع کارفرما (شرکت پیشتازان فناوری طلا) بوده و در آنها ذکر شده مسئولیت حفاظت فردی کارگران در برابر مواد سمی و خطرناک از جمله سیانور، آرسنیک و غیره بر عهده کارگران است. وی می افزاید: حقوق کارگران نیز با تاخیر های فراوان پس از ۶ ماه پرداخت می شود و به دلیل اینکه قراردادهای کارگران با کارفرما کاملا یک طرفه و به نفع شرکت است، کارگران امکان پیگیری حقوق و مطالبات خود را ندارند.

تخریب غیر اصولی ساختمان ۳ کارگر را زیر خاک دفن کرد

صبح روزشنبه هفتم بهمن سه کارگر در حال تخریب یک ساختمان دو طبقه در خیابان امین الملک (امامزاده حسن) تهران با ریزش خاک زیر آن مدفون شدند. یکی از کارگران به نام گلبدین- ت از اتباع افغانستان بود. سه کارگر مزبور از زیر خاک درحالی که صدمه دیده بودند از زیر خاک بیرون کشیده شدند.

کشته شدن یک کارگر در کارخانه کاغذ کار كسری

صبح روز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه ، یک کارگر کارخانه”کاغذ کار كسری” در شهر صنعتی یزد، جان خود را در حین کار از دست داد. این کارگر که 21 ساله و ذولمعالی نام داشت حدود ۵ ماه سابقه کار در واحد تولیدی كاغذ كار كسری را داشته و تعمیر کار این واحد تولیدی بود که در حین تعمیر دستگاه غلطک کشته شد.

 

ریزش معدن، جان کارگر جوان را گرفت 

در تاریخ 19 بهمن جسد یکی از کارگران جوان یک شرکت سنگ معدن در حومه شهر کرمانشاه در بین سنگ‌های ریزش کرده از معدن سنگ مذکور پیدا شد. ماموران پاسگاه”چالابه” این شهر که برای بررسی موضوع به محل رفته بودند در حالی که آثار جراحت و شکستگی بر روی سر و صورت و استخوان‌های ساق پای این کارگر جوان مشاهده می شد جسد بی جان او را از زیر سنگ ها بیرون آوردند.

كشته شدن دو كارگر در دو حادثه

 

 در تاریخ 20 بهمن، کارگر ساختمانی ۲۷ ساله‌ای (کارگر افغانی) بر اثر حادثه ریزش دیواره محل گودبرداری در شمال پایتخت زیر آواری از خاک ماند و جان سپرد.

در حادثه دیگری بر اثر آتش‌سوزی کارخانه‌ای در شرق تهران کارگری بر اثر سوختگی شدید جان خود را از دست داد.

 

گازگرفتگی جان كارگر ۱۹ ساله را گرفت

کارگر ۱۹ ساله‌ای در یک ساختمان ۵ طبقه درحال ساخت در منطقه سردار جنگل تهران، جان خود را از دست داد. این مرگ به دلیل استاندارد نبودن شلنگ بخاری رخ داد.

كارگر سد”چم شیر” غرق شد

عصر روز یکشنبه 22 بهمن ماه یک کارگر اهل تبریز که مشغول کار ساخت سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری گچساران بود، به رودخانه افتاد و غرق شد. به هنگام ارسال این خبر هنوز جسد او از آب گرفته نشده بود.

آتش سوزی در یک انبار مواد شیمیایی ، جان یک کارگر را گرفت

در روز 23  بهمن ماه، یک انبار بزرگ مملو از مواد قابل اشتعال و تولید لوازم الکترونیکی در جاده دماوند دچار آتش سوزی شد که طی آن ۵ کارگری که داخل سوله فعال بودند در میان دود و آتش انبار محبوس شدند. در این حادثه یک کارگر بر اثر شدت دود و گازهای سمی دچار خفگی شده و جان خود را از دست داد و کارگران دیگر و به خصوص کارگر دیگری که به سختی آثار حیات در او دیده می شد نجات یافتند.

سقوط کارگر ۴۰ ساله بر روی میلگرد

روز دوشنبه ۲۳بهمن ماه، کارگری ۴۰ ساله به نام”اسماعیل - ی” در طبقه سوم یک ساختمان نیمه ساز در کیلومتر ۱۴ بزرگراه شهید لشگری، مشغول کار بود که به دلیل نبود تجهیزات ایمنی و نداشتن مسیر عبور مطمئن و همچنین نداشتن تعادل کافی، از طبقه دوم این ساختمان سقوط کرده و میلگردی که در پایین ساختمان قرار داشت در قسمت گردن او فرو رفت.

معدن “همكار” باز هم باعث کشته شدن کارگری شد

در گزارشی از وقوع چندین حادثه ‌شغلی منجر به فوت در معدن”همكار” كرمان گفته شده است . کارگران این معدن طی سالهای متوالی شاهد مرگ دلخراش تعدادی از همكاران ‌خود از جمله “عبدالرضا مولایی”، “علی حاج حسنی”، “علیرضا کاظمی” و... بوده‌اند. در ادامه این روند در تاریخ ۲۵/۸/۹۱ باز هم جوان ۲۷ ساله‌ای بنام”مجید شهریاری” در این معدن براثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داد. در پاسخ به این گزارش، روابط عمومی شرکت معادن زغال سنگ کرمان با ارسال جوابیه‌ای در تاریخ ۹۱/۱۱/ ۲۶ ضمن برشمردن امكانات موجود در معادن كرمان، مدعی شد دو فقره از این حوادث منجر به مرگ، ناشی از قصور و بی‌احتیاطی كارگران بوده است. و...

قطع ۴ انگشت دست یک کارگر زن

روز پنجشنبه 26 بهمن ماه، کارگر زن ۵۲ ساله یك كارگاه صنعتی قند شكنی در احمد آباد اصفهان که مشغول کار با دستگاه قند شکن بود، طی یك حادثه شغلی ۴ انگشت دست راستش را از دست داد. بر اساس این گزارش، با اطلاع رسانی سایر کارگران این کارگاه به مراکز امداد و نجات، ماموران امدادی سایر کارگران وحشت زده را از کنار دستگاه قند شکن دور کرده و به وسیله بازوهای هیدرولیکی اقدام به بازکردن تیغه‌های دستگاه كردند.

دو کارگر در داخل حوض فاضلاب شرکت لبنی پاژن غرق شدند

 

26بهمن ، دو نفر از کارگران ایرانی در حین نصب ایرانیت بر روی حوض فاضلاب یکی از شرکتهای لبنی واقع در نسیم شهر سقوط و جان خود را از دست دادند. این حادثه زمانی رخ داد که یکی از شرکتهای لبنی در حوزه شهرستان بهارستان بخش بوستان به دلیل دفع بوی فاضلاب ناشی از آن مجموعه، اقدام به به ایجاد سقف بتونی بر روی فاضلاب کرد. دو کارگر بر روی سقف قرار گرفتند و از طرفی نیز بتون بر روی آن سقف برای سفت کاری تزریق می شد که به دلیل عدم استقامت لازم، سقف مورد نظر به همراه دو کارگر مشغول در آن مجموعه داخل چاه پسماند حیوانی سقوط و جان خود را از دست دادند.

 

کشته شدن کارگر ۵۰ ساله در آتش سوزی استراحتگاه

شامگاه جمعه 27 بهمن ماه ، یک آتش سوزی در اتاق استراحت کارگران یک گاراژ در خیابان هلال احمر به وقوع پیوست. در این گاراژ یک ساختمان دو طبقه قرار داشت که طبقه دوم آن محل استراحت کارگران بود. در این آتش سوزی کارگر میان سالی جان خود را از دست داد.

کشته و زخمی شدن دو کارگر به دلیل ریزش آوار

بعد از ظهر روز بیست و هشتم بهمن دو نفر از کارگران ساختمانی در هنگام خاک برداری ساختمانی قدیمی در خیابان شهید بهشتی شهر یزد در زیر آوار آن مدفون شدند. در این حادثه یکی از کارگران کشته شد و کارگر دیگر به شدت مجروح گردید.

بر اساس این گزارش، ریزش آوار ساختمان ۳ طبقه قدیمی باعث مدفون شدن این دو کارگر شد که با حضور ماموران امداد و نجات و با استفاده از دستگاه‌های زنده یاب و بیل مکانیکی یکی از کارگران مجروح به بیرون از خاك منتقل شد و دیگری به سبب محبوس شدن در زیر حجم زیادی از خاک جان خود را از دست داد.

دومین حادثه منجر به مرگ در كارخانه ذوب آهن ملایر

جرس: یکی از کارگران کارخانه ذوب آهن ملایر صبح روز 29 بهمن در حین کار جان خود را از دست داد. این کارگر ۲۲ ساله با نام”فرهاد دردی” در قسمت قراضه آهن مشغول به کار بود که هنگام جابجایی”زنبیل قراضه” دچار حادثه شد و پس از اعزام به بیمارستان قرضی ملایر بر اثر شدت خونریزی داخلی جان خود را از دست داد.

بر اساس گزارش‌های رسیده از ملایر، این دومین حادثه ظرف مدت ۴۲ روز در ذوب آهن ملایر است که منجر به مرگ کارگران شده است. گفتنی است ۴۲ روز پیش كارگر دیگری با نام ”یاسر می‌آبادی” ۲۹ ساله، که در بخش نورد این کارخانه مشغول به کار بود نیز دچار حادثه شغلی شد و جان خود را از دست داد.

دستمزد های معوقه و عدم پرداخت آنها، تعطیلی و اخراج ها

 

تعویق ۱۱ ماه حقوق ۲۰ کارگر پیمانکاری فرآیند کاو

شرکت پیمانکاری فرآیند کاو که تحت نظارت شرکت آب و فاضلاب طبس فعالیت دارد از اسفند ماه سال ۹۰ تا هم اکنون (1 بهمن ماه)، از پرداخت حقوق ۲۰ کارگر خود خودداری نموده است. به این ترتیب  این کارگران عملا در ۱۱ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

وضعیت مبهم شغلی كارگران بازمانده از فاجعه معدن یال شمالی

 

یکشنبه 1 بهمن:  ۲۴ کارگر باز مانده از انفجار معدن یال شمالی بعد از گذشت بیش از یک ماه از وقوع حادثه هنوز حقوق یا مقرری بیمه بیكاری دریافت نمی‌كنند و حتی تكلیف شغلی خود را نمی‌دانند. این کارگران بازمانده انفجاری دراین معدن هستند که هشت نفر از همکارانشان در اثر آن جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایلنا این ۲۴ کارگر که به صورت قراردادی در بخش‌های استخراج معدن مشغول به کار بودند بعد از انفجار و توقیف معدن همچنان بلاتکلیف بوده و تا به امروز هیچ گونه مقرری دریافت نکرده اند. در حالی که کارفرما موظف است تا زمانی که این کارگاه به علت تخریب حاصل از انفجار و حكم قانونی تعطیل بوده و هنوز ایمن نشده است حقوق ماهانه این ۲۴ کارگر را پرداخت کند.

 

شرایط فعلی اقتصاد کشور ، ظلم و ستم به کارگران!

روز سه شنبه 3 بهمن، یك نماینده سابق مجلس (سهیلا جلودارزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس ششم) با مقایسهٔ حقوق نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی که رقم‌های میلیونی دریافت می‌كنند و دستمزد ۳۸۰ هزار تومانی کارگران مطرح کرد که فاصلهٔ تصمیم گیران ما با آنچه از امام علی روایت می‌شود، بسیار زیاد شده است. وی در گفتگو با ایلنا شرایط فعلی اقتصاد کشور را ظلم و ستم به کارگران دانست و نسبت به عواقب وخیمی که این شرایط به دنبال خواهد داشت هشدار داد؛ و با اشاره به حرکت اقتصاد کشور به سمت کم ارزش شدن پول ملی گفت: هر کسی که مختصر مطالعه‌ای در حوزه اقتصاد داشته باشد می‌داند که توزیع اسکناس بدون پشتوانهٔ تولید یعنی کاهش ارزش پول ملی. ما تجربهٔ عراق را داشتیم. آن‌ها به جایی رسیدند که یک گونی پول ملی‌شان با چند اسکناس هزار تومانی ما برابری می‌کرد و ما داریم به آن سمت حرکت می‌کنیم. این وضعیت ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی است.

کارگرانی که ۲۳ سال است پیگیر حقوق معوقه خود می باشند

 ۴۷ کارگر نساجی درخشان یزد علی رغم پیگیری‌های متعدد خود طی ۲۳ سال گذشته از ارگانهای دولتی در خصوص معوقات حقوقی خود كه از سال ۶۸ طلب دارند، هنوز موفق به دریافت حقوق خود نشده‌اند و کسی به آنان پاسخگو نیست. این کارگران هم اکنون در شرایط سخت مالی به سر برده و در تأمین معیشت خانوار خود دچار مشكل‌اند.

هشتاد و هفت هزار نفر بازنشسته فولاد ۳ ماه است که حقوق نگرفته‌اند

به گزارش خبرگزاری هرانا در پنجشنبه 5 بهمن ماه، ۸۷ هزار کارگر بازنشسته صنعت فولاد کشور سه ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. و از مقابله با مشکلات گرانی‌های موجود در کشور ناتوانند.

کارگر یا توپ فوتبال

بیش از 200 نفر از کارگران کارخانه نخ پنگوئن رشت در بلاتکلیفی رها شده و برای تعیین وضعیت شغل و مزد کار خود، مثل توپ فوتبال بین ادارات استان از جمله اداره کار، دادگاه و کارخانه در رفت و آمد می باشند. بر اساس این گزارش اکثر کارخانجات گیلان یا تعطیل شده اند و یا در حال تعطیل شدن می باشند.

اخراج ۵۳ نفر از كارگران رسمی مجتمع موقوفه متقین

اخیرا از سوی اداره کل اوقاف تهران به ۵۳ نفر از نیروی كار مجتمع موقوفه متقین اطلاع داده شده که از اول بهمن ماه بر سر کار خود حاضر نشوند.  یکی از کارگران مجتمع موقوفه متقین در تشریج وضعیت نیروی كار این مجتمع موقوفه گفت: ۵۳ نفر از پرسنل مجتمع موقفه متقین با سوابق ۸ تا ۳۰ سال، به صورت قرار داد دائم بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل وزارت کار که در سال ۷۹ مصوب واجرا شده است از محل موقفه حقوق و مزایا دریافت می‌کنند و هیچ گونه رابطه استخدامی با اداره کل اوقاف استان تهران ندارند و همگی استخدام دائمی این موقفه هستند. اما علیرغم این واقعیت نماینده اوقاف با نادیده گرفتن سال‌ها تلاش و سوابق این تعداد کارگر و بی توجه به سرنوشت بیش از ۶۰۰ دانش آموز بی‌سرپرست که تحت پوشش وسرپرستی این مجتمع قرار دارند، برای تخلیه وسایل این مجتمع اقدام نموده است.

كارخانه ایران پویا منحل شد

با این که نامه انحلال کارخانه ایران پویا از 14 بهمن ماه به مدیران آن ابلاغ شده است اما هنوز تکلیف کارگران شاغل در این مجموعه صنعتی مشخص نیست. بر اساس گفته یکی از کارگران این کارخانه از ورود ۹۰ کارگر قراردادی این کارخانه طی هفته‌های گذشته (تا 30 دی ماه) جلوگیری به عمل آمد و در ‌‌‌نهایت این کارگران اخراج شدند. او در ادامه این خبراضافه کرد: بیکاری تعداد ۹۰ نفر از کارگران قرار دادی با سوابق بین ۸ تا ۱۸ سال کار مستمر در ایران پویا اکنون تمامی کارگران را نگران امنیت شغلی‌شان کرده است. کارخانه یخچال‌سازی ایران پویا وابسته به بنیاد مستضعفان و سازنده انواع یخچال و پروفیل آلومینیومی بود. بعد از انحلال این کارخانه، اختیارات کارخانه و کارگران آن به مدیر تسویه واگذار شده است.مدیر تسویه این اختیار را دارد که در مورد به فروش رساندن اموال منقول و غیر منقول کارخانه و همچنین تکلیف نهایی کارگران و بدهی‌های کارخانه تصمیم گیری کند. این در حالی است که  کارگران رسمی که دارای شرایط بازنشسته شدن نیستند حتی اگر با مدیر تسویه مشکلی نداشته باشند، با سازمان تامین اجتماعی به مشکل بر خواهند خورد. چون این سازمان با  بازنشسته شدن کارگری که یک روز سابقه کار هم کم داشته باشد موافقت نمی‌کند.

 

کارگران اداره راه کهگیلویه و بویراحمد ۶ ماه حقوق دریافت نكرده‌اند

در حالیکه تا رسیدن سال جدید کمتر از ۵۰ روز دیگر باقی است، حقوق شش ماه گذشته  200 كارگر پیمانی و خدماتی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هنوز پرداخت نشده است.

 

۱۸۰۰ کارگر راه آهن خرمشهر فقط حقوق ۴ ماه از سال را گرفته‌اند

 

به گزارش خبرگزاری ها، ۱۸۰۰ کارگر ساخت پل راه‌آهن خرمشهر درحالی که بودجه ساخت آن ارائه شده؛ فقط برای ۴ ماهه اول سال حقوق دریافت کرده‌اند و از آن پس کارگران حقوق دیگری دریافت نکرده‌اند.

 

۱۸۰ نفر از کارگران کارخانه ”فروآلیاژ ازنا” بیکار شدند

در 20 بهمن ماه ایلنا از خرم آباد از اخراج ۱۸۰ کارگر کارخانه فروآلیاژ ازنا خبر داد. بر اساس این گزارش با وجود اینکه مقرر شده است که این کارگران به کار خود بازگردند، اما تا کنون این امر محقق نشده است.

شكایت کارگران پیمانی تعمیركار لوکوموتیو به اداره كار طبس

در 25 بهمن ماه، 24 نفر از کارگران پیمانی تعمیركار لوکوموتیو و واگن خواستار اقدام شركت راه‌آهن جهت دریافت مطالبات معوقه خود از شركت پیمانكاری”بافق شهاب” شدند. اما با وجود خاتمه همكاری این شركت پیمانكاری با راه آهن، كارگران تعمیرکننده لوکوموتیو‌های راه آهن در ایستگاه های طبس، تربت حیدریه، بیشه در و رباط پشت بادام، هنوز نتوانسته‌اند بخش اعظمی از مطالبات خود در خصوص اضافه کاری، مرخصی‌های سالانه و... را دریافت کنند. چرا که شرکت فنی مهندسی ”بافق شهاب” به عنوان پیمانکار سابق که تأمین کننده نیروی انسانی شرکت راه آهن است از پرداخت مطالبات ۲۴ کارگر خود خوداری می‌کند. این تعداد کارگران در زمینه کار خود تخصص داشته  و دوره دیده‌اند و با وجود آن که کار تخصصی آنان باید ضامن امنیت شغلی‌شان باشد اما به سبب اینکه بعد از هر دوره قرارداد‌، شرکتهای تامین نیروی انسانی در تعمیرات لوکوموتیو‌ها و واگن‌ها با مناقصه تعویض می‌شوند امنیت شغلی این کارگران نیز به خطر افتاده و این موضوع دغدغه ذهنی آنان شده است.

طبق توافق كارگران و كارفرما، هر كارگر در ماه ۱۸۰ ساعت اضافه کاری اجباری انجام داده است. اما پیمانکار سابق از پرداخت مبلغ این اضافه‌كاری‌ها خودداری كرد و با شكایت كارگران، اداره كار تنها ۱۲۰ ساعت اضافه كاری که قانون اجازه داده را به رسمیت می‌شناسد. همچنین کارفرمای سابق با در خواستهای مرخصی کارگران مخالفت می‌کرد و به کارگران قول داده بود که به ازای هر روز مرخصی معادل پولی آن را در پایان قرار داد طبق توافق پرداخت کند که این وعده را هم عملی نکرد.

عدم پرداخت حقوق كارگران سد ژاوه

 

بر اساس گزارش دریافتی در 26بهمن ماه، كارفرمایان شركت معتبر (فرشید و حمید ابوالفتاحی) یكی از شركتهای فعال در پروژه سد ژاوه كه در قسمت راه سازی و تونل این سد مشغول به فعالیت می باشند از پرداخت ٤ ماه حقوق ٣٠٠ نفر از كارگران خود سرباز می زنند.

بر اساس همین گزارش شركت ژیان به سرپرستی مهندس آذری نیز که یکی دیگر از شركت های فعال در سد ژاوه می باشد و در قسمت دیواره‌ی سد كار می‌كند در اقدامی مشابه ٤ ماه حقوق كارگران خود را پرداخت نكرده است. این عدم پرداخت حقوق در حالی صورت می‌گیرد كه كارگران در صورت اعتراض به این شرایط، تهدید به اخراج می‌شوند و در مواردی هم اخراج كارگران صورت گرفته است. لازم به ذكر است كه این كارگران در شرایط سخت و زیان‌آوری كار می‌كنند به گونه‌ای كه درقبال 12- 10 ساعت كار روزانه، ماهیانه مبلغی حدود ٦٠٠ هزار تومان دریافت می‌كنند؛ همچنین این كارگران دارای قرارداد ٣ ماهه می‌باشند.

 

برخی از اعتراضات کارگری

 

اعتراض صنفی كارگران آب و فاضلاب روستایی دشتستان

 

کارگران اداره آب و فاضلاب روستایی دشتستان در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه حقوق خود در این اداره تحصن کردند. نماینده این کارگران گفت: همه ما با سابقه بالای ۲۰ سال در اداره آب و فاضلاب روستایی کار می‌کردیم اما متاسفانه از سه سال پیش و با اجرای اصل واگذاری این اداره به بخش خصوصی، به ناچار مجبور به همکاری با بخش خصوصی و پیمانکاران شدیم و این آغاز مشکلات بود چرا که با این واگذاری، مشکلات مالی متعددی ایجاد شد تا اینکه الان کار به جایی رسیده است که تمامی کارگران استان ۶ ماه کامل است حقوق نگرفته‌اند. بر اساس گزارش یک کارگر معترض دیگر، این اعتراض صنفی در پی اعلام عدم پرداخت حقوق کارگران از اول بهمن‌ماه صورت گرفت.

 

تجمع کارگران مخابرات خوزستان و خراسان رضوی در  مقابل مجلس

جمعی از کارگران مخابرات استان خراسان رضوی و خوزستان روز سه شنبه 3 بهمن ماه در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند‌. ‌کارکنان مخابرات استان خوزستان با در دست داشتن پلاکاردی که بر روی آن نوشته شده بود ده ماه است حقوق نگرفته‌ایم خواستار رسیدگی نمایندگان مجلس به مشکلات شان شدند. کارکنان مخابرات استان خراسان رضوی نیز در پلاکاردهایی که در دست داشتند خواستار رسیدگی به وضع اشتغال خود بودند.

تجمع اعتراضی کارگران نی بر شوشتر به سومین روز رسید

تعداد ۵۰۰ نفر از مجموع ۲۰۰۰ کارگر فصلی که به کار بریدن نی‌شکر در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر اشتغال دارند از بامداد سه شنبه (سوم بهمن ماه) در اعتراض به اجرا نشدن طبقه‌بندی مشاغل و بازنشستگی پیش از موعد با سفر به تهران به در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

این کارگران چهارشنبه و پنجشنبه (چهارم و پنجم بهمن) نیز در اعتراض به عدم پایپندی به وعده‌هایی که در سفر استانی هیئت دولت در خصوص اجرای طرح بندی مشاغل و بازنشستگی پیش از موعد به آنان داده شده بود، تجمع خود را ادامه دادند.

این تجمع اعتراضی در حالی وارد پنجمین روز خود شد که حدود ۳۰۰ نفر از کارگران نی‌شکر هفت تپه نیز با ۱۹ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در اعتراض به مشکلات صنفی مشابهی از شوش دانیال با سفر به تهران به جمع کارگران کارون پیوسته‌اند.

کارگران این دو مجتمع بزرگ کشت و صنعت واقع در استان خوزستان، علاوه بر درخواست تحت شمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفتن و اجرای بازنشستگی پیش از موعد، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت منظم دستمزد و حقوق؛ خواستار تغییر ساز و کار رفع فاصله بیمه‌ای خود هستند.

وجود فاصله بیمه‌ای در سوابق این کارگران به آن دلیل است که کارگران نی‌بر به صورت فصلی مشغول به کارند و به همین دلیل حق بیمه آنان نیز تنها نیمی از سال پرداخت می‌شود. با این وجود سازمان تامین اجتماعی طبق نامه‌ای به شماره ۱۱۰۱/۹۱/۱۹۰ در تاریخ هشتم مهرماه سال جاری، مقرر کرده است که برای رفع این فاصله بیمه‌ای هر نفر کارگر در سال حدود ۹ میلیون تومان بپردازد که با این حساب هر کارگر برای رسیدن به شرایط بازنشستگی در مجموع می‌بایست حدود ۷۰ میلیون تومان بپردازند. کارگران نی‌شکر هفت تپه و کارون شوش‌تر با توجه به مقدار ناچیز دستمزد دریافتی پرداخت این مبلغ را در توان خود نمی‌بینند و به تعیین ساز و كاری كه پرداخت این مبلغ را ضروری می‌سازد اعتراض دارند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع درباره تجمع پنج روزه کارگران در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری گفت: تا کنون جواب قانع کننده‌ای به ما داده نشده است اما کارگران مصمم به ادامه اعتراض تا رسیدن به خواسته‌های بحق صنفی خود هستند. وی تاکید نمود که  اگر پاسخی می‌گرفتیم این تجمع اعتراضی تا به امروز طول نمی‌کشید.

این کارگر با اظهار این سخن که در طول این شش روز هیچ مسئولی نه تنها حاضر نشد از مشكلات ما بپرسد، بلكه حتی كسی نپرسید که در این مدت چه می‌خورید و شب‌ها به کجا می‌روید، افزود: سال گذشته در مزارع نی شکر که کار می‌کردیم وقتی به علت سرما تعداد زیادی کلاغ به صورت دسته جمعی مردند ده‌ها خبرنگار و عکاس برای دریافت خبر و به تصویر کشیدن مرگ كلاغ‌ها به مزارع نی شکر آمدند. اما در این شش روزی كه در تهران هستیم كسی به سراغ‌مان نیامد. او ادامه داد: زندگی کلاغ های همجوار ما برای خبرنگاران جذاب‌تر از کارگرانی بود که در وضعیت سخت معیشتی به سر می‌برند.

در حال حاضر تجمع اعتراضی کارگران نی بر شوشتر که بامداد روزسه شنبه (3 بهمن ماه) در مقابل ساختمان ریاست جمهوری آغاز شده بود عصر روز دوشنبه 9 بهمن ماه با وعده‌های مسئولان دفتر ریاست جمهوری مبنی بر رسیدگی به خواست کارگران خاتمه یافته است.

اعتراض صنفی کارگران پیمانکاری تامین ترابر سبز

 

۴۰۰ تن از کارگران پیمانکاری شرکت پیمانكاری تامین ترابر سبز که زیر نظر راه آهن جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند در اعتراض به عدم تسویه حساب شرکت پیمانکاری قبلی (پویش پژوهان صنعت) و عدم پرداخت حقوق خود در دومین ماه شروع به کار شرکت پیمانکاری فعلی، در روز یکشنبه 8 بهمن ماه دست به یک اعتراض صنفی زدند.

در همین رابطه نماینده کارگران معترض اعلام کرد که مشخص نیست شرکتی که هنوز کمتر از دو ماه از شروع به کارش گذشته توان مالی پرداخت حقوق کارگران خود را ندارد چگونه در مناقصهٔ برگزار شده برای این مجموعه برنده شده است.

اعتراض كارگران قطار شهری اهواز به نحوه پرداخت مطالبات صنفی

کارگران قطار شهری اهواز برای رسیدن به خواست هایشان دست به یک تجمع اعتراضی زدند. یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: حدود ۴۰۰ نفر از کارگران قطار شهری اهواز که در قسمت های پشتیبانی، ترانسفور (تامین کننده ماشین آلات) و حفاری تونل مشغول به فعالیت‌اند از روز سه شنبه (۱۰ بهمن) تا به امروز (۱۴ بهمن) در اعتراض به عدم دریافت ۶ ماه حقوق معوقه خود در مقابل درب ورودی تونل کارگاه محل فعالیتشان تجمع کرده‌اند. بنا بر این گزارش، كارگران از روز 10 بهمن ماه  دست از کار کشیده و خواستار پرداخت معوقات خود از پیمانکار مجری احداث این پروژه یعنی شرکت کیسون هستند.

شرکت کیسون که مجری احداث این پروژه و کارفرمای کارگران است در چندین مرحله با وعده پرداخت معوقات حقوقی کارگران مانع اعتراض آنان شده بود. به همین دلیل کارگران مصمند تا رسیدن به نتیجه و دریافت پاسخ قانع کننده‌ای از سوی کارفرما به تحصن و تجمع خود ادامه دهند. به دنبال این اعتراض مدیر عامل این مجموعه از پرداخت یک ماه حقوق کارگران خبر داد.

تجمع بازنشستگان ذوب آهن مقابل ساختمان مجلس

بازنشستگان ذوب‌آهن در 15 بهمن ماه با تجمع مقابل مجلس از رئیس و نمایندگان مجلس خواستند، تا دولت را مجاب به اجرای مصوبه مجلس در خصوص ادغام صندوق حمایت از بازنشستگان صنعت فولاد در سازمان تامین اجتماعی کند.

طبق مصوبه مجلس، دولت موظف است تا موسسه صندوق حمایت از بازنشستگی کارکنان فولاد را با سازمان تامین اجتماعی ادغام کند و کسری صندوق مذکور را از محل واگذاری شرکت‌های دولتی تامین كند. ولی بعد از گذشت سه سال از تصویب، این مصوبه هنوز به اجرا در نیامده است.

تجمع کارگران شرکت نیما سازه در سنندج

 

به گزارش رسیده، روز سه شنبه 24 بهمن حدود 20 نفر از کارگران شاغل در شرکت نیما سازه به دلیل عدم پرداخت 2 ماه حقوق معوقه خود از ساعت 13:30 تاساعت 15 در مقابل دفتر این شرکت تجمع کردند. این شرکت در پروژه 1728 واحدی شهر سنندج در زمینه ساخت مسکن مشغول به فعالیت می‌باشد.

 

تحصن كارگران اداره راه در دفتر استاندار كهگیلویه و بویر احمد

کارگران پیمانی و خدماتی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، بدبنال پرداخت نشدن حقوق و مطالبات معوقه‌شان در مقابل استانداری دست به اعتراض زدند. به گزارش رسیده از یاسوج، بیش از ۱۰۰ نفر از مجموع ۲۳۰ نیروی شرکتی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد روز (سه‌شنبه ۲۴ بهمن) بعد از تجمع بی‌نتیجه در مقابل اداره کل راه و شهرسازی به سمت استانداری حرکت کرده و در مقابل دفتر استاندار تحصن نمودند. کارگران معترض تاکید کردند تا زمان دریافت پاسخ قانع کننده‌ای از سوی مسوولان به تحصن خود ادامه می‌دهند.